andere optie dan ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Re: andere optie dan ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:40

Huertecilla schreef:
SpikyBlue schreef:
Wil jij met platte hoeven dagelijks op het harde rijden, of maar iets doen met je paard, en de hoeven kunnen dit niet aan dan heb je een gevoelig/pijnlijk paard die niet gebruikt kan worden. Hoeven moeten de tijd krijgen om bij te komen, de nagelgaten moeten uitgroeien en de hoeven moeten zeer regelmatig bekapt worden. Brokkels, scheuren en pijn als dit niet lukt.

Je kan dan kiezen voor beslag of hoefschoenen, maar ook nastreven dat jouw paard op gezond model hoeven staat op een ondergrond die de hoeven vormt naar dezelfde omstandigheden waar je op wil rijden.

Bij voldoende geschikte leefomstandigheden is maar beperkt hoefonderhoud nodig. Ik noem die methode van het streven van zelfonderhoudende leefomstandigheden Niet Bekappen.
Ja dat is idealistisch, maar waarom zou je zo´n mooi ideaal niet als doel voor ogen hebben?!
Nee, ik heb dat ook niet bereikt doch ik hoef hier maar erg weinig te bekappen, soms máánden, tot wel een half jaar NIETS.
Kan dagafstanden tot 60 km. over granietsplit door pittig gebergte rijden met >10 km/uur uit en thuis.
Geen pijnlijke voeten, geen brokkels, ´geen´ hoefonderhoud Lovers
Heerlijke methode dat Niet Bekappen ;)

Ja, beslag is soms nodig en ja blootsvoets geeft vaak beperkingen maar nogmaals; dat is 100% een ménsenprobleem Knipoog
Door ménsen veroorzaakte hoefbeperkingen en door ménsen gestelde eisen aan die hoeven...

hc

Ja Is ook zo, alleen vind ik dat als je kán en wíl Niet Bekappen, je dan wel genoeg kijk op hoeven moet hebben om te kunnen zien of het niet fout gaat.
Je moet een bepaalde bodem hebben, je moet allerlei aanpassingen maken om de hoeven te laten veranderen, om te streven naar Niet Bekappen. Bij mijn eigen paard is dat vanzelf eigenlijk zo gegaan, ik zeg niet dat hij de perfecte hoeven heeft, maar zijn leefomstandigheden, de ondergrond waarop hij leeft en zijn 'gebruik' maken zijn hoeven zoals ze nu zijn.

Ik moedig Niet Bekappen in de vorm zoals u dit bedoelt alléén aan als men over precies die middelen en kennis beschikt om het tot een succes voor het paard te maken.
Er zullen ook mensen zijn die de hoeven totaal tot een ramp laten worden.

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:18

Ik zou ook overleggen met de hoefsmid Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:37

Shyla25 schreef:
dorientjuh schreef:
Natuurlijk bekappen (dus niet gewoon bekappen) zou ook een optie kunnen zijn. http://www.hoefnatuurlijk.nl voor meer informatie. Lachen

Been there done that Knipoog
Haar beenstand is stijl en door het natuurlijk bekappen is ze te kort in de verzenen geworden met alle gevolgen van dien.
Het is niet de oplossing voor ieder paard.

Maar goed ff ontopic: Is er al een oplossing gevonden tegen het aftrappen?

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar dit topic gaat toch niet om jou? Ik heb verder ook niet gezegd dat natuurlijk bekappen altijd kan. Bovendien ligt het aan de natuurlijk bekapper en aan de leefomstandigheden van je paard. Bij veel paarden is natuurlijk bekappen, mits goed uitgevoerd, wel een oplossing. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:34

SpikyBlue schreef:
Ik moedig Niet Bekappen in de vorm zoals u dit bedoelt alléén aan als men over precies die middelen en kennis beschikt om het tot een succes voor het paard te maken.
Er zullen ook mensen zijn die de hoeven totaal tot een ramp laten worden.

