[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:17

@Nado:

Ah nee he, ik hoop echt voor je dat het meevalt en dat het voor Nado met een sisser afloopt.

hoe was het vanmiddag met hem ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:26

romeorowan schreef:
Ik heb ook een paar rottige dagen gehad. Door een miscommunicatie met mijn man stonden de paarden zondag in plaats van 1,5 uur (hooguit 2 uur) 6,5 uur in het land.
Maandag heb ik ze maar even uit het gras gehouden en meende ik een heel klein beetje te zien dat Indiana op de stenen in de bochten een beetje gevoelig was.
Gelukkig lijkt het goed te zijn gegaan, maar ik had er buikpijn van.

Nado: hopen dat het bij jou ook met een sisser afloopt.

Lolclub: bij mijn paarden waren de meningen over de Wiesencobs nogal verdeeld. Voor Indiana waren de Wiesencobs door de holistisch dierenarts als niet geschikt getest (Indiana is IR).
En ik had ook heel veel steentjes in de Lucerne van Subli. Misschien ga ik het komende winter weer eens proberen.

O jee, Romeorowan, ook al....
Kan me voorstellen dat je er buikpijn van hebt, ik zou niet uit de stal zijn weg te slaan..

Ik had het gelezen dat de Wiesencobs voor Indiana niet geschikt waren, weet je ook de exacte reden hiervoor ?
Ik probeer eerst maar een proefzak te pakken te krijgen denk ik, dan kan ik het eens testen bij de sportpaarden of ze het eten willen.

Ik kom ook wel steentjes tegen in de Subli, maar heb me laten vertellen dat het zachte kalksteen is.
als ik er een tegen kom gooi ik hem eruit en anders vind ik hem wel weer terug in de voerbak.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:37

janouk schreef:
Vrijdag komt de hoefsmid; ja hoor; vrijdag de 13e :n voor mij altijd weer een spannend moment. Loopt Image na het opnieuw beslaan nog goed? Ze loopt momenteel super, lekker los door haar lijf en niet gevoelig. Na de laatste bekapbeurt was ze helaas meteen 1 week kreupel. De minste geringste verandering van de stand maakt haar al gevoelig.
Daar krijg ik nu al buikpijn van; vrijdag de 13e. Ik zal blij zijn als het zaterdag is en Image met haar nieuwe schoenen regelmatig de wei in crosst.

Dat wil ik je aldoor al vragen:
staat Image nog steeds op de breakover ijzers van v. Nassau of heeft ze inmiddels andere ijzers onder ?

Die van mij krijgt maandag as. nieuwe ijzers, ik heb overlegd met de HS om er ook een "afrol" ijzer onder te leggen.
Bij Hittie zijn de hielen verlaagd de laatste keer en er is dus nauwelijks wat van de toon afgehaald (om de bodemlijn recht te houden), het gevolg is dus dat de tonen nu vrij lang zijn.
Voorheen had ze vrij steile voetjes en nu is de hoefvorm dus langer en lager.
om de afrol (breakover) te verbeteren gaan we nu maandag Equi-Librium ijzers eronder leggen want ik vond dat ze wat vaker begon te struikelen met rijden.

Ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent,
ik ben er ook niet vrij van, ik heb er zelfs een dag vrij voor genomen zodat ik erbij kan zijn en het in de gaten kan houden :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:39

Jannepauli schreef:
Na drie dagen verband in hoefzak en 1 dag met een noodverband om 't schoon te houden, staat mevrouw Pauli vanaf nu weer op de ijzeren schoentjes. Voetje ziet er weer prima uit en voelt kennelijk zo lekker dat ze na het opleggen van het ijzer even een demo galopje gaf, met een vrolijke bok ter afsluiting!
Joepie!

Ha JP, super !!!

Dit moeten we vieren, doen we nog een rondje gebak ? :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 18:46

lolclub schreef:
[
om de afrol (breakover) te verbeteren gaan we nu maandag Equi-Librium ijzers eronder leggen want ik vond dat ze wat vaker begon te struikelen met rijden.

