Afwachten of actie ondernemen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Afwachten of actie ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:12

ik heb al even zitten spieken in je profiel,maar is niet echt een duidelijke foto bij van haar van opzij.
in dit soort gevallen is een nieuwe baan zeer zeker handig,kost vaak zo veel al die foto's

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:25

als ik de foto's in het profiel bekijk, lijkt me het zadel (teminste wat je op de foto's op hebt) niet op de schouder te liggen, hij komt er niet eens bij in de buurt... Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:37

NehnaDagmar schreef:
Nou ja, kreupel is zo'n groot woord. Ze is gewoon iets onregelmatig, maar niet kreupel te noemen. Ze kan bijvoorbeeld wel als een gek door de wei heen draven en galoperen zonder een pas kreupel te lopen. Ook op het rechte stuk is ze gewoon rad, het is alleen rechtsom op de volte, dan begint ze wat te hinken op het rechtervoorbeen.

Sorry, ik weet niet precies wat een wig is? Bloos Ze heeft gewoon beslag onder (alleen voor) en daar heeft de hoefsmid aan de voorkant het ijzer een beetje rond gemaakt, zodat hij beter afrolt.

Oke, dus geen wig. (das een soort hak die ze tussen het ijzer en de hoef leggen)

Dat ze in de wei niet kreupel is zie je wel vaker. Dan lopen ze erdoorheen.
Door uit te verdoven zouden ze de onregelmatigheid moeten kunnen localiseren. En als ie rechtsom op de harde volte niet rad is, dan weet je dat je daar vooral op moet letten.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:54

Nee, die foto's zijn ook al vrij oud, dat zadel heb ik inmiddels niet meer. Het zadel wat ik nu heb past 100% zeker, hier loopt ze ook gewoon braaf onder.

Carpediem: Klopt er zit niet een hakje onder oid. Dat uitverdoven zou wel kunnen, maar ze laat het echt zo miniem zien, vooral op vreemd terrein dat het heel moeilijk te localiseren is. Maar goed, desnoods doen we alle benen en de rug en nek op foto's.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:02

Mijn paard had dezelfde klachten die jij beschrijft. Hij liep licht onregelmatig op de voltes. Heb hem toen 2 maanden rust gegeven, maar hij bleef onregelmatig lopen. In eerste instantie dacht mijn instructrice dat het vanuit zijn schouder kwam. Er was bij hem namelijk niks te zien aan zijn benen.

In kliniek Slootdorp zijn zijn voorbenen toen plaatselijk verdoofd en er zijn foto's gemaakt. Uit de foto's bleek dat er geen sprake was van HKO. De dierenarts heeft toen het gebied van de bursa verdoofd en toen liep mijn paard stukken beter. Hieruit bleek dat zijn bursa ontstoken was (in volksmond slijmbeursontsteking). Mogelijk kan jouw paard dit ook hebben opgelopen.

Bursa zit trouwens bij het hoefkatrol gebied in de hoef.

Voor meer info of vragen mag je een pm sturen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:08

Dank je wel KimJenda!! Ik zal dit allemaal voorleggen aan de veearts, zodat ze daar misschien ook op kan testen! Is dat trouwens te genezen of is het blijvend?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:20

Ik vraag me af of ze wel goed rechtgericht is. Heb je moeite met de nageeflijkheid of buiging naar een van beide kanten? Misschien wordt een zijde te veel belast en krijgt ze daardoor pijn. Kijk eens op de site van Antoine de Bodt (www.hoefkatrol.com). Heel veel kreupelheidsklachten zijn terug te voeren op rijkunstige problemen. Ik denk hieraan omdat de problemen blijkbaar steeds optreden als er dressuurmatig iets meer gevraagd wordt.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:15

mijn paard zijn bursa is ingespoten en we hebben medicatie gehad en speciaal beslag (met een zooltje en siliconengel). Het heeft 3 maanden geduurd voor ik weer rustig aan kon gaan rijden. Nu gaat het erg goed en loopt mijn paard weer goed.
Ben nu wel gaan rijden volgens de Antoine de Bodt methode. Waarschijnlijk heeft mijn paard zijn klachten opgelopen omdat hij niet goed rechtgericht was.

En wil dat nu weer voorkomen, vandaar dat ik er nu erg op let om mijn paard rechtgericht te laten lopen. Antoine de Bodt vindt zelf inspuiten niet nodig. Zijn methode gaat ervan uit om de kreupelheid te bestrijden door een rechtgericht paard. Maar ik denk meer dat het en/en is. De dierenarts heeft de onsteking geremd door medicatie en ter voorkoming van opnieuw dezelfde klachten rijd ik mijn paard meer recht nu.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 00:19

Ik ben gewend dat wanneer ik mijn paard ergens heen breng om te onderzoeken dat er dan ook wordt gezocht tot er iets komt.

Al helemaal geen andere ijzers omdoen als er een vermoeden is maar geen zekerheid.

Wanneer een paard niet regelmatig loopt moet er verder onderzocht worden.

Bij mijn paard is er een scan gemaakt, daaruit bleek dat er wat mis was met de tussenpees.
(Ze liep erg onduidelijk onregelmatig)

Ze zijn toen het been van onder naar boven gaan verdoven om er zeker van te zijn dat het echt de pees is en niet iets uit der hoef, dan zouden er foto's gemaakt moeten worden.

