Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:56

Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen je ziet in de sport heel vaak van die nette korte mooie hoeven zeg maar, die van mij zijn gewoon wat groter pfff uhu weet niet hoe ik het moet uitleggen eigenlijk rondom langer. weet niet hahahha. en hij scheurt meestal aan de voorkant en dat is zomers heel erg ivm mijn gevoel droogte helpt extra mee, in de winter scheuren ze niet.
Lamar in de winter loopt ze ook met wat langere hoeven dan gaan namelijk de ijzers eronder vandaan. zodra er een ijzer onder zit zijn haar hoeven mooi kort en is ze niet gevoelig wat logisch is omdat de zool de grond niet raakt.

Nachtlampje

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:02

yv_on, over die maanden gevoelig lopen.. Mijn paard deed er 2 maanden over, het paard van mijn vroegere buitenrijmaatje is een paar weken geleden van de ijzers afgegaan en natuurlijk bekapt, echt 1-2-3 dus. Niks aan de hand, alleen na een halfuur over een hard zandpad rijden wilde ze liever in de berm. Niks geen gevoeligheid, dat paardje heeft er nu ook geen last van, alleen dat ze soms wat in de berm wil lopen na een langer stuk harde ondergrond. Dat kan dus ook :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:07

Mijn pony liep af en toe liever in de berm, maar dat kon ook gewoon.
Ondertussen kan ik werkelijk km's over het harde rijden zonder problemen.
Ritten van 20 km zijn me echt niet ongewoon, en dan gaat soms wel de helft over het harde. :)
Zonder problemen. :)
(En nee, da's geen extreem voorbeeld, maar toch even ter illustratie...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:07

De ervaring die ik met mijn fjord met platte voorvoeten heb is dat hij zich in de wei goed kon redden. Alleen als de bodem bevroren is loopt hij wat voorzichtiger (maar dat doen de meeste paarden wel, beter ook ;) ). Toen ik hem pas had liep hij op eieren over asfalt en dook steeds de berm in (moest ook wel omdat de hoeven sleten alsof ze van kaas waren). Ik heb dit opgevangen door hem Smit- hoefschoenen aan te laten meten en daarmee over straat te gaan.
Nu... bijna 2 jaar verder... loopt hij over alle ondergronden en heb ik de schoenen eigenlijk niet meer nodig, zijn tweede nieuwe paar ligt nog vrijwel ongebruikt in de kelder. Ook kiest hij zelf steeds meer voor harde ondergrond... loopt vanuit zichzelf zo vanaf de berm de straat op en wil daar blijven lopen (en als ze dat gaan doen dan is dat echt een "joepie-ervaring")
Als je mij dit anderhalf jaar geleden had gezegd dan had ik je voor gek verklaard, toen was ik nog bang dat hij nooit zonder hoefschoenen zou kunnen.
En het beestje is al 21 jaar, dus dan kan er blijkbaar nog genoeg veranderen :)

Maar ja, jouw paard is niet mijn paard, en in het begin had ik ook zo mijn twijfels. Zonder hoefschoenen had ik misschien ook moeite gehad met "doorzetten en volhouden", want dan kan het soms als zielig op je overkomen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:10

TurdusMerula schreef:
Mijn pony liep af en toe liever in de berm, maar dat kon ook gewoon.
Ondertussen kan ik werkelijk km's over het harde rijden zonder problemen.
Ritten van 20 km zijn me echt niet ongewoon, en dan gaat soms wel de helft over het harde. :)
Zonder problemen. :)
(En nee, da's geen extreem voorbeeld, maar toch even ter illustratie...)

Kan ik nu ook, een flink stuk tolt (waar hij zijn benen niet goed optilt nog maar "uitschuift" zodat er wel extra gesleten wordt) over schuurpapier-weg is geen probleem voor Thom qua gevoeligheid, moet dan alleen na paar maanden weer mijn nb-er laten komen om t allemaal weer mooi rond te maken.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:12

Mijn paard kiest de laatste tijd ook vaak voor harde ondergrond.. Als ik haar laat kiezen gaat ze 9 van de 10 keer richting de straat..