Pauli heeft Equilibriums .. ik raad het je af! Mijn smid was er al niet zo blij mee want ze zijn behoorlijk zwaar en het toongedeelte is (te) dik in vergelijking met bv de Breakovers van Van Nassau.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:19

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:
[

Pauli heeft Equilibriums .. ik raad het je af! Mijn smid was er al niet zo blij mee want ze zijn behoorlijk zwaar en het toongedeelte is (te) dik in vergelijking met bv de Breakovers van Van Nassau.

Oké, dit is weer minder ...
en hoe zijn ze qua gewicht en dikte in verhouding tot normale ijzers dan ?
en heb jij zonder lip, enkel lip of dubbel lip ?

Letizia

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:21

Hmm, het blijft blijkbaar op en neer gaan met de HB paardjes, voor de rest van hun leven en ws ook van die van je zelf, op de hoede blijven... :\

Sterkte voor ieder die dat nodig heeft :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:30

Ik hou heel veel van m'n paard, maar soms, heel soms word ik echt zo moe van haar klunzigheid :roll:

Dit troffen we gisterenavond aan, Joost mag weten wat ze heeft uitgespookt, maar ze had duidelijk gisteren d'r dag niet :n :(:)
Foto's zijn van vanavond, been was wat dik, maar slinkte snel na wat wandelen en spoelen :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:52

ow dat ziet er niet te best uit! gelukkig geen open wonden! af en toe wordt je inderdaad niet goed van die beestjes, doe je zo je best en dan doen ze zichzelf weer iets aan...

Mijn smid heeft neppe break over ijzers (geen idee eigenlijk hoe die heten) en daar loopt marco altijd goed op. We doen meestal 2x met de ijzers, dan loopt hij er veel beter op.

Ik vroeg naar de ervaringen van Erik Laarakker omdat ik een beetje met Marco zit. Hij is altijd al mager geweest maar ik heb het idee dat hij afvalt. Hij krijgt hetzelfde qua voeding dus daar kan het niet aan liggen. Ook vindt ik hem wat sloom de laatste tijd, hij mist de energie. Misschien moet ik hem meer voeren, maar wordt hij daar niet weer ziek van??
Zijn bloed is van de winter bekeken en dat was allemaal prima...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:13

Wat voer je Marco nu en hoeveel arbeid verricht hij per week ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:14

Nou dat weer Letizia...

Heeft Dar in een houten hek vast gezeten ?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:29

:wave: Ik meld me hier ook als bezitter van een pony met hoefbevangenheid. Onze Shetlander liep vorige week ineens erg moeilijk met haar voorbenen, dus meteen hoefsmid en va erbij. En ja hoor, hoefbevangen. Gelukkig gaat het herstel heel voorspoedig, ze heeft pijnstilling en ze liep binnen een paar dagen alweer heel aardig. Natuurlijk is ze meteen ook van de wei gezet met alleen hooi. Inmiddels maakt ze af en toe een bokkensprong en een galopje. Aan de hand wandelen we ook veel en dat vind ze erg plezierig. Al met al gaat het dus de goede kant op en hopelijk is ze over een maandje of twee weer de oude. Het enige dat wij wel lastig vinden is dat ze heel breed loopt vooraan en dat deed ze al een paar weken voordat ze echt hoefbevangen was. Hopelijk trekt dat ook langzaam weg, iemand ervaring met dat brede lopen?

Verder lijkt het erop dat ook mijn Haflinger hoefbevangen is. Terwijl die ook al meer dan een week op alleen hooi staat. Maar ze ontlast haar voorbenen om en om en ze loopt op steen heel gevoelig. Met haar voorbenen struikelt ze een beetje meteen op het moment dat ze harde ondergrond raakt. Is dat een teken van bevangenheid, kreupel gaan op steen? Op het zand en het gras heeft ze het niet. Ze heeft al wel een geschiedenis met hoefbevangenheid; ze is het 5 jaar geleden heel ernstig bevangen geweest. Sindsdien kon ik het altijd onder controle houden, maar het lijkt alsof dit jaar het gras heel veel fructaan bevatte ofzo. In elk geval fijn zo'n centraal topic, ga het eens goed doorlezen allemaal!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:31

