Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:04

Ijzer eronder nagelen kan niet meer. Daar zijn ze te kort voor. Plakbeslag heeft de traditionele smid waarmee ik heb gesproken geen goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:05

Ijzers lijken me hier niet de oplossing. Persoonlijk zou ik het advies van de hoefsmid opvolgen en hem zoveel mogelijk op het land laten. Echter is stimulatie van de straal volgens mij ook belangrijk voor het goed groeien van de hoef. Door op stenen te lopen worden ze harder en beter en zullen uit eindelijk ook sneller groeien.

Maar op dit moment vind ik ze persoonlijk toch echt te kort om regelmatig mee over de stenen te stappen/draven ect. Ik zou hem een aantal weken in het land laten tot de hoef iets langer is en misschien vervolgens steeds dagelijks een stukje over het harde.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:06

ik geef die van mij kerabol bij.
Zit biotine in en andere stoffen die helpen bij de groei.
Duurt wel even voor je resultaat ziet maar werkt zeker.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:06

Hmm, ik denk sowieso dat je hiervoor gewoon even tijd moet uittrekken. Want dit is niet met een nachtje aangegroeid.

Brokkelen onstaat geloof ik niet alleen door droge hoeven, maar ook omdat ze teveel op de draagrand lopen. Een goede natuurlijk bekapper houdt hier wel rekening mee.
Het brokkelen kun je wel verminderen door hoefjes lekker soepel te houden. Regelmatig water dus (maar dat doe je al) en ik gebruik zelf voor Lycos soms hoefvocht van de paardendrogist.

Als mensen ribbels in hun nagels hebben, komt dat door de nagelrand die de groei belemmerd. Misschien is er bij Rowan's kroonrand ook iets dat de groei een beetje belemmerd?

Verder is het wel belangrijk denk ik om toch beweging te geven. De hoefsmid van Lycos heeft mij pas verteld dat de hoeven van paarden harder groeien in de zomer omdat ze op het land staan. Er is meer beweging, meer doorbloeding, dus daardoor ook meer groei.
Beweging geven is dus wel ok, maar ik zou het harde zoveel mogelijk vermijden en anders alleen stappen.

Veel succes ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:08

evt hoefschoenen als je wel over de weg met haar moet?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:09

Biotine is inderdaad erg geweldig spul. Maar in Biotine heb je nog al wat verschillende varianten. Het ene merk is het andere niet.
Mijn pony heeft jaren (echt jaren) op biotine van de paardendrogist gestaan en toen zag ik geen wezenlijk verschil. Terwijl ik 1x een pot bij de DA vandaan heb gehaald er wel degelijk een effect te zien was. ik zou je dus aan raden om eens in overleg met de DA te gaan kijken wat je zou kunnen voeren.
Over het algemeen groeien hoeven harder op het land. Door gras zon en dauw. Maar misschien komt je paard wel mineralen te kort en komt hij daarom niet toe aan het laten groeien van zijn hoeven.
Hoe ziet je paard er verder uit? Dof, glans? Heeft hij veel dode haren in staart en manen? Aan de ribbels in zijn hoeven te zien heeft hij met zijn voedeing erg geschommeld!
Tijd heeft het zo wie zo nodig.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:11

Weet niet of het al genoemd is, maar ik wil je adviseren om de randen toch even door een goede hoefsmid bij te laten vijlen. Nu zijn de krachten heel ongelijk verdeeld, en dat zal absoluut bijdragen aan het afbreken van de randen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:11

ikenindi schreef:
evt hoefschoenen als je wel over de weg met haar moet?

