Hoe komt dat mijn paard plots mankt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Hoe komt dat mijn paard plots mankt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:31

Ben je toevallig niet overgestapt naar een andere smid?

Mij kun je ook niet overtuigen dat paarden door een tekort aan voedingsstoffen ineens stokkreupel staan.

Ik zit al 20 jaar in de paarden, en heb op veel stallen gewerkt, met heel veel paarden... dan zou ik dit toch wel vaker gehoord moeten hebben....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:37

Mijn ruin heeft over- aktieve bijnieren/ bijnierschors waardoor hij te veel testosteron aanmaakt. Qua bloedspiegel is hij dus eigenlijk hengst, uiteraard niet vruchtbaar.
In het voorjaar speekt dit verschijnsel altijd het meest op. De nieren zitten bij de lendenen bij een paard. In die perioden dat de bijnieren te aktief zijn, heeft hij altijd meer last van zijn rug en loopt dan een tijdje veel korter dan normaal. Dit heeft mijn osteopaat goed weten uit te leggen en ik zie ook duidelijk dat het zo is. Cellulose- oorzaak heb ik nog nooit van gehoord maar wie ben ik? Toevallig valt het voorjaar samen met de tijd van het jaar waarin de paarden weer het land op gaan.
Misschien dat het bij jouw paarden ook met de hormoonhuishouding te maken heeft?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:39

ik geloof best dat accupunctuur kan helpen, alleen zie ik niet wat energiebanen te maken hebben met voedingstekorten ... ? Blond

ik wil het graag geloven, ik ben er ook van overtuigd dat paarden veel cellulose nodig hebben, maar ik vind het wel vreemd dat ze door een tekort daaraan van de ene dag op de andere kreupel lopen, en dan na een paar dagen niet meer.
problemen door tekort (of teveel) in de voeding zijn normaal niet zo snel opgelost.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:58

crossmonster schreef:

Mij kun je ook niet overtuigen dat paarden door een tekort aan voedingsstoffen ineens stokkreupel staan.

Ik zit al 20 jaar in de paarden, en heb op veel stallen gewerkt, met heel veel paarden... dan zou ik dit toch wel vaker gehoord moeten hebben....

Dat bedoel ik...ook nog nooit van gehoord en ik zit al 40 jaar in de paarden! Haha! Oude bok he??? Haha! Ik heb in die 40 jaar ook veel ondervoede paarden en pony's binnen gekregen en ook daar was er geen een bij die door te weinig eten kreupel liep. Het verhaal gaat er bij mij dan ook niet in. Ik denk dat de dierenarts toch iets anders heeft gezegd, maar het verkeerd is begrepen. En dan ook nog eens 4 paarden tegelijk, die dan ook weer goed lopen na een paar dagen ander voer??

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:42

crossmonster schreef:

stokkreupel stonden ze nu ook weer niet, het scheelde van moment tot moment
jij gaat je toch ook niet goed gaan voelen als je een tekort hebt aan iets? anders zou je gaan beweren dat die glucosaminepillen waar ze overal reclame voor maken tot niks dient.
mijn smid is helemaal ok, hij beslaat alleen maar volbloeden (met de onze als uitzondering dan)
je zit mss lang genoeg in de paarden maar hoe lang gebruik je acupunctuur, homeopathie en kruiden. Het wil niets zeggen dat je al 20 jaar in de paarden zit dat je ook al zijn ziektes kent .. Er zijn zoveel theorieën die niet bewezen zijn maar toch helpen, mss moet je het maar eens vragen aan Chantal Megchelenbrink, die lasertherapieën zijn ook niet bewezen maar toch zijn haar 2 paarden er helemaal bovenop gekomen dankzij die niet-bewezen geneeskunde

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:49

fojoe schreef:
ik geloof best dat accupunctuur kan helpen, alleen zie ik niet wat energiebanen te maken hebben met voedingstekorten ... ? Blond

ik wil het graag geloven, ik ben er ook van overtuigd dat paarden veel cellulose nodig hebben, maar ik vind het wel vreemd dat ze door een tekort daaraan van de ene dag op de andere kreupel lopen, en dan na een paar dagen niet meer.
problemen door tekort (of teveel) in de voeding zijn normaal niet zo snel opgelost.

wel het zit zo denk ik, als er iets fout zit in de energiebanen zullen sommige organen minder goed werken, waardoor er dan minder cellulose geproduceerd wordt. Als die organen minder goed werken zal het paard pijn ervaren, een paard kan ook mank lopen als het geen pijn heeft in het been zelf maar alles wat er rond werkt. Dus alles wat zich in de romp bevindt.