Nee, dat staat er niet, het enigste wat ik kan bedenken is dat ze op de een of andere manier achter 'n draadje terecht is gekomen en over de zeik is gegaan, ze was gisteren heel de dag nerveus, vertelde toch dat ze uitgleed, ze schrok ergens van wilde weg rennen en hopa, later, 's avonds, was m'n zusje er, zij heeft de wonden ontdekt (waren vrij vers, dus niks met de glijer te maken), dus naar de was plaats en afspoelen, ik ze daar weer over de pis gegaan, hangen aan d'r touw, uit eindelijk op m'n zusje d'r voet terecht gekomen :roll:
Ze is, ondanks dat ze een NRPSer is, vrij nuchter, dus ws is ze het gewoon spuug zat en gaat dingen zoeken.
Vandaag was ze braafheid zelve :Y)

Balen Sjen, ik ben zelf nog maar een newborn HB eigenaar, maar er zitten hier veel ervaren mensen, met erg veel kennis :)

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:40

hoi jammer genoeg moet ik me ook melden hier...
we hebben sinds twee weken een nieuwe pony een welshje,en na een week bij ons liep hij een keer in het begin aan de longe op links onregelmatig zo maar eventje ik dacht aan stijf zijn,toen paar dagen weer goed en na dag drie of zo liep hij echt mank.
alleen op links,gelukkig achteraf was en spuit ik hem altijd helemaal af met lauw water ook zijn beentjes goed.
de volgende dag gelijk de dierenarts laten komen en liep hij weer iets beter maar zichtbaar mank op linkervolte.hij had zeer lichte pulsatie op allebij de voorbenen ,maar dacht aan een kneuzing aan de kogel links.verschillende testen gedaan buigproef en zo maar nee laat hem maar drie weken rusten.
ik hem weer al wat minder voer gegeven,omdat hij nu niks deed. en na weer drie dagen kwam de hoefsmit en vroeg ik hem toch ook nog effe te kijken omdat ik er niet helemaal een goed gevoel bij had.die keek voelde ook aan manen kam en zei gelijk zeer lixchte vorm van hoefbevangen.maar gelukkig echt in hele lichte vorm..maar dat is er ook een.
wat voer je hem ..euh 2 maal daags plakje hooi en das eigenlijk alles..ja na het werk een handje brokjes van onze dochtertje als beloning.
jeetje dat ze daar al bevangen van kunnen worden...ik ben altijd al zo over voorzichtig er mee met onze shets ook...zo erg zelfs dat de mensen me soms uitlachen van ach je word zelf nog eens bevangen,..
en zie hier pony 1,5 week bij ons en bevangen.het ergste vind ik dan nog dat de pony zoveel heeft moeten ondergaan voor we dan uiteindelijk door hoefsmit er achter zijn gekomen wat het is...en dat het ons dochtertje haar nieuwe wedstrijd pony is.
ook al is hij pas 2 weken bij ons je hecht je toch echt snel aan zo pony.
en ik wil er echt alles voor over hebben om hem snel weer in orde te hebben.
maar ondertussen is er dan toch bijna weer een week overheen he,beetje geluk is denk ik dat ik zodra ik zag dat hij niet goed liep ik nog wat minder hooi gaan geven ben en veel zijn beentjes afspoot.
toch voel ik me redelijk wanhopig,ons manneke hij is zo lief ...ik hoop dat hij er snel van geneest...en volgens de hoefsmit zou dit helemaal goed komen..
maar ik weet zelf wel dat ik hem extra goed in de gaten zal moeten gaan houden...
pff ik baal zeg

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:46

Sjen schreef:
:wave: Ik meld me hier ook als bezitter van een pony met hoefbevangenheid. Onze Shetlander liep vorige week ineens erg moeilijk met haar voorbenen, dus meteen hoefsmid en va erbij. En ja hoor, hoefbevangen. Gelukkig gaat het herstel heel voorspoedig, ze heeft pijnstilling en ze liep binnen een paar dagen alweer heel aardig. Natuurlijk is ze meteen ook van de wei gezet met alleen hooi. Inmiddels maakt ze af en toe een bokkensprong en een galopje. Aan de hand wandelen we ook veel en dat vind ze erg plezierig. Al met al gaat het dus de goede kant op en hopelijk is ze over een maandje of twee weer de oude. Het enige dat wij wel lastig vinden is dat ze heel breed loopt vooraan en dat deed ze al een paar weken voordat ze echt hoefbevangen was. Hopelijk trekt dat ook langzaam weg, iemand ervaring met dat brede lopen?

