eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:12

Cristina schreef:
Lijkt verdacht veel op spat

wat is spat precies?
liekell schreef:
ik denk ook dat het stijfheid is. Ga anders eerst 10 minuten (zonder touwtjes, gewoon kaal) longeren. Werkt erg goed tegen stijfheid en word je paard lekker soepel van (en je paard ontspant zich sneller/beter) Hoe vaak rijd je trouwens per week op je paard en hoelang?

ik rij zo'n 4-5x per week, meestal half uur tot drie kwartier dressuurmatig (B/L niveau). 1x per week heb ik les en daarachteraan viertal training (dus dat is vrij intensief). Ik probeer altijd extra lang uit te stappen dan (zorg sowieso dat ik lang uitstap altijd..)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:43

Voor SPAT zie de wiki.

Ik snap niet waarom je doorrijdt alvorens bij de DA een en ander te laten controleren Lips are sealed

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:50

Een gezond paard hoort niet de eerste 5 minuten stijf te lopen en daarna beter. Die hoort gelijk goed te lopen. Mijn paard heeft dit ook gehad, in het begin was het ook niet zo erg, en op het harde liep hij wel gelijk goed, ook in draf. Op een gegeven moment werd hij op het harde ook onregelmatig, toen heb ik Steffi van der Laarse erbij gehaald omdat hij zo vaak kreupel was. Bij mijn paard was er nog veel meer aan de hand dan alleen artrose maar sinds Steffi hem behandelt loopt hij nu wel weer goed en niet meer kreupel. Hij krijgt ook glucosamine van de groene os op haar aanraden, om inderdaad de gewrichten te smeren.

Ik stap nu ook minstens 20 minuten voor ik aan de slag ga, en veel gymnastieken om zijn spieren op te warmen en soepel te maken. Daarna loopt hij wel goed, maar hij heeft idd net als een diesel tijd nodig om op te warmen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:01

Dees schreef:
Voor SPAT zie de wiki.

Ik snap niet waarom je doorrijdt alvorens bij de DA een en ander te laten controleren Lips are sealed

Omdat ik eerst mijn paard een dagje op rust zet omdat het ook iets minder ergs kan zijn...
De keer dat ik het constateerde heb ik maar een kwartier heel rustig gereden om te kijken of het beter werd .Toen heb ik haar aan de kant gezet, de hoefsmid kwam de volgende dag heeft er nieuwe ijzers onder gezet en kon verder niks vinden. De volgende dag was het direct een stuk beter en de dag erna weer helemaal goed. Waarvoor had ik direct een DA moeten bellen??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:11

liekell schreef:
ik denk ook dat het stijfheid is. Ga anders eerst 10 minuten (zonder touwtjes, gewoon kaal) longeren. Werkt erg goed tegen stijfheid en word je paard lekker soepel van (en je paard ontspant zich sneller/beter) Hoe vaak rijd je trouwens per week op je paard en hoelang?

Zolang arthrose niet uitgesloten is moet je zeker niet gaan longeren, veel te belastend zelfs voor een 100% gezond paard (tenzij dubbele lijnen etc)

Je schrijft niet hoe het paard wordt gehouden (snachts op stal overdag in de weide ?) en wat doe je ermee, dressuur ? buitenrit ?

Als je het niet vertrouwt, ze ze gewoon eens op de foto , dan weet je al een stuk meer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:19

pearlie schreef:
Dees schreef:
Voor SPAT zie de wiki.

Omdat ik eerst mijn paard een dagje op rust zet omdat het ook iets minder ergs kan zijn...
De keer dat ik het constateerde heb ik maar een kwartier heel rustig gereden om te kijken of het beter werd .Toen heb ik haar aan de kant gezet, de hoefsmid kwam de volgende dag heeft er nieuwe ijzers onder gezet en kon verder niks vinden. De volgende dag was het direct een stuk beter en de dag erna weer helemaal goed. Waarvoor had ik direct een DA moeten bellen??

Ben het helemaal met je eens. Zou de DA ook niet laten komen. Misschien gewoon even licht verstapt. DA kan je altijd laten komen als het opnieuw mocht opspelen. Zou wel even rustig aandoen met het paard. Als er een kleine blessure geweest is kan hij nog wel kwetsbaar zijn voor een nieuwe blessure.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:22

De tekenen voor spat zijn zo typisch en duidelijk, dat ik niet langer zou afwachten en eerst fotos zou laten maken om deze vorm van gewrichtsslijtage uit te sluiten.

Weet dat je werkt met een gezond paard, anders moet je er niet mee werken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:26

Flauwekul, ik heb 3 paarden met dezelfde symptomen gehad en die hadden allemaal iets anders dan spat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:26

Nikka schreef:
Flauwekul, ik heb 3 paarden met dezelfde symptomen gehad en die hadden allemaal iets anders dan spat.