Daar zijn z'n hoeven zelfs te kort voor. Of ik zou op maat moeten laten maken of iets dergelijks. Maar ik ken niemand die daar ervaring mee heeft. Bovendien kan ik ze dan maar kort gebruiken, daar het de bedoeling is ze wat langer worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:15

Informeer anders eens bij een andere smid voor plakbeslag! Er zijn er zat die wel ervaring hebben met plakbeslag!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:15

Ponyparadijs: ik denk inderdaad dat zijn voeding niet helemaal in orde was voordat ie van mij was (zie foto's profiel). Hij is echter bij aankoop zowel klinisch als rontgenologisch volledig goedgekeurd.
Hij ziet er nu goed uit, vachtje glanst, heeft hele volle manen en staart, kijkt helder uit zijn ogen en is koudbloedig, lees: uitermate rustig voor een 3-jarige, maar allert en ondeugend.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:26

_Nelleke_ schreef:
Ponyparadijs: ik denk inderdaad dat zijn voeding niet helemaal in orde was voordat ie van mij was (zie foto's profiel). Hij is echter bij aankoop zowel klinisch als rontgenologisch volledig goedgekeurd.
Hij ziet er nu goed uit, vachtje glanst, heeft hele volle manen en staart, kijkt helder uit zijn ogen en is koudbloedig, lees: uitermate rustig voor een 3-jarige, maar allert en ondeugend.

Dat zou de ribbels in zijn hoeven kunnen verklaren. Maar als hij dingen te kort is gekomen. Kan hij ook daardoor te kort naar zijn hoeven hebben gestuurd.
Nou moet ik zeggen dat ik het erg vreemd vindt dat je om de 3 weken de hoefsmid moet laten komen. En dat deze smid hem zo kort heeft bekapt.
Maar dat ter zijde.
Ik zou echt in overleg met de DA een voeding supplement gaan geven. Denk namelijk dat je dit met alleen water, lopen, laurierzalf en dat soort dingen niet wordt op gelost.
Dit is een groter probleem. En als je nu niet de oorzaak aan pakt wordt dit probleem alleen maar groter!!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:30

Het gekke is wel, het is alleen bij de voorhoeven. De achterhoeven zijn wel oké. Ook niet brokkelend of iets. Dus dat ontkracht jou verhaal dan weer gedeeltelijk. Maar het is inderdaad een goeie om eens met de DA te overleggen. Daar heb ik eerlijk gezegd zelf nog niet aan gedacht omdat je toch meer met een hoefprobleem zit.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:31

amazone77 schreef:
als je ijzers kan laten plakken zal het paardje denk een stuk beter lopen,en ijzers maken een hoef niet minder sterk volgens mij,dat komt van binnen uit.als je daar bij biotine voert komt het vast allemaal goed,zet je er geen ijzers onder dan kan je de eerste paar maanden niet meer met hem over het harde.
vraag aan een smid wat hij er van denkt.

helemaal mee eens,ijzer eronder,en de hoef groeid weer aan en je kunt rustig met hem gaan wandelen,
als de hoef weer aangegroeid is,kun je de ijzers er onder weg halen,en dan goed laten rond vijlen!

edit:lees net dat de hoeven daar nu te kort voor zijn,meestal moet je dan even 2 weken wachten,dan lukt het wel.
2 a 3 weken wachten is korter,dan dat je moet wachten tot de hele voet weer is aangegroeid,als ie dan al niet meteen weer afbrokelt

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:38

knooopje schreef:
helemaal mee eens,ijzer eronder,en de hoef groeid weer aan en je kunt rustig met hem gaan wandelen,
als de hoef weer aangegroeid is,kun je de ijzers er onder weg halen,en dan goed laten rond vijlen!

Als je perse met je pony aan het werk wil (op verharde bodem) dan is dit een tijdelijke oplossing.
Kijk er echter niet van op als je pony wederom gevoelig loopt wanneer je de ijzers er onderuit haalt en concludeer dan helemaal niet dat hij niet meer zonder ijzers kan!
Door ijzers verzwakt (en verzakt) de hoefzool namelijk en deze sterkt pas weer aan als het in contact komt met een (ongelijke) ondergrond.
Bovendien remt het gebruik van ijzers de groei van de hoef.

Een veel betere oplossing is hoefschoenen aanschaffen. Ik zelf heb Marquis, maar je moet maar eens kijken naar Smitjes als de standaard maten niet passen.
http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Deze schoenen hoef je alleen aan te doen als hij de wei uit komt, verder kunnen de hoeven lekker aansterken in de wei!