Verder lijkt het erop dat ook mijn Haflinger hoefbevangen is. Terwijl die ook al meer dan een week op alleen hooi staat. Maar ze ontlast haar voorbenen om en om en ze loopt op steen heel gevoelig. Met haar voorbenen struikelt ze een beetje meteen op het moment dat ze harde ondergrond raakt. Is dat een teken van bevangenheid, kreupel gaan op steen? Op het zand en het gras heeft ze het niet. Ze heeft al wel een geschiedenis met hoefbevangenheid; ze is het 5 jaar geleden heel ernstig bevangen geweest. Sindsdien kon ik het altijd onder controle houden, maar het lijkt alsof dit jaar het gras heel veel fructaan bevatte ofzo. In elk geval fijn zo'n centraal topic, ga het eens goed doorlezen allemaal!

Hai Sjen,

Alle kenmerken die je opnoemt zijn kenmerken van hoefbevangenheid helaas |(

Breedlopen met de voorbenen doen ze omdat ze liever niet over de toon willen lopen, de meeste pijn zit voorin de hoef op de plek waar het hoefbeen zit en waar de witte lijn ontstoken is.
Ze gaan de voeten dus met een zwaai zijwaarts wegzetten (eendenloop) en proberen de voeten zo plat mogelijk of zelfs al (eerst) op de hiel te laten landen.
Als je zelf achteruit loopt kijkend naar je pony kun je zien dat ze de ondervoet niet buigen en zodoende dus niet over de toon rollen met hun hoefjes.

Wat je haflinger betreft, dat klinkt ook zeker als hoefbevangenheid, dit zijn overigens al de kenmerken van een gemiddeld zware aanval.

Is je DA er al bij geweest voor medicijnen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:01

solina schreef:
hoi jammer genoeg moet ik me ook melden hier...
we hebben sinds twee weken een nieuwe pony een welshje,en na een week bij ons liep hij een keer in het begin aan de longe op links onregelmatig zo maar eventje ik dacht aan stijf zijn,toen paar dagen weer goed en na dag drie of zo liep hij echt mank.
alleen op links,gelukkig achteraf was en spuit ik hem altijd helemaal af met lauw water ook zijn beentjes goed.
de volgende dag gelijk de dierenarts laten komen en liep hij weer iets beter maar zichtbaar mank op linkervolte.hij had zeer lichte pulsatie op allebij de voorbenen ,maar dacht aan een kneuzing aan de kogel links.verschillende testen gedaan buigproef en zo maar nee laat hem maar drie weken rusten.
ik hem weer al wat minder voer gegeven,omdat hij nu niks deed. en na weer drie dagen kwam de hoefsmit en vroeg ik hem toch ook nog effe te kijken omdat ik er niet helemaal een goed gevoel bij had.die keek voelde ook aan manen kam en zei gelijk zeer lixchte vorm van hoefbevangen.maar gelukkig echt in hele lichte vorm..maar dat is er ook een.
wat voer je hem ..euh 2 maal daags plakje hooi en das eigenlijk alles..ja na het werk een handje brokjes van onze dochtertje als beloning.
jeetje dat ze daar al bevangen van kunnen worden...ik ben altijd al zo over voorzichtig er mee met onze shets ook...zo erg zelfs dat de mensen me soms uitlachen van ach je word zelf nog eens bevangen,..
en zie hier pony 1,5 week bij ons en bevangen.het ergste vind ik dan nog dat de pony zoveel heeft moeten ondergaan voor we dan uiteindelijk door hoefsmit er achter zijn gekomen wat het is...en dat het ons dochtertje haar nieuwe wedstrijd pony is.
ook al is hij pas 2 weken bij ons je hecht je toch echt snel aan zo pony.
en ik wil er echt alles voor over hebben om hem snel weer in orde te hebben.
maar ondertussen is er dan toch bijna weer een week overheen he,beetje geluk is denk ik dat ik zodra ik zag dat hij niet goed liep ik nog wat minder hooi gaan geven ben en veel zijn beentjes afspoot.
toch voel ik me redelijk wanhopig,ons manneke hij is zo lief ...ik hoop dat hij er snel van geneest...en volgens de hoefsmit zou dit helemaal goed komen..
maar ik weet zelf wel dat ik hem extra goed in de gaten zal moeten gaan houden...
pff ik baal zeg

