Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:44

laetitia schreef:
Het paard heeft natuurlijk een lange geschiedenis als dienaar van de mens. Als lastdier, werkdier, oorlogsmetgezel en de laatste jaren gebruiksvoorwerp voor sport en recreatie.

Ja, gelukkig maar, anders was hij waarschijnlijk al lang en breed uitgestorven. :j

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:52

Lante schreef:
Mijn persoonlijke mening en gevoel over de rollkur

Persoonlijk zou het mijn manier van trainen ook echt niet zijn. Ik ben een groot voorstander van het Scala der ausbildung. Maar ook in het klassieke rijden is de trainingshouding dikwijls iets ronder en lager en dus ook iets achter de loodlijn alvorens het paard weer op lengte in de zogenaamde wedstrijdhouding (waarbij het stukje hals achter de oren het hoogste punt is) wordt gereden... Dit heeft niks met rollkur te maken. Als ik het filmpje van TS bekijk, dan is dat dus echt niet allemaal rollkur!

Rollkur altijd slecht en verachtelijk?

Ik vind de spagaat en de split (o.a.) bij het turnen er ook niet aangenaam uitzien... Ik moet er niet aan denken dat ik dat zou moeten doen! :D

Mensen die lenig en goed getraind zijn hierin hebben er echter geen last van en naar mijn idee is dat met die rollkur/hyperflexion ook zo het geval. Het is geen beginnersoefening dat je zo even doet met elk recreatie/basissportpaard.

Hier ben ik het mee eens.
Had al eerder dit filmpje geplaatst: http://www.youtube.com/watch?v=xFVzXqzNhnc
Ongetraint breek je in stukken wanneer je deze oefeningen uitvoert, maar turn atleten hebben het nodig om los te komen.
Hetzelfde geldt voor toppaarden.

Persoonlijk wordt ik ook wel moe van het commentaar van sommige mensen hier op deze methode, een kleine studie van profielen levert peerden op die zogenaamd zonder dwang mogen lopen, maar de weggedrukte ruggen of het sjokken op de voorhand is niet van de lucht.
Nee dáár worden ze beter van :n

liezzie

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:55

Ik vind de muziek wel erg mooi. Over de rest ga ik niet in discussie, geen zin in, is al genoeg over gezegt.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:59

Whinnylando schreef:
Zit ik in het verkeerde topic te posten dan? *checkt even de openingspost*

Citaat:
Ik ben naar een paardenevenement geweest en daar foto's gemaakt. Dit was het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=Oor36P2UzmE

tip: doe het geluid aan.

Ownee het ging toch over een filmpje.

Ik zie geen netjes uitgevoerde rollkur als trainingsmethode in dat filmpje hoor, jij wel?? *checkt filmpje nogmaals*

Nee, echt niet :+

had beter bij kunnen staan: ruiters die misbruik maken van de rollkur-trainingsmethode.

Of: rollk*t ipv rollkur :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:04

Taliaatjuh, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik geen expert ben in het rollkur herkennen. Wat ik wel weet is dat "sommige" gefotografeerde ruiters wel bekend staan als rollkur ruiters. Ik stoorde me eigenlijk het meest aan de springpaarden... Ik bekijk het dan ook niet met "rollkurogen" maar meer van: "wow, moet toch wel pijn doen"

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:05

echter viel mij wel op dat vele van deze paarde, en dooie en niet levendige blik hebben.
kan nou niet uit de ogen op maken dat ze er echt plezier in hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:09

Bandida schreef:
Lovely schreef:
Laat de ruiters die aan de top staan nou maar lekker doen wat zij denken dat goed is, maar kijk liever gewoon thuis in de baan naar al die nep-Anky's, die rijden meer paarden kapot dan Anky zelf.

Dat filmpje -waar het hier tenslotte over gaat- is dat de top? Wat daarop te zien is vind jij ok?

De dressuurruiters waren o.a. de nummers 1 t/m 5 van het Nederlands kampioenschap, met onder andere een Europees, wereld en Olympisch kampioen :). In het springen ben ik minder goed thuis, maar ik weet wel dat dit een 4 sterren wedstrijd was en ik denk niet dat er dan ruitertjes van de plaatselijke ponyclub rondhobbelen :). Op de startlijsten kun je precies zien wie er meededen en dat zijn onder andere ruiters die sinds jaar en dag meedraaien in het internationale circuit :j. Van een aantal heel bekende ruiters uit binnen- en buitenland heb ik de vrachtwagen zien staan en ze waren er echt :D.

