Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:09

Interessante discussie, zit nu even op mijn werk en even heel erg druk dus kan niet echt reageren.

Vind de hoeven op het eerste gezicht wel opgeknapt (maar dat is meestal na bekappen) maar sluit me ook aan bij de andere commentaren. Dood been is toch heel anders. En bokhoef opeens in "normale" stand zetten is toch wel erg belastend voor de pezen lijkt mij.
Kom er later uitgebreider op terug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:11

Zou niet graag mijn eigen paard op een 1 dags cursus laten bekappen... sorry...
Daar leent mijn waardevolle viervoeter zich niet voor...

Ik heb pas na weken een keer een echte paarden mogen doen..
met de hete adem van de smid in mijn nek...
en 100 x het voetje op de grond zettend om te kijken of de stand
correct was in alle opzichten..

En gezien de opleiding die wij toch al volgden..
Hadden wij de afdeling beenstanden.. afwijkingen.. aan benen/
voeten etc.. allemaal allang.. behandeld.. (letterlijk..)
(inclusief de rest van het beestje wat aan die voeten vast zat.. )
En wij deden de cursus meer voor de leuk en erbij, dan dat we
er ooit van plan waren er wat mee te gaan doen.........
(begripvorming voor het harde en waardevolle werk van
de smid wordt met zo'n cursus als wij hadden wel gevormd!! Duivel
beetje bijwerken prima.. maar zeker niet zelf bekappen..)

Want bij ons gold..
schoenmaker blijf bij je leest!!!
Jij doet jouw werk... Ik de mijne... samen wordt dat 1 geheel!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:08

JoviBan schreef:
@suleilitha: deze cursus maakt je geen bekapper. Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden. Er wordt ook niet gepretendeerd alsof je na deze cursusdag aan de slag kunt als 'bekapper' en paarden van andere mensen kunt bekappen.

Verder ben ik toch ook wel geïnteresseerd in de antwoorden van Arabesk op de vragen van Zahlina. Kan namelijk erg leerzaam zijn. Knipoog

met deze cursus kan je nooit leren de hoeven van je eigen paard te bekappen....... bijvoorbeeld de mijne moet een tandje binnendoor rechtsachter....... en het is dat ik dat weet omdat mijn smid mij dat helemaal uitgelegd heeft. Ik leer vervolgens op een dood been recht bekappen........... en bekap mijn eigen paard dus stuk!

Bekappen kan je alleen leren als je eerst alles leert over beenstanden en beweging......... dan pas kan je leren kappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:20

Kan ik het alleen maar mee eens zijn, Kiwiko.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:20

@Kiwiko, lees mijn post - waar je nu op reageert - nog eens een keer, en let op het vetgedrukte.
Citaat:
Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden. Er wordt ook niet gepretendeerd alsof je na deze cursusdag aan de slag kunt als 'bekapper' en paarden van andere mensen kunt bekappen.

Ik bekap mijn paarden dan ook niet zelf. Dat laat ik door mijn zeer ervaren en deskundige bekapper doen. Tussen zijn bezoeken door onderhoud ik de hoeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:25

hoe kan ik de hoeven van mijn eigen paard leren onderhouden als ik op hele andere hoeven heb moeten oefenen? Haha!

is in mijn ogen Salsa lessen volgen en dan ballroom dansen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:25

Vraagje, Joviban. Hoe vaak moet je dan zelf onderhoud doen tussen de bekapbeurten door?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:27

JoviBan schreef:
@Kiwiko, lees mijn post - waar je nu op reageert - nog eens een keer, en let op het vetgedrukte.
Citaat:
Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden. Er wordt ook niet gepretendeerd alsof je na deze cursusdag aan de slag kunt als 'bekapper' en paarden van andere mensen kunt bekappen.

Ik bekap mijn paarden dan ook niet zelf. Dat laat ik door mijn zeer ervaren en deskundige bekapper doen. Tussen zijn bezoeken door onderhoud ik de hoeven.