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:15

Dankjulliewel allemaal ik ga toch maar is even bellen met iemand weet alleen nog niet wie hahaha.Fred Kammer is volgens mij voor mij het dichtste bij, en dan moet hij nog goed zijn ook nog.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:30

goedzo :) volgens mij is Fred kammer is volgens mij degene die mijn hoefsmid vervangt als hij niet kan.. Als dat hem is is hij volgens mij wel goed..

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:40

zal hem is bellen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:48

Mijn haf heeft voor ook van die 'grote' platte hoeven. ik weet presies wat je bedoeld. Dan denk je echt bij jezelf, heeft die van mij nou echt zulke grote poten, of lijkt dat maar zo. Achter heeft mijn haf hele mooie conpacte voetjes waar niks mis mee is. Sinds dat ze op ijzers staat zijn haar achterhoeven zelfs nog veel beter geworden. Er is op een gegeven moemtn gewoon een half jaar niks aan gadaan omdat het gewoon niet nodig was. Haar achterhoeven waren mooi hol en leeg van Flaky matirial, straal lag er netjes bij, geen losse vlapjes oid. En ze maakt haar eigen mustangrol! Hoefwant was ook gelijk aan de zool en se steel vrijwel helemaal recht af!
Stiekem geeft dat wel een kick :D Dat is voor mij echt het bewijs dat ze op ijzers gewoon veel beter loopt.

Ik zal eens even kijken of ik foto's kan vinden van doen mijn haf NB werd bijgehouden door mij :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:56

Afbeelding
Je ziet dat ze best wel forse hoeven heeft...
Afbeelding
En zo zagen haar hoeven er uit na een fijlbeurt van mij. Je kan goed zien dat ze een beetje platte voeten heeft. Dit is trouwems haar voorvoet. De straal liet ik dan eens in de zoveel tijd bijwerken door de smid. Dat durfde ik niet zelf aan.

Afbeelding
Dit is haar achterhoef. Ook deze waren niet mooi hol. Tegenweeordig zijn die mooi hol en met een mooie dikke sterke hoefwand. Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken hoe ze er nu bij staat :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:20

TurdusMerula schreef:
En wat betreft gevoeligheid: maandenlang gevoelig of vreselijk pijn lijkt mij overdreven.

Maandenlang! meer dan een jaar zelfs en nog niet willen toegeven dat het voor dit paard niet het beste is! beest loopt ook altijd op eiëren zo voorzichtig terwijl hij daarvoor altijd liep als een trein!
Maar ken nog een ervaring van iemand waarmee ik een lange rit had gemaakt vorig jaar zomer (4 uur) en het paard de dagen erna kreupel ging. In de kliniek op de foto gezet bleek het hoefbeen aan de rand beschadigd te zijn!
Beestje was ook natuurlijk bekapt en veel te kort gezet. Noodgedwongen moesten er ijzers onder.
Dit zijn ervaringen uit mijn naaste omgeving die ik zelf gezien heb en die liegen er niet om.
Maar zoals ik eerder gezegd heb doe lekker wat je zelf wil maar bij mij komt er geen NB aan mijn paarden!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:25

Ik zeg niet dat het niet voorkomt (al is dat imo wel een inschattingsfout, zoiets zou niet mogen, dan moet je kijken naar hoefschoenen of het paard de tijd geven, enz.), maar ik denk niet dat het represenstatief is.
Wat wel duidelijk is na een jaar; alle seizoenen ben je rond geweest. Zeker als je nb tegelijk doorvoert met veranderingen in de huisvesting bv.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:40

hoefschoenen rijd ze nu mee (thank god voor het paard!) zelfs in de zandbak!
Vind ze alleen erg lastig want hij verliest ze steeds.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:54

dan zijn ze niet goed aangemeten...
Mijn Marquis ben ik nooi verloren en daar ben ik mee door de bagger geaan ed, zelfs gesprongen. Maar echt nooit een verloren. En daar ben ik behoorlijk wat km mee gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:27

rapido schreef:
Maar ken nog een ervaring van iemand waarmee ik een lange rit had gemaakt vorig jaar zomer (4 uur) en het paard de dagen erna kreupel ging. In de kliniek op de foto gezet bleek het hoefbeen aan de rand beschadigd te zijn!
Beestje was ook natuurlijk bekapt en veel te kort gezet. Noodgedwongen moesten er ijzers onder.
Dit zijn ervaringen uit mijn naaste omgeving die ik zelf gezien heb en die liegen er niet om.
Maar zoals ik eerder gezegd heb doe lekker wat je zelf wil maar bij mij komt er geen NB aan mijn paarden!

