Peesblessure?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:44

Wil je niet ontmoedigen maar dat hij stampt en schraapt met dat been wil niet zeggen dat het niets ernstigs is.
Mijn paard heeft aan beide voorbenen een peesblessure en als hij de kans krijgt vliegt hij bokkend over zijn landje.
Bij het draven aan de hand loopt hij helemaal zuiver!
Maar op de echo zie je toch echt gaten.
Ik bedoel maar....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:57

Aukelizzy: Dat er iets is met zijn been weet ik.. alleen gaat het alleen maar beter met het been, hij loopt steeds lekkerder, alleen in draf issie iets onregelmatig nog.. maar kijkend naar dat ie 2 weken geleden echt stokkreupel was..
Ik laat er van de week een DA bijkomen, al kan ik me niet voorstellen dat zij zo iets zou kunnen doen of vaststellen waar het vandaan komt..
Dan zou hij waarschijnlijk iets krijgen voor de zwelling en als het niet overgaat alsnog naar kliniek toe..
Ik zit er alleen even mee "what to do".. kijk ik het nog even aan aangezien hij steeds beter loopt..
Ga ik naar kliniek ivm onregelmatig in draf en vocht in zijn been (is niet overdreven veel.. gewoon ietsje..)

Eerst leek het uit schouder te komen.. ook die denneappel zit me niet lekker dat die zo in zijn hoef zat en hij niet op zijn been wilde staan.. toen ie eruit was wel weer, maar erg kreupel..
Toen ietsje verdikking op pees en toen knie..

Er is niet gericht een plek waar het vandaan zou kunnen komen.. schrapen met zijn been wilde hij 2 weken geleden nog niet en nu wel weer.. bedoel dat hij er verder geen pijn aan heeft,..

Huilen van het lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:03

Verradelijke van peesblessure's bij paard en mens (!!) is dat er inderdaad grote gaten in kunnen zitten, zonder dat er clinisch problemen optreden. Echter treden ze wel uiteindelijk op... dan is echt het einde zoek!!! Ruim een jaar ben je kwijt aan herstel en het blijft levenslang een zeer zwakke schakel.
Hoeft maar iets te gebeuren en je staat weer met dezelfde peesblessure.

Veel paarden belanden bij de slager vanwege een peesblessure.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:07

scoxxx: Mocht Kas een peesblessure hebben mag hij lekker op het land pensioeneren Haha!
Hij staat nu ook al 2 weken erg happy in het land zonder pijn..

Snap dat er paarden met ernstige peesblessures zijn waar het er niet rooskleurig voor uitziet.
Bij Kas kan het ook een overbelasting zijn oid.. maar dacht misschien herkennen mensen het verloop van afgelopen 2 weken..

Onderzoek zal concrete antwoorden geven.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:30

Hoi ans,

Net als Dolor wil ik je verwijzen naar het HK topic.
Hier kun je heel veel info vandaan halen en kletsen emt mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Als ik je verhaal zo lees, zou het mij niet verbazen als het wel zijn pees is.
Door mul zand met je paard, kan zware peesblessures opleveren. Dit komt door de enorme trekkracht die er op een pees komen te staan met mul zand.

Ook het feit dat je paard, na een paar weken stappen al beter loopt zegt helemaal niks!
Dat is het probleem met peesblessures. Na een aantal dagen (10-14) hebben ze er meestal geen pijn meer aan en zullen dan dus ook niet meer kreupelen!

Een echo is de enige manier om erachter te komen of de pees kapot is of niet!

Veel succes en ik ben benieuwd wat er uit komt!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:32

Raja: Bedankt voor je reactie!! Ik zal eens zien of ik dat kan gaan regelen.. mocht er niks op te zien zijn dan kan ik dat iig uitsluiten!
Ik zal eens in dat topic gaan kijken!

