Bokhoef, HKO volgens NB.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

041007

Re: Bokhoef, HKO volgens NB.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:16

Arabesk, misschien moet je zelf ook nog eens goed door de teksten lezen die je allemaal kopieerd en plaast, zo staat in een van je onderstaande links het volgende over goed discussieren:

Het probleem dat bij veel discussies ontstaat wordt veroorzaakt doordat argumenten met feiten met elkaar verward worden. Een argument kan subjectief zijn terwijl een feit dat nooit is. Door onfeitelijke argumenten aan te dragen stuur je aan op een polarisering. De tegenstander is kritisch op de onwaarheid van het andere standpunt. Wanneer je iemand wilt kunnen overtuigen dan is het raadzaam om na te gaan of je argument een aanname is of een objectief feit. Een discussie is alleen af te sluiten als de meningen bij elkaar worden gebracht door feiten, of als beide partijen de argumenten als waarheid beschouwen (zoals 'God bestaat'). Onfeitelijke argumenten kunnen de discussie vertroebelen en frustreren, feitelijke argumenten scheppen rust.

De stellingnames die je hier doet vallen absoluut onder het kopje onfeitelijke argumenten..... en vervolgens de overige bokkers gaan verwijten dat ze je lesmateriaal niet goed lezen...... dat is jammer want het wordt zo alleen maar vager en de discussie gaat daardoor niet meer over de inhoud.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:02

Nou ja, PN staat enigszins bol van de onfeitelijke argumenten, hoewel ze graag anders willen doen geloven. Wie kent niet de verhalen over de trillingen die ijzers veroorzaken in de gewrichten (die bijna door zouden trillen tot in de punten van de staart).

Een bokker op een ander topic (Lancome)heeft navraag gedaan bij de Universiteit van Utrecht naar onderzoeken op dit gebied. Het volledige artikel is per PB bij haar op te vragen, maar de korte conclusie was als volgt:

Citaat:
Synthetic shoes attenuate hoof impact in the trotting warmblood horse
Willem Back*, Maaike HM van Schie and Jessica N Pol
Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University.

Conclusie: In conclusion, we can say that PU shoes provide lower-impact accelerations and less friction compared with unshod hooves. Thus, these shoes modify hoof impact in a way that seems promising, given the fact that high-frequency oscillations increase the risk of damage to subchondral bone and joint tissues. Furthermore, it appeared that shod horses show narrower peaks and a 15% higher amplitude at hoof wall than the unshod horse. Nevertheless, amplitude difference between shod and unshod is absent at the level of the proximal phalanx and distal metacarpus. So, the effect of shoeing at the metacarpophalangeal joint level seems to be minimal.

(proximal phalanx en distal metacarpus zijn de medische benamingen voor de verschillende botjes)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:31

PU shoes, oftewel kunststof beslag

en in die botjes mag het verschil dan wel minder zijn, maar:

Citaat:
appeared that shod horses show narrower peaks and a 15% higher amplitude at hoof wall than the unshod horse.

Citaat:
Synthetic shoes attenuate hoof impact in the trotting warmblood horse
Willem Backa1 c1, Maaike HM van Schiea1 and Jessica N Pola1
a1 Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University, Yalelaan 114, NL-3584 CM, Utrecht, The Netherlands

Article author query
back w PubMed Google Scholar
van schie mh PubMed Google Scholar
pol jn PubMed Google Scholar
Abstract

Impact is considered the most critical part of the stance phase for the development of chronic articular disorders such as osteoarthritis in the equine distal limb. Modern, synthetic shoeing materials are believed to modify impact and therefore are often used to treat an/r prevent lameness due to chronic joint disorders. Scientific evidence is scarce, however, to prove this. Hoof impact of forelimb was compared quantitatively in a group of horses under three conditions: unshod, classical steel shoes and shod with a synthetic shoe. Twelve sound warmblood horses were trotted by hand on an asphalt track at a mean speed of 3.5ms−1 and measured in a Latin square design (unshod condition, with steel shoes and with polyurethane (PU) shoes) using a triaxial accelerometer that had been fixed to the lateral hoof wall of the left forelimb. The sampling frequency was set at 10kHz per channel. The maximum amplitude of vertical and horizontal, forwar/ackward accelerations at hoof impact was lowest when shod using the PU shoeing condition (P<0.05), but the duration of the impact vibrations was lowest when unshod. PU shoes cause more damping, less friction and slower shock absorption at hoof level compared with the other two conditions and thus modify impact. Synthetic, polyurethane shoes may help in reducing peak vibrations. These short-term effects appear to be promising enough to evaluate PU shoes under field conditions in reducing impact on the longer term after substantial wear and tear. Furthermore, the possible role of synthetic materials in repairing critical tissues or even in preventing osteoarthritis in horses warrants further investigation.