Het paard zal niet zozeer door een tekort aan cellulose gaan manken maar wel omdat het door die cellulosetekorten ergens anders pijn voelt.
Bij al onze paarden stak hij een naald in de voet zelf om die energiebanen te bevrijden .. Ook kregen ze te weinig cellulose binnen omdat ze zonder hooi of stro stonden ..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:14

Aziza_XX schreef:
wel het zit zo denk ik, als er iets fout zit in de energiebanen zullen sommige organen minder goed werken, waardoor er dan minder cellulose geproduceerd wordt.
ik vermoed dat je bedoelt dat de cellulose niet goed verwerkt wordt?
een paardenlichaam produceert geen cellulose, laat dat maar over aan de planten Knipoog
dat een probleem op een andere plaats tot uiting kan komen, ben ik wel met je eens.
Aziza_XX schreef:
Bij al onze paarden stak hij een naald in de voet zelf om die energiebanen te bevrijden ..
dan leid ik daaruit af dat ze niet meer kreupel liepen door de behandeling ipv. door overstappen naar cellulose-rijke voeding, dit klinkt al een stuk logischer.
Aziza_XX schreef:
Ook kregen ze te weinig cellulose binnen omdat ze zonder hooi of stro stonden ..
en hiervoor hoor jij eigenlijk met de zweep te krijgen Whoosh!
vezelrijke voeding, ruwvoer dus, is zoveel belangrijker dan krachtvoer!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 05:59

Ik geloof best in alternatieve geneeswijzen, mijn moeder heeft zelf ook acupunctuur gedaan.

En ik weet ook zeker dat er nog genoeg ziektes zijn die ik niet ken.

Maar ik geloof niet dat 4 paarden ineens kreupel staan door tekort aan stro. Dat dit bij een paard gebeurd ala , maar niet bij 4 tegelijk. Dan denk ik eerder aan vergif in het gras dat ze kregen Knipoog

Mijn paarden krijgen overigens in de zomer nooit hooi of stro. Niet een die er ooit door is gaan kreupelen Knipoog

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:15

Doordat wij over 2 weken verhuizen hebben we de weides niet besproeid tegen boterbloemen e.d noch gestrooid.
@ fojoe, ze staan thuis op vlaslemen en kregen stro en hooi waar heel weinig. Weet niet hoe het zit maar die poeders is voor het cellulosegehalte te doen stijgen. Dit tekort aan cellulose is ook een gevolg van een ander probleem & idd meer dankzij de acupunctuur opgelost. 1 paard was helemaal ok en had geen ander probleem, wss was het dus maar een beginsel. Het is wel zeker dat het allemaal door het tekort aan cellulose komt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:44

Bij een tekort aan cellulose kan je toch het beste gewoon meer hooi voeren?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:51

Een poeder om het cellulose gehalte bij het paard te laten stijgen???
Sorry maar daar snap ik niets van.
Cellulose zit in planten planten en is een vezel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:07

GeQuot:

Let op voedingsmiddelen die arm aan ruwe vezels zijn!

In het spijsverteringskanaal van paarden heerst een werkverdeling: enzymen in maag en dunne darm breken eiwitten, vetten, zetmeel en suiker af. In de dikke darm breken nuttige bacteriën de zwaar verteerbare cellulose voor het paard af. Door te veel voer dat arm is aan ruwe vezels, zoals jong gras, krachtvoer, brood en pulp, komen onverteerd zetmeel en suiker in de dikke darm, doden de nuttige bacteriën door verzuring en beschadigen de darmflora. Het resultaat: diarree, koliek en hoefbevangenheid.

Tip van Dierenarts Jürgen Bartz uit het boek: 'Paardenvoeding'.

=> Als ik het zo begrijp zal je paard (licht) hoefbevangen zijn.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:58

Aukelizzy schreef:
Een poeder om het cellulose gehalte bij het paard te laten stijgen???
Sorry maar daar snap ik niets van.
Cellulose zit in planten planten en is een vezel.

ik heb de ingrediënten ergens in dit topic geschreven. Als je die leest zie je dat het ook allemaal gemaakt is met kruiden

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:09

Brainless schreef:
GeQuot:

In het spijsverteringskanaal van paarden heerst een werkverdeling: enzymen in maag en dunne darm breken eiwitten, vetten, zetmeel en suiker af. In de dikke darm breken nuttige bacteriën de zwaar verteerbare cellulose voor het paard af. Door te veel voer dat arm is aan ruwe vezels, zoals jong gras, krachtvoer, brood en pulp, komen onverteerd zetmeel en suiker in de dikke darm, doden de nuttige bacteriën door verzuring en beschadigen de darmflora. Het resultaat: diarree, koliek en hoefbevangenheid.

Dat vermoed ik ook.
Ik ken een Belgische hoefsmid die de druk op de hoefbevangen hoeven ook verminderd door daar ook een klein gaatje in te maken.
Licht hoef-bevangenheid geeft inderdaad een veel milder beeld... beetje kreupel... beetje op eieren lopen...

