groei hoeven!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: groei hoeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:55

Persoonlijk, maar dat is lastig vanaf de computer denk ik dat ze dan én te lang zijn én jullie een hele slechte smid hebben.
Maar je moet natuurlijk ook rekening houden met het uitgroeien van de nagelgaten waardoor de hoefwand tijdelijk niet op z'n echte kracht is. Ik zou het eens met de smid overleggen als ik jou was Knipoog

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:57

ja strak plan en als die iets anders denk moet hij het maar tegen de eigenaar zeggen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:00

HindaFree schreef:
als ze net bekapt is gaan ze na 5 dagen al scheuren en brokkelen :s

als de hoefwand récht afgekapt wordt, zoals de meeste smeden doen, gebeurt dat inderdaad

Na een week is de hoefwand al enkele mm's gegroeid en wordt deze dragend. de hoefwand is daar niet voor bedoeld en gaat brokkelen

Bij NB rond je de hoefwand af en neem je regelmatig zelf de vijl ter hand zodat je het brokkelen vóór bent.

Ik heb ons nieuwe paard toen hij binnenkwam bij ons bekapt en anderhalve week later kon ik al wéér aan de gang Ziek. Ik dacht eerst nog dat ik misschien teveel hoefwand had laten staan dus pakte even de foto's erbij van na het bekappen, maar de hoefwand was dus écht zo snel gegroeid.

Een hoefwand groeit zo'n 9 mm per maand. Gerekend dat een smid eens in de 6 a 8 weken komt betekent dat de hoefwand dus tegen de tijd dat de smid komt enkele cm's boven de zool uitsteekt. Geen wonder dat er dan stukken gaan afbreken.

Normaal gesproken zou de hoefwand voldoende slijten als het paard op de steppe rondloopt, maar hier lukt dat niet. De bodem is te zacht. Onze paarden staan op zand, we rijden véél op de weg en we hebben ook nog een deel van de paddock verhard, en toch moeten we nog steeds heel regelmatig vijlen om het gebrek aan slijtage te compenseren d.m.v. de vijl. Hiermee houden we de hoefwand op lengte en is de hoefwand niet meer dragend, maar draagt sámen met een deel van de zool. De hoefwand ronden we ook af zodat alleen de ongepigmenteerde hoefwand dragend is, die is veel elastischer dan de gepigmenteerde.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:07

hebben jullie mischien toevallig ook foto's voor en na?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:11

Geen foto's van voor Knipoog

Ik heb wel foto's van een bekapbeurt, maar of dat echt duidelijker wordt. Kan ze altijd even plaatsen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:12

mischien ben ik dan een beetje overtuigt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:18

Van mijn eigen paard heb ik niet zo snel voor en na bij de hand.

Wel eentje van mijn eigen paard tijdens een onderhoudsbekapping:

rechts van de hoef is gedaan, links is nog niet gedaan
Afbeelding

Ik heb wel deze nog:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

maar als je paard zúlke langen hoeven had, ben je al veel en veel te laat met bekappen, maar helaas is dat wel hoe de gemiddelde hoef eruit ziet vlak voordat de smid komt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:21

even een vraagje bij NB vijlen ze de voorkant tog ronder(als je weet wat ik bedoel) zou mijn ijgen smid dat ook niet kunnen en wat is dan presies het verschiel tussen normaal bekappen en NB?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:23

de verschillen tussen TB en NB

verder is het grootste verschil de frequentie van het bekappen: je bekapt vaker, maar haalt er minder af (NB), in plaats van eens in de anderhalf a twee maanden een heel stuk eraf (TB)

en je streeft naar een zo optimaal mogelijke huisvesting met veel beweging en ruwvoer

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:28

Arg! Nu had ik een heel verhaal getyped en is het weg Boos!

Ik zal morgen eens foto's maken, ze zijn vorige week weer bekapt. Bij eentje moest vandaag even de rasp erover, want die had al weer een lipje omhoog staan achter.