Ik ga elke 6 weken naar de kapper en tussendoor onderhoud ik het toch zelf ook niet door af een toe een puntje bij te knippen...
Denk dat mijn kapster gillend gek zou worden,
Wat als je verkeerd onderhoud en er ergens te veel vanaf haalt of scheef maakt??

[size=9](ben trouwens helemaal niet eens met deze manier van bekappen.... maar dat is hier niet aan de orde)[/size]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:30

Ik wilde ook even zeggen, dat als je paard regelmatig wordt bekapt door een erkende smid, het geen zin heeft om er tussendoor zelf ook nog aan te gaan frutselen. Goeie vergelijking met de kapper trouwens, doet me ook denken aan het punt dat er wordt gedaan alsof voor elke paardenhoef er maar 1 patroontje bestaat, net als de ouderwetse dorpskappers van vroeger, die iedereen voorzagen van het zelfde bloempotkapsel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:34

JoviBan schreef:
Citaat:

Er staat heel duidelijk in de begin post "hoe de cursisten zelf kunnen bekappen" het gaat hier niet over onderhouden maar om zelf aan de voetjes van het dier te prutsen. Ik heb er zelf een jaar of 8 ofzo uit geweest en schrok me rot toen ik te horen kreeg over het natuurlijk bekappen. Ik snap werkelijk niet waar het nog over gaat. Willen ze zeggen dat zij in 1 dag tijd iemand beter kunnen onderwijzen dan een complete scholing tot hoefsmid? vind dat bijzonder arrogant eigelijk ... maar goed. .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:44

De hoeven van mijn paard onderhoud ik ook zelf. Bijvijlen wanneer nodig. Ik denk dat 1 wekelijks een goed gemiddelde is. 1 keer in de 2 maanden komt een ervaren smid, hij houdt mijn paard en mijn 'werk' zeer nauw in de gaten, legt veel uit en ik kijk graag met hem mee. Ik heb niet het idee dat ik zo 1,2,3 schade kan aanrichten aan de hoeven van mijn paard.

@ Benfan, het wordt tijd dat je de cursus gaat volgen want je verkondigt écht onzin. Het is níet de bedoeling dat we aan hoeven gaan prutsen, standen gaan veranderen, andermans paarden gaan bekappen etc. Wat ik doe is het nabootsen van de natuurlijke slijtage bij een kerngezonde en normale hoef. That's all... Pling (En uiteraard enkel en alleen bij mijn eigen paard.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:49

Hm. Wat ik zie op de foto's waar dit topic mee begint, dat gaat toch wel heel wat verder dan er even met een vijl bijlangs!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:49

toen ik nog een puppie van 15 was........ en das 24 jaar geleden. zucht......

vijlde ik ook mijn eigen pony bij.......... kwam mijn smid 2 keer per jaar........... Maar voordat ik mocht vijlen heeft hij het mij tot uit den treure geleerd......... zelfs zo dat ik 3 weekeinde met het mee ging op "stage" Haha!

maar dat was bij mijn enigste eigenste pownie, die overigens niet in het werk stond behalve recreatief.

Nu ik bijna 40 ben zie ik in een oogopslag of een paard wel of niet goed op zijn voeten staat........... en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik van de meeste NB resultaten niet echt onder de indruk ben......... en sterker soms zelfs kippenvel krijg en spontaan een wees gegroetje ga bidden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:53

Dan moet het wel heel erg zijn Kiwiko, ik zie jou niet snel op de knietjes gaan met een rozenkrans in je handen!!!
Ik moet eerlijk zeggen, dat het werk wat ik zelf heb gezien, ook ten hemel schreiend was.
Ik ken een paard met verschrikkelijke scheuren in de hoeven, eigendom van een NB-vrouw, die stellig beweert dat het een schimmelinfectie is. Scheuren lopen vanaf de toon tot de kroonrand. Het enige wat er aan de hoeven wordt gedaan is doehetzelven en ze wil er gewoon geen smid of veearts naar laten kijken. Diep- en dieptriest.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:53

