vreemde gang, graag jullie commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:59

http://www.youtube.com/watch?v=_xGXPxJzeug

Een humane marathonloper heeft ook vrij specifieke bespiering. Uiteraard is dit doorgetraind, maar ze zijn er wel mee geboren.
Zo ook bepaalde arabieren en akhal teke's. Warmbloeden zijn nu eenmaal vaak/vaker anders bespierd geboren zeg maar.
Hoekige billen is voor mij overigens een teken dat betreffend paardje te mager is. Maar wat minder bespierde nekjes of een smal front is niet altijd kenmerkend voor (te) magere paarden.

Edit: ik heb de foto's van dat buitenritje nog eens bestudeerd: ik kan op de foto's niet zien dat het paardje van TS hoekige billen heeft!
Een smal nekkie ja, maar dat hebben mijn arabieren ook.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 18-01-09 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:00

Ik vind de laatste reacties over de bespiering en dergelijke wel redelijk overtrokken, eerlijk gezegd.
Ik vind het paard ook niet lekker lopen op het filmpje, maar om nu meteen te gaan beweren dat het paard te weinig eten krijgt en mishandeld wordt, dat gaat mij wel wat ver.

Voor een arab vind ik hem niet schokkend mager. Er zit inderdaad weinig bespiering op, maar dramatisch is het nu ook niet. Hij ziet er inderdaad uit als een standaard boscross-paardje. Daar is niks mis mee in mijn ogen.
En veel meer spek ga je er ook niet aan krijgen op een alleen hooi dieet. (Dat is volgens mij überhaupt niet eens nodig.)

Ik denk dat Arabask gewoon even moet evalueren waarom hij zo loopt. Misschien voor de zekerheid een osteo erbij halen om hem eens te laten checken? Als die dan zegt dat het ok is, heb je tenminste zekerheid. Baat het niet, dan schaadt het niet.
En alhoewel de TS blijkbaar een hekel heeft aan dressuur. Er zijn zeker wel wat oefeningentjes om het paard hierbij te helpen, die ze gewoon kan doen tijdens een ritje door de duinen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:01

pharagirlke schreef:
Ik wilde dus een paar berichten eerder het volgende zeggen:
"Een paard dat ongetraind is en overvraagd wordt gaat op deze manier lopen. Maar om een paard te trainen moet er energie/vet zijn om te gebruiken en om te zetten naar spieren, en voor zover ik zie heeft dit paard dat dus niet."

Het spijt me zeer dit te zeggen, maar imo vind ik dit dier zelfs enigszins verwaarloost... Kennelijk kan deze het duidelijk niet rooien met wat mager gras en een beetje hooi... Die van mij is ook een recreatie geval (de witte) en die is echt een stuk dikker, maar die krijgt buiten hooi en gras ook nog extra voer er bij en dat heeft hij echt echt echt nodig. Een "natuurlijk paard" moet geen arbeid verrichten zoals dit dier. Het eerste wat die zou krijgen als die bij mij kwam, was een goed voerschema waarbij er geleidelijk aan opgebouwd werd naar genoeg voer.... Je kan ook te natuurlijk willen zijn en het is doodzonde dat dit paard moet lijden onder doorgedraaide ideeën....

Aha }> En ik had willen zeggen dat het heel onnatuurlijk is om op een paard te gaan zitten. Nou ja, het enige wat Arabesk heeft bereikt is dat ze zichzelf mooi te kakken heeft gezet :(:)
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-01-09 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:03

Luckystory schreef:
Ik vind de laatste reacties over de bespiering en dergelijke wel redelijk overtrokken, eerlijk gezegd.
Ik vind het paard ook niet lekker lopen op het filmpje, maar om nu meteen te gaan beweren dat het paard te weinig eten krijgt en mishandeld wordt, dat gaat mij wel wat ver.

Voor een arab vind ik hem niet schokkend mager. Er zit inderdaad weinig bespiering op, maar dramatisch is het nu ook niet. Hij ziet er inderdaad uit als een standaard boscross-paardje. Daar is niks mis mee in mijn ogen.
En veel meer spek ga je er ook niet aan krijgen op een alleen hooi dieet. (Dat is volgens mij überhaupt niet eens nodig.)

Ik denk dat Arabask gewoon even moet evalueren waarom hij zo loopt. Misschien voor de zekerheid een osteo erbij halen om hem eens te laten checken? Als die dan zegt dat het ok is, heb je tenminste zekerheid. Baat het niet, dan schaadt het niet.
En alhoewel de TS blijkbaar een hekel heeft aan dressuur. Er zijn zeker wel wat oefeningentjes om het paard hierbij te helpen, die ze gewoon kan doen tijdens een ritje door de duinen.