Kunststof beslag dempt dan beter dan een blote hoef (het ligt er ook aan hoe je die blote hoef bekapt, als het paard op de toon landt krijg je al snel 1900 Hz, op de hiel 150 Hz)

Maar kunststof beslag heeft verder álle nadelen die ijzers ook hebben: beperking hoefmechanisme, verstoorde slijtage van de hoef (gebrek aan slijtage), contractie, verzwakking van de hoefwand (nagelgaten), belemmering van de groei, verminderd gevoel etc

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:35

Trillingen gemeten aan de hoefwand zeggen niet zoveel over de processen die intern optreden, de hoefwand is een zeer goede schokdemper, zoals aangetoond in het onderzoek van Willemen et al. 1999 EVJ suppl. Op het niveau van de kogel is het verschil tussen beslagen en onbeslagen niet eens meer te meten. Daarbij zijn al dit soort metingen gedaan op asfalt en dat is nou net de ondergrond waar de minste paarden hun prestaties leveren...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:57

041007 schreef:
Trillingen gemeten aan de hoefwand zeggen niet zoveel over de processen die intern optreden, de hoefwand is een zeer goede schokdemper, zoals aangetoond in het onderzoek van Willemen et al. 1999 EVJ suppl. Op het niveau van de kogel is het verschil tussen beslagen en onbeslagen niet eens meer te meten. Daarbij zijn al dit soort metingen gedaan op asfalt en dat is nou net de ondergrond waar de minste paarden hun prestaties leveren...

Dus?

Blijven de andere nadelen nog steeds van toepassing...

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:50

Tja Arabesk en ik blijf erbij dat je zelf constant feiten met argumenten verward en een mening opschrijft als feit, ik vind het zinloos om daar verder op in te gaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:00

Ok, die ging dan over kunststof beslag, maar dan hebben we ook nog:

041007 schreef:
https://secure.evj.co.uk/cgi-bin/index/supp000945.html
Via deze link kom je bij het paper uit, dat je vervolgens kunt kopen, Onderstaand de samenvatting:

An in vitro model was developed and validated in vivo to quantify the attenuation of impact vibrations, transmitted through the lower equine forelimb and to assess the effects of horseshoeing on this attenuation. The transsected forelimbs of 13 horses were equipped with custom-made hollow bone screws in the 4 distal bones, on each of which a tri-axial accelerometer could be mounted. The limbs were then preloaded while the impact was simulated by dropping a weight on the steel plate on which the hoof was resting. At the hoof wall, the distal, middle and proximal phalanx and at the metacarpal bone, the shock waves resulting from this impact were quantified. To assess the damping effects of shoeing, measurements were performed with unshod hooves, hooves shod with a normal flat shoe and hooves shod with an equisoft pad and a silicone packing between hoof and pad. The in vitro model was validated by performing in vivo measurements using one horse, and subjecting the limb of this horse to the same in vitro measurements after death. Approximately 67% of the damping of impact vibrations took place at the interface between the hoof wall and the distal phalanx. The attenuation of impact vibrations at the distal and proximal interphalangeal joints was considerably less (both 6%), while at the metacarpophalangeal joint 9% of the amplitude of that at the hoof wall was absorbed, leaving approximately 13% of the initial amplitude at the hoof wall detectable at the metacarpus. Compared to unshod hooves the amplitude at the hoof wall is 15% higher in shod hooves. No differences could be observed between shoe types. At the level of the first phalanx and metacarpus the difference between shod and unshod vanished; it was therefore concluded that, although shoeing might influence the amplitude of impact vibrations at the hoof wall, the effect of shoeing on the amplitude at the level of the metacarpophalangeal joint is minimal.

Als je dit vergelijkt met de berichtgeving op de welbekende site:

hoefnatuurlijk schreef:
Nadelen van hoefijzers zijn o.a.:
"Verminderde schokabsorptie
Een blote hoef is sterk maar toch elastisch, de veerkracht van de hoef kan een klap van meer dan 1000 kilo opvangen. Maar een hoefijzer houdt de hoef in een vaste vorm en driekwart van de schokabsorptie gaat verloren (Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert). De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

Bovendien blijken hoefijzers trillingen met een hoge frequentie te veroorzaken, trillingen die zich door de benen verspreiden en de hoger gelegen gewrichten beschadigen. Artrose en rugpijn kunnen hier onder andere een gevolg van zijn.

Dasn moet ik toch constateren dat hier enig verschil inzit. Om te beginnen maar eens bij de 15% bij de hoefwand tegenover de 75% van HN, en de trillingen die bij dit onderzoek bij de gewrichten al verdwenen waren, terwijl ze op HN doortrillen tot in de pezen. Neemt niet weg dat de trillingen veroorzaakt op de hoef hoger zijn, maar blijkbaar is de hoef heel goed in staat om dit te verwerken, net zoals een onbeslagen hoef goed in staat is de extra schokken op te vangen wanneer er op asfalt wordt gereden.

Laat dit duidelijk zijn, ik probeer hier niet het walhalla van het ijzerdom te verkondigen. Ik ben ook van mening dat er te veel paarden op ijzers staan die heel goed zonder zouden kunnen. Maar om dit te propageren met onwaarheden zoals ik ze vaak tegen kom van een aantal NBers, vind ik weer het andere uiterste.

Dit onderzoek spitst zich op de schokabsorbering, maar gezien de grote verschillen tussen deze resultaten en die van HN, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit voor de andere "nadelen" wellicht ook het geval is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:28

Volgens mij is nu al keer op keer, argument op argument bewezen dat (bijna) alle beweringen van de Paarnatuurlijkclub plus aanhang eenzijdig, onobjectief en hun eigen conclusies en zijn.

Ze zijn niet objectief en er worden zinsnedes van wetenschappelijke artikelen aangehaald om vervolgens verdraaid te worden zodat ze in hun straatje passen. Dus Arabesk, stop maar met googelen, want iedere keer sla je de plank mis. Zonde van de tijd en met als enig gevolg dat je geloofwaardigheid met ieder stukje dat je plaatst er alleen maar minder op wordt Ach gut

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:34

spijtig dat steeds topics gesloten worden omdat iemand net zoals een sekte leider blijft argumenteren,terwijl de meeste fieten zwart op wit al lang bewezen zijn.
Katyenca is een katroller,die vroeger op ijzers liep,ze is jarenlang niet meer beslagen en kreeg meer moeite met lopen,we hebbe nhaar terug gekocht,en beslagen met egbaar,ze loopt terug rad,is toch duidelijk of niet

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:21

mylittlejoy schreef:
Dasn moet ik toch constateren dat hier enig verschil inzit. Om te beginnen maar eens bij de 15% bij de hoefwand tegenover de 75% van HN, en de trillingen die bij dit onderzoek bij de gewrichten al verdwenen waren, terwijl ze op HN doortrillen tot in de pezen. Neemt niet weg dat de trillingen veroorzaakt op de hoef hoger zijn, maar blijkbaar is de hoef heel goed in staat om dit te verwerken, net zoals een onbeslagen hoef goed in staat is de extra schokken op te vangen wanneer er op asfalt wordt gereden.

Dit onderzoek spitst zich op de schokabsorbering, maar gezien de grote verschillen tussen deze resultaten en die van HN, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit voor de andere "nadelen" wellicht ook het geval is.

je vergelijkt alleen nu de verhoogde trillingen met het afnemen van schokabsorptie door afname van hoefmechanisme? Dit zijn twee compleet verschillenden dingen.
Het afnemen van hoefmechanisme waardoor een groot gedeelte van de schokabsorptie verloren gaat, lijkt mij een heel wat belangrijker argument tegen hoefijzers dan die trillingen.

