hoe ernstige rotstraal behandelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: hoe ernstige rotstraal behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:09

De middeltjes die helpen staan er al, dus heb ik nog een andere tip voor je. Zoveel mogelijk het gras op, want dat maakt goed schoon en beweging is ook alleen maar goed. Ik weet niet wat voor bodembedekking je gebruikt, maar daar zit ook verschil in en 2 x daags de natte plekken + drollen weghalen...

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:13

Duende01 schreef:
Ik behandel mijn paard met rotstraal met betadine........eerst wassen met betadineshampoo met een borstel zodat er zuurstof bij kan, de bacterie kan nl niet tegen zuurstof. Laten drogen en dan betadineoplossing in de straal groeven spuiten.

Ja Inderdaad betadine werkt ook erg goed. Ik gebruik dan meestal de betadine poederspray ipv de oplossing omdat de spray ook nog helpt met uitdrogen door het poeder. De straal wordt dan dus ontsmet en uitgedroogt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:14

TennoTenno schreef:
Mijn vriend is hoefsmid. Hij snijdt zoveel mogelijk de vieze plekken weg zodat er zuurstof bij kan komen (daar kunnen de bacteriën niet tegen). Teer is echt funest! Ik dacht vroeger dat dat hielp (van horen zeggen), maar de bacterien die rotstraal veroorzaken gedijen het best als er geen zuurstof bij kan komen. Als je het dan afsluit met teer, hebben ze helemaal feest!
Gelukkig heb ik geen paarden met rotstraal. Een droge stalbodem is inderdaad belangrijk. Succes ermee!

Rotstraal gedijt het beste bij vocht.
Allereerst je paard laten bekappen zodat er inderdaad lucht bij komt, minstens 3 keer per dag het paard uitkrabben en vooral niet op een natte weide plaatsen.
Droge hoeven en hoeven waar zuurstof bij komt is het belangrijkste, als die voorwaarden er niet zijn helpt niets, ook geen betandine, ollie, teer of wat dan ook.
Het kan ook iets zijn in het afweersysteem van het paard, meschien wormen of zoiets ik noem maar wat maar als de gehele conditie van het paard niet goed is, is hij ook vatbaarder voor rotstraal, en als ik het goed lees is het jou paard niet en is er in je vakantie niemand geweest die iets om hem gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:37

mijn behandeling op het moment (en het ziet eruit dat het werkt!!)

ochtend:
stal schoonmaken. (0900 ongeveer)
Naar buiten van 0800 tot 1015
hoeven uitdoen, betadineshampoo erop en flink borstelen, dan uitspuiten en heel goed afdrogen en dan die blauwe shuimspray erop
in droge stal stro

avond: (2000 ongeveer)
stal uitmesten
hoeven uitkrabben mits nodig
in een emmer biotex zo lang als ie het wil (10 minuten halen we niet meestal)
dan weer betadineshampoo erop en borstelen.
goed afdrogen en inspuiten met dat blauwe spul.

dat is een beetje zijn behandeling

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:43

wat wij vroeger deden is vlas in teer dopen en dat in het gat stoppen,dat werkte goed.
het gat groeide gewoon dicht met de vlas erin...maar van jullie begrijp ik dat deze bacterie juist lucht moet hebben? is het wel een anaerobe bacterie?
dan begrijp ik niet waarom deze behandeling juist zo goed werkte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:44

zoals al eerder in het topic besproken is, teer is het slechtste wat je kunt doen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:44

bij ons doen ze niet anders dan zorgen dat de stal schoon en droog blijft en blauw spray van de smid erin spuiten Lachen ctc spray is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:47

jeps die spray heb ik ook!!

die werkt prima!

maar de biotex moet wel, je moet die poot zien maud, helemaal naar binnen gevreten!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:48

oh dat is niet zo best! betadine spray kan je ook nog gebruiken. maaar zoals je nu bezig bent, zou het zeker snel over moeten gaan hoor! je gebruikt alleen maar ontsmettende middelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:49

ik hoop het.

het ziet er na 4 dagen iig al een stuk minder week en hard uit.
dinsdag is de smid er weer.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:50

vonneke schreef:
ik hoop het.

het ziet er na 4 dagen iig al een stuk minder week en hard uit.
dinsdag is de smid er weer.

die kan ook een hele hoop veranderen! snijd het vieze weg. en dan gewoon weer in de gaatjes spuiten, komt goed!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:52

vonneke schreef:
zoals al eerder in het topic besproken is, teer is het slechtste wat je kunt doen!