Maar even he Bandida, wat rijd jij eigenlijk? Heb je daar een filmpje van?

Als je wilt weten hoe ik denk over LRD en Rollkur, dan hoef je alleen maar even de boktgeschiedenis erop na te slaan. Mijn belangrijkste standpunt heb ik in een van mijn vorige posts al gemeld :j.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:34

Lovely schreef:
Maar even he Bandida, wat rijd jij eigenlijk? Heb je daar een filmpje van?
Als je wilt weten hoe ik denk over LRD en Rollkur, dan hoef je alleen maar even de boktgeschiedenis erop na te slaan. Mijn belangrijkste standpunt heb ik in een van mijn vorige posts al gemeld :j.

Wat rijd ik? Ik begrijp de vraag niet eens.. een paard he, en af en toe een fiets.

Nee de vraag was niet wat je mening is over Rollkur, de vraag was of je wat in dat filmpje te zien is ok vind. Maakt mij verder niet uit of dat rollkur genoemd wordt eigenlijk, en ook niet of het dat wel is of niet. Vind jij het goed wat de top 5 daar doet? Nou ik niet..onoverbrugbaar meningsverschil vermoed ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:38

Bandida, ik zeg nergens dat ik het goed vind wat de top uitspookt, maar ik zeg bij deze dat het mij geen bal interesseert wat zij wel of niet met hun paard doen. Ik stoor mij voornamelijk aan de na-apers die thuis achter de heg aan hun paard zitten te scheuren en er dan een of andere vage uitleg bij hebben waarvan ze niet eens zien dat die kant noch wal raakt. Een soort Ankyverblinding waar die lui aan lijden, erg zielig.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:44

Bandida.... Als ik (na braaf gezocht te hebben) kijk naar de eerdere posts van Lovely kijk zijn jullie het wel redelijk eens of niet?

Thaliaatjuh schreef:
Rana schreef:
Grappig dat de rolkur gelijk met een bit gelinkt is.... Flexe kan ook zonder bit. Het ontstaat nl niet door veel druk te nemen op de hand het is een jaren traject. Vandaar mijn post begind dit topic verdiep je er een ECHT in. Zolang er nog beweerd word dat het tegen de zin gaat, icm ijzer werk en druk en pijn heb je het niet begrepen.....

+:)+ eindelijk iemand die het snapt......
Mensen denken dat het niks anders is dan ordinair de kop naar beneden trekken.. maar dat is de bedoeling helemaal niet!! En mensen die dat wel zo doen, zijn gewoon bar en bar slechte ruiters, en niks anders. Heeft niks meer met rollkur te maken!

Ben ook blij dat ik een medestander gevonden heb haha, om de sfeer maar een beetje gezellig te houden, we zullen het nooit met zijn alle eens worden. Iedereen vormt zijn menig mbt ervaring , woord tot woord, en zo nog veel meer. Ik was ooit negatief, na het verkeerd gebruik gezien te hebben. Baan gekregen in de paarden op een zeer proffesionele stal. Daar werd het goed toegepast. Het valt altijd op 1 punt terug.

In geval van goede toepassing enkel gebruiken. (net als een lucifer, aansteker, oven, magentron,slof, hoevenkrabber enz enz enz enz.....)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:44

Lovely schreef:
Bandida, ik zeg nergens dat ik het goed vind wat de top uitspookt, maar ik zeg bij deze dat het mij geen bal interesseert wat zij wel of niet met hun paard doen.

Maar als jij een echte dressuurliefhebber bent zou je dat nu net beter wél interesseren! Lanceer dan eens wat kritiek naar boven toe! Misschien dat ze wel eens zullen beginnen nadenken over dit soort beelden als vertegenwoordiging voor wat tenslotten voor de top hun beroep is, als het uit de eigen achterban komt.
En waar denk je dat die nep-anky's dat afkijken? Vast niet bij Anky thuis..nee gewoon aan de inrijbak.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:46

Rana schreef:
Bandida.... Als ik (na braaf gezocht te hebben) kijk naar de eerdere posts van Lovely kijk zijn jullie het wel redelijk eens of niet?

Heel eerlijk, geen idee :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:51

Bandida, Rana heeft wel gezocht +:)+ en jij niet :).