Wel apart dat er dus wel aangetoond is dat er inderdaad trillingen worden veroorzaakt door ijzers. Ik vraag mij wel af wat dit met de cappillaire bloedvoorziening in de hoef doet? Ik heb namelijk altijd begrepen dat het nadeel van deze trillingen is dat cappillairen er niet goed tegen kunnen, waardoor je een vergelijkbaar resultaat krijgt als het syndroom van raynaud bij mensen? verminderde bloedtoevoer en verminder gevoel?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:42

Het zijn misschien verschillende dingen, maar de uitkomst is hetzelfde. Wat in het onderzoek gemeten is, zijn de trillingen die vanaf de grond bij de hoef terecht komen, hetzij met, hetzij zonder ijzer. Wat bleek was, dat de trilling bij de hoefwand 15% hoger was bij beslagen paarden dan bij onbeslagen paarden, maar dat dit verschil verdwenen was bij de gewrichten. Of dit door hoefmechanisme of schokabsorptie van de hoef zelf is gebeurd, maakt dan geen verschil. Kortom, de schokabsorptie is door ijzers vrijwel niet verminderd (in tegenstelling tot de 75% van HN).

Citaat:
(Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert)

Dat is dus simpelweg niet zo.

Ik moet je wat betreft één ding gelijk geven, de 15% extra schokken en 75% zogenaamde beweerde schokabsorptie zijn twee aparte dingen, die haalde ik even door elkaar.

Wat betreft hoefmechanisme kan ik er ook nog een onderzoek van een medebokker bij halen. Deze heeft namelijk een test gedaan met waterverf en papier, ik zal het even opzoeken.

henny-w schreef:
Verder vind ik een HELE grote misser dat alle fanatieke NB'ers roepen dat ijzers zo giga het hoefmechanisme belemmeren.
Al eens een proef gedaan hoeveel de hoef werkelijk blootsvoets uitzet bij belasting van stap en bijv. draf.
Ik wel.
In stap niet of nauwelijks in draf op enkele plekken 1 a 2 millimeter.
Ik heb de hoeven in waterverf gedoopt en vervolgens in stilstand en daarna stap en draf de paarden over wit papier laten gaan. Deze afdrukken vergeleken met de onbelaste hoef. Het verschil is minimaal. Het resultaat werd door PN'ers
compleet genegeerd.

Citaat:
Je neemt een paar oude behangrollen en rolt die met de achterkant naar boven uit op een egale verharde ondergrond.
Laat het paard over met waterverf doordrenkte lappen lopen en vervolgens over het behang

Ik heb het met beide paarden gedaan en het resultaat van het uitzetten van de hoeven waren zo nihil.
Eerst onbelast en daarna erop.
Oja, ik ben 1,78 lang en weeg rond de 70 kilo.
Dat gewicht moet je ook nog meerekenen omdat het paard extra belast wordt.

Marco Krul (NB) heeft ook een experiment op dit gebied uitgevoerd. Ik weet even zijn website niet maar hij kwam in elk geval tot een zelfde conclusie. De uitzetting van de hoef valt reuze mee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:35

Bovenstaand onderzoek heb ik inderdaad gedaan en het resultaat verbaasde me enorm aangezien op HN heel andere verhalen gaan omtrent het uitzetten van de hoef bij belasting Knipoog
Toen ik het daar publiceerde heb ik nooit een reactie gehad.
Oftewel het werd gewoon genegeerd.

Op hoofcare.nl staat een artikel over hoe het natuurlijk bekappen een 'cult' is geworden.

Ik heb even een gedeelte gecopieerd.
Hoe opmerkelijk omdat daar in Engeland dus dezelfde conclusie getrokken wordt als waar wij hier bezig zijn.

"You might wrongly assume that I am against Barefoot Trimming, but that is far from true. What concerns me is the growing number of organisations here in Europe and the US professing to have found the perfect way to trim horse’s feet in order for them to go unshod. And guess what? Each one is different! This is Marketing, where a product needs a USP: a Unique Selling Point. Just how many ways can there be to trim a hoof to emulate a natural unshod hoof? Which method is right and is it worth the risk finding out? Even more important is whether it is applicable to a domesticated horse.

If I were entirely cynical I might assume the ‘inventors’ of all the different Barefoot Trimming regimes to be purely egotistical and commercially motivated. Undoubtedly some are, but also there are those who appear well intentioned, if not dangerously uninformed. They mostly offer highly priced courses, (None of which are approved by the Farriers Registration Council or the Veterinary profession) with expensive supporting videos, books and products. The students seem completely brainwashed by whichever barefoot guru they chose to follow and put one in mind of disciples who slavishly follow every regime or process without thought or reference to more traditional hoofcare methods. In fact they are discouraged from considering anything outside of what they are taught and only to use products supplied and approved by their teachers.The worrying thing is that they are blinkered to all else as if they had been indoctrinated into some cult belief and do no more or less than what they have been taught by their guru. A case of ‘don’t bother me with the facts, this is how I have been told to do it’

But it does not stop at just trimming hooves to go barefoot. Along with the dubious hoofcare practices comes a whole plethora of environmental and mental regimes designed, we are told, to improve the wellbeing of both the horse and owner.

It seems as though there is a fundamental striving toward a ‘natural environment’ and then to market it and thrust it on to the unsuspecting domesticated horse and its owner, no matter how inappropriate. I have seen first hand proof that what is said to work in the US quite definitely does not work in the UK without considerably help from special products that help stabilise the hoof in a natural state in an un-natural environment.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:25

Citaat:
Citaat:
(Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert)

Ik moet je wat betreft één ding gelijk geven, de 15% extra schokken en 75% zogenaamde beweerde schokabsorptie zijn twee aparte dingen, die haalde ik even door elkaar.

je haalt het wel door elkaar, maar het is simpelweg niet zo?
Het afnemen van trillingen naar boven is heel iets anders dan het afnemen van schokabsorptie door verminderd hoefmechanisme. Die procenten hebben niets met elkaar te maken..

Citaat:
Ik heb het met beide paarden gedaan en het resultaat van het uitzetten van de hoeven waren zo nihil.
Eerst onbelast en daarna erop.
Oja, ik ben 1,78 lang en weeg rond de 70 kilo.
Dat gewicht moet je ook nog meerekenen omdat het paard extra belast wordt.

Marco Krul (NB) heeft ook een experiment op dit gebied uitgevoerd. Ik weet even zijn website niet maar hij kwam in elk geval tot een zelfde conclusie. De uitzetting van de hoef valt reuze mee.

Marco is alleen wel 100% tegen ijzers, juist door wat hij uitgevonden heeft. Hij zegt namelijk dat het hoefbeen beweeglijker is dan gedacht wordt. Probeert hij nu ook wetenschappelijk aan te tonen.
http://www.marcokrul.nl

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:43

Een interessante opmerking van de amerikaan Bergy Bergeleen die ook de wilde paarden bestudeerd heeft. Hij zag dat in andere terreinen de wilde paarden helemaal geen optimale hoeven hadden.
Dus hadden ze bijv. hoge hielen en een meer rechtopstaande hoefvorm.
Helaas is zijn website momenteel 'under construction'

In het 2e gedeelte is een fotoserie aan te klikken van wilde mustangs die een jaartje of korter in 'gevangenschap' geleefd hebben.
De hoeven veranderden vrijwel direct !!!

http://www.naturalhorsetrim.com/Section_11_full.htm

An important note on the wild horse hoof model

Not all wild horses have optimum hoof shape and movement. Some terrain variations can change the overall shape of the hoof for the worse. Lyle "Bergy" Bergeleen mentions in his lectures that he had seen some wild horses who had been in exceptional drought conditions, and on very hard, abrasive terrain--having high heels, a more upright hoof form, and poor movement. The wild horses he saw who were in moister conditions, which also would mean the hooves were more flexible from being exposed to water more often, had much different hoof forms and were moving much better. The hooves Jaime Jackson studied, and which I show above, were more like those hooves under better terrain conditions.