Wat heeft een beschadigd hoefbeen met kort bekappen te maken?
Wastie zo kort bekapt dat het hoefbeen mee bekapt werd ofzo :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:37

Een paard wat zó gevoelig loopt op zand lijkt me werkelijk niet representatief...
Maar goed. :)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:42

volgens mij heeft een beschadigt hoefbeen niet met nb te maken volgens mij kan dat altijd gebeuren ook al die gewoon bakapt word toch? of heb ik het weer mis.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:31

uiteraard... Een ongelukje zit in een klein hoekje...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:37

Peelie schreef:
uiteraard... Een ongelukje zit in een klein hoekje...

Ik hoop toch niet dat mijn smid een foutje maakt, dat ik naar de kliniek moet.
Zulke fouten horen niet voor te komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:34

nee, maar verbening van het hoefbeen kan ook komen door een hoef net even niet lekker neer zetten.

het kan vanalles zijn...

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:38

Trouwens is het na bekappen altijd nodig een hoefschoen te gebruiken ? of kan je ondanks dat ze wat gevoelig zijn ook goed zonder hoefschoen?

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:39

oja ik ga straks Fred Kammer even mailen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:47

Ja lach er maar om! het gebeurt helaas toch.
Screenen jullie je nieuwe smid voor dat deze komt?
dat is nu de pest dus dat iedereen zig na één of andere curcus smid of NB kan noemen en sommige mensen zig makkelijk van alles wijz laten maken op dat gebied.

kijk naar de onsmakelijke filmpjes die de NB tonen van afgekapte beentjes van slachtpaarden om te laten zien hoe het hoef mechanisme werkt en hoe niet als hier bijv een ijzer onder zit, echt te walgelijk voor woorden vind ik dat! Hoe kun je ook in godsnaams onze gedomesticeerde paarden met paarden in het wild gaan vergelijken die laag op de versenen staan?? Lopen wilde paarden ook over asfalt, grind e.d, vragen we die ook rondjes te lopen in een bak, endurance, springen, eventen enz, enz..... Nee dus. En hoefschoenen?? zitten ze niet goed verlies je ze onderweg, zitten ze wel goed komen er schuurplekken etc, etc. Zijn die nu zo natuurlijk?

Een paard hoort niet met pijn aan zijn voeten rond te lopen!! ook niet na een bekap beurt!

Ik heb het idee dat die NB curcusjes meer door mensen gedaan worden die zo denken lekker goedkoop weg te komen omdat ze het voortaan lekker zelf denken te kunnen doen, hup om de 2 weken even de vijl er over en gaan met die banaan! Fijn op een zo goedkoop mogelijke manier een paard willen houden.

nou ja, ben wel duidelijk dat dit niet mijn ding is!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:58

yv_on schreef:
Trouwens is het na bekappen altijd nodig een hoefschoen te gebruiken ? of kan je ondanks dat ze wat gevoelig zijn ook goed zonder hoefschoen?

je kan prima zonder hoefschoenen. Nou mag een paard na het bekappen zowizo niet gevoelig lopen (probleem wat ik voorheen wel altijd gehad heb)

Rapido, op wie is jou reactie? Op mij? Want dan heb je absoluut niet de moeite genomen om mijn eerdere post te lezen.
Iedereen doet wat het beste is voor het paard. Als je dingen niet probeerd, weet je ook niet of iets anders mogenlijk beter werkt voor je paard...

Ik zou zeggen, lees mijn eerdere (grote) post eens :)