Jeetje, weer één.... :(:), he wat vervelend,

Dat jullie Da niet wat allerter heeft gereageerd zeg.
Hij had in ieder geval de mogelijkheid van Hoefbevangenheid niet uit mogen sluiten,
de symptomen waren namelijk al aanwezig (dikke hals, pulsatie, kreupel op voltes enz),

even een paar vragen:

Ben je er bekend mee of de pony een verleden met hoefbevangenheid heeft ?
krijgt hij alleen hooi of staat hij overdags ook in het gras ?
Had hij al zo'n harde dikke hals toen je hem kocht ?
Wat is zijn conditiescore ?
Wat voor hooi voer je ?
Hoe vaak werd de pony gereden, hoe lang en hoe intensief.
Kan het zijn dat er ook nog andere mensen bij jullie pony hebben kunnen komen met voer (schillen,brood enz)
krijgt de pony momenteel medicijnen ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 00:15

lolclub schreef:

De breakovers zijn zonder lip, ook de ijzers van Equilibrium met een sterkere afrolling hebben geen lippen.

De ijzers van Van Nassau zijn dunner op het toongedeelte en sterker gerond dan die van Equilibrium. Die laatsten zijn overal even dik, terwijl die Van Van Nassau juist het toongedeelte ontzien. Het verschil in dikte is in milimeters - ik heb een foto van de twee ijzers maar ik vrees dat je daar niet veel aan kunt zien.
Links is Equilibrium, rechts Van Nassau breakover
Afbeelding

Misschien je smid vragen of hij een paar ijzers bij Van Nassau kan bestellen voor je?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:09

lolclub schreef:
Dat wil ik je aldoor al vragen:
staat Image nog steeds op de breakover ijzers van v. Nassau of heeft ze inmiddels andere ijzers onder ?

Image loopt alleen op Van Nassau's (breakover) en de haflinger trouwens loopt daar ook het beste op. De dames lopen niet op Gucci's, Dolce & Gabana's of andere dure schoenen. Ze willen alleen Van Nassau"s. :D

Wij hebben een smid, speciaal opgeleid door Van Nassau en hij heeft de eerste keren de paarden onder begeleiding van Rob van Nassau op de kliniek beslagen. En dat scheelt ons ongelooflijk veel reistijd (5 uur per nieuwe schoenen). Ik ben daar erg blij mee. Want de reis naar Roosendaal iedere 5 weken stond ons soms echt tegen. (de dames kunnen niet samen reizen, dus moesten wij om en om eentje meenemen). Maar ja, het scheelde massa's veeartskosten, want met goed beslag hadden ze verder nergens last van. Dus dan heb je ook wat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:30

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:

De breakovers zijn zonder lip, ook de ijzers van Equilibrium met een sterkere afrolling hebben geen lippen.

De ijzers van Van Nassau zijn dunner op het toongedeelte en sterker gerond dan die van Equilibrium. Die laatsten zijn overal even dik, terwijl die Van Van Nassau juist het toongedeelte ontzien. Het verschil in dikte is in milimeters - ik heb een foto van de twee ijzers maar ik vrees dat je daar niet veel aan kunt zien.
Links is Equilibrium, rechts Van Nassau breakover

Misschien je smid vragen of hij een paar ijzers bij Van Nassau kan bestellen voor je?

Dank je JP, ik zie het verschil..
De Break-Over rechts is duidelijk met nog meer opzet gesmeed, het breakover punt ligt meer naar achter toe en zo te zien werd ook in de hoef zelf nog een opzet gekapt.

de Equi-librium links gaat zo te zien meer uit van een recht bekapte hoef en heeft waarschijnlijk de opzet alleen in het ijzer zelf.

