Moet mijn verzorgpony speciale ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Moet mijn verzorgpony speciale ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:55

mariekie schreef:
Blijkbaar heeft de pony ijzers nodig voor anders had de hoefsmid er achter ook wel ijzers onder geramd om centen te verdienen...
De mijne heeft ook alleen voorijzers omdat het MOET!

Dan hebben ál die mensen die overgestapt zijn op NB kennelijk wonderpaarden die wel zonder ijzer kunnen. Trouwens er zijn genoeg mensen die paarden hebben die prima blootsvoets lopen nu, terwijl de smid zei dat het paard beslist niet zonder kon.

Het ligt er ook aan hoe de hoef bekapt wordt, zoals boven beschreven. Wordt de hoef niet goed bekapt, of op een verkeerde manier, dan kan het lijken alsof het paard niet zonder ijzers kan, ook al vind de smid ijzerloos beter.

En waarom ik niet opensta voor traditioneel bekappen? TB is de óórzaak dat ik op NB overging, het is dus geen kwestie van 'gulden middenweg' maar een andere weg die mijlenver uit de buurt ligt. TB is een gepasseerd station.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:59

Nogmaals, dat is jouw visie/mening en er kunnen mensen daadwerkelijk anders over denken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:01

Zwerte schreef:
Nogmaals, dat is jouw visie/mening en er kunnen mensen daadwerkelijk anders over denken.

Dat is prima, maar ik verstrek informatie, zodat ook meelezers wat kunnen met die info.

Er komen steeds meer hoefsmeden op de cursus en ook zij zeggen dat de manier van bekappen wel degelijk verschilt. Nog altijd is het overgrote deel van de smeden NIET op de cursus geweest en weten vaak ook niet wat natuurlijk bekappen inhoudt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:07

Beste Arabesk,

Dat is jouw mening en overtuiging en die is heel goed bekend bij ongeveer iedereen op Bokt. Bij ieder topic over iets met hoefproblemen zit iedereen te wachten tot je "er in springt". Ik kan die mening en overtuiging respecteren, maar vindt met anderen dat je deze mening vaak te stellig (en dat wordt als opdringerig en bijna fundamentalistisch ervaren).

Ik vrees zelfs dat door de stellige manier waarop je NB propageert (nogmaals: jouw goed recht) misschien wel mensen afstoot van de ideeén van natuurlijk bekappen en ik denk dat dat jammer is, want NB is in mijn ogen een andere kijk op hoefonderhoud die voor sommige eigenaren en hun paard heel goed past en voor anderen niet. Ieder zijn/haar keus.

En verder, de vraag van TS tussen de regels door gaat eigenlijk veel meer over: hoe kan ik als verzorgster van een paardje het beste voor dat diertje bereiken, als ik te maken heb met een iegenaar die er (naar ik begrijp uit haar verhaal) niet of nauwelijks naar omkijkt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:15

Arabesk schreef:
De caps waren nodig om aan te geven dat het om de MANIER van bekappen gaat.

Anders blijven mensen herhalen 'Arabesk zegt dat alle hoefsmeden onder élk paard ijzers wil hebben', of iets in die trant.

En ik wil aangeven dat de methode van bekappen verschilt, tussen NB en TB

Hihi, om tot dit soort uitspraken te mogen komen moet je zowel traditioneel als natuurlijk onderwezen zijn als hoefsmid danwel NB-er, Arabesk.
Ik heb het idee dat jij alleen als NB-er bent opgeleid?

(Deels) opgeleidt als TB-er en NB-er, herken ik mezelf noch andere hoefsmeden en NB-ers niet helemaal in jouw zwart-wit-mening.
Wat ik wel zie is dat er slechte bekappers zijn, in zowel de TB- als de NBwereld.
TB-ers nemen slechte NB-ers op de hak en NB-ers bekritiseren slechte TB-ers.

Jammer, want je kan veel van elkaar leren zonder elkaar te hoeven irriteren.
Indien je strak vasthoudt aan bepaalde principe's, zonder open te staan voor andere mogelijkheden... kan dit wel eens een deksel-op-je-neus opleveren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:30

Zoals ik al beschreef heb ik niks meer te leren van TB, de principes zijn mij bekend en juist TB was de oorzaak om over te stappen op NB.

Ik heb me verdiept in TB, NB, maar ook strasser, kunststof beslag en natural balance (en cytek ook nog).

