Gewricht inspuiten (bij atrose) ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ervaring inspuiten

Goed
13 (59%)
Matig
5 (22%)
Slecht
4 (18%)

Totaal aantal stemmen: 22

Bonita_Bon

Re: Gewricht inspuiten (bij atrose) ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:47

Mijn merrie moest 1 dag boxrust en de eerste eek geen zware arbeid, maar ik mocht wel al weer rijden, mits rustig.
Ik ben erg te spreken over het inspuiten, mijn paardje ging er echt enorm op vooruit. Of liever gezegd ze ging niet meer achteruit EN ze werd losser in haar lijf, ze durfde haar benen weer gelijk te belasten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:54

Mijn paard moest ook boxrust naast het stappen, maar omdat de rest van de paarden allemaal de hele dag buiten staat zag ik dat niet zitten...

Ik heb nu kleinere stukjes afgezet voor haar, zodat ze toch naar buiten kan...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:55

Nouvel schreef:
Petra_O schreef:
Volgens mij heeft mijn pony hetzelfde gekregen als die van Santos. Ze heeft ook echt lang op boxrust gestaan. Ik heb haar na een maand of twee tegen het advies van de DA zelf weer buitengezet. Dit was advies van de kliniek in Bodegraven.

Mocht jij ook niet stappen aan de hand?

Volgens mijn veearts is het stappen aan de hand juist heel belangrijk in de eerste periode...

Ik moest idd ook stappen, twee keer per dag 10 minuten, en na een week of zes werd dat uitebreid naar drie kwartier per dag. Ik heb gisteren weer een rit van 6 km gemaakt, met draf en galop. Ben trots op mijn meisje!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:58

hm ...het valt misschien ook te zien waar de infiltratie gebeurt...
Bij de meeste lees ik dat de inspuiting in de kogel was ...ik ben hier de enige met een paard waarvan de infiltratie in het kniegewricht gebeurde ...
Wel vertelde de DA dat de infiltratie in een soort van piek werkt.
En dat merkte ik ook ...ze werd geïnfiltreed in het midden van de winter wanneer ik dus ook maar 3 keer per week rijd ...hoe langer het licht werd & de piste er beter bij lag, kon ik weer meer gaan rijden. Hoe meer ik ging rijden, hoe beter ze ging lopen en uiteindelijk liep ze weer helemaal zuiver.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:21

Ok ik ben bij de kliniek geweest, hier het verhaal:

Ik zal proberen een lang verhaal kort te houden... Ben er bijna 4 uur geweest.
Ze was aan twee benen kreupel alleen niet volgens het boekje, linksom aan het rechtervoorbeen en rechtsom aan het linkervoorbeen, het is dus nog een hele puzzel. Ze is nu eerst aan het rechterbeen uitverdoofd tot onder de knie. Daar werd ze aan het rechterbeen minder kreupel van, maar links alleen maar slechter. We hebben toen overlegt en de da wil graag in het gewricht zelf verdoven, beide kogels en misschien ook de knieen. Ze is er namelijk niet helemaal zeker van dat de kreupelheid alleen word veroorzaakt door de kogels, ze heeft namelijk een raar hupje, wat ook uit de schouder kan komen. Dit gaan we vrijdag doen. Wel zijn er vast foto's gemaakt omdat ik dat toch wilde. Daaruit kwam de categorie2 atrose in beide kogels. Ook heeft ze in beide voeten de aanhechting van de sesambeenbandjes (als ik het goed zeg) niet helemaal goed, die zijn niet mooi glad. Dit kan oud letsel zijn en daar kan ze kreupel van lopen maar hoeft niet. Net zoals de atrose, daar kan ze kreupel van lopen, maar hoeft niet.

Als het bij de atrose in de kogels blijft dan wil de da gaan inspuiten met langwerkende Corticosteroide. De da zegt dat er de laatste jaren veel onderzoek is geweest omdat Corticosteroide het kraakbeen aan zouden tasten. Ze hebben nu een bepaald type gevonden dat dit niet doet en daar hebben ze al hele goede ervaring mee.

Hyaluronzuur is ook een optie, maar veel duurder en volgens mijn da is de werking daarvan niet zo zeker als van de Corticosteroide.