Slaat jouw smid in de equi-libriums nog meer opzet of gaan ze er plat (in originele vorm) onder ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:37

janouk schreef:
Wij hebben een smid, speciaal opgeleid door Van Nassau en hij heeft de eerste keren de paarden onder begeleiding van Rob van Nassau op de kliniek beslagen. En dat scheelt ons ongelooflijk veel reistijd (5 uur per nieuwe schoenen). Ik ben daar erg blij mee. Want de reis naar Roosendaal iedere 5 weken stond ons soms echt tegen. (de dames kunnen niet samen reizen, dus moesten wij om en om eentje meenemen). Maar ja, het scheelde massa's veeartskosten, want met goed beslag hadden ze verder nergens last van. Dus dan heb je ook wat.

In welke hoek/provincie van Nederland woon jij ?
wij zitten namelijk ook op zo'n 5 uur reistijd (viceversa) ongeveer.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:35

Bij mij had de da het ook niet bij het goede eind! (dat was eind mei) ""nee hoor echt niet bevangen, zet maar op het grote land bij de andere paarden en laat de ijzers er maar afhalen"" DA dacht dat ze vernageld was.

Nu maanden later loopt Meike nog steeds niet goed en komt de hoefsmit regelmatig (nu iedere 2 weken geweest).

Vandaag begonnen met Podocomplex van Groene Os hoop dat dit wat helpt.
Verder staat Meike in een zand bak, krijgt hooi van enkele jaren oud (ik had bij fam nog wat gevonden) en de plaats waar ze hooi krijgt maak ik met regelmaat nat.
Meike ligt niet veel (valt mij op) Ik kan haar de gehele dag vanuit huis bekijken.
En zo goed in de gaten houden wat ze allemaal doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 10:51

lolclub schreef:
Dank je JP, ik zie het verschil..
De Break-Over rechts is duidelijk met nog meer opzet gesmeed, het breakover punt ligt meer naar achter toe en zo te zien werd ook in de hoef zelf nog een opzet gekapt.

de Equi-librium links gaat zo te zien meer uit van een recht bekapte hoef en heeft waarschijnlijk de opzet alleen in het ijzer zelf.

Slaat jouw smid in de equi-libriums nog meer opzet of gaan ze er plat (in originele vorm) onder ?

Dat heb je goed gezien!
Mijn smid heeft op mijn verzoek de ijzers toch iets dunner gemaakt, maar hij is toch niet tevreden over dit ijzer voor Pauli. Eind Augustus worden de dames opnieuw bekapt en Pauli krijgt dan nieuwe ijzers. Ik denk dat Steven ze bij Van Nassau gaat bestellen en dan hier ter plekke op maat smeedt voor Pauli. Hij vond de Equilibriums in ieder geval veel te zwaar - kan nu niet meer wegen want ze zitten onder voet, maar het verschil was in de hand duidelijk voelbaar.

Hmm.. als je paarden eenmaal door Ome Rob verwend zijn willen ze niks anders meer! Die man heeft zo'n goed oog voor paardenvoeten! Toch ben ik nu heel blij met onze nieuwe smid: hij is ook hoefsmid-specialist. Dankzij een reactie van een bokker in mijn topic "Het leed dat hoefsmeden heet.." heb ik 'm gevonden!

Jeetje.. wat een nieuwe patienten-aanmeldingen weer... we gaan de gevaarlijke tijd weer in lijkt het wel: een combinatie van de droge zomer, daarna regen en de laatste groeispurten van het gras voor de herfst. Balen... sterkte voor iedereen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:03

Jammer dat de nieuwelingen zich hier moeten melden... sterkte ermee.
Hier een record, 12 dagen na minimale bekapping liep mijn Fjordenman weer goed op het verharde stukje waar hij op staat... Vorige keer duurde het 3 volle weken.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:33

Ben je er bekend mee of de pony een verleden met hoefbevangenheid heeft ?volgens zijn vorige eigenaar niet en heb daar aantal mnd op stal gelopen.pony was wel al dik,maar eigenaar voerde alleen hooi.en heeft mij ook gezegt niet te hard te voeren omdat hij best dik is.

krijgt hij alleen hooi of staat hij overdags ook in het gras ?hij krijgt alleen hooi,en na het longeren een kinderhandje brokjes als beloning,maar alleen als hij gewerkt had.