Ik ga voor geen goud die cursus volgen, ben jij betoeterd. Er stond heel duidelijk in de TS haar bericht "bekappen" of het nou je eigen paard is of dat van de buren 1x fout en je beschadigd je paard (met een beetje pech) voor het leven. Ik heb liever een ervaren smid die inzien heeft gedaan in het natuurlijk bekappen dan dat ik zelf ga zitten knutsellen. Ik vind zelf bijwerken niet bekappen (vind dat klinken als "ik kan koken" ondertussen je eten in de magnetron smijt)

En je laat toch een ervaren smid erbij? na wat ik allemaal heb kunnen lezen word elke smid door de slijk getrokken als prutsers en monsters die paarden opzettelijk door hun achtelijkheid verminken. Dus nee, zodra ze iedereen over 1 streep trekken kan ik het helemaal niet meer serieus nemen eigelijk. Bij ons in de buurt zit een natuurlijk bekapper die HIERVOOR een echte smid is geweest, hem hebben we aangeraden gekregen door onze osteophaat... dat vertrouw ik veel meer dan iemand die mij gaat leren hoe het moet (gebrek aan zelfvertrouwen daar gelaten)

@Kiwiko, daar vat je nou de stier bij zijn horens. Omdat ze verteld word hoe slecht een smid is en alleen zij hun paard kunnen redden van hun ondergang willen die mensen niet anders dan zelf eraan zitten te knutsellen (want je wilt je paard niet dood hebben toch?). Vind dat eng, als die persoon gewoon niet de inzicht heeft maar wel te horen heeft gekregen het allemaal zo goed te doen. Zelf bij vijlen is toch totaal iets anders in mijn ogen dan leren bekappen (het woord zegt het potjandrie "natuurlijk bekappen"
Laatst bijgewerkt door Benfan op 25-06-08 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:58

Dat moet mij ook van het hart, Benfan. Menigmaal wordt een échte hoefsmid van uit NH kringen neergezet als een soort moordenaar, dierenbeul, ga zo maar door.
Ik vind persoonlijk dat het hele NB-gedoe bijna sektarische vormen begint aan te nemen maar ik voorspel dat het geen jaren meer duurt, eerlijk gezegd. Het houdt vanzelf op, als er tzt een wet komt die paarden beschermt tegen dit soort praktijken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:01

Maar dat is toch nog enger? tegen de tijd dat het verboden word hoeveel paarden zijn er dan wel niet kapot gemaakt? het gaat hier helemaal niet meer om de welzijn van het dier maar over wie er gelijk heeft.. een groot nietes welles spel is het en ik vind dat enorm frustrerend. Roepen dat alle hoefsmeden slecht zijn is roepen dat een bepaalde bevolkingsgroep slecht is.. kan je toch niet maken?!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:04

Poeh, wat een heftige reacties!

Mijn paarden worden natuurlijk bekapt, en door onszelf bijgehouden...
Ik heb deze cursus gedaan, en er zeker wat aan gehad, maar voelde mezelf absoluut niet bekwaam genoeg om meteen de hoeven van mijn paarden maar zelf te doen. De eerste tijd heeft een bekapper, die ook hoefsmid is dat voor me gedaan, en mijn buurvrouw, die het al jarenlang doet hield het tussendoor bij. Nu doen we het wel zelf, en om de 6 weken komt de bekapper en doet er vaak nog iets aan.
Mijn paarden lopen super!
Ik moet wel zeggen, degenen van wie ik deze cursus heb gehad, hebben er DUIDELIJK bijgezegd dat je zelf niet aan probleemhoeven ed moet beginnen, maar daarbij zeker professionele hulp nodig hebt! Dus er worden hier wel wat voorbarige conclusies getrokken.
Knipoog

Ohja, en ik vind een hoefsmid geen moordenaar, dierenbeul enz.... Bloos

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:08

suleilitha schreef:
Hm. Wat ik zie op de foto's waar dit topic mee begint, dat gaat toch wel heel wat verder dan er even met een vijl bijlangs!!!

Misschien komt dat omdat er niet veel paarden met gezonde hoeven bij de slacht belanden... Haha! Clown .