Succes!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:48

ponyparadijs schreef:
_Nelleke_ schreef:

Dat zou de ribbels in zijn hoeven kunnen verklaren. Maar als hij dingen te kort is gekomen. Kan hij ook daardoor te kort naar zijn hoeven hebben gestuurd.
Nou moet ik zeggen dat ik het erg vreemd vindt dat je om de 3 weken de hoefsmid moet laten komen. En dat deze smid hem zo kort heeft bekapt.
Maar dat ter zijde.
Ik zou echt in overleg met de DA een voeding supplement gaan geven. Denk namelijk dat je dit met alleen water, lopen, laurierzalf en dat soort dingen niet wordt op gelost.
Dit is een groter probleem. En als je nu niet de oorzaak aan pakt wordt dit probleem alleen maar groter!!!

Ik ben je helemaal met je eens, bekappen om de 3 weken is heel erg vreemd! Maar het is wel een soort - hoe zeg je dat netjes - niet paardvriendelijke behandeling door zo'n smid.
je moet maatregelen nemen, anders gaat het binnen korte tijd mis met je pony!!
Succes en sterkte.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:12

_Nelleke_ schreef:
Ik heb Rowan (haflinger) nu ruim 3 maanden en sinds ik hem heb had besloten om te kijken of natuurlijk bekappen wat voor ons zou zijn, ik had me er wat over ingelezen en stalgenootjes hadden goede ervaringen. Dus natuurlijk bekapper laten komen en heeft alles netjes bekapt. Al snel was een bekapbeurt weer nodig (na 3 weken) dus, wederom natuurlijk bekapper laten komen. Na een week of 3 was bekapper weer nodig (door overmatig brokkelen van de voorhoeven) en heeft hij de 3e keer een flink stuk van zijn hoeven gehaald en een dikke mustangrol gezet. Brokkelen bleef echter aanhouden en Rowan is erg gevoelig gaan lopen.

Ik had er al geen lekker gevoel over, maar ik had vaker gelezen dat paarden wat gevoelig gaan lopen na natuurlijk bekappen. Ik heb navraag gedaan bij traditioneel hoefsmid en die schrok eigenlijk best wel. Die adviseerde mij om Rowan zo min mogelijk uit het land te halen en hoeven een aantal maanden hun gang te laten gaan zodat hij er tegen het najaar weer wat van kan maken.

Ben toen gaan kijken voor hoefschoenen omdat ik graag toch met Rowan wilde blijven fietsen/wandelen/rijden en dergelijke. Echter, zelfs hoefschoenen van Marquis en Easyboot zijn (veel) te hoog voor m. Dat baarde mij zorgen, daar veel natuurlijk bekapte paarden wel gewoon hoefschoenen kunnen dragen.

Maten Rowans voorhoeven in cm:

Breedte: 14 cm
Lengte: 14 cm
Hoogte (schrik niet): 6 cm

Extra info:
Rowan staat 24/7 in het weiland. Normaliter fiets ik 1 a 2x per week over de weg en rij ik 1x per week les in de bak. Soms nog wat wandelen over de weg maar dat is nog geen 1 km. Fietsen is ongeveer 4 á 5 km. Hij krijgt Pavo-koek als enige bijgevoerd naast het gras uit het land. Fietsen ben ik mee gestopt sinds 2 weken omdat Rowan erg gevoelig loopt en niet meer zo enthousiast draaft als ie in het begin deed.

Oké, het is niet de bedoeling dat dit topic wordt gebruikt over de voors of tegens van het natuurlijk bekappen. Namen van bekappers/smeden worden niet prijsgegeven, ook niet per pb. Ik wil graag advies over wat ik kan doen. Wie heeft voor mij de gouden tip?

Edit: daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik wel graag nog zou willen fietsen en dergelijke. Ervaringen met op maat gemaakte hoefschoenen of plakbeslag zijn erg welkom!

hoi,
je hebt je ingelezen in NB maar niet voldoende !
Je moet net zo goed zijn voeten trainen als de rest van zijn lichaam.
Hij is pas 3 jaar en heeft waarschijnlijk altijd in het land gestaan, nu ga je met die zwakke hoeven vrij veel over het verharde, die moeten zich aan passen, jij hebt teveel gedaan waardoor ze teveel zijn afgesleten, het duurt gemidddeld zo'n 9 maanden dat de hoefwand zich heeft vervangen en dan dus sterker is. Belasting aanpassen aan de conditie !
Probeer toch maar hoefschoenen te vinden als je je paardje wil gebruiken, maar realiseer je dat je een stapje terug moet doen.
Ook een maal in de week les lijkt me erg veel, dat mag niet langer dan een 20 minuten zijn !
suggestie: Easyboot Epics
Groet,Annemieke

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:18

wat heel goed helpt tegen brokkelhoeven is manenvet
het probleem is alleen dat je dat niet overal kan kopen en een vreselijk smerig werkje is om te maken

Mijn paard heeft ook vreselijk korte hoeven gehad toen ze van haar ijzers af ging (zelfs in een gipsje gelopen) en ik heb haar toen heel lang biotine bijgevoerd en manenvet gesmeerd
nu zien de hoeven er super uit.

succes ermee!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:49

Allereerst iedereen bedankt voor alle berichtjes (zo snel al). Ik heb er echt wat aan Lachen

Annemieke, Easy-boot epics zijn 8cm hoog en mogen niet over de kroonrand vallen. Die passen dus niet daar Rowans hoeven 6 cm zijn. Dat ik een stapje terug moet doen is mij wel duidelijk. 1x per week les (30 min.) lijkt mij niet teveel aangezien ik verder niet rij. Ik kijk goed naar of hij het zowel mentaal als fysiek aankan en ik stop waar nodig. Maargoed, dat is off-topic.

Zirkoontje, manenvet is vet en zorgt ervoor dat vocht de hoeven niet meer in kan. Dat lijkt me dus niet zo praktisch.

Vanessa, ik ga eens kijken naar die Smitjes, bedankt! Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:56

Hij heeft wel mooie brede voeten en een goede straal. Uiteindelijk wordt dit wel weer wat, hoeven zijn ook niet kapot, het is puur en alleen dat ze tekort. zijn. In het land staan is prima Ja. Daarnaast zou ik toch over de harde weg gaan lopen om de hoefgroei te stimuleren. Van tevoren kun je hem dan het beste al even van het land halen zodat de hoeven niet zo week meer zijn. Desnoods stop je er een dun hoefverband om zodat er geen slijtage is. (gewoon die blauwe plaktape Lachen ).

Met geduld komt dit weer goed Haha!.

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:59

mijn pony heeft ook zoiets gehad bij de vorige eigennaar, die smeerde 1x per 2 dagen laurierzalf op de kroonrand ter bevordering van de hoefgroei, daarnaast zijn ze goed voer en hooi gaan even(extra veel vitaminen e.d.) en hij kreeg ook 2 schepjes maxh. zn hoeven zijn nu echt weer super

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:03

Ik vind het er wel kort uitzien, maar op zich ziet de hoef er wel normaal uit en inderdaad mooie straal!. Ik zou hem wel voorlopig alleen even op zachte ondergrond laten lopen zodat de hoeven bij kunnen groeien.

Wel heel raar dat de hoeven blijven brokkelen ondanks natuurlijk bekappen. Kun je niet overleggen met je bekapper of hij dit probleem weleens eerder gezien heeft en mogelijk weet hij iemand voor een second opinion?

