Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayaki

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:57

Jus_dOrange schreef:
Anna14 schreef:
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.

Daar kijkt elke fatsoenlijke hoefsmid naar, anders is 't geen goede hoefsmid of hij nou "natuurlijk" of "traditioneel" werkt.

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb al menig hoefsmid gehad, maar geen een die daar écht naar kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:59

Anna14 dan weet ik niet wat voor smeden jij hebt gehad. Elke goede smid kijkt júist hiernaar. Uit wat ik tot nu toe heb gelezen over NB blijkt keer op keer dat hier juist niet wordt gekeken naar het totaalplaatje...

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:00

savath schreef:
MLoeser schreef:
Na de eerste natuurlijke bekapping is mijn bijrijd paard meteen beter en ruimer gaan lopen, dus dat is zeker een plus. Statischtisch gezien hebben NB paarden minder snel hoefkatrol en slijtage. Ook een plus

omdat de meeste nh paardjes recreatie paardjes zijn waar einig van verlangd wordt,als deze de sport ingingen zouden ze evenveel last hebben.
de doorsnee da is niet blij met nh bekappen ,maar tja het is een rage. Hier gaat het zeker niet om! Ik zoek gewoon het beste voor m'n pony!

Ideaal is zoals de nh bekapper die bij mijn vriendin komt,hij was eerst gewone hoefsmid (gediplomeerd ) en heeft verschillende cursussen van nh gevolgd en gebruikt nu bij het paard wat hij daarbij het beste vind,dan vind ik het ok.
Maar van hoefsmidschool op een dag of weekcursus hu nstiel leren,zie arabesk

I

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:02

Yiehaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!! Daar gaan we weer!!!!! Nagelbijten / Gniffelen Lips are sealed

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:07

Ik vraag op een vriendelijke manier wat voor mening jullie hier over hebben, maar blijkbaar kan daar niet meer normaal op gereageerd worden. Ik heb al een paar mailtjes gehad van mensen die hier juist vóór of tegen zijn, amar die dit wel op een normale manier kunnen over brengen,
Over hetgeen dat iemand zei dat het een RAGE is,.. Dat is het voor mij echt niet. Ik zoek het beste voor mijn pony, en misschien kom ik dan idd wel niet op NB uit.

En een normale hoefsmid, die kijkt wel iets naar de bouw enz.. Maar ik heb zelf een demonstartie gezien, en daar kijken ze ook naar de afwikkeling van de hoef, en veéél specifieker naar alles om de hoef heen.

Ik weet niet hoeveel smeden ik al heb gehad, maar dat zou dan betekenen dat er geen een professioneel was? Zelfs niet die altijd op de springstal van een echte springruiter komt?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:09

Nou anna 14 je weet niet wat je je op de hals gehaald hebt met dit topic.
De voor en tegenstanders vliegen elkaar weer in de haren zoals je ziet. Wanneer je tot nu toe geen smid bij je paard gehad hebt die naar het paard, de stand en de beweging kijkt voordat hij begint te "hakken" is in mijn ogen geen goede smid.
Ik heb gewoon een traditionele smid die verder kijkt dan zijn neus lang is en mijn paarden keurig op de voeten zet, elk paard zoals voor hem/haar het beste is.
Dus ze zijn er gerust wel, goede traditionele smeden!
Zorg dat je er een hebt die bij de Ned. Ver. van hoefsmeden aangesloten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:10

Ik vind dat hier nog behoorlijk netjes wordt gereageerd hoor! Knipoog

Geen idee Anna14, maar ik weet dat mijn smid wel degelijk héél goed kijkt naar t totaalplaatje...en idd, hij kijkt per paard wat t beste is.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:10

Aukelizzy schreef:
Nou anna 14 je weet niet wat je je op de hals gehaald hebt met dit topic.
De voor en tegenstanders vliegen elkaar weer in de haren zoals je ziet. Wanneer je tot nu toe geen smid bij je paard gehad hebt die naar het paard, de stand en de beweging kijkt voordat hij begint te "hakken" is in mijn ogen geen goede smid.
Ik heb gewoon een traditionele smid die verder kijkt dan zijn neus lang is en mijn paarden keurig op de voeten zet, elk paard zoals voor hem/haar het beste is.
Dus ze zijn er gerust wel, goede traditionele smeden!