Anky en haar leerlingen hebben hun redenen om zo te rijden en ik denk niet dat ik overtuigend genoeg zal zijn om hen daarvan af te helpen. Wat mij echter wel tegenvalt is dat ze nooit een 'do not try this at home' boodschap af hebben gegeven. Tegelijkertijd is het ze ook niet gelukt om eens duidelijk uit te leggen waar het nu allemaal helemaal om gaat, dat vind ik ook een slecht teken. Zelfs op seminar e.d. waar voldoende gelegenheid was om nu eens uit de doeken te doen wat de do's en don'ts nou precies zijn, kwam er niks. Nog afgezien daarvan vind ik het een manco van het systeem dat het niet bruikbaar is bij jonge paarden of paarden die in de basis lopen. Als je naar het Skala kijkt, dan kun je daarin altijd terecht voor elk denkbaar probleem of iedere vervolgstap en dat is bij Rollkur of LRD (voor mij 1 pot nat) dus duidelijk niet zo.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:52

Ik ga hem niet voor haar quoten, dat is mijn taak niet, maar denk dat jullie redelijk op 1 lijn liggen ;)

edit, zie dat je al gereageerd hebt Lovely :o

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:00

Tineke heeft in haar 1e boek dit soort dingen wel heel mooi verwoord. Het is ook gebaseerd op de basis welke wij met zijn alle behoren toe te passen. Pas in de hogere nivo's bij een goed basis beheersend paard behoord-kan-mag dit toegepast worden mits correct ondersteund door een waardige trainer.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:00

De "don't try this at home" waarschuwing heb ik toch wel vaker gehoord. Ook uit de mond van Sjef toen we daar eens gericht een vraag over stelden.

"Dit is niet voor het gewone gepeupel" (ja letterlijk, ook omdat hij het antwoord niet op de vraag kon geven :) ) Weet helaas de vraag woordelijk niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:03

Whinnylando, juist goed dat Sjef dat zo gezegd heeft, ik vind alleen dat 'de methode' toch nog te vaak door allerlei gepeupel nageaapt wordt, Sjef had van mij die boodschap wel wat breder mogen uitdragen. Misschien zijn het de leerlingen van Anky die het weer aan hun leerlingen overbrengen, maar dat er dan een stukje kritische beoordeling overgeslagen wordt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:04

laetitia schreef:
pharagirlke schreef:
Ik zie ook paarden zonder rollkur triest kijken als ze hard aan het werk zijn... Ik kijk soms ook heel erg boos of net heel erg triest als ik heel heel heeeel geconcentreerd ben. En dat zie ik een hoop ruiters doen. Zouden we dan allemaal niet graag rijden? :=

Toch frapant dat alle paarden in dit filmpje, stuk voor stuk, zo'n trieste uitstraling hebben...en als je naar die monden kijkt zie je dat die paarden proberen hun mond open te doen om van de pijn af te komen maar dat lukt ze weer eens niet omdat ze ingesnoerd zitten.

Daarbij gebeurd er bij de amateur ook veel wat niet door de beugel kan, echter weten zij vaak gewoonweg niet waar ze mee bezig zijn (en dat is ook iets wat niet door de beugel kan, als je met een levend wezen aan de gang gaat en heel veel invloed uit oefent op het lichamelijke en mentale welzijn van dat levend wezen dient men zich op elk aspect te verdiepen op wat voor invloed hij of zij op het wezen uitoefent.), maar een prof weet heel erg goed waar hij of zij mee bezig is (omdat hij of zij wel weet wat voor gevolgen iets kan hebben)!

Zo kan je deze trieste blikken ook best vinden in beginnerslessen van manege's, echter moeten deze mensen nog leren...

Even frappant vind ik hoeveel paarden er tussen zitten waarbij je aan de houding van de ruiter kan ZIEN dat het daar effie nie zo gaat zoals het moet. ;)

jolin schreef:
Trek je jezelf in die houding ja, je word dan niet gedwongen, toch?

Een paard dat degelijk rollkur gereden word hoef je niet te trekken. Die moet je heel effe een seintje geven van "kom jochie" en die gaat ;)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:10

Ik ga met jullie hierboven mee.. zowel dat van Pharagirlke als dat van laetitia..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:12

Rana schreef:
Tineke heeft in haar 1e boek dit soort dingen wel heel mooi verwoord. Het is ook gebaseerd op de basis welke wij met zijn alle behoren toe te passen. Pas in de hogere nivo's bij een goed basis beheersend paard behoord-kan-mag dit toegepast worden mits correct ondersteund door een waardige trainer.

sorry kleine toevoeging op mijn eerdere post, zij gebruiken de techniek ook. Een paar jaar geleden ben ik bij Dhr. Hinneman in duistland geweest om een training bij te wonen van mijn vorige werkgever. Ook hier liepen paarden "vrij" rond, iets wat mij ten zeerste verbaasde toen der tijd. Omdat dat ook twee zeer verschillende training methodes zijn. De basis blijft echter altijd hetzelfde...

@Pharagirlke: indd, komt geen kracht of dwang bij aan te pas. Gaf ik eerder ook al aan

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:14

Citaat:
Bandida, Rana heeft wel gezocht +:)+ en jij niet :).

Nee sorry..maar geen tijd.
Citaat:
Anky en haar leerlingen hebben hun redenen om zo te rijden en ik denk niet dat ik overtuigend genoeg zal zijn om hen daarvan af te helpen

De enige reden die ik kan bedenken om dit soort beelden te produceren op een wedstrijd is puur winstbejag, waarbij het paard van ondergeschikt belang is. Het paard is het middel om te scoren, en niet het doel. Terwijl dressuur eigenlijk toch wel een beter paard als eindpunt had :\

Ik zie echt niet in waarom je je eigen sport en broodwinning zo zou gaan teisteren met wat leken eenvoudigweg bij dierenkwelling plaatsen (en dat is echt zo, toen dit filmpje aan een niet-paardenmens.. :n ) als het niet alleen maar ging om ogen toe en snelle winst. Dat vind ik een egoïstische houding tov iedereen in de sport die dat soort praktijken niet zien zitten, en overtuigd is dat het anders kan (met respect voor het paard). Leuk dat Anky veel wint.. maar wat voor geschiedenis laat ze na als ze er binnen -ik zeg maar wat- een jaar of 5 mee stopt?

Citaat:
Tegelijkertijd is het ze ook niet gelukt om eens duidelijk uit te leggen waar het nu allemaal helemaal om gaat, dat vind ik ook een slecht teken. Zelfs op seminar e.d. waar voldoende gelegenheid was om nu eens uit de doeken te doen wat de do's en don'ts nou precies zijn, kwam er niks.

Ben ik het mee eens, maar dat is eigenlijk een andere discussie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:16

Rana schreef:

Loopt deze Tinneke er tussen op dat filmpje?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:18

pharagirlke schreef:
Een paard dat degelijk rollkur gereden word hoef je niet te trekken. Die moet je heel effe een seintje geven van "kom jochie" en die gaat ;)

Kan je zeg maar op een stalhalster rollkur rijden?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:19

Bandida schreef:
Rana schreef:

Loopt deze Tinneke er tussen op dat filmpje?

Ik meen haar dochter gezien te hebben. *(pin me dr niet op vast als het niet zo is)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:19

Heb heel toevallig gisteren de kans gekregen om een écht professioneel getraind paard te mogen rijden (effe maar hoor, geen heel uur) waar alle knopjes op stonden! Heerlijk dier, echt een droompaard, stangteugel had ik niet eens vast want ik mocht hem effe uitdraven maar heb hem heel effe mogen opnemen voor het gevoel. Echt dat dier... Als je gewoon heel heel voorzichtig vróeg om lager te komen kwam die. Daar moest ik absoluut geen kracht op zetten :n Ik denk dat als ik daar maar een beetje kracht op gezet had, dat ie stil had gestaan of zelfs in zijn achteruit ;)

Dus nee, een goed getraind paard kan dit perfect zonder pijn en zonder gesleur. Maar dat is wel een kwestie van jaren trainen, dat moet je bij een vierjarige nie verwachten zeg maar. ;) MAAR niet elk paard op hoog niveau is ook goed afgericht. Het lijkt misschien vreemd. Maar ik heb bv ook gisteren om effe te kijken hoe het ging op haar eigen, brave paard mogen rijden. Stonden ook alle knopjes op maar die was bv absoluut niet okee om LDR mee te doen. Was die simpelweg nog niet sterk en lenig genoeg voor. Ik vond het persoonlijk ook geen fijn paard, lui, niet heel fijn aan je been enz. Maar die loopt ook vrij hoog. ZZl oid loopt die...

Bandida: Dat paard had ik gerust op een stalhalster durven rijden en ik ben er zeker van dat ik hem dan zo had gekregen. ;) En ik ben géén sterruiter, stel je maar eens voer hoe makkelijk dat gaat voor een ruiter die wél goed kan rijden. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt