Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
romeorowan schreef:Ik heb ook een paar rottige dagen gehad. Door een miscommunicatie met mijn man stonden de paarden zondag in plaats van 1,5 uur (hooguit 2 uur) 6,5 uur in het land.
Maandag heb ik ze maar even uit het gras gehouden en meende ik een heel klein beetje te zien dat Indiana op de stenen in de bochten een beetje gevoelig was.
Gelukkig lijkt het goed te zijn gegaan, maar ik had er buikpijn van.
Nado: hopen dat het bij jou ook met een sisser afloopt.
Lolclub: bij mijn paarden waren de meningen over de Wiesencobs nogal verdeeld. Voor Indiana waren de Wiesencobs door de holistisch dierenarts als niet geschikt getest (Indiana is IR).
En ik had ook heel veel steentjes in de Lucerne van Subli. Misschien ga ik het komende winter weer eens proberen.
janouk schreef:Vrijdag komt de hoefsmid; ja hoor; vrijdag de 13evoor mij altijd weer een spannend moment. Loopt Image na het opnieuw beslaan nog goed? Ze loopt momenteel super, lekker los door haar lijf en niet gevoelig. Na de laatste bekapbeurt was ze helaas meteen 1 week kreupel. De minste geringste verandering van de stand maakt haar al gevoelig.
Daar krijg ik nu al buikpijn van; vrijdag de 13e. Ik zal blij zijn als het zaterdag is en Image met haar nieuwe schoenen regelmatig de wei in crosst.
Jannepauli schreef:Na drie dagen verband in hoefzak en 1 dag met een noodverband om 't schoon te houden, staat mevrouw Pauli vanaf nu weer op de ijzeren schoentjes. Voetje ziet er weer prima uit en voelt kennelijk zo lekker dat ze na het opleggen van het ijzer even een demo galopje gaf, met een vrolijke bok ter afsluiting!
Joepie!
lolclub schreef:[
om de afrol (breakover) te verbeteren gaan we nu maandag Equi-Librium ijzers eronder leggen want ik vond dat ze wat vaker begon te struikelen met rijden.
Jannepauli schreef:lolclub schreef:[
om de afrol (breakover) te verbeteren gaan we nu maandag Equi-Librium ijzers eronder leggen want ik vond dat ze wat vaker begon te struikelen met rijden.
Pauli heeft Equilibriums .. ik raad het je af! Mijn smid was er al niet zo blij mee want ze zijn behoorlijk zwaar en het toongedeelte is (te) dik in vergelijking met bv de Breakovers van Van Nassau.
Sjen schreef:Ik meld me hier ook als bezitter van een pony met hoefbevangenheid. Onze Shetlander liep vorige week ineens erg moeilijk met haar voorbenen, dus meteen hoefsmid en va erbij. En ja hoor, hoefbevangen. Gelukkig gaat het herstel heel voorspoedig, ze heeft pijnstilling en ze liep binnen een paar dagen alweer heel aardig. Natuurlijk is ze meteen ook van de wei gezet met alleen hooi. Inmiddels maakt ze af en toe een bokkensprong en een galopje. Aan de hand wandelen we ook veel en dat vind ze erg plezierig. Al met al gaat het dus de goede kant op en hopelijk is ze over een maandje of twee weer de oude. Het enige dat wij wel lastig vinden is dat ze heel breed loopt vooraan en dat deed ze al een paar weken voordat ze echt hoefbevangen was. Hopelijk trekt dat ook langzaam weg, iemand ervaring met dat brede lopen?
Verder lijkt het erop dat ook mijn Haflinger hoefbevangen is. Terwijl die ook al meer dan een week op alleen hooi staat. Maar ze ontlast haar voorbenen om en om en ze loopt op steen heel gevoelig. Met haar voorbenen struikelt ze een beetje meteen op het moment dat ze harde ondergrond raakt. Is dat een teken van bevangenheid, kreupel gaan op steen? Op het zand en het gras heeft ze het niet. Ze heeft al wel een geschiedenis met hoefbevangenheid; ze is het 5 jaar geleden heel ernstig bevangen geweest. Sindsdien kon ik het altijd onder controle houden, maar het lijkt alsof dit jaar het gras heel veel fructaan bevatte ofzo. In elk geval fijn zo'n centraal topic, ga het eens goed doorlezen allemaal!
solina schreef:hoi jammer genoeg moet ik me ook melden hier...
we hebben sinds twee weken een nieuwe pony een welshje,en na een week bij ons liep hij een keer in het begin aan de longe op links onregelmatig zo maar eventje ik dacht aan stijf zijn,toen paar dagen weer goed en na dag drie of zo liep hij echt mank.
alleen op links,gelukkig achteraf was en spuit ik hem altijd helemaal af met lauw water ook zijn beentjes goed.
de volgende dag gelijk de dierenarts laten komen en liep hij weer iets beter maar zichtbaar mank op linkervolte.hij had zeer lichte pulsatie op allebij de voorbenen ,maar dacht aan een kneuzing aan de kogel links.verschillende testen gedaan buigproef en zo maar nee laat hem maar drie weken rusten.
ik hem weer al wat minder voer gegeven,omdat hij nu niks deed. en na weer drie dagen kwam de hoefsmit en vroeg ik hem toch ook nog effe te kijken omdat ik er niet helemaal een goed gevoel bij had.die keek voelde ook aan manen kam en zei gelijk zeer lixchte vorm van hoefbevangen.maar gelukkig echt in hele lichte vorm..maar dat is er ook een.
wat voer je hem ..euh 2 maal daags plakje hooi en das eigenlijk alles..ja na het werk een handje brokjes van onze dochtertje als beloning.
jeetje dat ze daar al bevangen van kunnen worden...ik ben altijd al zo over voorzichtig er mee met onze shets ook...zo erg zelfs dat de mensen me soms uitlachen van ach je word zelf nog eens bevangen,..
en zie hier pony 1,5 week bij ons en bevangen.het ergste vind ik dan nog dat de pony zoveel heeft moeten ondergaan voor we dan uiteindelijk door hoefsmit er achter zijn gekomen wat het is...en dat het ons dochtertje haar nieuwe wedstrijd pony is.
ook al is hij pas 2 weken bij ons je hecht je toch echt snel aan zo pony.
en ik wil er echt alles voor over hebben om hem snel weer in orde te hebben.
maar ondertussen is er dan toch bijna weer een week overheen he,beetje geluk is denk ik dat ik zodra ik zag dat hij niet goed liep ik nog wat minder hooi gaan geven ben en veel zijn beentjes afspoot.
toch voel ik me redelijk wanhopig,ons manneke hij is zo lief ...ik hoop dat hij er snel van geneest...en volgens de hoefsmit zou dit helemaal goed komen..
maar ik weet zelf wel dat ik hem extra goed in de gaten zal moeten gaan houden...
pff ik baal zeg
lolclub schreef:Oké, dit is weer minder ...
en hoe zijn ze qua gewicht en dikte in verhouding tot normale ijzers dan ?
en heb jij zonder lip, enkel lip of dubbel lip ?
lolclub schreef:Dat wil ik je aldoor al vragen:
staat Image nog steeds op de breakover ijzers van v. Nassau of heeft ze inmiddels andere ijzers onder ?
Jannepauli schreef:lolclub schreef:Oké, dit is weer minder ...
en hoe zijn ze qua gewicht en dikte in verhouding tot normale ijzers dan ?
en heb jij zonder lip, enkel lip of dubbel lip ?
De breakovers zijn zonder lip, ook de ijzers van Equilibrium met een sterkere afrolling hebben geen lippen.
De ijzers van Van Nassau zijn dunner op het toongedeelte en sterker gerond dan die van Equilibrium. Die laatsten zijn overal even dik, terwijl die Van Van Nassau juist het toongedeelte ontzien. Het verschil in dikte is in milimeters - ik heb een foto van de twee ijzers maar ik vrees dat je daar niet veel aan kunt zien.
Links is Equilibrium, rechts Van Nassau breakover
Misschien je smid vragen of hij een paar ijzers bij Van Nassau kan bestellen voor je?
janouk schreef:Wij hebben een smid, speciaal opgeleid door Van Nassau en hij heeft de eerste keren de paarden onder begeleiding van Rob van Nassau op de kliniek beslagen. En dat scheelt ons ongelooflijk veel reistijd (5 uur per nieuwe schoenen). Ik ben daar erg blij mee. Want de reis naar Roosendaal iedere 5 weken stond ons soms echt tegen. (de dames kunnen niet samen reizen, dus moesten wij om en om eentje meenemen). Maar ja, het scheelde massa's veeartskosten, want met goed beslag hadden ze verder nergens last van. Dus dan heb je ook wat.
lolclub schreef:Dank je JP, ik zie het verschil..
De Break-Over rechts is duidelijk met nog meer opzet gesmeed, het breakover punt ligt meer naar achter toe en zo te zien werd ook in de hoef zelf nog een opzet gekapt.
de Equi-librium links gaat zo te zien meer uit van een recht bekapte hoef en heeft waarschijnlijk de opzet alleen in het ijzer zelf.
Slaat jouw smid in de equi-libriums nog meer opzet of gaan ze er plat (in originele vorm) onder ?