Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:henny-w:dank je!!
wat betreft de scheur dus wel rooskleurig nieuws....het kan dus wel genezen,duurt alleen lang.
Het paard gaat als het goed is vandaag al naar de kliniek,ik hoop dat ze ook even een foto maken betreffende het hoefbeen.
fransje23 schreef:Zou die bolle zool ook kunnen ontstaan doordat door die diepe scheur het verband uit de hoef geraakt is?
opala schreef:Inderdaad zodra de verbinding hoefwand/hoefbeen slecht tot verbroken is, zakt het hoefbeen naar beneden en drukt op de zool.
Arabesk schreef:Dit paard http://www.youtube.com/watch?v=bIU8Y90KYOo landt op de toon, aan de onderkant van zijn hoeven was dat ook goed te zien, de toon was veel meer afgesleten dan de hielen.
Arabesk schreef:@ Geerke, behalve schimmel heeft je paard ook ernstig samengeknepen hielen
én gebroken voetassen voor
bovendien staan de hielen vóór de hoefballen, wat je kunt vergelijken met op naaldhakken lopen die niet récht onder je voet staan, maar schuin naar voren lopen richting je teen, waardoor je continu moet compenseren om in evenwicht te blijven.
En hij 'staat onder' met z'n voorbenen:
http://www.swedishhoofschool.com/PDF-Ar ... 0under.pdf
de gebroken voetassen en het 'onderstaan' wijzen op pijn in de hielen.
scoxxx schreef:Hoef Pecheron: ik zie een aantal horizontale (ingevijlde?) inkepingen.
Wordt vaak toegepast bij scheuren, maar blijkt niet effectief te zijn.
Als dit ingevijlde inkepingen zijn, is de scheur dus klein en beneden in de hoef begonnen... en gaandeweg steeds verder gescheurd naar boven.
Kans dat de kroonrand dus niet beschadigd is (nog).
Ik ga met Henny mee: geen krammetjes of ijzeren plaatjes of iets dergelijks... maar de hoefwand bij de scheur en teen-onderrand volledig vrij leggen (van druk).
Houdt in bij deze scheur, dat er onderin redelijk wat hoefwand in een omgekeerde V-vorm weggevijld zal moeten worden.
Horizontale inkepingen helpen niet bij (verticale) scheuren.
Indien de scheur vrij ligt van iedere druk, hoef je de Pecheron (zo'n jong dier nog) niet stil te zetten, vind ik
jodi schreef:Mijn paarden lopen hier rond:![]()
Ik had niet veel keus....
geerke schreef:Ik zit in de dordogne,ook wel stenen maar niet zo erg.....paarden die hier regelmatig bereden worden zijn allemaal beslagen,soms droom je van een nederlandse bodem....
jodi schreef:Hij was gewoon blij uit die buik te zijn(en z'n moeder was ook blij dat hij eruit was(hij lag voor de geboorte al te huppelen)