Maar goed, als je een goede tb-er hebt kan je netzogoed bloodvoets over de weg als met nb. Nb ligt mij, mijn paarden en hun levensstijl beter. Daarnaast heb ik ook de beste NB-er in één keer gevonden Haha!
Nouja, gebruik altijd je gezond verstand en kijk om je heen. Maar met het beginnen van dit topic heb je al bewezen dat je dat kan Knipoog

Er zijn veel verschillen tussen NB en TB, maar het hangt ook altijd weer af van de persoon, dat is het nare van hokjes.
Maar inderdaad een verschil kan zijn het afronden en al dan niet aanbrengen van een mustangrol op de hoeven. Buiten het feit dat het de afrolling bevorderd, is het ook nog stukken veiliger in de groep. Ik heb soms tb-er paarden terug zien zetten met zulke scherpe randen eraan, dat ik daar bij het zien al rillingen van krijg. Maar er zullen ook genoeg tb-er zijn die het wel keurig afronden.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:34

mijnes (naja de stagaire:P) die deed dat zelf dat afronden als ze ijzers om kreeg het gevolg ijzers er snel af dus omdat zij lant op haar toon

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:48

Arabesk schreef:
als de hoefwand récht afgekapt wordt, zoals de meeste smeden doen, gebeurt dat inderdaad

Na een week is de hoefwand al enkele mm's gegroeid en wordt deze dragend. de hoefwand is daar niet voor bedoeld en gaat brokkelen

Bij NB rond je de hoefwand af en neem je regelmatig zelf de vijl ter hand zodat je het brokkelen vóór bent.

Ffkes corrigeren Arabesk. Niet helemaal waar namelijk. Is volledig afhankelijk van de bekapkwaliteiten van betreffend hoefsmid.
Duidelijk is wel dat TS een slechte hoefsmid heeft getroffen.

Arabesk schreef:
Een hoefwand groeit zo'n 9 mm per maand. Gerekend dat een smid eens in de 6 a 8 weken komt betekent dat de hoefwand dus tegen de tijd dat de smid komt enkele cm's boven de zool uitsteekt. Geen wonder dat er dan stukken gaan afbreken

Nee hoor, de paarden die ik besla groeien 1 tot 3 mm per 6 weken.

Kortom, zoek gewoon een betere hoefsmid. Betere hoefsmeden kunnen overigens ook heel goed bekappen... mocht je voor blote voeten willen kiezen.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:41

scoxxx schreef:
Arabesk schreef:

Ffkes corrigeren Arabesk. Niet helemaal waar namelijk. Is volledig afhankelijk van de bekapkwaliteiten van betreffend hoefsmid.
Duidelijk is wel dat TS een slechte hoefsmid heeft getroffen.

Arabesk schreef:
Een hoefwand groeit zo'n 9 mm per maand. Gerekend dat een smid eens in de 6 a 8 weken komt betekent dat de hoefwand dus tegen de tijd dat de smid komt enkele cm's boven de zool uitsteekt. Geen wonder dat er dan stukken gaan afbreken

Nee hoor, de paarden die ik besla groeien 1 tot 3 mm per 6 weken.

Kortom, zoek gewoon een betere hoefsmid. Betere hoefsmeden kunnen overigens ook heel goed bekappen... mocht je voor blote voeten willen kiezen.

We hebben het steeds maar over groeien van de hoeven, maar vergeten daarbij het slijten. Het gaat simpelweg om groei minus slijtage.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:32

uhm en het gaat hier ook nie om discusies maar om mij te informeren wat ik moet doen met haar hoeven

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:53

Ik had laatst een site gevonden over op maat gemaakte hoefschoenen.
edit: http://www.paardenschoenen.nl/index_nl.html
Het op maat laten maken is 80 euro en vervolgens iets van 60 euro per hoefschoen. Iets in die richting Knipoog Staat meer over op de site

Maar ook met gewoon bekappen moet je wachten totdat hoeven stoppen met brokkelen enz. Omdat het zwakke deel niet opeens sterk kan worden.