Googelen op "hind guts" levert overigens ook veel leuke info op Knipoog

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:29

Brainless schreef:
GeQuot:

ze waren alle 4 mank.
Hoefbevangen is dit dan hoefkatrol? ik weet dat hoefkatrol niet kan bij volbloeden.
nu ik zie wat ik schrijf, zal het manken een gevolg zijn van iets anders dat de oorzaak is van dit cellulosetekort Haha! ik denk dat we rond zijn ..

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:32

scoxxx schreef:
Brainless schreef:
GeQuot:

Dat vermoed ik ook.
Ik ken een Belgische hoefsmid die de druk op de hoefbevangen hoeven ook verminderd door daar ook een klein gaatje in te maken.
Licht hoef-bevangenheid geeft inderdaad een veel milder beeld... beetje kreupel... beetje op eieren lopen...

Googelen op "hind guts" levert overigens ook veel leuke info op Knipoog

bij mijn vorige merrie hadden ze klinisch hoefkatrol vastgesteld, dit zeggen ze als ze een vermoeden hebben. Dit paard heeft bij ons 1.5 jaar op de wei gestaan, toen hebben we besloten om haar te verkopen. We hebben ze verkocht aan een jongen van 14 die er een veulen van wilde. Na 6 maand was ze niet meer kreupel. 2 maand later is hij haar beginnen rijden en nu rijd hij volop wedstrijden met haar. Niemand weet wat er was ..

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:33

Zag juist je laatste post TS...(is ondertussen je voorlaatste post)

Zou je me nog even willen uitleggen waarom volbloeden geen hoefkatrol kunnen krijgen?

En hoefbevangenheid en hoefkatrol zijn 2 verschillende dingen...je moet maar eens zoeken in het medisch-topic.
Daar staat veel info...

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:38

giotto schreef:
Zag juist je laatste post TS...(is ondertussen je voorlaatste post)

Zou je me nog even willen uitleggen waarom volbloeden geen hoefkatrol kunnen krijgen?

En hoefbevangenheid en hoefkatrol zijn 2 verschillende dingen...je moet maar eens zoeken in het medisch-topic.
Daar staat veel info...

je doet me twijfelen!! Tong uitsteken hoefbevangenheid, is dat dan door het gras waar de hoeven abnormaal van groeien?
Geen idee waarom volbloeden geen hoefkatrol kunnen krijgen, m'n moeder heeft lang in de volbloeden gewerkt. Van haar weet ik dit dus Knipoog moet je mss ook eens opzoeken op het internet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:46

hoefkatrol is toch gewoon het meganisme, wat alle paarden hebben. Verward Hoefkatrol-ontsteking worden ze kreupel van. Zou niet weten waarom en ras daar geen last van zou kunnen krijgen... Verward

Bij dit verhaal denk ik ook aan hoefbevangenheid trouwens...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:50

Aziza_XX schreef:
Feelsoproud schreef:
Mijn paarden staan al weken op heel kort gras en zijn nog steeds niet kreupel(of toch wel,maar dit was inderdaad een blein),dus ga me er niet druk in maken wat kan en wat niet.
Maar ik zou toch écht geen hooi voeren dat pas 3 weken gerooid is!!!!!
Minstens 6 weken wachten,anders heb je kans dat je je veearts voor koliek kan bellen!

weet ik van dat hooi, het moet gewoon minimum 3 weken zijn
er schuilt ook een beetje pv in mijn hersenen

[VSW] Hooi, hoe lang na oogsten voeren ?
Nou, ik begon al te twijfelen... dacht ook 6 weken minimaal - gelukkig koop ik m'n hooi bij een goede boer en hoef ik daar niet op te letten Knipoog

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:50

@ superwoman : weet ik ook wel dat dat het mechanisme is wat alle paarden hebben.
Alleen zeggen wij in België als een paard hoefkatrolontsteking heeft : hij heeft hoefkatrol...

Kwestie van mekaar te blijven begrijpen hé Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:56

giotto schreef:
@ superwoman : weet ik ook wel dat dat het mechanisme is wat alle paarden hebben.
Alleen zeggen wij in België als een paard hoefkatrolontsteking heeft : hij heeft hoefkatrol...

Kwestie van mekaar te blijven begrijpen hé Haha!

Meestal vind ik belgisch wel logisch en niet ingewikkeld. Toch iets gevonden wat onlogisch is Haha! Clown

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:29

ik heb het in NL ook al horen afkorten tot hoefkatrol, hoor! Knipoog

de 3/4 volbloed van m'n moeder had ook hoefkatrolontsteking.
blijkbaar was die 3/4 toch niet genoeg om het te voorkomen Clown
nee, ff serieus, misschien zijn bepaalde rassen/bloedlijnen wel gevoeliger voor hko, maar ik geloof ook niet dat bepaalde rassen geen hko kunnen krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:55

fojoe schreef:
ik heb het in NL ook al horen afkorten tot hoefkatrol, hoor! Knipoog

De meeste nederlanders doen dat hoor. Lachen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:18

Godzijdank...ik dacht al dat wij Belgen echt abnormaal waren... Haha!