Just because a horse was once wild doesn't mean he still has excellent hoof form! Check out some of the over-grown hooves at a BLM wild horse and burro sale in Columbus, OH, Feb. 10-13, 2006: Click HERE for BLM auction horse photos http://www.naturalhorsetrim.com/BLM_auction.htm

Some people go to these BLM auctions expecting to see excellent hooves. Many of the younger horses in the sale were actually born in captivity, as their mothers were pregnant at the time they were captured. Many adult horses had been in captivity long enough to lose their excellent hoof form.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:31

Ik snap zelf de hele ophef over de wilde paarden niet helemaal, dat wordt altijd enigzins uit z'n verband gehaalt. Ik heb nergens op hn gelezen dat wilde paarden altijd perfecte hoeven hebben. Volgens mij worden de wilde paarden als een soort van introductie en voorbeeld gebruikt, maar goed. Dit vond ik dan wel weer grappig Knipoog

henny_w schreef:
he had seen some wild horses who had been in exceptional drought conditions, and on very hard, abrasive terrain--having high heels, a more upright hoof form, and poor movement.

het draait uiteindelijk allemaal om de juiste ondergrond voor jouw paard. Feit is dat de ondergrond voor de meeste paarden hier te zacht is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:11

sanne83 schreef:
Citaat:

je haalt het wel door elkaar, maar het is simpelweg niet zo?
Het afnemen van trillingen naar boven is heel iets anders dan het afnemen van schokabsorptie door verminderd hoefmechanisme. Die procenten hebben niets met elkaar te maken..

Het een sluit het ander niet uit. Knipoog Dat ik een (verkeerd) verband legde tussen de 15% extra trillingen en 75% schokdemping, neemt niet weg dat de 75% verminderde schokabsorptie die HN aanhoudt, niet waar is.

HN beweert dat beslag de schokdemping met 75% vermindert. Dat is dus niet zo, want de schokken worden gewoon door de hoef opgevangen en voorbij de hoef zijn de verschillen verwaarloosbaar. Of dit gebeurt door het hoefmechanisme (waarvan de test van van Henny_w heeft laten zien dat dit minimaal is) of door schokabsorptie door de hoef, maakt in dat geval niet uit. De trillingen worden opgevangen, dus de schokdemping wordt niet met 75% verminderd.

Overigens heeft juist HN het over de trillingen die in plaats van opgevangen te worden door de hoef, doorgaan naar boven, naar de benen:

Citaat:
De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

Dit is dus ook niet waar, want zoals uit eerder genoemd onderzoek blijkt, zijn de schokken voorbij de hoef al opgevangen, en krijgen de benen, gewrichten en pezen geen extra krachten te verduren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:09

mylittlejoy schreef:
HN beweert dat beslag de schokdemping met 75% vermindert. Dat is dus niet zo, want de schokken worden gewoon door de hoef opgevangen en voorbij de hoef zijn de verschillen verwaarloosbaar. Of dit gebeurt door het hoefmechanisme (waarvan de test van van Henny_w heeft laten zien dat dit minimaal is) of door schokabsorptie door de hoef, maakt in dat geval niet uit. De trillingen worden opgevangen, dus de schokdemping wordt niet met 75% verminderd.

De hoefuitzetting bij mijn paarden vond trouwens voornamelijk plaats vrij naar achteren richting hielen.
Dat is een gedeelte van de hoef waar geen enkele hoefsmid een nagel zal slaan voor een ijzer.
Het is ook de plek waar je vaak ietwat slijtage aan de binnenzijde van een ijzer ziet als het afgenomen wordt.

Nogmaals ik ben geen fan van ijzers maar zoals er over gesproken wordt om als alternatief natuurlijk te gaan bekappen, ben ik het ook niet mee eens.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:26

Ik ben ook geen voorstander van ijzers, maar ze bieden wel goede oplossingen voor een hoop paarden, waaronder mijn eigen paard. Zonder de ijzers die ze nu heeft, was ze er niet meer geweest. De eerste 15 jaar heeft ze blootsvoets gelopen, maar vanwege medische redenen ging dat niet langer. Een ijzer bleek een geweldige oplossing voor haar, en dan wordt ik een beetje moe van alle verhalen van de kant van NB dat ijzers zo verschrikkelijk zijn.

Daarbij ben ik ook zeker niet tegen NB, ik denk zelfs dat daar ook een hoop paarden bij gebaat zijn, (mits op een juiste manier door een ervaren en opgeleid persoon uitgevoerd). Maar de manier waarop deze methode door verschillende eendagscursisten/fanatiekelingen opgedrongen wordt en de manier waarop andere methodes worden afgebrand, kan ik het gewoon niet mee vinden.

