bescherming in de wei of paddock wel of niet? Wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasjee

Re: bescherming in de wei of paddock wel of niet? Wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:22

Mijn paard staat een uur of 2 buiten en ik doe hem meestal gewoon peesbeschermers om.
Springschoenen zijn niet nodig omdat ie z'n ijzers er niet aftikt en z'n bal van de voet niet raakt Knipoog
Als ze dag en nacht buiten staan zou ik dat persoonlijk niet doen, risico is groot dat ze ergens achter blijven hangen, dan heb je een vet probleem!! Daarnaast gaat het schuren en wodt het behoorlijk warm onder beenbeschermers, lijkt me niet gezond Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:03

snater schreef:
Heel leuk al die opmerkingen over pezen die beschadigd raken door hitte onder de beschermers... maar hoe komen jullie aan die wijsheid? Ik zou wel eens willen weten wat uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek hierover zijn.

Mijn vorige paard heeft zich een peesblessure geschopt toen hij in de wei stond zonder beschermers. Tegen zijn eigen voorbeen aan geslagen waarbij hij een pees flink geraakt heeft. Zulke peesblessures zijn dus eenvoudig te voorkomen met goede beschermers. Bovendien trapt hij zijn ijzers af en op de ballen van zijn voeten als hij zonder springschoenen staat. Hij kan heel uitbundig buiten spelen Cool

En ja, mijn paard mag paard zijn. Vind-ie leuk!

Kijk eens in de Bit van een aantal maanden terug, daar is een onderzoek gedaan naar de temperatuur onder verschillende soorten beschermers. (paard werd links met beschermers gereden, en rechts zonder, de temperatuur werd aan beide benen gemeten).

Wetenschappelijk is het niet echt, maar het geeft wel goed aan dat de temperatuur onder de beschermers stijgt tot gevaarlijke waarden. En dat warmte niet met pezen samen gaat, dat is al lang bekend.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:31

Om te begrijpen dat een been onder een bandage warmer wordt dan zonder, heb ik geen Bit nodig. Het gaat mij erom óf een hoge temperatuur schadelijk kan zijn en zo ja, bij welke temperatuur we van gevaar kunnen spreken.

Dat onderzoek van Bit was bovendien echt om te huilen, dat ze dat durven te publiceren en ook nog serieus genomen willen worden, gaat mij echt boven de pet.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:02

@snater haha "mijn paard mag paard zijn vind die leuk"
Mooie Quote!

Het gaat nu wel weer wat beter met mijn paard. De wondjes genezen goed. Ze staat voor op ijzers en ik denk dat ze gewoon is uitgegleden ofzo vandaar de wondjes.
Nu nog een vraag over de springschoenen ik hoor veel mensen zeggen dat ze die om doen omdat het paard anders zijn ijzers eraf trapt. Mijn vraag hoe doen ze dat dan? En wat voor bescherming bieden de springschoenen daar tegen?
Mijn paard staat voor op ijzers dus dan zou ze met haar achterbenen haar ijzers voor af moeten trappen?
Ik heb dat nog nooit gezien!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:17

Ja inderdaad, precies zoals je zegt Lachen. Als hij het achterbeen sneller neerzet dan het voorbeen weg is, kan hij op de rand van de takken van de ijzers gaan staan. Vervolgens trekt het paard het voorbeen op en blijft het ijzer dus achter. Dat gaat met grof geweld en daarbij wil er wel eens een stuk hoef mee afbreken. Als er een springschoen omheen zit, tikt het achterbeen de springschoen aan en glijdt-ie naar beneden, zonder op het ijzer te blijven 'hangen'.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:46

ok:)
Weer wat geleerd. Theoretish gezien zou ik mijn paard dan ook beter springschoenen om kunnen doen om dit te voorkomen.

Over de bescherming gesproken...
Ik heb mijn paard weer uit de paddock gehaald met een wond. Dat is tegenwoordig elke dag zo.
Nu heeft ze weer een wond op de knie van haar achterbeen. Een schaafwond en niet diep.
Hoe ze het doet is me echt een raadsel.
Het enige dat in die paddock staat is een ijzeren bak voor hooi en een plastic bak voor voer.
De omheining zijn linten met stroom. De grond is beton.
Ik denk dat ze weer is uitgegleden.
Maar het zou ook kunnen komen door de ijzerenbak.
Ik denk er nu aan die te vervangen door rubber.
Verder heeft ze de hele dag hooi. En ik leg zelfs takken neer om de verveling tegen te gaan.

