gevoelig lopen na 2 jaar natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: gevoelig lopen na 2 jaar natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:01

Vlinder32 schreef:
24 uur weiland en rijbak

Bedoel je daar gras en zand mee? Dan is het toch logisch dat je paard zijn hoeven niet gevormd zijn ('voorbereid op') keitjes en dergelijke. Als je zelf altijd op blote voeten in het gras loopt en je gaat dan over een keienpad, dan voel je dat ook, en al helemaal met een rugzak op je rug (ruiter Knipoog). Voor een paard is het niet zo overdreven kritisch als voor onze zachte blote voeten, maar in grote lijnen kan je het vergelijken hoor. Er zijn mensen die probleemloos op blote voeten met 20 kg bagage op hun hoofd kunnen wandelen, maar die hebben eelt gekweekt.. dat geldt voor een paard ook.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:26

marleen_usar schreef:
Mijn paard liep ook kort en gevoelig en bleek HKO te hebben.

Vooral op steentjes had mijn paard veel last.

Toen mijn paard HKO bleek te hebben heb ik hem JUIST natuurlijk laten bekappen. Is 7 jaar goed gegaan. Maar nu....
afgelopen week is hij weer kreupel geworden na 7 jaar Bloos! Nu weet ik dat zijn rechtervoorbeen (HKO) veel smaller en hoger is. Hij staat dus scheef op de hoeven. Rechtvoor staat hij niet direct op de hoefbal en linkvoor wel.
Wat doen jullie natuurlijke bekappers met zo`n probleem?

Ik hoor het erg graag Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:36

Tja ik heb een hoofcare smit en eigenlijk zelf nooit natuurlijk bekapper erbij gehaald,moet het een natuurlijk bekapper zijn of kan het ook een gewone zijn?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:40

Mijn paardje is na twee jaar nb ook gevoelig gaan lopen op zand, gras, verharde weg, en op een stenen pad wilde hij helemaal niet meer lopen. Zakte dan gewoon door zijn benen heen. Ook bij mijn paard is de dierenarts geweest en op het te dik zijn en gevoelige voeten geen andere bijzonderheden. Advies ijzers, omdat hij ook in de wei zo gevoelig liep. Dus nu zitten er 8 weken aan de voorhoeven ijzers. Lopen in de wei en op de verharde weg geen probleem. Zand loopt hij wel op maar liever niet. En een stenen pad loopt hij nu wel overheen maar je ziet dat de stappen hem pijnlijk zijn. Er zal dus duidelijk meer aan de hand zijn, of het moet tussen zijn oren zitten dat een stenenpad niet fijn is om op te lopen maar daar geloof ik niet in.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:05

marleen_usar schreef:
Tja ik heb een hoofcare smit en eigenlijk zelf nooit natuurlijk bekapper erbij gehaald,moet het een natuurlijk bekapper zijn of kan het ook een gewone zijn?

Ik neem aan dat deze vraag aan mij is Haha!

Het maakt me geen moer uit eigenlijk. Als het maar werkt Ja

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:29

Norway_girl schreef:
Toen mijn paard HKO bleek te hebben heb ik hem JUIST natuurlijk laten bekappen. Is 7 jaar goed gegaan. Maar nu....
afgelopen week is hij weer kreupel geworden na 7 jaar Bloos! Nu weet ik dat zijn rechtervoorbeen (HKO) veel smaller en hoger is. Hij staat dus scheef op de hoeven. Rechtvoor staat hij niet direct op de hoefbal en linkvoor wel.
Wat doen jullie natuurlijke bekappers met zo`n probleem?

Ik hoor het erg graag Ja

IJzers. Haha!
Bij mij idem met 1 van mijn paardjes. Hij staat nu op ijzertjes.... enorme verbetering en tevens wordt het verschil ook wat kleiner tussen de twee voorhoefjes.
Een smaller hoefje is meestal het gevolg dat dit voetje ontlast wordt vanwege waarschijnlijk meer pijn in dat specifieke hoefje en dus smaller gaat groeien (in de loop der jaren).
En dus iets zoeken wat de pijn in het smallere hoefje vermindert. Kom je uit op ijzertjes. Kunststof beslag schijnt het allerbeste te zijn voor HKO-paardjes.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:40

Iig hij moet van de winter op ijzers. Dit ivm de heftige sneeuw en ijs hoeveelheid hier. Meer info via PB Knipoog
Maar daar ben ik niet blij mee. Mijn paard krijgt gewoon gatenkaas hoeven om het zo maar te zeggen.
Ik ben niet heftig tegen ijzers maar liever niet. Mocht het bakappen niet baten, zal ik zeker jouw tip gebruiken. Misschien dat ik hem van de winter op aluminium ijzers zet.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:30

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:55

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:22

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:33

De nieuwe hoefsmid is geweest en er waren wel een aantal dingen mis met de hoeven. Er hangt ook een en ander samen met voeding waarschijnlijk. Ze heeft de hoeven veranderd, hierdoor zou de druk afnemen. Waarschijnlijk kan hij blootvoets blijven als hij het hier goed mee doet. Alles was erg duidelijk en kwam zeker proffesioneel op mij over. Nu maar hopen dat mijn paard tzt minder gevoelig gaat lopen. Voor de geintresseerde kan ik best via PB uitleggen hoe en wat precies.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:00

Vlinder32: Ik ben geinteresseerd!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 20:57

Omdat ik enkele vragen had via PB vond ik toch leuk om te vermelden dat mijn paard tot nu toe erg goed reageert op de andere manier van bekappen Lachen hij staakte altijd enorm. Nu is mijn paard ook een onzeker paard, maar hij heeft weer looplust en is enorm vrolijk en staakt niet meer zoals hij wel gedaan heeft/ Ik heb hem ook op dieet en train dagelijks een half uur met hem (soms langer). Hij loopt goed op zand en schelpenpaadjes. Verharde weg is nog wel gevoelig, maar ik moet het de tijd geven dat hij kan wennen aan zijn nieuwe hoefstand. Belangrijkste vind ik nu dat hij er weer zin in heeft !

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:59

OK dan!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:11

Toch wil ik mijn verhaal vertelen

Ik heb en super lieve 9 jarige ruin die ik gekocht heb van mensen die hem natuurlijk bekapte ik heb hem toen die bij mij was nog 1 keer Natuurlijk gedaan maar hij had met het lopen op straat
Ik eb toen gezegd waarom moet ene paard pijn hebben om dat ik met rijden . Hij vond het niet meer leuk en ik wil niet dat mijn paard heeft om dat ik nodig moest rijden dus ging minder rijden en hij werd steeds bozer en toen heb ik gezegd hup ijzers er onder en mijn paard heeft geen pijn meer

dus ik ben echt geen voor stander van natuurlijk bekappen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:19

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:14

RRteam schreef:
Toch wil ik mijn verhaal vertelen

Ik heb en super lieve 9 jarige ruin die ik gekocht heb van mensen die hem natuurlijk bekapte ik heb hem toen die bij mij was nog 1 keer Natuurlijk gedaan maar hij had met het lopen op straat
Ik eb toen gezegd waarom moet ene paard pijn hebben om dat ik met rijden . Hij vond het niet meer leuk en ik wil niet dat mijn paard heeft om dat ik nodig moest rijden dus ging minder rijden en hij werd steeds bozer en toen heb ik gezegd hup ijzers er onder en mijn paard heeft geen pijn meer

dus ik ben echt geen voor stander van natuurlijk bekappen

Vreemd dat je een paard gekocht hebt welke al niet lekker liep. Hopelijk heb je het laten keuren, want stel je voor dat het niet aan het bekappen heeft gelegen, heb je daar wel eens aan gedacht.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:16

Beetje kort door de bocht reactie RRteam. Ik ga mee in het commentaar van opala Ja

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:29

DA is geweest ja ..
En bij die mensen kwam die maar 1 keer per week op straat bij mij is dat bijna elke dag
Heb hoefschoenen geprobeerd maar das niks waard mijn paard krijg wonden van die dingen om dat die gevoelige huid heeft
De hoeven zagen er indergeval niet uit ..

Om dat ik dit ook bij mijn eigen pony heb geprobeerd 2 jaar lang die pony had ook pijn door dat bekappen en daarom is mijn reactie misschien kort dor de bocht maar ik vind het gewoon zielig als mijn paarden pijn hebben om dat ik zo nodig hun op natuurlijk bekappen heb

Maar daar bij laat ik iedereen wel doen wat die beste voor hun paard vinden dus laat iedereen in hun waarden maar waar mijn mening word gevraagd zo als op een forum zeg ik wat ik er over denk en ik ben geen voorstander en zal er ook nooit mee aan beginnen en wel iedereen afraden die bij mij lest en wat dan ook

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:30

Easyboots geven over het algemeen geen problemen met schuurplekken. Renegades zijn nog beter.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:03

Maakt niks meer uit want mijn paardne staan alle maal op ijzers en ze zijn weer vrolijk rennen weer in de wei en dat is mij dierbaar

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:05

RRteam schreef:
Maakt niks meer uit want mijn paardne staan alle maal op ijzers en ze zijn weer vrolijk rennen weer in de wei en dat is mij dierbaar

Houden zo Cool

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:37

Ja
Misschien had je eerder een wat meer "uitgebreide" reactie kunnen plaatsen Pling

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:23

Als je een topic start, is het ook wel fijn als mensen weten hoe het afloopt toch?
hierbij dan in het kort Clown .

Mijn paard heeft een andere orthopedische hoefsmid. Hij heeft kunststof beslag gekregen en loopt weer als een trein ! ik ben heel erg blij dat ik mijn paard weer helemaal vrolijk is en weer looplust heeft. Blijkbaar had hij toch wel erg last van blootsvoets lopen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:41

Heb je fotootjes van de beslagen hoeven van je paardje? Schijnheilig