Daarom moet je het ook UITSLUITEN Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:29

Nee je moet geen spat uitsluiten, je moet de kreupelheid onderzoeken als de klachten langdurig zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:34

Mijn merrie heeft dezelfde symptomen met rechts voor. Zij bleek lichte artrose te hebben. Lachen Als het weer veranderd of als het kouder word hebben ze daar redelijk veel last van. Vaak hoor je ook mensen die klagen dat ze wat meer last hebben van stijfheid als het onweerachtig is zoals nu. Lachen Ik vermoed dat dat bij haar de reden is want ze heeft er enkel last van als het weer veranderd of als het echt onweerachtig is. Verward

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:36

Nikka schreef:
Nee je moet geen spat uitsluiten, je moet de kreupelheid onderzoeken als de klachten langdurig zijn.

Dat is idd nog beter Haha!

Wat je iig niet moet doen is doorrijden in de hoop dat het morgen beter is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:53

Dees schreef:
De tekenen voor spat zijn zo typisch en duidelijk, dat ik niet langer zou afwachten en eerst fotos zou laten maken om deze vorm van gewrichtsslijtage uit te sluiten.

Weet dat je werkt met een gezond paard, anders moet je er niet mee werken.

Knappe diagnose vanachter je computer..

Je gaat toch niet bij elk misstapje van je paard gelijk foto's laten maken om dingen uit te sluiten???
Dat doe je als de klachten erger worden of langdurig aanhouden. Dat is nog niet het geval.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:50

Sorry TS - ik las toch een iets anders vraag in je initiele post.
pearlie schreef:
Mijn paard is de laatste tijd als ik ga rijden in het begin een beetje onregelmatig.
....
Als ik ga draven loopt ze de eerste paar rondjes een beetje onregelmatig, na een paar minuten is dit helemaal over.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik denk zelf wat stijfheid omdat het na een paar minuten overgaat.

Ik lees typische symptomen van spat. Als mijn paard die klachten zou hebben, ging ik zeker naar de DA voor fotos.
Als jij vind dat het allemaal wel meevalt, ach, het is jóu paard, dus jij moet het verder zelf maar weten. Beetje raar als je eerst om hulp vraagt en dan bij reacties die je niet helemaal gemakkelijk vind om te lezen, gaat lopen beweren dat er niets aan de hand is....

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 08:16

Dees schreef:
Sorry TS - ik las toch een iets anders vraag in je initiele post.
pearlie schreef:
Mijn paard is de laatste tijd als ik ga rijden in het begin een beetje onregelmatig.
....
Als ik ga draven loopt ze de eerste paar rondjes een beetje onregelmatig, na een paar minuten is dit helemaal over.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik denk zelf wat stijfheid omdat het na een paar minuten overgaat.

Ik lees typische symptomen van spat. Als mijn paard die klachten zou hebben, ging ik zeker naar de DA voor fotos.
Als jij vind dat het allemaal wel meevalt, ach, het is jóu paard, dus jij moet het verder zelf maar weten. Beetje raar als je eerst om hulp vraagt en dan bij reacties die je niet helemaal gemakkelijk vind om te lezen, gaat lopen beweren dat er niets aan de hand is....

Ik zal de beginpost exacter formuleren:
Mijn paard was de afgelopen week een [u]heel klein beetje[u] onregelmatig. Ze was hoognodig aan nieuwe ijzers toe en omdat ze op nieuwe eerst altijd supergoed loopt had ik goede hoop dat het hiermee over zou zijn. Toch ook maar even de hoeven gecontroleerd en jawel hoor, rechtsvoor zat een uiterst scherpe houtsnipper vast onder het ijzer. Afgelopen week op les liep (sprong) ze de sterren van de hemel en eergisteren liep ze weer super.
Nog even... met onregelmatig bedoel ik NIET kreupel... waarschijnlijk niet eens zichtbaar alleen voelbaar... schijnbaar ook geen pijn want de oortjes stonden zoals altijd nog mooi naar voren..

Nog steeds typische symptomen van spat??

Ik ga niet meteen lopen beweren dat er niks aan de hand is, maar sommige mensen beweren direct dat er vanalles ernstig aan de hand is. Geloof me,ik ben zelf degene die het hardst in de stress schiet als er wat is met m'n paard. Maar om nou na 1 week (met de achergrondinformatie in het achterhoofd) naar de kliniek te gaan en voor een paar honderd euro foto's te laten maken....
Als hij zo onregelmatig blijft lopen zal ik er heus een DA bij halen hoor en dan zal ik ook echt vragen of het geen spat of artrose zou kunnen zijn, maar omdat ze voorlopig weer goed loopt ga ik even uit van het beste...

oh ja... toen ze vanmorgen uit de stal kwam in de paddock, zette ze me toch even een sprint in.... denk niet dat paarden dat doen als ze last hebben van stijve en/of pijnlijke gewrichten...