Bedankt voor je reactie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:19

Anna14 schreef:
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

Mijn volwassen merrie wordt inmiddels ruim 4 jaar natuurlijk bekapt en mijn tweejarige merrie wordt van veulen af aan natuurlijk bekapt.
Dit houdt voor ons in dat ik tussen de bezoeken van mijn prof bekapper zelf de hoeven bijhoud.

Waarom doen: regelmatig bijhouden om problemen (zoals scheuren en brokkelen) te voorkomen is beter dan eens in de zoveel tijd een fikse bekapbeurt geven. Bovendien leer je de hoeven van je paard goed kennen.
Waarom eventueel niet doen: het kost je veel zweetdruppels en een zere rug. Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:21

JoviBan schreef:
Anna14 schreef:
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

Mijn volwassen merrie wordt inmiddels ruim 4 jaar natuurlijk bekapt en mijn tweejarige merrie wordt van veulen af aan natuurlijk bekapt.
Dit houdt voor ons in dat ik tussen de bezoeken van mijn prof bekapper zelf de hoeven bijhoud.

Waarom doen: regelmatig bijhouden om problemen (zoals scheuren en brokkelen) te voorkomen is beter dan eens in de zoveel tijd een fikse bekapbeurt geven. Bovendien leer je de hoeven van je paard goed kennen.
Waarom eventueel niet doen: het kost je veel zweetdruppels en een zere rug. Knipoog

Bedankt voor je reactie!
Het zelf doen is bij mij geenm optie. Maar wel bedankt voor je reactie! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:22

Aukelizzy schreef:

Nee dank u.
Ik heb er diverse bij m'n paard gehad voordat ik overstapte op NB. En ik heb er nog meer op diverse stallen aan 't werk gezien.
Dat gaf/geeft voor mij genoeg redenen om geen waarde te hechten aan dat papiertje en het feit dat ze ergens bij aangesloten zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:27

JoviBan schreef:
Aukelizzy schreef:

Nee dank u.
Ik heb er diverse bij m'n paard gehad voordat ik overstapte op NB. En ik heb er nog meer op diverse stallen aan 't werk gezien.
Dat gaf/geeft voor mij genoeg redenen om geen waarde te hechten aan dat papiertje en het feit dat ze ergens bij aangesloten zijn.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik heb verschillende drama's gezien door het rigoureuze knutselwerk van een natuurlijk bekapper.
Maar ik heb ook eens een traditioneel smid bij mijn paarden gehad die zijn werk niet goed deed (heb ik snel aan de dijk gezet) Het voordeel van een smid aangesloten bij een vereniging is dat hij tenminste een gedegen opleiding gehad heeft.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:31

JoviBan schreef:
Aukelizzy schreef:

Nee dank u.

Ik ben zelf 2 keer verkeerd geopereerd door dezelfde orthopedisch chirurg. De derde operatie laat ik toch echt weer door een (andere) chirurg doen en niet door een timmerman. ....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:37

guttegut, daar gaaaaan we weer! Ts vraagt gewoon iets over natuurlijk bekappen, Arabesk moet weer zo nodig een negatief bericht over ijzers erbij zetten. Daar vraagt TS helemaal niet om. Die is er al uit dat ze over wil stappen op natuurlijk bekappen.
krijgen we weer zo'n oeverloze discussie waar TS niets aan heeft. Boos!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:01