Maar gezien deze reactie:

Arabesk schreef:
het paard mankeert niets, als ik hem iets meer aanspoor loopt hij normaal. Het komt meer voor in de familie, zijn oom kan bijv. tölten.

Het is geen kwestie van pijnlijke hoeven of bekapping zoals velen hier maar al te graag suggereren. In ander topic van een bokker die hetzelfde voorlegde kwam niemand zeuren over bekapping. ;-)

Lijkt het me dus dat Arabesk er absoluut geen probleem mee heeft dat dit dier zo loopt.

Als je bedenkt dat er nog 3cm vacht op zit vind ik hem dus wel aardig mager...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-09 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:04

Arabiks, met biks krijg je je paard niet voller wel met ruwvoer en gezien de conditie van de vos krijgt die dit ook niet voldoende.
Ik begrijp niet waarom je zo trots op deze manier van paarden houden bent, ik zou mij kapot schamen als mijn "getrainde" paard er zo zou uit zien, qua hoeven en lijf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:07

Ikima schreef:
Arabiks

_O- _O-

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:07

Ik wilde niet over de conditie van het paard zeggen maar kan de verleiding niet weerstaan :+

Als het paard bij mij zou staan dan zou ik het toch graag wat meer gevuld willen zien. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zielig erbij staan. Het is een nobel streven als je helemaal op een natuurlijke manier een paard wilt houden maar dan wel op een dergelijke manier dat je paard er toch ook happy van wordt. En dat gevoel heb ik niet bij dit paardje.
Je hoeft geen krachtvoer te geven (mijn onder dek en op stal staande welsh krijgt ook geen krachtover, nou ja, een half handje omdat mijn vader het zielig vind ;) ) maar ze moeten dan wel genoeg ruwvoer krijgen.
En volgens mij vooral als ze buiten staan omdat ze dan alle energie nodig zijn om de kou en regen goed door te komen.
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 18-01-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:11

misschien een misplaatste opmerking maar dit paard heeft met dit gewicht vermoedelijk minder risico op allerlei welvaartziekten dan andere paarden.....(mijn paarden...zeker mijn fries en shet zijn ook te vet...)

volgens mij krijgen ze meer dan voldoende ruwvoer bij arabesk...maar ja...het is ook wel erg koud geweest in nederland geloof ik....nee...daar krijgen ze niets van...het kost wel energie om z'on lijf warm te houden....(ook weer even mijn paarden erbij halen...voordat jullie denken dat ik een natural ben....mijn paarden staan dag en nacht met dek op..)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:12

je moet gewoon doen wat het beste is voor je dier, ook al druist dat tegen sommige principes in. Als je tegen dekens bent, maar je paard geeft aan dat hij behoorlijke last krijgt van zijn spieren als hij zonder deken staat, moet je kiezen voor het welzijn van je paard.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:14

geerke schreef:
misschien een misplaatste opmerking maar dit paard heeft met dit gewicht vermoedelijk minder risico op allerlei welvaartziekten dan andere paarden.....(mijn paarden...zeker mijn fries en shet zijn ook te vet...)

volgens mij krijgen ze meer dan voldoende ruwvoer bij arabesk...maar ja...het is ook wel erg koud geweest in nederland geloof ik....nee...daar krijgen ze niets van...het kost wel energie om z'on lijf warm te houden....(ook weer even mijn paarden erbij halen...voordat jullie denken dat ik een natural ben....mijn paarden staan dag en nacht met dek op..)

Ooo wat slecht, dag en nacht op stal :D :D :D
Bij ons ook hoor, ze komen om de beurt eruit maar het hele spul kan niet bij elkaar in de binnenbak.

Te dik is inderdaad niet goed maar persoonlijk zou ik niet mijn paarden er op deze manier voor willen hebben staan. Maar ja, dat is weer mijn keuze.

geerke

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:19

ze lopen overdag buiten....ik heb ze ook liever te rond....alles is hier te vet...ook mijn honden....we zijn nu allemaal op dieet..ik ook...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:19

Nonnekuh schreef:
*knip*

Start dan gewoon geen topic, of schrijf gewoon een stukje in je dagboek!

_O-

ik ben het er helemaal mee eens. volgens mij kunnen we concluderen dat het beest algeheel in slechte conditie is en zijn op 4 poten kreupel lopen door meerdere factoren veroorzaakt kan worden en arabesk's dagboek 'per ongeluk' bij het oud papier terecht is gekomen. misschien is een digitale oud papier bak hier ook van toepassing?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:21

pharagirlke schreef:
Lijkt het me dus dat Arabesk er absoluut geen probleem mee heeft dat dit dier zo loopt.

Ik begrijp haar ergens wel. Bij het doel dat zij hem gebruikt zijn er inderdaad ook geen problemen. Of dat paard nu in stap loopt of op deze manier. Wie kan het schelen? Kreupel is hij niet, hoogstens stijf. En nu kan het inderdaad nog niet zo héél veel kwaad.
Ik vrees alleen een beetje dat dit de voorbode kan zijn van grotere problemen dan een vreemde gang als ze dit zo laat.

pharagirlke schreef:
Als je bedenkt dat er nog 3cm vacht op zit vind ik hem dus wel aardig mager...

De meeste paarden die wij 'normaal' vinden zijn te dik.
Stom voorbeeld, mijn eigen merrie. Loopt (normaal) ook zonder deken in de winter en ik heb altijd moeite haar op gewicht te houden. (valt snel af) Kwam ik er vorige maand mee in de kliniek en kreeg zowaar op mijn kop van die DA dat ze te dik was. En ik dacht, Huh te dik waar dan? :+ Dat had nog nooit iemand over haar gezegd.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:24

Jade schreef:
Nonnekuh schreef:
*knip*

Start dan gewoon geen topic, of schrijf gewoon een stukje in je dagboek!

_O-

ik ben het er helemaal mee eens. volgens mij kunnen we concluderen dat het beest algeheel in slechte conditie is en zijn op 4 poten kreupel lopen door meerdere factoren veroorzaakt kan worden en arabesk's dagboek 'per ongeluk' bij het oud papier terecht is gekomen. misschien is een digitale oud papier bak hier ook van toepassing?

Ik stem voor..
We zijn allemaal aan het reageren behalve de TS. Beetje raar, als ik een topic start ben ik altijd nieuwsgierig naar de reacties. Misschien is hij/zij ook wel niet instaat om te reageren
Misschien is het relschoppentopic :Y) ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:25

Luckystory schreef:
[

De meeste paarden die wij 'normaal' vinden zijn te dik.
.
En waarop baseer jij de bovenstaande opmerking?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:26

Pipo schreef:

Zoals ik al schreef, mening van betreffende DA ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:28

Luckystory schreef:
Pipo schreef:

Zoals ik al schreef, mening van betreffende DA ;)

Juist mening ja.................

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:30

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:32

het "wel okee vinden" dat je paard stijf loopt vind ik not done! Dan geef je IMO geen ruk om dat ding. Zeker niet als je het dan al helemaal niet erg vind om er nog eens boven op te gaan zitten, stijfheid is een symptoom van iets en daar moet je potverdikke op letten. En al zeker als je heel bokt af struint om elke eigenaar die jouw "religie" niet volgt af te ze*ken (want op de manier dat Arabesk het soms brengt lijkt het wel een of andere enge sekte). Dat gaat er bij mij niet in, dat je een dat dusdanig stijf is dat het haast kreupel lijkt te lopen "wel okee vind"

Mijn paarden zijn op de kleinste na perfect op gewicht volgens verschillende DA (drie op dit moment) en die zijn toch echt dikker als deze. Die hun heupbenderen steken iig niet onder de vacht uit waardoor de kont hoekig lijkt zoals deze.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:34

Moderatoropmerking:
Even een opmerking tussendoor: ik snap dat het vervelend is dat de TS helemaal niet meer reageert terwijl er aan alle kanten vragen zijn over de stap van het paard en de uiterlijke vertoning van het paard. Ik begrijp dat dit irritaties oproept, ook omdat de TS in andere topics er niet om verlegen zit haar mening te geven.

Aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat dit een 'affakkeltopic over Arabesk' wordt. Als dit richting een affakkeltopic gaat dan zit er voor ons moddies niets anders op dan hier een slotje te plaatsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:36

Even bloedprikken op bloedwaardes lijkt me wel op zijn plaats.
Mijn merrie liep ook een tijdje zo en die had toen de rugspieren gescheurd door kou. Een bloedtestje wijst dit direct uit. Verder nog een spatproefje en beweging op de harde volte testen en je hebt wat meer duidelijkheid. Zo door laten lopen vind ik niet verantwoord. Succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:38

Aha, er is een modopmerking geplaatst die kernachtig verwoordt wat ik net aan het typen was. Nou ja, ik nam de posts van Arabesk toch al met een flinke korrel zout en dat is door dit topic niet veranderd ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-01-09 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:39

Apple, met alle respect, maar het is toch weer overduidelijk dat Arabesk weer met opzet een reltopic heeft gemaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:40

Ikima schreef:
Apple, met alle respect, maar het is toch weer overduidelijk dat Arabesk weer met opzet een reltopic heeft gemaakt.

Ikima, met alle respect :P ze heeft ons dat doen maken ;)

Apple

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:41

En juist daarom zou het jammer zijn als het inderdaad als reltopic zou moeten eindigen met een slotje :-)