Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:01

Ken genoeg mensen die zomers ijzers hebben (ong. 3 a 4 maandjes) en hun paarden daarna probleemloos naar blotenvoeten bloten voeten gaan hoor ;)

@ingrid
dat is wel erg vreemd, want ze kreeg toch zonder die gaiters plekken??
(meen ik me iets van te herinneren)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:06

Nee, dat wondje en de 'kneuzing' zijn met gaiter gebeurd.

Voor mij was ijzers en ijzerloos echt een hele wereld van verschil... Vind het knap dat mensen die overgang zo kunnen maken. Onze 'ijzer-hoeven' waren VEEL anders dan onze 'blote-voeten' hoeven. Maar ligt ook wel een beetje aan de hoefsmeden denk ik.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:20

En aan de hoeven van je paardje natuurlijk!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:49

Vandaag maar bekapt, omdat het gister zo warm was. Na al die regen op de wei ging het vandaag wel makkelijker :D

Afbeelding

Afbeelding

LV
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

Afbeelding

Hier ging hij bijna op rust met dit been, dus het staat niet helemaal vlak op de grond.
Afbeelding

Harlie heeft wat last van het afslijten van de toon achter.
De stralen zijn wat te lang, maar daar ben ik vandaag nog niet aan toe gekomen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:49

best nette hoefjes. foto's zijn niet helemaal duidelijk maar ik vind de stralen wat rommelig eruit zien. of ze zijn zich aan het vernieuwen of ???? let op de middelste straalgroeve..........

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:38

jackie schreef:
scoxxx schreef:
Jackie heeft het opgelost met natural trim a principe's van Jamie Jackson (en Pete Ramey?) Toch?

dat en daarnaast ook nog eindeloos boenen met betadineshampoo, watjes erin proppen met THM straalbalsam (duits import spul), nog diverse andere dingen. Pete Rameys patent recept is een 50/50 mengsel van antibiotikazalf met voetschimmelzalf (voor mensen). Pete's Goo erin spuiten met dit ding

hielen niet te ver laten zakken. paard wil dan nog minder op de achterkant van de voet lopen. liefst hoefschoenen gebruiken, met pads, paarden met zulke hoeven zijn altijd mega gevoelig op steentjes

Mijn paard heeft hier elke winter ook last van, alleen linksvoor. Zodra de wei weer op gaat drogen droogt zijn hoef ook op en begint het te herstellen. Heb er nog geen oplossing voor gevonden om dit tegen te gaan behalve de schuilstal en betonplaten bij de voerplek zo schoon en droog mogelijk houden. Maar dat is niet afdoende.

Gevoelig loopt hij er trouwens niet echt mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:20

Ziet er goed uit e_horse :j

@ tancreda4, je kunt de rubberen strap aan de achterkant van de hoefschoen er gewoon uitknippen, dat ding dient nergens meer voor als je gaithers bij je schoenen hebt. En ook voor het aantrekken heb je ze niet nodig. (zie filmpje over aantrekken wat ik hier eerder plaatste)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:59

@ Arabesk; voor had ik ze er idd uit met de gaiter. Ik heb nu de gaiter verwijderd en die bandjes terug gezet. Met gaiter kan je niet zien hoe je ze aan trekt. Achter had ik ze wel laten zitten, omdat achter de maat niet 100% goed is. Maar zag vandaag het probleem. Heb nu zonder gaiter, en zag dat ik redelijk makkelijk dat hielbandje te hoog door trek bij het aantrekken. Iets dat je niet ziet met de gaiters.
Net een eind gefietst met 4 schoenen zonder gaiter, en dat ging helemaal prima. Het bandje komt ook niet op het wondje te zitten als ik het goed doen :) Ik denk dat ik voor de gaiters er weer opzet (en zonder hielband) vanwege aantikken en eventueel uit tikken (zo l*llig als je in 2span rijdt en je verliest er een), maar achter gewoon zonder.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:40

Volgende week komt mijn hoefsmid weer. Mijn paard staat sinds een jaar zonder ijzers en wordt door een "gewone" hoefsmid bekapt. Hij staat wel altijd open voor mijn wensen, dus hij haalt niks van de straal en zool. Maar zijn er nog meer dingen die typerend zijn voor het natuurlijk bekappen en waar ik dus op moet letten. Hoge hielen, lage hielen, het steunsel gebeuren en dat soort dingen????

