Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

ikenindi schreef:evt hoefschoenen als je wel over de weg met haar moet?
_Nelleke_ schreef:Ponyparadijs: ik denk inderdaad dat zijn voeding niet helemaal in orde was voordat ie van mij was (zie foto's profiel). Hij is echter bij aankoop zowel klinisch als rontgenologisch volledig goedgekeurd.
Hij ziet er nu goed uit, vachtje glanst, heeft hele volle manen en staart, kijkt helder uit zijn ogen en is koudbloedig, lees: uitermate rustig voor een 3-jarige, maar allert en ondeugend.
amazone77 schreef:als je ijzers kan laten plakken zal het paardje denk een stuk beter lopen,en ijzers maken een hoef niet minder sterk volgens mij,dat komt van binnen uit.als je daar bij biotine voert komt het vast allemaal goed,zet je er geen ijzers onder dan kan je de eerste paar maanden niet meer met hem over het harde.
vraag aan een smid wat hij er van denkt.
knooopje schreef:helemaal mee eens,ijzer eronder,en de hoef groeid weer aan en je kunt rustig met hem gaan wandelen,
als de hoef weer aangegroeid is,kun je de ijzers er onder weg halen,en dan goed laten rond vijlen!
ponyparadijs schreef:_Nelleke_ schreef:Ponyparadijs: ik denk inderdaad dat zijn voeding niet helemaal in orde was voordat ie van mij was (zie foto's profiel). Hij is echter bij aankoop zowel klinisch als rontgenologisch volledig goedgekeurd.
Hij ziet er nu goed uit, vachtje glanst, heeft hele volle manen en staart, kijkt helder uit zijn ogen en is koudbloedig, lees: uitermate rustig voor een 3-jarige, maar allert en ondeugend.
Dat zou de ribbels in zijn hoeven kunnen verklaren. Maar als hij dingen te kort is gekomen. Kan hij ook daardoor te kort naar zijn hoeven hebben gestuurd.
Nou moet ik zeggen dat ik het erg vreemd vindt dat je om de 3 weken de hoefsmid moet laten komen. En dat deze smid hem zo kort heeft bekapt.
Maar dat ter zijde.
Ik zou echt in overleg met de DA een voeding supplement gaan geven. Denk namelijk dat je dit met alleen water, lopen, laurierzalf en dat soort dingen niet wordt op gelost.
Dit is een groter probleem. En als je nu niet de oorzaak aan pakt wordt dit probleem alleen maar groter!!!

_Nelleke_ schreef:Ik heb Rowan (haflinger) nu ruim 3 maanden en sinds ik hem heb had besloten om te kijken of natuurlijk bekappen wat voor ons zou zijn, ik had me er wat over ingelezen en stalgenootjes hadden goede ervaringen. Dus natuurlijk bekapper laten komen en heeft alles netjes bekapt. Al snel was een bekapbeurt weer nodig (na 3 weken) dus, wederom natuurlijk bekapper laten komen. Na een week of 3 was bekapper weer nodig (door overmatig brokkelen van de voorhoeven) en heeft hij de 3e keer een flink stuk van zijn hoeven gehaald en een dikke mustangrol gezet. Brokkelen bleef echter aanhouden en Rowan is erg gevoelig gaan lopen.
Ik had er al geen lekker gevoel over, maar ik had vaker gelezen dat paarden wat gevoelig gaan lopen na natuurlijk bekappen. Ik heb navraag gedaan bij traditioneel hoefsmid en die schrok eigenlijk best wel. Die adviseerde mij om Rowan zo min mogelijk uit het land te halen en hoeven een aantal maanden hun gang te laten gaan zodat hij er tegen het najaar weer wat van kan maken.
Ben toen gaan kijken voor hoefschoenen omdat ik graag toch met Rowan wilde blijven fietsen/wandelen/rijden en dergelijke. Echter, zelfs hoefschoenen van Marquis en Easyboot zijn (veel) te hoog voor m. Dat baarde mij zorgen, daar veel natuurlijk bekapte paarden wel gewoon hoefschoenen kunnen dragen.
Maten Rowans voorhoeven in cm:
Breedte: 14 cm
Lengte: 14 cm
Hoogte (schrik niet): 6 cm
Extra info:
Rowan staat 24/7 in het weiland. Normaliter fiets ik 1 a 2x per week over de weg en rij ik 1x per week les in de bak. Soms nog wat wandelen over de weg maar dat is nog geen 1 km. Fietsen is ongeveer 4 á 5 km. Hij krijgt Pavo-koek als enige bijgevoerd naast het gras uit het land. Fietsen ben ik mee gestopt sinds 2 weken omdat Rowan erg gevoelig loopt en niet meer zo enthousiast draaft als ie in het begin deed.
Oké, het is niet de bedoeling dat dit topic wordt gebruikt over de voors of tegens van het natuurlijk bekappen. Namen van bekappers/smeden worden niet prijsgegeven, ook niet per pb. Ik wil graag advies over wat ik kan doen. Wie heeft voor mij de gouden tip?
Edit: daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik wel graag nog zou willen fietsen en dergelijke. Ervaringen met op maat gemaakte hoefschoenen of plakbeslag zijn erg welkom!

. Daarnaast zou ik toch over de harde weg gaan lopen om de hoefgroei te stimuleren. Van tevoren kun je hem dan het beste al even van het land halen zodat de hoeven niet zo week meer zijn. Desnoods stop je er een dun hoefverband om zodat er geen slijtage is. (gewoon die blauwe plaktape
).
.