Biotine vind ik op zich een goeie, maar je zou b.v. ook aan MSM kunnen denken. Hiermee kun je de hoeven net wat harder maken. Verwacht er echter geen wonderen van.

als de hoeven weer wat bijgegroeid zijn dan zou ik heel geleidelijk beweging op hardere ondergrond geven, want juist DAAR worden de hoeven harder van. Maar dat is nu wat te snel gegaan vrees ik. Je zult dat langzamer moeten opbouwen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:21

LAurierzalf werkt heel goed... bij ons op stal stond ook een paardje met drama voeten door natuurlijkbekappen...
Soul-mate Nutrition is een suplement waar alles in zit wat je paard nodig heeft... Helpt dus ook heel erg goed bij het herstellen van de hoeven... spreek hierbij ook uit ervaring...

http://www.soulmate-nutrition.nl/

Je kan soulmate door een handje zemelen met water mengen... dit smaakt lekker en je paard wordt er niet dik van. Zemelen werken namelijk meer als maagvulling Knipoog

Suc6 met je paardje het kan nog wel even duren voor hij weer een beetje mooie voetjes heeft...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:57

Ik denk dat dit zeker wel de schuld van de smid is geweest, hij is (neem ik aan) ingelicht over de staat van de hoeven van Rowan. (brokkel hoeven)
Verder ben ik ook van mening dat een goede smid (TB of NBer) dat duidelijk moet zien.

Wat ik persoonlijk zou doen (heb ong. in hetzelfde schuitje gezeten)
HoefOLIE kopen waar laurier inzit.
Dit kan je elke dag op de kroonrand smeren en gaat het brokkelen tegen. (omdat het in de hoef trekt)

Ook heb ik Biotine bijgevoerd (poeder van sectoline) dit werkt wel pas na een maand 3 a 4 voordat je merkt dat het werkt.
Maar uiteindelijk werkte het bij mijn paard echt super goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:15

Ik had onlangs ook problemen met te korte hoeven en te veel brokkelen bij mijn Haflinger. Gelukkig niet zo erg als deze.

Op de kliniek iets onder laten plakken, maar dat hield amper 5 dagen en doordat het eronder uit brak maakte dat de hoef er zeker niet beter op.

Ik heb hem toen van ellende maar met zijn hoefschoenen (Smit) aan op het land gezet (6/7 uur per dag) en met 5 weken had ik weer een beetje normale hoef. Gelukkig maar want hij kreeg toen toch een schuurplekje, dus ze moesten wel uit. Ik smeer iedere dag de kroonrand in met laurierzalf.

Bij droogte hoeven goed nat houden. Kerabol werkt bij sommige paarden ook heel goed, maar dat effect duurt even dus heb je nu niets aan.

Ik zou zeker niet op je pony gaan rijden zolang hij nog gevoelig loopt. Kan echt heel veel kwaad, ik mocht er ook absoluut niet op van de DA en de smit en die van mij was er lang zo beroerd niet aan toe als deze op de foto's. En al helemaal niet op het harde er mee, dit moet echt eerst wat langer worden.

Succes!

ps. Je kunt geloof ik bij Smit in Rijssen de schoenen met spoed laten maken, kost wel wat meer. Voor dit soort gevallen een ideale noodoplossing, om mee te rijden vind ik ze niet ideaal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:55

Zo, alweer een hoop reacties erbij gekregen. Iedereen heel erg bedankt daarvoor.

Ik heb de bekapper uiteraard ook op de hoogte gebracht en deze foto's ook naar hem gemaild. Ik wacht zijn reactie nog even af.

Verder is mijn plan om met foto's en paspoort langs de DA te gaan en te overleggen of Kerabol misschien een optie is. (Of iets anders.)
Hij is niet gevoelig op het land, ook niet in de bak. Ik wil hem wel beweging blijven geven dus dat ga ik voorlopig zoveel mogelijk in de bak doen.
Laurierolie/creme/zalf/vet ga ik nog even overleggen met de hoefsmid, maar als hij instemt ga ik daar ook mee smeren.
Verder ga ik uitkijken naar een passende (evt. op maat gemaakte) hoefschoen zodat ik toch op de weg wat beweging kan geven zonder slijtage (daar dit wel goed is voor het hoefmechanisme en de pompwerking).

Andere tips zijn natuurlijk nog van harte welkom. Commentaar natuurlijk ook Tong uitsteken

Ik hou jullie op de hoogte! In elk geval heel erg bedankt voor alle snelle reacties! Lachen