Ik heb zelfs van zulke mensen de opmerking gehad dat ik die ijzers er onderuit moest trekken en gewoon weer blootsvoets moest gaan, dat was veel beter. Tja, dat ze dan misschien weer gevoelig ging lopen, moest ik even doorheen bijten.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:49

apart dat de titel bokhoef,HKO volgens NB is en dat er nu gediscussieerd (toch?) word over de trillingen die een hoefijzer veroorzaakt/opvangt...

de paarden die ik gezien heb met hko,hadden of 2 verschillende voeten(1 steil ander plat) OF 2 mega platte schuiten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:36

timilon schreef:
apart dat de titel bokhoef,HKO volgens NB is en dat er nu gediscussieerd (toch?) word over de trillingen die een hoefijzer veroorzaakt/opvangt...

de paarden die ik gezien heb met hko,hadden of 2 verschillende voeten(1 steil ander plat) OF 2 mega platte schuiten.

Hoeft niet altijd. Ik heb -tig paarden gezien met de diagnose HKO waar je aan de buitenzijde van de hoeven niets zag. Ook geen verschil tussen beide voorvoeten.

Iets meer naar boven loopt een topic over "bokhoeven doormidden gezaagd" met foto's.
Interessant om te zien hoe de beentjes dan lopen in de ondervoet !!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:58

ja,die foto's heb ik gezien,dat vind ik geen bokhoef maar een steile hoef,daar zit ook nog verschil in....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:41

Haha! Haha! Haha! Timilon ik ben het roerend met je eens.

Ik heb zelf een veulen gefokt wat bij de geboorte al een bokhoef had. Zag er absoluut anders uit Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:12

Arabesk schreef:
Traditioneel worden paarden met hoefkatrolontsteking hoger op de hielen (verzenen) gezet want dat lost de pijn voor een tijdje op. Door het hoger zetten wordt de spanning op de diepe buigpees namelijk tijdelijk wat lager. Let op het woordje tijdelijk; spieren streven naar een vaste spierspanning (tonus) en zullen al vrij snel de spanning terugbrengen naar wat hij oorspronkelijk was. Op dat moment ben je weer terug bij af maar staat je paard ook nog eens hoger op de hielen. Hoge hielen zijn voor een paard pijnlijk, en om de pijnlijke hielen te ontlasten zal het paard... meer op de toon gaan landen! En dat was nou juist de hoofdoorzaak van hoefkatrolontsteking!

Een betere aanpak is juist om de hielen zo laag mogelijk te houden. Zie ook de pagina op hoefnatuurlijk over hoge hielen versus lage hielen. Met lagere hielen werkt de hoef beter, met name de druk op het hoefkatrol wordt dan minder, de schokdemping wordt beter en de doorbloeding neemt toe.

Wat een onzin weer, jij doelt op beslag met wiggen, wat allang achterhaald is. De waarheid is dat niemand weet waar HKO vandaan komt. Natuurlijk hebben we het klasse systeem, zegt HELEMAAL NIETS ! zie http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html zo is ook het fenomeen "klinische HKO" ontstaan, omdat dmv uitverdoving het toch aannemelijk lijkt dat een hoop paarden...ondanks goede straalbeentjes toch kreupel zijn.

Mijn paard heeft al 17 jaar HKO 4 op een been en heeft daar nog nooit kreupel op gelopen.
Wat jij als "bewezen" brengt : lage hielen, is levensgevaarlijk ! je dient bij een paard ouder dan 3 gewoon de stand te waarborgen zoals ze willen lopen, niets meer niets minder, of ze nu op ijzers staan of niet.
Een paard dat van nature op de teen landt moet dit kunnen blijven doen- daar blijf je vanaf ! zo simpel is het.

Ik vraag me af wanneer we jou eens in een blauw gewaad op het podium zien met zo'n headset, want daar gaat dit naartoe volgens mij Haha! (geintje moet kunnen )

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:52

Mist schreef:
Ik vraag me af wanneer we jou eens in een blauw gewaad op het podium zien met zo'n headset, want daar gaat dit naartoe volgens mij Haha! (geintje moet kunnen )

Haha! De overeenkomst: 'straal' gebeuren Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:56

ROFL