Thnx!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:11

Hoihoi,
Probeer gewoon dmv een scan uit te sluiten dat de pees beschadigd is, want een beetje peesblessure duurd al gauw 6-9 maanden voor het genezen is... En vaak zelfs langer...
Zelfs al je paardje steeds beter gaat lopen is er nog steeds risico dat de pees kapot is, en loop je risico op verdere beschadiging!!
Ik hoop van harte dat het een verstuiking/verstapping is, maar dat weet je pas als het been goed onderzocht is...
Neem dit probleem uiterst serieus, dan kan het alleen maar meevallen als het uiteindelijk wel een verstuiking/verstapping is!!
Sterkte en succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:02

Van die dennenappel kan je paard ook een hoefkneuzing hebben opgelopen, laat dat ook even nakijken door je veearts. Dat verklaart dan weer niet de dikke knie en dikke pees en je hebt wel degelijk kans dat de pees een opneuker heeft gehad en beschadigd is geraakt. De enige echt manier om dat te weten te komen is door te laten scannen. Het is het slimste om dat na een dag of 10 te doen, dan is het scanbeeld duidelijker dan direct na het 'ongelukje'.
Als je paard een peesblessure heeft gehad blijft dat been altijd anders en zal voor altijd anders reageren op belasting, ookal is het been genezen verklaard.

Overigens vind ik je houding naar je veearts een beetje vreemd. Hij of zij kan je vast meer vertellen dan alleen stappen en afspuiten en over 10 dagen terug komen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:05

Ik zou echt de dierenarts erbij halen als ik jou was. Toen onze Tinker een peesblessure had hebben we er samen met dierenarts zo'n 4 maanden over gedaan om uit te vinden wat er nou precies aan de hand was met 'm. En in die periode heeft hij ook op momenten zo gelopen dat het leek alsof er niets aan de hand was, dus laat je alsjeblieft niet misleiden door "hij lijkt nou wel weer goed te lopen"

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 07:37

Lovely: Pas in een kliniek kunnen ze echt iets doen aan een kreupel paard of zijn/haar dikke been..
Altijd wordt er met een dik been 2 weken rust geadviseerd en 2x per dag 10 min afspuiten is mijn ervaring.
Zou er nu een andere DA bij laten komen dan ik normaal had voorheen, maar zij is ziek helaas...
Ze zou kontakt met me opnemen deze week als ze langskomt.

Overigens ben ik er net achter gekomen dat op de manege waar ik Kas terug heb gevonden hij regelmatig kreupel liep op het linkervoorbeen..
Dit maakt me nog meer onzeker dat het misschien toch iets met pees te maken heeft.

Misschien dat ik maar vervoer moet regelen en met hem naar kliniek moet, dan ben ik iig op het juiste adres en hoeft er eerst niemand bij mijn paard te komen. (is dan beetje onnodig vind ik)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 07:46

Vrijdagochtend om half 10 hebben we een kreupelheidsonderzoek bij paardenkliniek Garijp!

Ik hou jullie wel op de hoogte.
Zo kunnen we meteen het eea uitsluiten en evt behandelen.

Bedankt voor de reacties tot zover!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:54

Ben erg benieuwd. Ik hoop dat het weinig is, maar goed dat je er wel even na laat kijken. Horen we het nog??

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:27

Ja ik laat vrijdag als ik terug kom weten wat eruit is gekomen!
Misschien wel nuttige info..
Ik hoop heel erg dat het allemaal meevalt, maar heb m'n twijfels Huilen van het lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:31

MD-->BEH

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:50

Heel veel sterkte en succes vrijdag, Ans...
Ik duim voor je dat het meevalt!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:58

Rascha: Dank je wel!!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 05:46

ten eerste succes zometeen met het onderzoek.
wij zijn nu 4 maanden verder met de pezen en hoefden nu weer met een half jaar terug te komen .
met onze pony gaat het goed ,we rijden alweer voorzichtig en zowaar ook al op concours geweest .de pony mag 20 minutjes rijden op een goeie bodem ,dus 10 minutjes losstappen op concours en dan een proefje .
aankomend zaterdag hadden we eigenlijk ook concours ,maar dit hebben we afgezegt we waren daar vorige week ,en daar was een slechte bodem dit durven we niet aan.
vooral omdat we zo goed op weg zijn .
de dierenartsen en wij zelf hadden dit niet verwacht dat het zo goed zou gaan met de pony
het was eigenlijk al aan de orde dat hij zou gaan inslaapen ,maar dit wilden we niet .met veel liefde tijd boxrust medicatie en een goeie arts zijn we gelukkig weer zo ver gekomen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:15

Hallo!