dan zou het erger moeten worden met mijn methode,maar de rotstraal verdween.
alle manege paarden hadden vroeger rotstraal,mijn fries had het ook ernstig als veulen.(net bij de fokker vandaan)
echt gaten in de hoef,dat heb ik ook zo weggekregen,dus om nou te zeggen dat het niet werkt,of zelfs erger wordt,of ben ik eigenwijs?ik denk het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:55

ik denk dat als je de teer er goed diep insmeert dat misschien de bacterie kapot gaat van de toxine die erin zit?

dat zou misschien nog een rede kunnen zijn?

ik weet iig dat verschillende veeartsen en alle 3 de smids op stal zeggen: nooit geen teer!

maar volgens mij werkt mijn manier die ik nu gebruik best goed!
maar eerst nog maar is de smid afwachten van de week wat die zegt.

wel erg jammer als je 3 weken niet op stal bent en andere mensen voor de paarden zoeken dat je dan zo terug moet komen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

http://www.josephlyddy.com.au/stockholm.htm
thrush is het engelse woord voor rotstraal,is dus wel anti-bacterieel....ik blijf eigenwijs..sorry

edtit; je moet het echt met de hoevenkrabber in het gat stoppen,heel diep dus,tot de bodem zeg maar.
als je dat niet doet hebben de hoefsmeden gelijk,dan sluit je het boven af en daaronder rot het vrolijk verder.
Laatst bijgewerkt door geerke op 02-08-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

bij mij werkt er maar een middel en dat is hypozin, t is een redelijk nieuw iets en pas sinds een ander half jaar te krijgen in nederland maar de paarden die er mee behandeld zijn in mijn omgeving hebben er allemaal veel baat bij gehad, vraag je hoefsmid eens die zou er aan moeten kunnen komen. succes gr atlar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:03

geerke schreef:
http://www.josephlyddy.com.au/stockholm.htm
thrush is het engelse woord voor rotstraal,is dus wel anti-bacterieel....ik blijf eigenwijs..sorry

edtit; je moet het echt met de hoevenkrabber in het gat stoppen,heel diep dus,tot de bodem zeg maar.
als je dat niet doet hebben de hoefsmeden gelijk,dan sluit je het boven af en daaronder rot het vrolijk verder.

ik ben blij als ik gewoon zijn poten uit kan krabben en kan borstelen zonder een hengst te krijgen, laat staan dat ik er in in ge stoppen super diep.

nee ik begin niet aan teer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:29

dan niet...jouw paard..je bedoelt zijn hoeven met poten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:38

geerke schreef:
dan niet...jouw paard..je bedoelt zijn hoeven met poten?

haha jij bent grappig, jij gaat uitmaken of ik teer op zijn POTEN smeer of niet??? grapjas!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:41

Ik gebruikte voor Bill Dryfeet van Cavalor. Bocht, maar het werkt super Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:08

MD --> BEH.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:13

Ik prop gewoon een stuk watten in het gat en zet daar een spuit met formaline op. 2x per week verversen en na 2 weken is het over. (tot de volgende natte periode weer begint, dan heeft ie het zo weer)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:34

hallo,
helaas heeft door dit natte weer mijn paard weer rotstraal gekregen, alleen heeft ze een fobie voor spuitbusse en gespuit, ze vind het niet fijn, ik krijg zelfs gewoon een paar dagen der benen niet meer te pakken omdat ze denkt dat er weer gespoten word..
bestaat er niet een ander goed spulletje? zalf of iets dat goed werkt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:37

Ik had er een groene spuitbus voor met een wit staafje eraan waar dat spul uitkwam (stínken dat het deed..), na een maand om de dag erop spuiten was het helemaal weg. Kreeg het mee van de hoefsmid waar ik het paard van gekocht heb. Topspul. Ja

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:26

IVAANAA__ schreef:
hallo,
helaas heeft door dit natte weer mijn paard weer rotstraal gekregen, alleen heeft ze een fobie voor spuitbusse en gespuit, ze vind het niet fijn, ik krijg zelfs gewoon een paar dagen der benen niet meer te pakken omdat ze denkt dat er weer gespoten word..
bestaat er niet een ander goed spulletje? zalf of iets dat goed werkt.

Gewoon rotstraalvloeistof halen bij de VA. Dat druppel je erin met een injectiespuit. (zonder naald uiteraard)
Andere vloeistoffen kan natuurlijk ook op die manier.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:08

tja mij paard heeft het ook weer die rot regen
ik gebruik van alles wat los en vast zit betadine zalf etc
en het helpt allemaal een beetje
ik heb trouwens een bloedonderzoek laten doen daar uit kwam dat ze vitamine te kort had dit bleek een grote rol te spelen bij de rotstraal !!!!!!!!