Sinds 2005 worden mijn pony's ook natuurlijk bekapt. De shetlanders konden het op de gewone manier ook prima redden, al hadden ze wel regelmatig wat brokkelende hoeven.
Mijn fjord had er echter grote problemen mee. In 4 jaar 1x wat bijgevijld om de stand bij te werken. Ondertussen ging ze echter wel steeds gevoeliger lopen. Gewone zandpaden waren niet meer te doen, het liefst liep ze op het mos.
IJzers wilde ik niet, dan zou ik veel te vaak met proppen in de weer zijn en zou ze ook sneller uitglijden. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op hoefschoenen.
Klaas Feuth is ze aan komen meten en heeft ook direct weer iets bijgevijld. Ook de mustangrol werd voorzichtig gebruikt. Na een jaar op schoenen (incl. trektocht!) is Klaas blijven komen. Tussendoor was er een flinke, horizontale scheur in de hoef gekomen en deze heeft hij heel netjes weggewerkt.

Uiteindelijk hebben we onze shetjes ook op deze manier laten bekappen en tot op heden werkt het prima. Ook de brokkelhoeven zijn minder.

Wel is het heel belangrijk om een goede, betrouwbare NBer te treffen. Ga op internet op zoek naar de verhalen en kies er 1 die goed bij je past en waar je, ook volgens anderen, vertrouwen in kunt hebben.

Ik raad Klaas van harte aan, maar of hij momenteel nieuwe klanten aanneemt weet ik niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:42

Kymalin schreef:
Echt wel, weet jij wel waarover je praat frau Theorieboek? Knipoog

En HOE zou het toch komen dat het steeds weer welles/nietes wordt?

Omdat Frau Theorieboek alles en iedereen over 1 kam scheert Boos!

Je moet absoluut de 1 dagscursus bij haar of haar companen gedaan hebben want anders heb je volgens haar geen recht van spreken.
Vergeet niet dat haar 'NBleraar' ook alles van internet geleerd heeft en toen aan de slag ging en vervolgens 1 dagscursusjes ging geven. Onder het mom dat iedereen zijn paard kan leren bekappen in 1 dag maar achteraf blijkt het niet om bekappen te gaan maar gewoon een beetje vijlen.

Dat er op Bokt diverse mensen zijn die eerst traditioneel bekappen hebben geleerd van ervaren mensen en daarna NB zijn gaan toepassen, die tellen bijvoorbeeld al niet.
Nee alleen haar cursus telt. Anders heb je dus geen verstand van bekappen in haar ogen. Vandaar dat het steeds een welles/nietes verhaal wordt.

Als je dan ook nog resultaten ziet van sommige van deze 1 dags cursisten die er nadien een potje van maken dan heb ik diep medelijden met de paarden die van deze rage slachtoffer worden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:13

Aukelizzy schreef:
Nee dank u.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik heb verschillende drama's gezien door het rigoureuze knutselwerk van een natuurlijk bekapper.
Maar ik heb ook eens een traditioneel smid bij mijn paarden gehad die zijn werk niet goed deed (heb ik snel aan de dijk gezet) Het voordeel van een smid aangesloten bij een vereniging is dat hij tenminste een gedegen opleiding gehad heeft.[/quote]

Plus het feit dat een gecertificeerd hoefsmid een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan afsluiten waardoor -mocht er eens iets mis gaan- de kosten van eventuele dierenarts verhaald kunnen worden op de hoefsmid en diens verzekering. Hoe regel je dat dat als je een NB'er aan huis krijgt die alleen maar zo'n 1 daagse cursus heeft gedaan? Wie draait er dan voor de kosten op als die zich verkapt?

En nou niet beginnen dat dat bij Nb'ers nooit gebeurt, da's te makkelijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:47

Kymalin schreef:
Plus het feit dat een gecertificeerd hoefsmid een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan afsluiten waardoor -mocht er eens iets mis gaan- de kosten van eventuele dierenarts verhaald kunnen worden op de hoefsmid en diens verzekering. Hoe regel je dat dat als je een NB'er aan huis krijgt die alleen maar zo'n 1 daagse cursus heeft gedaan? Wie draait er dan voor de kosten op als die zich verkapt?

En nou niet beginnen dat dat bij Nb'ers nooit gebeurt, da's te makkelijk.

De eigenaar dus, die is de klos met de kosten Boos!
Je kan niks verhalen op deze NB'ers als het mis gaat. Maar het gaat nooit mis want dat blijven bepaalde NB'ers stellig ontkennen Huilen

Op de 1e pagina van dit topic werd door ik meen Sheraton een link benoemd.
Daar staan een aantal NB'ers op een lijst die nmm. wel serieus met hun NB werk bezig zijn.
Een paar hebben ook een traditionele opleiding gedaan.
Van sommige van deze bekappers zie ik geregeld hun werk omdat ik de eigenaren met hun paard help.
De paarden staan prima op hun hoeven en de eigenaren zijn reuze enthousiast.

Ik ben helemaal niet tegen NB laat ik dat voorop stellen Knipoog
Maar wel tegen een aantal mensen die het niet juist toepassen, niet voldoende opleiding hebben genoten of met een hele starre houding NB verkondigen.
TS mijn paarden worden nu zo'n 8 a 9 jaar ( ik weet het niet eens meer precies) min of meer natuurlijk bekapt door mezelf, echter ik pas een paar dingen toe die absoluut 'niet mogen' van een bepaalde stroming natuurlijke bekappers hier in het land.
Ik heb het bekappen geleerd van een traditioneel bekapper die me ook nadien geregeld kwam 'controleren' met mijn 4 paarden.
Ik vind dat elk paard een individu is en als zodanig ook bekapt behoort te worden. Of het nou TB of NB is zal me worst zijn als je paard maar prima uit de voeten kan zonder problemen. DAAR gaat het toch om.

Mijn paarden staan 's nachts op stal. Worden 3x in de week op allerlei terreinen buiten gereden en gaan probleemloos in alle 3 de gangen op elke bodem.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:07

Goed bezig, Henny!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:46

Borg schreef:
Goed bezig, Henny!

Thanks Bloos

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:00

overigens is het zo dat de NB die op www.natuurlijkbekapper.nl staan allemaal door een redelijk strenge controle heen gegaan zijn. Dit zijn mensen die meer, veel meer dan een eendags cursus gedaan hebben. Er zitten er 3 bij die zelfs opleidingen in het buitenland hebben gevolgd en nog regelmatig voor bijscholing in het buitenland vertoeven.
Deze mensen hebben er hun beroep van gemaakt (komen idd uit de traditionele hoek) en hebben dus hun eigen bedrijf. Dit houdt in dat ze een zelfde aansprakelijkheidsverzekering hebben als de TS.Het zijn geen eendagsvliegen....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:27

Mijn jaarling wordt van veulen af aan natuurlijk bekapt. Ze loopt in een groep van 11 paarden en deze worden ook natuurlijk bekapt. Alle paarden hebben kerngezonde en sterke hoeven. Ze lopen 24/7 buiten het jaarrond (wat minstens zo belangrijk is voor gezonde hoeven!). De paarden zijn heel tredzeker en hebben meer grip met natuurlijk bekapte hoeven. Ze galopperen en spelen met gemak op nat gras en denderen over het verharde pad.

De voornaamste redenen dat ik mijn paard op deze manier bekap: hiellanden, betere schokdemping, tredzekerder, betere doorbloeding in de gehele benen, geen gezeur met ijzers, zeer regelmatig onderhoud.

Mijn bekapper heeft een jarenlange ervaring als hoefsmid. Hij bekijkt de situatie per paard, bekijkt het gehéle paard en geeft je advies in voeding en hoe je de leefomgeving van je paard optimaliseert.
Hier wilde ik even mee aangeven dat er wel degelijk bekwame natuurlijk bekappers bestaan... En als het aan hem en mij ligt is het zeker geen rage, hij heeft inmiddels vele paarden weer op de been gekregen (veelal hoefbevangen of HKO paarden) dmv een natuurlijke bekapping, een betere huisvesting en voeding.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:39

sheraton schreef:
overigens is het zo dat de NB die op http://www.natuurlijkbekapper.nl staan allemaal door een redelijk strenge controle heen gegaan zijn. Dit zijn mensen die meer, veel meer dan een eendags cursus gedaan hebben. Er zitten er 3 bij die zelfs opleidingen in het buitenland hebben gevolgd en nog regelmatig voor bijscholing in het buitenland vertoeven.
Deze mensen hebben er hun beroep van gemaakt (komen idd uit de traditionele hoek) en hebben dus hun eigen bedrijf. Dit houdt in dat ze een zelfde aansprakelijkheidsverzekering hebben als de TS.Het zijn geen eendagsvliegen....

Die mensen zijn goed bezig! OK dan! Het is toch wel heel fijn dat MOCHT er eens een keer wat misgaan dat je weet dat wie je aansprakelijk kunt stellen. Dat is een professionele benadering. Trouwens, wat ik dan wel weer typisch vind is dat de NB'ers die dus uit de traditionele hoek komen dus blijkbaar wél de moeite nemen om zich regelmatig bij te laten scholen terwijl hun basiskennis sowieso al breder is dan de 1 dags cursist/ zelfstudiër. Ik ben ook niet tegen NB hoor, alleen tegen bepaalde individuen die pretenderen dat NB ALLES op kan lossen én dat het de enige juiste manier van hoefonderhoud is. En de opdringerige manier waarop deze personen zich te pas en te onpas menen te moeten manifesteren.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:10

Kymalin schreef:
sheraton schreef:
overigens is het zo dat de NB die op http://www.natuurlijkbekapper.nl staan allemaal door een redelijk strenge controle heen gegaan zijn. Dit zijn mensen die meer, veel meer dan een eendags cursus gedaan hebben. Er zitten er 3 bij die zelfs opleidingen in het buitenland hebben gevolgd en nog regelmatig voor bijscholing in het buitenland vertoeven.

Die mensen zijn goed bezig! OK dan! Het is toch wel heel fijn dat MOCHT er eens een keer wat misgaan dat je weet dat wie je aansprakelijk kunt stellen. Dat is een professionele benadering. Trouwens, wat ik dan wel weer typisch vind is dat de NB'ers die dus uit de traditionele hoek komen dus blijkbaar wél de moeite nemen om zich regelmatig bij te laten scholen terwijl hun basiskennis sowieso al breder is dan de 1 dags cursist/ zelfstudiër. Ik ben ook niet tegen NB hoor, alleen tegen bepaalde individuen die pretenderen dat NB ALLES op kan lossen én dat het de enige juiste manier van hoefonderhoud is. En de opdringerige manier waarop deze personen zich te pas en te onpas menen te moeten manifesteren.

Degene die professioneel NB uitoefenen zullen ook NOOIT aangeven dat ze alles kunnen oplossen met NB, maar we zoeken wel een ijzerloze oplossing voor de problemen en die zijn er volop.
Dat dit een specifiek vakgebied is moge duidelijk zijn, dit redt je niet met een eendaagse cursus.
Overigens noemen wij het dan Natuurlijk Hoefonderhoud, want bekappen is een vak op zich.

En de opdringerigheid is gerelateerd aan de persoon /personen, de prof bekappers zullen zich hier niet mee bezig houden, maar proberen goede en relevante voorlichting te geven, welke duidelijk onderbouwd is. Daarom dat wij door de bank genomen goede tot zeer goede contacten hebben met Traditionele hoefsmeden en vaak ook samenwerken.

Ik zeg vaak, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn

gr. Hans Arendse

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:15

Ik zou het bij een traditioneel bekapper houden: die bekapt naar het individuele paard, NBers bekappen over het algemeen alleen maar naar een bepaalde hoefstand. En waarom denk je dat al die topruiters dan nog niet op natuurlijk bekappen zijn overstapt als het zo functioneel is en de resultaten super zijn zoals beweerd wordt? Die paarden lopen super, en die hoeven worden traditioneel bekapt. Ik zou als ik jou was op safe spelen en niet gaan lopen aanklooien.