Maar serieus, ik heb de cursus gevolgd en trust me, het is niet de bedoeling dat ik nu her en der bokhoeven ga corrigeren hoor.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:15

Benfan schreef:
En je laat toch een ervaren smid erbij? na wat ik allemaal heb kunnen lezen word elke smid door de slijk getrokken als prutsers en monsters die paarden opzettelijk door hun achtelijkheid verminken. Dus nee, zodra ze iedereen over 1 streep trekken kan ik het helemaal niet meer serieus nemen eigelijk. Bij ons in de buurt zit een natuurlijk bekapper die HIERVOOR een echte smid is geweest, hem hebben we aangeraden gekregen door onze osteophaat... dat vertrouw ik veel meer dan iemand die mij gaat leren hoe het moet

Tuurlijk laat ik een ervaren smid erbij. Mijn 'smid' slaat inmiddels geen ijzers meer onder bij paarden en schoolt zichzelf veel bij (heeft ook deze cursus gedaan) mijn paard bekapt hij volgens de witte lijn methode. Toch vind ik het fijn dat hij zo'n achtergrond heeft als jaaaarenlange traditionele hoefsmid, want 1 ding is zeker, hij heeft véél hoeven gezien en ervaren is hij zeker Haha! .

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:19

Dani62 schreef:
suleilitha schreef:

Misschien komt dat omdat er niet veel paarden met gezonde hoeven bij de slacht belanden... Haha! Clown .

Maar serieus, ik heb de cursus gevolgd en trust me, het is niet de bedoeling dat ik nu her en der bokhoeven ga corrigeren hoor.

Dan gaan mijn nekharen nog meer omhoog staan van deze foto's.
Als het niet de bedoeling is gebruik deze hoeven dan ook niet, doe de cursus met je eigen paard zodat je tenminste weet hoe zijn of haar hoeven werken.
Ik heb vaker op dode poten staan oefenen dan mogelijk is in een dag, ben momenteel bij mijn vriend in "de leer" omdat ik zelf ook wat wil doen omdat mijn paarden er anders belabberd bij staan (paarden van de smid gebeuren altijd te laat Clown ) maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds niet aandurf om het zonder hem te doen.
Van de 9 paarden die we hebben staat er geen een slecht op de hoeven, ja een chronisch bevangen paard (op ijzers) maar toch moet elk paard anders gebeuren omdat ze allemaal eigen specifieke eigenschappen hebben waar rekening mee moet worden gehouden.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:49

Citaat:
Van de 9 paarden die we hebben staat er geen een slecht op de hoeven, ja een chronisch bevangen paard (op ijzers) maar toch moet elk paard anders gebeuren omdat ze allemaal eigen specifieke eigenschappen hebben waar rekening mee moet worden gehouden.

En daarom raadden ze op de cursus ook aan eerst een bekapper erbij te laten komen om je van raad en advies te bedienen... Knipoog

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:53

Ah dus het is een soort Tupperware club.

Achter in de klapper zit zeker een lijstje met oud cursisten die wel bij je willen komen bekappen Haha!

Arme Arabesk trouwens: ze heeft ondertussen heel wat bij te lezen en uit te leggen Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:58

Huh??? Nagelbijten / Gniffelen
Het kunnen best oud cursisten zijn, hoewel de mijne eerst hoefsmid is geweest, en ik in hem dus alle vertrouwen heb!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:59

grrr schreef:
Citaat:

En daarom raadden ze op de cursus ook aan eerst een bekapper erbij te laten komen om je van raad en advies te bedienen... Knipoog

Op de cursus kunnen ze dat best aanraden maar op de site waar Arabesk haar site naar verwist voor de info over de cursus (volgen jullie het nog????) staat toch echt dat je zonder problemen na het volgen van de cursus lekker je eigen paard kan gaan bekappen.
Kan er echt niets anders van maken.

Dit is zo'n beetje de eerste regel van de info site van de cursus.
Citaat:
Natuurlijk bekappen is iets wat bij uitstek geschikt is om zelf te doen. Het is zelfs het beste om dit zelf te doen, omdat het bij Natuurlijk Bekappen belangrijk is dat de hoeven regelmatig worden bijgehouden
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 25-06-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt