Rafeltjes hoeven zelf afvijlen ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rafeltjes hoeven zelf bijvijlen ja of nee

Nee, nooit zelf aan de hoeven gaan vijlen.
1 (1%)
Ja, rafeltjes kun je gerust zelf af/bijvijlen.
54 (87%)
Bij ieder rafeltje/scheurtje de smid bellen.
Geen stemmen
Gewoon zo laten en iedere 10 tot 12 weken laten bekappen.
4 (6%)
Geen van boven genoemde, namelijk anders..............
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 62

Arabesk

Re: Rafeltjes hoeven zelf afvijlen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:21

MysticTinker schreef:
Ik heb de cursus niet gedaan, maar tóch wist ik dat al Clown
De zool volgen vind ik ook prima hoor Lachen
Maar NB'ers kijken altijd naar 'de natuurlijke hoef', en dat is steeds weer dat zelfde plaatje van die mustang.
Ik heb pas geleden in het NB-topic gevraagd of er ooit iemand onderzoek heeft gedaan, of foto's heeft van ándere rassen in het wild.. tinkers, ijslanders, prezwalski's.. Maar niemand wist daar iets van. Nu weet ik dat wilde tinkers veel bredere en plattere voeten hebben dan de mustangs, mét steunsels, zónder kwartierboogjes en zónder mustangrol..
Dus ja, van de ene kant wordt dan gezegd 'we willen de hoef zo bekappen zoals ie in de natuur ook zou zijn, de ideale hoefvorm', maar een pagina verderop hoor je dan weer 'een wilde hoef heeft geen (of weinig) steunsels, een wilde hoef heeft een mustangrol, een wilde hoef heeft kwartierboogjes..'

Nogmaals, dat is niet zo.

De mustanghoef wordt aangehaald als voorbeeld hoe anders een hoef eruitziet dan wat we gewend zijn.

Kwartierboogjes maken we alleen als de hoef dat zelf aangeeft dat er ruimte voor is, anders niet.

ook wordt er gezegd dat een randje steunsel laten staan bij sommige paarden heel goed werkt

Ik vind het irritant dat je maar uitspraken blijft doen, terwijl je NIET op de hoogte bent van de inhoud van de cursussen en het lespakket.

je doet aannames en uitspraken die niet waar zijn en zo wordt het ook niet verteld

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:07

Zozo, hier is iemand op zn teentjes getrapt geloof ik Clown

Hoe weet jij dat ik niet op de hoogte ben van de theorie van de cursussen? Toevallig heb ik wél het hele boekje met theorie bestudeerd, ik ben alleen nooit zelf bij een cursus geweest, dus de praktijk heb ik niet meegemaakt..
Waar lees jij in mijn reactie dat iedere bekapper in elke hoef kwartierboogjes maakt? En waar lees je dat de steunsels volgens mij altijd helemaal worden weggehaald? Dat heb ik nooit beweerd, ik weet dat dat niet zo is.
Ik zeg alleen dat ik verder onderzoek naar andere rassen, ondergronden en klimaten mis. Daar kun je niet onderuit, daar is gewoon weinig tot niets over te vinden, niet over de rassen in ieder geval.
En jij zegt dan (in het NB-topic): "de mustanghoef verschilt alleen in grootte, maar dat plaatje wordt gebruikt om aan te tonen hoe verschillend een gedomesticeerde hoef is van een wilde hoef".
Dan denk ik: ten eerste; mustangs hebben óók gedomesticeerde hoeven, mustangs zijn immers gewoon ooit ontsnapt van de cowboys.. en ten tweede; de mustanghoef verschilt duidelijk niet alleen qua grootte met de hoeven van andere (wilde/verwilderde) paardenrassen.

Ik heb het natuurlijk bekappen altijd heel interessant gevonden, heb me er ook in verdiept en een aantal jaren geleden sterk overwogen om mijn paard ook natuurlijk te laten bekappen. Dat heb ik toen toch niet gedaan omdat mijn smid altijd prima werk leverde.
Nu begin ik steeds negatiever tegen de natuurlijk bekappers aan te kijken. Niet zo zeer de manier van bekappen, want daar zitten nog steeds veel goede ideeën en manieren bij, maar vooral tegen een aantal bekappers die gewoon níet meer openstaan voor andere ideeën, of erger nog, de confronterende vragen en ideeën gewoon ontwijken.. Net zo vervelend als de traditionele smeden die bij voorbaat al zeggen 'natuurlijk bekappen is onzin'.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:42

Ik heb optie 2 gekozen.
Losse haakjes of rafeltjes vijl ik er altijd zelf af. Om de paar weken vijl ik de randen ook weer netjes rond en dat gaat prima Ja.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:56

@MysticTinker: Jammer dat je over 1 kam scheert. Ik heb een Belg, een Shet en een Kwpn die ik allemaal zelf bij houdt en eens in de 2,5 maand is het inmiddels ( Na ruim 2 jaar om de 6 weken en een jaar om de 3 maanden) wordt dit gecontroleerd door de nb'er, Wout Overbeeke.
Hij kijkt absoluut naar de vorm van déze paarden en wilt niet ter pas en ter onpas persé die Mustanghoef nabootsen, simpelweg omdat het idd andere dieren zijn, die anders leven en waarbij de Belg voornamelijk is gemaakt/bedoeld voor andere ondergond dan de Mustang ( Kleigrond)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:07

Ik vijl rafeltjes zelf wat bij. Geen radicale veranderingen, gewoon de haakjes eraf vijlen. En mijn hoefsmid komt om de zoveel tijd checken.

IK heb het met hem erover gehad, hij vond het prima en nheeft het ook laten zien hoe (niet zo boeiend verder). En nu hou ik het zelf op die manier wat bij (de haakjes dan, rest blijf ik er af).