Ik zou er dus op staan dat er onderzocht wordt tot er wat gevonden wordt...
Misschien ben je nu wel met een verkeerde therapie bezig voor de blessure die ze heeft

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:01

Ik vind het echt enorm naar voor je Ninke. Voor de mensen die het niet weten: de vorige eigenaar die haar naar het M2 heeft gereden ben ik. We stoven door de L en de M heen en ineens begon ze te mieren op de kleinere voltes. Ik heb vanalles geprobeerd en we zijn toen inderdaad ook naar Rodinde geweest met haar.
Die zei dat er niks mis was met het paard maar het zadel niet optimaal lag. We hebben toen Hulsebos een zadel aan laten meten. Die paste niet en zadel 2 ook niet. De problemen met het rijden werden daardoor alleen maar groter. Helemaal het beweren van Hulsebos dat ik maar gewoon door moest rijden deed mij zeer. Uiteindelijk hebben we ons geld terug gekregen en bij Groeneveld (firma Kootstra) een Stubben aan laten meten.

Ze deed het daar erg goed op, maar de band tussen ons was verstoord. Ik vroeg oefeningen die zij met pijn associeerde en had zoiets: we moeten maar afscheid nemen. Dit in de hoop dat als ze met een andere ruiter lekker opnieuw zou beginnen die angst voor pijn zou verdwijnen. Ninke kende Goldy en was exact wat zij zocht.

Ze heeft bij mij nooit een pas onregelmatig gelopen. Rodinde heeft toen uitgesloten dat het iets medisch was. Nu ik hoor dat ze al 3 mnd onregelmatig is hoop ik met heel mijn hart dat dit niet iets is wat toen ook al wat speelde....

Als er iets is wat ik kan doen, hoor ik het graag van je Ninke. Lachen

Ik ben trouwens met mijn 5 jarige pas bij Rodinde geweest en kreeg een rekening van 250€ op de mat. Was zonder foto's o.i.d.... Nagelbijten / Gniffelen

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:17

Citaat:
blue_sky :Ik vraag me af of ze wel goed rechtgericht is. Heb je moeite met de nageeflijkheid of buiging naar een van beide kanten? Misschien wordt een zijde te veel belast en krijgt ze daardoor pijn. Kijk eens op de site van Antoine de Bodt (http://www.hoefkatrol.com). Heel veel kreupelheidsklachten zijn terug te voeren op rijkunstige problemen. Ik denk hieraan omdat de problemen blijkbaar steeds optreden als er dressuurmatig iets meer gevraagd wordt.

Helemaal mee eens en kijk ook eens op de site http://www.paardrechtrichten.nl en http://www.paardenrecht.org

Ik zou zeggen probeer het eens een keer en ik denk dat er een wereld voor jou en je paardje open gaat; ik loop nu zelf bij http://www.stalmireille.nl er zit vast ook iemand bij jou in de buurt.

Succes

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:15

nog goedkoop bij rodinde ik was 350 euro kwijt binnen 5 minuten, hij kreeg 1spuit in de knie en werd met 3 slagen van een rubberen hamer behandeld op zijn rug. later bleek hij een ander probleem te hebben die verholpen is en noooit weer problemen gehad.........

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:21

Bedankt nog allemaal voor de reacties, ga ook zeker die sites even doornemen!
Iris, jij ook bedankt voor je berichtje, ik hoop dat het allemaal meevalt!
Maandag is het zover, ik hou jullie op de hoogte!!!!!!!!!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:09

Slecht nieuws jongens...
Goldy heeft op beide benen een 3 voor artrose Verdrietig

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:27

Jeetje wat naar. En nu?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:51

Ja, vind het echt heel erg, maar ben wel blij dat ik nu eindelijk weet wat er is. Ik ga het nu eerst proberen met siliconen tussen de hoef en de ijzers, en anders maar weer kijken Lachen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:45

Dat is poedersuiker........

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:16

Je hoort nog al eens dat artrose paarden het goed doen op zooltjes met siliconen.
Ik ga voor je duimen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:54

Heb je ook al equi-librium ijzers er onder?

Bij mijn fjord (beide voorbenen artrose) was haar onregelmatigheid vrijwel direct over toen ze die ijzers kreeg.
Daar komt wel bij dat ik vrees voor de winter. Maar dan kunnen we nog altijd aan de supplementen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:47

Er is idd aangepast beslag, met zooltjes en speciale vulling waarmee artrose paarden toch nog lekker aan de gang gehouden kunnen worden. Informeer eens bij je kliniek, waarschijnlijk werken zij met een goede smid samen die er best iets onder kan maken waardoor je weer gewoon plezier kunt hebben van har!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:07

Thanks jongens..
Ben toch wel heel erg aan het twijfelen. Achteraf is ze er te vaak 'doorheen' gereden en heeft ze echt een hekel gekregen aan het rijden.
Ben toch ook voorzichtig aan het denken om niks meer te proberen en haar lekker met pensioen te doen. Ze heeft al zoveel meegemaakt, ik denk gewoon niet dat ik haar er een plezier mee doe.
Snappen jullie het een beetje?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:12

Begrijp je heel goed, helaas uit eigen ervaring Knipoog Gelukkig heb ik een fijn adres kunnen vinden voor mijn paardje. Die staat nu als gezelschapspaard en als ze een goeie dag heeft mag ze mee op een buitenrit, maar niets moet.......... Ze staat heerlijk in Uithuizermeeden. Daar staan allemaal pensioenpaardjes, en ik kan heen wanneer ik wil. Ik heb haar verkocht aan die mensen toen ze net begonnen, en nu hebben ze een super opvang voor pensioenpaarden Ja Mocht je een plekje zoeken voor haar, dan is dat echt een aanrader!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:51

hoeveel pech kan een paard en mens hebben.... Sterkte ermee, dan heb je nu dus al 2 grasmaaiers en bospony's....

Ik hou mijn ogen open voor het geval dat ik een wedstrijd paard voor je weet