Ik voel me een beetje machteloos en hoop haar morgen niet weer met een wond uit de paddock te halen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:49

mijn paard had zichzelf flink aangetikt in de paddock (had m nt dus erg voorzichtig maar toch) toen had ik m peesbeschermers om gedaan als ik m buiten zette maare binnen 2 minuten had ie ze af, hij vond die dingen maar niks. nu staat ie weer lekker vrij , zonder iets buiten en gelukkig gaat het goed. we hadden gewoon wat opstart probleempjes Lachen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 13:14

Ik heb gister besloten de ijzeren bak uit de paddock te halen.
Dit kon in mijn ogen het enige object zijn waar ze de wondjes op die plekken telkens van kon hebben.
Ik heb deze vervangen door een rubberen bak met hooi en ik hoop dan ook dat ik daar de komende weken resultaat van ga zien. In de zin van dat de wondjes genezen en niet elke dag weer opnieuw open zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:20

Is er verder een rolplek (zand) in de paddock?? Veel paarden krijgen wondjes als ze op een harde ondergrond gaan rollen. De meeste laten het uit hun hoofd om op beton te gaan rollen, maar je hebt ze erbij lopen... Daarnaast gaan andere objecten zoeken om aan te krabben, zoals bijvoorbeeld de ijzeren bak.

Hopelijk was de bak de oorzaak, en kan je paard voortaan wondvrij naar buiten nu hij vervangen is voor een rubberen exemplaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:32

Die van mij staan állemaal zonder bescherming buiten, ook als ze s'winters maar een paar uur buiten komen. Baadt het niet dan schaadt het niet gaat in het geval van peesbeschermers en bandages niet op.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:57

Over een week zal ik pas weten of de bak de schuld was...
Omdat de wondjes dan niet weer open gaan maar de tijd hebben om te genezen.
Hebben jullie trouwens nog tips tegen litteken vorming?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:09

Calendula zalf (hoop dat het goed geschreven is) gaan smeren. Werkt super Lachen

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:53

Er heeft nog niet zo lang geleden in de BIT een onderzoek gestaan waarin ze dus daadwerkelijk temperatuur metingen hebben gedaan met peesbeschermers en bandages en de temperatuur bleek gevaarlijk hoog op te lopen. Dat had weer effect op de kracht van de pees. Dat artikel moet wel op te zoeken zijn. Maar zie net dat dit al gemeld is.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:32

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, en die staat in een gewone box van 3 bij 3 meter. Haar doe ik altijd peeskappen om, en zorg altijd eerst dat ze al wat heeft gelopen op harde ondergrond (in dit geval gewoon beton), en dan pas de wei op zet. In het begin deed ik haar voordat ik haar op de wei zette eerst even longeren, of direct na het rijden.

Succes!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:43

eerst longeren voordat je paard de wei opkomt??? waarom dan?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:48

Mijn paarden lopen dag en nacht op het land en hebben ook geen bescherming om al hebben ze in de winter altijd wel springschoenen aan in de paddock ivm ijzers aftrappen.
Als ze in het voorjaar de wei op gaan doe ik ze de eerste paar dagen beschermers om.
Ik kan je bezorgdheid wel begrijpen als zijn paard zoiets gehad zou hebben zou ik ook heel voorzichtig worden.
Ik zou gewoon zeker de eerste paar keer gewoon een paar uur wat omdoen je kan altijd kijken hoe het gaat of ze gek is ja of nee.
Als je ze niet de hele dag om laat zitten valt de schade met de warmte volgens mij echt wel mee hoor.
Even kijken hoe het zo gaat en evt alleen met springschoenen ofzo op den duur?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:54

suuzepuus schreef:
eerst longeren voordat je paard de wei opkomt??? waarom dan?

Dat de pezen al iets warmgelopen zijn. Als jij direct gaat rennen zodra je uit je bed komt.. Lijkt me niet zo verstandig.