Natuurlijk bekappen is het meest logisch, wetenschappelijk onderbouwd en geeft bij een groeiend aantal paardeneigenaren hele goede resultaten wereldwijd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:53

Een verdieping is wat anders dan erin onderwezen worden Arabesk Knipoog
Een verdieping kan snel leiden tot vooroordelen, juist omdat je hierin niet objectief begeleid wordt.
En daarbij... op het moment dat iemand zich verdiept in zaken, zonder daadwerkelijke goede praktijk-ervaring ... kan wellicht een zeer eenzijdig en wellicht onjuist beeld ontstaan.
Fouten van een TB-er maakt niet dat alle TB-ers slecht zijn.
Fouten van een NB-er idem.
Ik heb bij TB-ers stage gelopen die NB-achtig bekapten.... zonder ooit een opleiding in NB te hebben gevolgd. Gewoon degelijk Belgisch en klassiek opgeleidt.

Ik ben bijvoorbeeld echt een enorme fan van Pete Ramey.
Maar desondanks is niet ieder paardenvoetje goed te krijgen via zijn filosofie.

Daarnaast is NB niet wetenschappelijk onderbouwd, Pete Ramey in ieder geval niet.
Strasser is semi-wetenschappelijk onderbouwd. PaardNatuurlijk is niet wetenschappelijk onderbouwd.
Op dit moment is zeer weinig echt wetenschappelijk onderbouwd en laten verschillende semi-wetenschappelijke onderzoeken tegenstrijdige conclusies zien.
Strasser is redelijk semi-wetenschappelijk onderbouwd... en laat dat nou juist de manier van bekappen zijn wat niet schijnt te werken.

Jammer dat je de deur dichtgooit voor TB, Arabesk.
En jammer dat hetgeen je schrijft niet helemaal correct is... in dat opzicht... wetenschappelijk-technisch gezien is nog zeer zeer weinig echt eenduidig en duidelijk bewezen op hoevengebied.
Jammer dat bijvoorbeeld een willekeurig paardje wellicht een jaar lang met gevoelige/pijnlijke voetjes staat/werkt, om uiteindelijk toch niet het antwoord te kunnen vinden in NB.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:01

Pete Ramey niet wetenschappelijk onderbouwd?

Google jij maar eens even op prof. Bowker

Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:10

ik ben erg benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van NB. Zoals ik al zei, hou ik van feitjes. Heb je voor mij deze onderzoeken arabesk? via pb? (en dat meen ik serieus hoor, ik houd altijd mijn ogen open)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:28

http://www.equinepodiatry.net/Text_File ... growth.pdf

Deze man bedoel je? Knipoog
De conclusie van deze study is dat de paardenvoet zich aanpast aan verschillende omgevingen en hoefverzorging... al dan niet met of zonder ijzers.
Geen enkele waarde-oordeel over natural trim danwel beslag.

Ik ga nog ffkes door-googelen op Bowker. Tong uitsteken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:59

Nog meer gevonden! Keileuk!
Ik lees over een correcte bekapping. Volledig mee eens overigens.
Ik lees niet over beslagen paarden die wellicht standaard incorrect bekapt worden.

De principes die ik lees in onderstaand verslag hanteer ik ook om er vervolgens een ijzertje onder te tikken bij mijn paarden die dat nodig blijken te hebben.
Indien TB als no-way wordt bestempeld, is dit in ieder geval niet op basis van het onderzoek van professor Bowker.

http://www.thehorseshoof.com/Art_Bowker.html

Korte samenvatting:
"the hoof is changing, fluid and malleable, and NOT a rigid structure.

Note that Bowker is not a professional trimmer! His research does, however, provide us with a wealth of guidance. Trimming needs to be done as frequently as possible to minimize peripheral loading effects. Excess hoof growth will exacerbate peripheral loading. One of the best trimming tools for minimizing peripheral loading is the mustang roll, because it relieves the pressure on the outer hoof wall.

Bowker is a big advocate of backing up breakover on hooves: “Short toes are the best thing you can do to a foot!” His simple recommendations, which he calls the Physiological Trim, are short toes, short heels, and trimming for the 1/3-2/3 balance of the foot: 1/3 of the foot in front of the apex of the frog, and 2/3 behind it.

To create a thicker hoof wall, shorten the toes. To fix an underrun heel, shorten the toes. In an insulin-resistant horse, the inside of the hoof wall is actually unstable (keratinocytes are migrating more), so to compensate, reduce load on the hoof wall (short toes and mustang roll). Note: Bowker is against thinning the sole at the toe from the bottom, so flared toes should be backed up from the front only.

Some people have taken Bowker’s recommendation of weight-bearing bars a little too much to heart, going so far as to discontinue all trimming of bars on all horses. I clarified this with him—when he talks about weight-bearing bars, he means the rear of the bar being weight-bearing upon impact. He said that he very much believes in concavity of the hoof! So if a bar needs trimming, it needs trimming. Bowker is, however, very much against excessive removal of the bars"