Had hij al zo'n harde dikke hals toen je hem kocht ?harde weet ik niet maar hij had altijd al een enorm dikke nek ja.

Wat is zijn conditiescore ?pf liep alleen keuringen en jaarmarkten bij ons ging hij wel iedere dag 15 tot 20 min aan de longeerlijn,we zijn hem zadelmak aan maken..hij is wel 8 jaar.

Wat voor hooi voer je ?volgens de hoefsmit te goed dus is te groen ga nu naar 2e snee hooi zoeken of graszaad.

Hoe vaak werd de pony gereden, hoe lang en hoe intensief.hij staat nu 2 weken bij ons en na iets meer asl week ging hij moeilijk lopen,hij heeft dus ongeveer een dikke week iedere dag 15 tot 20 min rustig aan de longe gelopen. vervolgens spoel ik hem altijd helemaal af.

Kan het zijn dat er ook nog andere mensen bij jullie pony hebben kunnen komen met voer (schillen,brood enz) ja dat zou mogelijk kunnen zijn hij staat op manege dus ga bordje ophangen.

daar ga ik vandaag om om pijnstillers en ontstekingremmenrs aanbevolen door hoefsmit .

pf ik werk bij dierenarts en krijg dagelijks mensen aan telefoon dus weet hoe voorzichtig ik zijn moet en dat ben ik ook voel ook bij shetten bijna dagelijks de benen na,dan doe je dat een weekje niet denk dat ik te blij en enthosiast was ofzo.
pas ook altijd goed op met voeren,en dan zag ik nog niet de voortekenen van bevangen.
maar dat van de manen kam wist ik niet.
gelukkig staat de pony nooit niet op de wei bij de vorige eigenaar ook niet (hij laat zich namelijk niet makelijk pakken ).

nog tips of moet ik nog niet zo veel doen als het een lichte vorm is

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:36

Ben je er bekend mee of de pony een verleden met hoefbevangenheid heeft ?volgens zijn vorige eigenaar niet en heb daar aantal mnd op stal gelopen.pony was wel al dik,maar eigenaar voerde alleen hooi.en heeft mij ook gezegt niet te hard te voeren omdat hij best dik is.

krijgt hij alleen hooi of staat hij overdags ook in het gras ?hij krijgt alleen hooi,en na het longeren een kinderhandje brokjes als beloning,maar alleen als hij gewerkt had.

Had hij al zo'n harde dikke hals toen je hem kocht ?harde weet ik niet maar hij had altijd al een enorm dikke nek ja.

Wat is zijn conditiescore ?pf liep alleen keuringen en jaarmarkten bij ons ging hij wel iedere dag 15 tot 20 min aan de longeerlijn,we zijn hem zadelmak aan maken..hij is wel 8 jaar.

Wat voor hooi voer je ?volgens de hoefsmit te goed dus is te groen ga nu naar 2e snee hooi zoeken of graszaad.

Hoe vaak werd de pony gereden, hoe lang en hoe intensief.hij staat nu 2 weken bij ons en na iets meer asl week ging hij moeilijk lopen,hij heeft dus ongeveer een dikke week iedere dag 15 tot 20 min rustig aan de longe gelopen. vervolgens spoel ik hem altijd helemaal af.

Kan het zijn dat er ook nog andere mensen bij jullie pony hebben kunnen komen met voer (schillen,brood enz) ja dat zou mogelijk kunnen zijn hij staat op manege dus ga bordje ophangen.

daar ga ik vandaag om om pijnstillers en ontstekingremmenrs aanbevolen door hoefsmit .

pf ik werk bij dierenarts en krijg dagelijks mensen aan telefoon dus weet hoe voorzichtig ik zijn moet en dat ben ik ook voel ook bij shetten bijna dagelijks de benen na,dan doe je dat een weekje niet denk dat ik te blij en enthosiast was ofzo.
pas ook altijd goed op met voeren,en dan zag ik nog niet de voortekenen van bevangen.
maar dat van de manen kam wist ik niet.
gelukkig staat de pony nooit niet op de wei bij de vorige eigenaar ook niet (hij laat zich namelijk niet makelijk pakken ).

nog tips of moet ik nog niet zo veel doen als het een lichte vorm is