Waarbij ík vind dat de mensen die niet over de mogelijkheden beschikken op een rijpaard paardgericht te houden geen rijpaard zouden moeten houden Knipoog

Dan kom je op het punt wat zwaarder weegt; mensenbelang of paardwelzijn.
Juist met een luxe hobbydier als een paard is dat lastig in deze eeuw in onze maatschappij.
Als ethische waarden zwaar wegen komt het paardbelang hoog op de prioriteitenlijst en héél snel hoger dan de mogelijkheden van menig mens met een paardrijwens of diens´sport´ambities.
Dan wordt het aantal mogelijkheden om paardenhoeven te ´onderhouden´rap een wereld kleiner Cool

hc

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:09

op zich kan ik na de keuring(23 aug) gaan proberen om haar weer op blote voeten te zetten.

onze situatie is nu ook anders. Toen ik er achter kwam dat ze niet rad was zonder ijzers, is de va erbij geweest, en die vermoedde toen dat het een zoolkneuzing was. Op zijn advies ijzers eronder, om de druk van de zool te halen. Zegezegd zo gedaan.

2x achtereen op ijzers gehad, en daarna besloten haar er weer af te halen, omdat ik haar simpelweg niet op ijzers wil als het niet nodig is. Maar na een dikke 2 weken zonder ijzers liep ze nog niet goed(te snel geweest in mijn oordeel dat ze niet zondr ijzers kan?). Dus weer op ijzers, en advies van de va was om haar op ijzers te laten, omdat ze kleine platte hoeven heeft, waar ze dus snel gevoellig op staat.
Toentertijd stond ze ok nog op een stal waar ze max. 2 uur daags buiten kwamen, en dan soms ook niet elke dag.

Nu zijn we verhuist naar een vel beter plekje, waar ze elke dag van 10 tot 18/19 buiten staan. Wellicht doet dit haar hoeven ook goed?

Ik denk dat ik idd na de keuring de smid de ijzers eraf laat halen, en dan haar een poos de tijd geef om weer aan de blote voeten te wennen(hoe lang is dat nodig?)

Ze kunnen er snel genoeg weer onder.
Als ik rij is dat 90% in de bak, en mocht ik naar buiten gaan, kan ik alstijd door de berm, ik hoéf niet perse over de weg.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:15

Ik zou dit echt met je hoefsmid overleggen. Toevallig kwam vorige week de hoefsmid en nog even met hem erover gehad omdat we zojuist van stal veranderd waren en ik dus meer buiten zou gaan rijden. Hij vond ijzers bij haar niet nodig, omdat haar hoeven normaal/goed groeiden. En ik altijd nog aan hoefschoenen kon gaan denken als ik lang op de stenen wilde gaan rijden. Zoals ik het hoor zouden ijzers dus niet nodig zijn (aangezien je amper over de weg gaat) Maar zou dit toch even met je hoefsmid zelf overleggen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:24

Ik vind kunstof beslag zeker een goede optie Lachen Mijn merrie staat op fusetti trotters. Bij haar bleven ijzers er niet onder zitten, ook niet met platgeslagen of verkortte takken. Ik kende deze al van onze koerspaarden en wilde het wel eens proberen. Deze blijven goed zitten, ook als het nat is in het weiland. Ze doet er zo'n vier à vijf weken mee, maar ik rij dan ook veel buiten. Ik betaal €65 voor rondom.
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:26

maar dan gaan er nog nagels in de hoef

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:13

karev schreef:
maar dan gaan er nog nagels in de hoef

... en niet te zuinig ook Wow!

Hier worden doorgaans 3 + 3 of 3 + 4 nagels per ijzer geslagen.
Geeft trouwens wel mooi aan dat een hoef a-symetrisch belast wordt. Merk ik bij het streven naar NietBekappen ook. Met name binnen achter.

Jammer dat lijmen, nog, niet zo duurzaam is. Voor onbeslagen houden en voor wedstrijd ´beslag´ plakken schijnt het echter prima te voldoen.

Een ander mogelijk alternaties is vloeibaar ´beslag´.
Er liep in NL een draver koersen op alleen epoxy. Weet niet hoe die eigenaar/rijder het verder vergaan is, maar zijn positieve verhaal besloeg Knipoog verschillende jaren.
Een kennis van me hier in andalucia was absoluut ontevreden over vloeibaar ´beslag´. Ik kan niet beoordelen of dit aan het product of aan de kwaliteit van het opbrengen of aan verwachtingen versus productspecificaties lag.
Het líjkt me een handige oplossing om in het pakket aan mogelijkheden niet te vergeten.

hc

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:21

Huertecilla schreef:
... en niet te zuinig ook Wow!

Dit was in januari als ik me niet vergis, de eerste keer dat ze erop kwam, dus was nog uitproberen. Tegenwoordig gaan er minder in. 3+4 geloof ik.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:57

Hier heeft een paard ook kunstof beslag, maar wordt niet genageld (en als ik 't goed heb) ook niet gelijmd. Zit er als een soort 'kapje' overheen. Maar is dus niet hetzelfde als een hoefschoen. Alleen over de wand zit 't kunststof, niet over de gehele onderkant. Ziet er erg goed uit en blijft goed zitten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:17

Mijn merrie heeft ook altijd hele zwakke hoeven gehad die niet groeide. Pas sinds ze 24/7 buiten staat groeien ze goed en nu na een jaar ijzerloos (zonder te rijden) groeien ze normaal. Mijn andere pony's hebben nooit ijzers gehad en hebben ook veel stevigere voeten. Ik vijl ze alleen af en toe bij indien nodig. Let op dat bij blootvoets je smid er niet te veel afhaalt, want juist door ze gewoon te laten groeien en alleen de haaltjes, en zo bij te vijlen krijg je een goede voet.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:43

Als ik jou was dan zou ik het gewoon proberen zonder ijzers. Werkt het niet voor jouw fjord dan zijn ze er snel genoeg weer ondergeslagen toch? Haha! Ik denk dat de leefomstandigheden ook wel veel mee spelen. Toen ik mijn haf kocht werd gezegd dat hij slechte hoeven had. Ze scheef en te snel zouden afslijten. Hij is nu alweer een jaar zonder ijzers, staat keurig recht op zijn voeten en ik moet ze elke week bij houden want zijn hoeven groeien énorm snel!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 04:13

Jeskim haar hoeven groeien ook niet snel en dat is best te doen zo. Nu wil ik meer met haar gaan mennen dus er zal iets onder moeten..

Ik zou Karev een poosje ijzerloos laten. Het duurt vaak even voor het zich weer helemaal hersteld heeft. Mijn vorige KWPN had 10 jaar ijzers onder gehad toen ik haar kocht, ik heb haar eraf gehaald.. Het heeft een hoop tijd gekost, lees een jaar, maar ze kon daarna prima zonder ijzers uit de voeten.

Als je gewoon zoveel mogelijk in de berm blijft, zorgt dat ze niet teveel op het beton loopt, ook bij stal, moet het haast lukken om die hoeven weer goed te krijgen.. Ik denk dat steeds op ijzers zetten uiteindelijk averechts werkt en Karev is nog zo jong..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:29

Als je het mennen opbouwd hebben ze ook dan geen ijzers nodig. Mijne staan ook voor de kar en lopen zeer veel op het harde, dat isvoor de hoeven geen probleem.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:59

juist Esther, en daarom wil ik haar niet op ijzers als het niet nodig is. Maar ja, je gaat er vanuit dat een va gelijk heeft. Ik ben eigenwijs en ga het zonder proberen, ze kunnen er snel genoeg weer onder. Zou evt biotine bijvoeren helpen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:02

Over biotine zijn vaak de meningen verdeeld.. Zo ver ik weet werkt het pas na een bepaalde periode. Bij mij in het voer zit ook biotine maar of het de juiste hoeveelheden zijn weet ik eigenlijk niet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:54

Hanneke84 schreef:
Over biotine zijn vaak de meningen verdeeld.. Zo ver ik weet werkt het pas na een bepaalde periode. Bij mij in het voer zit ook biotine maar of het de juiste hoeveelheden zijn weet ik eigenlijk niet.

Ik ben er ook sceptisch over maar ben het nu toch aan het proberen, het duurt 3 tot 4 maanden voordat er iets zichtbaar zou zijn.
Nu is het dus duimen Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:34

Jeskim heeft hele slechte hoeven gehad, maar de omstandigheden waren bij de vorige eigenaar ook niet optimaal.
Ik heb haar een poos aan de biotine gehad en ze zijn nu beter, maar het is moeilijk om te zeggen of het door de veranderingen van omstandigheden komt of echt door de biotine is moeilijk..
Je kunt het altijd wel bij geven, het is ook goed voor huid en haar..