Teugelkreupel??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Re: Teugelkreupel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:08

giotto schreef:
Eeen paard gebruikt z'n spieren en dergelijke op een andere manier als hij " aan de teugel " loopt tegenover als hij met lange teugel loopt.
Jouw pony z'n probleem zal dus waarschijnlijk pas tot uiting komen als hij echt moet werken...

dat klopt ja, zodra ze meer aan het werk moet loopt ze voor kreupel, maar vaak alleen als we op de rechterhand rijden.

two

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:47

Mijn paard was ook teugelkreupel. Soms wel en soms niet. Als ze het erg had dan had ze de dag erna ook spierpijn (zo leek het tenminste).
Ik heb om dit op te lossen lessen gevolgd. Dit leek te helpen. Toch was het iets wat telkens terug bleef komen. Daarom heb ik op een bepaald moment mijn dierenarts laten komen. Er bleek toch een lichamelijk probleem te zijn wat de oorzaak was.
Mijn advies is dan ook om ook een dierenarts te raadplegen als ze teugelkreupel blijft of het probleem erger wordt.
Heel veel succes en "luister" en kijk naar je paard.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:51

KimENlinda schreef:
giotto schreef:
Eeen paard gebruikt z'n spieren en dergelijke op een andere manier als hij " aan de teugel " loopt tegenover als hij met lange teugel loopt.
Jouw pony z'n probleem zal dus waarschijnlijk pas tot uiting komen als hij echt moet werken...

dat klopt ja, zodra ze meer aan het werk moet loopt ze voor kreupel, maar vaak alleen als we op de rechterhand rijden.

dus scheef wat ik al aangaf

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:09

Het heeft te maken met de rechtgerichtheid dacht ik?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 09:09

poes schreef:
Het heeft te maken met de rechtgerichtheid dacht ik?

hoe bedoel je dat?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:23

Een paard dat 'scheef' is zal dat dan vooral uiten bij teugelcontact dacht ik? Doordat hij dan nog meer belemmerd wordt? Het probleem houdt zichzelf zo ook in stand, paard is scheef => wordt scheef gereden => wordt nog schever => ...

Dus dat het met goed rechtrichten eigenlijk moet overgaan?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:24

@poes : klopt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:40

poes schreef:
Een paard dat 'scheef' is zal dat dan vooral uiten bij teugelcontact dacht ik? Doordat hij dan nog meer belemmerd wordt? Het probleem houdt zichzelf zo ook in stand, paard is scheef => wordt scheef gereden => wordt nog schever => ...

Dus dat het met goed rechtrichten eigenlijk moet overgaan?

alle paarden zijn toch eigelijk scheef?
en word als je het goed doet weer rechtgereden?
in het begin had ze het vooral naar links, maar na 2 jaar les hebben we dit aardig goed gekregen.
maar hierdoor heb ik wel wat een strengere rechterhand gekregen, zou het hier mee uit te staan kunnen hebbe??
alleen heeft iedere ruiter toch wel dat je ene hand iets sterker is dan de andere??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:45

Jeps, je eigen scheefheid heeft er natuurlijk ook een grote invloed op. En elk paard is scheef, maar wij gaan ze extra belasten waardoor die scheefheid bij incorrecte training alleen maar erger wordt. Maar ik ben er ook geen absolute kenner in natuurlijk.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 08:10

poes schreef:
Jeps, je eigen scheefheid heeft er natuurlijk ook een grote invloed op. En elk paard is scheef, maar wij gaan ze extra belasten waardoor die scheefheid bij incorrecte training alleen maar erger wordt. Maar ik ben er ook geen absolute kenner in natuurlijk.

oke, bedankt!
ik heb gister na een vrij lange tijd weer voor het eerst les gehad. ik heb mijn instructrice vertelt
dat er mensen waren die zeiden dat ze teugelkreupel was, ze zei dat dit eigelijk niet echt bestond.

het eerste kwartier liep ze inderdaad wat onregelmatig, maar daarna ging het super, en liet ze zich meer los.
ze liep toen ook niet meer onregelmatig. dus waarscheinlijk komt het doordat ze in het begin nogal stijf is en zichzelf vast houd in de bewegingen.
na een kwartiertje goed inrijden met veel overgangen is dit klaar!

erg bedankt voor de reacties! Haha!

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:23

Ik ken iemand als ze 2x een paard rijdt is ze het paard daarna kreupel. Dit komt omdat je het paard te veel vast houdt. probeer ook een keer te ontspannen. en als je dan denkt dat je paard dan harder gaat knijp je knieen dicht en gebruik stemhulpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:27

het kan ook komen omdat het paard de verkeerde spieren gebruikt, dus de spier in zijn onderhals, ipv boven op zijn hals, dit was bij mij het geval, volgens mijn tante was hij teugelkreupel, maar de conclusie van mijn intstructeur was, dat hij dus de verkeerde spier gebruikte. en daardoor begon te 'kreupelen' als ik hem er meer doorheen reed.

Ponyxluv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:39

Heee!
Ik heb een tijdje op een paard gereden die heel snel teugelkreupel was!
Je rijd dan teveel op je teugels, zodat je paard er een beetje aan gaat hangen ofso, heel vreemd
Voor mijn gevoel was het dan net of het paard echt mank liep, en z'n hoofd ging dan ook op en neer..
Ik moest dan altijd veel overgangen rijden, en voltes
Nu heb ik er geen last meer van!
xx

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 08:22

dit bericht had ik al eerder geplaatst, maar blijkbaar hebben jullie het niet gezien, dus hier nog een keer.
en echt heel erg bedankt voor jullie reacties ! Bloos

oke, bedankt!
ik heb gister na een vrij lange tijd weer voor het eerst les gehad. ik heb mijn instructrice vertelt
dat er mensen waren die zeiden dat ze teugelkreupel was, ze zei dat dit eigelijk niet echt bestond.

het eerste kwartier liep ze inderdaad wat onregelmatig, maar daarna ging het super, en liet ze zich meer los.
ze liep toen ook niet meer onregelmatig. dus waarscheinlijk komt het doordat ze in het begin nogal stijf is en zichzelf vast houd in de bewegingen.
na een kwartiertje goed inrijden met veel overgangen is dit klaar!

erg bedankt voor de reacties!