Ik vind het fijn hoor dat mensen proberen te helpen en mogelijke oorzaken aandragen... maar ik vind het ook fijn dat ik zelf het idee heb dat het een incidentje was en dat het verder geen gevolgen zal hebben..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:19

Schrijf dan meteen een fatsoenlijk informatief eerste bericht!

De reacties heb je over jezelf afgeroepen met zo'n verhaal als beginpost.

Voor je informatie: ik heb een paard gehad met keihard vastgestelde spat. Die heeft er geen dag kreupel om gelopen en in opwinding was die in staat om de klinkers uit de oprit te doen opstuiteren als hij afzette ...

Anyhow - veel plezier met je paard.
Bij twijfel moet je gewoon de DA raadplegen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:42

_Sammie_ schreef:
In de zomer is het vanzelfsprekend warmer. Als hoefvet in het zonnetje heeft gestaan wordt het vloeibaar, zo werkt het ook met gewrichtssvloeistof, hoe warmer het is, hoe gesmeerder het is, hoe gesmeerder, hoe minder last.
Snap?

Gelukkig heeft de zon niet zo veel invloed op de temperatuur in het gewricht zelf, dat zou niet goed zijn Knipoog Het klopt wel dat paarden met artrose in de zomer vaak wat minder last hebben, maar het kan best dat de symptomen toevallig in de zomer voor het eerst zichtbaar worden.

Ik vind het ook niet echt typisch spat. Het is niet eens helemaal duidelijk of het in de voor of achterbenen zit? Kan dan net zo goed HKO of een rugprobleem zijn (ik noem maar wat). Als het terug komt zou ik toch even naar een kliniek gaan, onregelmatig lopen is ook niet goed.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:11

Paarden die pijn hebben kunnen wel degelijk gaan rennen als ze uit de stal of iets dergelijks gehaald worden..

Mijn paard had vorige week een tik tegen haar been gehad.. en liep onwijs kreupel.. Maar als ik haar het land opzetten galopeerde ze het land op ( wel te verstaan hinkend ) Is na een week rust gelukkig weer over..
En mijn oude pony met atrose in beide voorbenen.. en geen lichte atrose crosst ook altijd het land op.. Dus dat heeft er weinig mee te maken

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:56

Lindy1982 schreef:
Paarden die pijn hebben kunnen wel degelijk gaan rennen als ze uit de stal of iets dergelijks gehaald worden..

Mijn paard had vorige week een tik tegen haar been gehad.. en liep onwijs kreupel.. Maar als ik haar het land opzetten galopeerde ze het land op ( wel te verstaan hinkend ) Is na een week rust gelukkig weer over..
En mijn oude pony met atrose in beide voorbenen.. en geen lichte atrose crosst ook altijd het land op.. Dus dat heeft er weinig mee te maken

Inderdaad, al heeft die van mij 3 pezen gescheurd dan nog galoppeert hij de wei en de bak is als hij los staat. Dit heeft er dus niks mee te maken. Dat is waarschijnlijk gewoon blijheid.
En zoals uit mijn eerdere berichten, zou ik gewoon een kreupelheidsonderzoek laten doen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:35

Kan ook heel goed een spierprobleem zijn in b.v. zijn rug.
Dan zou ik er een goede fysio naar laten kijken.........

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:10

daar had mijn paard ook altijd last van. en wij dachten oo het is stijfheid omdat ze al wat ouder is. er kwam een zadelmaker bij ons op stal en die heb k gelijk ook maar even naar me zadel laten kijken. uiteindelijk kwam er uit dat mijn zadel naar voren schoof onder het rijden. het zadel ging een stukje op de schouder liggen waardoor ze de passen niet af kon maken. we hebben er een voorsingel in laten zetten en het probleem is weg. misschien een tip voor jou om ook een zadelmaker er bij te halen
sucses

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:11

Zadelmaker komt vanmiddag Lachen
'k was al een tijdje van plan om m'n zadel te laten checken, dus komt nu mooi uit.
Gisteren liep ze trouwens ook weer super..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:58

Ik ben benieuwd pearlie wat de zadelmaker zegt. Ik krijg as woensdag de zadelmaker langs.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:32

symptomen wijzen op spat. Maak een foto en je weet het zeker.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:42

Morris schreef:
Ik ben benieuwd pearlie wat de zadelmaker zegt. Ik krijg as woensdag de zadelmaker langs.

Hm... vrees dat dit me geld gaat kosten...

Doordat mijn paard niet zo ruim in de bespiering zit op de rug zakt het zadel teveel waardoor het op de schoft drukt. Hierdoor kunnen de rugspieren zich niet goed ontwikkelen..
Poging tot opvullen heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd, het is weliswaar iets beter geworden maar niet goed genoeg. Advies: ander zadel kopen.