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:46

haukieboy schreef:
Volgende week komt mijn hoefsmid weer. Mijn paard staat sinds een jaar zonder ijzers en wordt door een "gewone" hoefsmid bekapt. Hij staat wel altijd open voor mijn wensen, dus hij haalt niks van de straal en zool. Maar zijn er nog meer dingen die typerend zijn voor het natuurlijk bekappen en waar ik dus op moet letten. Hoge hielen, lage hielen, het steunsel gebeuren en dat soort dingen????

Ik zou zeggen, lees je even in :-)

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/gang.htm

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/cirkels.htm

op die site is alles prachtig uitgelegd met plaatjes en alles erbij, scheelt mij vier A4tjes typwerk ;-)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:04

Heb ook weer ff een vraagje..

Jap loopt ivm zijn ouwe hoefzweer gat nog niet helemaal lekker, er komt vocht in en daardoor krijgt hij pijn.
Ook vind ik dat hij nogal gevoelig is, gister een ritje met schoenen gemaakt maar nog vind ik hem niet lekker lopen.
Hij is absoluut niet kreupel maar ik heb het idee dat hij zelfs door de schoenen heen de steentjes nog voelt, zo lijkt het, ik weet niet of het zo is hoor.Zoekt ook steeds de berm op ensow.
Loop overigens niet op mega stenige paden.

Nu heb ik voor half augustus een klein trektochtje gepland staan 3 dgn over de veluwe, natuurlijk met veel zandpaden maar vast hier en daar stenen en verharde paden.

Ik twijfel nu enorm wat ik moet doen.
Het is ook nog zo dat hij sinds kort wat schuurplekken krijgt van de schoenen, vooral als ze nat zijn heeft hij in de koten echt last ervan.
Gisteren zag ik na het rijden ook een schuurplek op zijn hoefbal(bij 1 voet)

Ik ben bijna geneigt om er totdat die scheur eruit is dan maar ijzertjes onder te laten zetten, ben al vanaf december vorig jaar bezig en wordt er nu eerlijk gezegt een beetje moedeloos van.
Zo gaat het prima en hupla weer een terugval.

Ik weet voor 99% zeker dat als dat gat eruit is gegroeit de ellende over is, okey hij zal nog wel iets gevoelig blijven, vermoed ik, maar verwacht dat dat wel goed komt, hij kon altijd overal overheen zonder problemen.
Denk gewoon dat zijn hoeven door die zweer een grote klap gehad hebben. Je ziet op iedere hoef ook duidelijk de ringen uit die periode zitten.

Puff beetje rommelige verhaaltje zo maar ik zet even mijn gedachten erover op 'papier'

Weet gewoon ff niet wat ik met Jap zijn voeten aanmoet.....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:22

zitten er weleens steentjes in zijn schoenen? tegen het schuren zou je kunnen proberen om zijn koten met een elastieke zelfklevende bandage in te zwachtelen. niet te veel laagjes.

heb je enkel de schoenen aan of doe je er ook pads in? dat helpt namelijk erg goed als hij voor je gevoel de steentjes door de schoenen voelt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:17

Die elastische zelfklevende bandages mogen niet gebruikt worden zonder een watten onderlap. Lijkt me dus niet echt een strak plan.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:03

Wij hebben begin juli een vierdaagse trektocht over de veluwe gedaan. Mijn paard loopt ook blootvoets en had grote moeite met de paden daar. De zandpaden hebben heel vaak stenen erdoor. Als ik daar ooit weer ga rijden dan is dat dus met hoefschoenen of ijzers, het viel mij vies tegen om daar blootvoets te rijden.

poesila9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:38

Een kleine tip voor hoefijzerloze paarden, als de hoeven een beetje brokkelen smeer er hoefvet en hoefteer op, mijn paardje houd het nu goed :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:39

hoefvet en hoefteerteer sluit de hoef af.
Dat is imo het slechste wat je kunt gebruiken.
gebruik dan hoefolie of creme.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:03

haukieboy schreef:
Wij hebben begin juli een vierdaagse trektocht over de veluwe gedaan. Mijn paard loopt ook blootvoets en had grote moeite met de paden daar. De zandpaden hebben heel vaak stenen erdoor. Als ik daar ooit weer ga rijden dan is dat dus met hoefschoenen of ijzers, het viel mij vies tegen om daar blootvoets te rijden.

Herkenbaar! Ik heb vorig jaar een week veluwe gedaan, stond ze net een paar maanden zonder ijzers en nog geen schoenen. Dacht dat het wel zou kunnen, toch voornamelijk zandpaden. Maar dat viel idd tegen, wel zandpaden mear wel met steentjes erin. Op de heide ging het wel, maar stukjes bos moesten we blijven stappen vanwege de losse steentjes. Heb ook stukken in de bosjes gestapt, omdat we dan een paar meter kiezelpad moesten, nou dat kon ECHT neit. Merrie heeft het wel goed gehouden, sommige paden gewoon mijden en goed rekening met haar houden. Echter, de laatste dag merkte ik wel dat ze erg voorzichtig begon te lopen. Toen gingen we, gelukkig voor haar voetjes, weer terug naar huis :) Volgende x gaan er ook gewoon schoenen mee.

Hoefvet of teer sluit idd af. Ik heb op aanraade van mijn DA severit creme een tijd lang gebruikt, dat scheen wel goed te zijn en niet teveel af te sluite. Heb ik gebruikt voor onze kroonrand-wond-uitgroeing.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:08

Poeh nou ik dacht idd ook dat het wel mee zou vallen op de veluwe maar als ik jullie zo lees niet dus...
Tja dan moet ik snel gaan bedenken wat ik doe...

Ik heb momenteel stukjes schapenvacht tussen de koot en de gaiter zitten, dat lijkt te werken maar ja ook dat kan natuurlijk nat worden...

Hoeven smeer ik eigenlijk bijna niet in, ik spuit alleen het 'gat' in met hipposol en ee eens in de zoveel tijd doe ik azijn met zonnebloem olie op zin voetjes, was een tip van mijn bekapper.
Maar ja met die nattigheid doe ik dat dus niet, zijn hoeven zijn erg mooi, niks geen brokkels of wat!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:10

Zack schreef:
hoefvet en hoefteerteer sluit de hoef af.
Dat is imo het slechste wat je kunt gebruiken.
gebruik dan hoefolie of creme.

Hoefvocht van de paardendrogist schijnt ook goed te zijn, mocht je dan toch perce iets willen smeren tegen het brokkelen/droog worden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:51

idd!
dat sluit ook niet af.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:53

Oke, dit wordt de eerste keer dat ik foto's plaats van mijn paardje haar hoeven. Ze staat 24/7 buiten en heeft naar mijn weten nooit op ijzers gestaan. 2 dagen geleden is ze bekapt door een nieuwe hoefsmid, een traditionele. Wat vinden jullie van haar hoeven?
(ga zo even het hele topic doorspitten :) )

Afbeelding

Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:24

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:40

Resultaat van Arno's nieuwe speeltje:

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:43

glass horse????

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:52

jackie schreef:
Needje schreef:
Die elastische zelfklevende bandages mogen niet gebruikt worden zonder een watten onderlap. Lijkt me dus niet echt een strak plan.

http://video.yahoo.com/watch/109864/527430
http://video.yahoo.com/watch/109861/527384

het is niet de bedoeling de bandages strak aan te trekken

Als je eerst elk been in het verband moet zetten om schuur en irritatieplekken te voorkomen kan e afvragen hoe fijn die hoefschoenen zijn.

Zou die vetwrap ook goed blijven zitten als ze nat zijn of gaan ze dan zakken en heb je een nog grotere kans op schuurplekken.

Persoonlijk zou ik mijn paard voor zo een trektoch laten beslaan zeker als je al problemen hebt met de hoefschoenen.