Ik ben net weer thuis.. vanmorgen met Kashmir naar kliniek geweest..
Op harde bodem rechtuit en in volte gestapt en gedraafd en hoef is onderzocht..
Toen verder waar de verdikking zat.. nl op de pees..
Na wat voelen en onderzoeken kwam de DA met de diagnose dat Kashmir een verrekking heeft in de checkligament bij de diepe buigpees.
Scan vond ie in eerste instantie niet noodzakelijk en besloot direct voor behandeling te gaan.
Moet em 3x een injectie met ampullen traumeel toedienen en zijn pees insmeren met dexamethason (wat meteen door de huid dringt naar de pees toe)
Mocht er binnen 3 weken geen verbetering zijn moet ik weer met Kas naar de kliniek om een scan te laten maken van zijn been om verder te kijken wat er mis is met de pezen..

Nu even afwachten dus!
Mag zowel onder het zadel als aan de hand met em stappen in bak en op verharde (niet op zware ondergrond)
Kas mag absoluut niet sprintje trekken en vol in de remmen en moet rustig blijven.
Gelukkig is Kas lekker koel in zijn hoofd en ziet ie ook nooit het nut in van een sprintje trekken of drafje doen, dus heb ik geluk mee en kan ie lekker in het land bij zijn bejaarde vriendjes blijven staan!

We wachten af!
Hopelijk zien we verbetering in de 3 weken!!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:24

Goed dat je nd kliniek bent geweest, nu heb je zelf ook wat meer duidelijkheid.
Ik hoop dat het weer helemaal goed komt, hou je ons op de hoogte hoe het gaat de aankomende 3 weken??!!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:27

DA erbij laten komen dan weet je waar je aan toe bent,....
Die van mij had ook een verdikking en had de pees geirriteerd, niet kreupel ofzo en ik mag gewoon blijven rijden, wel blijven koelen, dus met een beetje geluk (bij een ongeluk) heeft die van jou dat ook,....
Al laat je de DA alleen al komen voor je eigen gerust stelling.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:32

piewie: Ja ik hou de mensen hier in het topic zeker op de hoogte!! Heb net zijn 1ste injectie gegeven en been ingesmeerd!

Suzan_bobar: Paar berichten terug heb ik een verslagje van kliniekbezoek van vandaag Knipoog
Toch bij zulke dingen doe ik liever een bezoekje aan een kliniek dan een DA thuis erbij laten komen..
Mochten ze het niet vertrouwen en scan willen maken kan dat meteen en anders wordt je alsnog doorgestuurd door je eigen DA waarop je weer lang moet wachten en dubbele kosten hebt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:37

Mijn paard heeft ongeveer dezelfde blessure, ook aan hetzelfde stukje pees. (stukje weefsel tussen bees en bot in)

helaas heb ik geen succes verhaal, die van mij loopt er nu al ruim 7 maanden mee...

Dus ga er vanuit dat je veel geduld zult moeten hebben. Toen ik je verhaal las wist ik meteen dat het een peesblessure moest zijn, hard galopperen in mul zand ... dat is gewoon zeer gevaarlijk voor de pezen.

Ik wens je heel veel succes. Neem de tijd, niet te vroeg beginnen, liever een maand langer stappen dan dat de dierenarts aanraad, dan dat je een dag te vroeg begint en weer opnieuw kan beginnen..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:40

Dank je crossmonster!
Ik zal zeker veel geduld hebben...
Bij mij op stal staat nu een paardje die waarschijnlijk gescheurde pezen heeft doordat iemand waarschijnlijk het dier op buitenrit "kapot" heeft gereden..
Beesje zal het niet halen.. 2 DA's bij geweest, zien het somber in..

Dus ja, ik kijk echt wel uit Huilen van het lachen