Ja, die foto's ken ik wel... de site ken ik zo'n beetje uit m'n hoofd, ik ben al twee jaar met de beste man aan't mailen af en aan. Ik wist al heel lang van die hoefschoenen maar ze waren alleen nog maar als testpaar te krijgen. Ik heb toen geprobeerd een testpaar hierheen te krijgen maar da's dus niet gelukt. Pas sinds begin dit jaar zijn ze ook te koop... Foto's op de site kan hij altijd nog uitzoeken op 'geschiktheid' zeg maar... slechte foto's zet'ie er echt niet op. Vandaar dat ik me af vroeg hoe ze 'in real life' bij jou zitten zeg maar. Net zo netjes als op de site, of wijkt/piept/kiert er toch wat... snappie?
De Renegades zijn nu in 5 maten verkrijgbaar, tot breedte 135 mm. Het mooie van deze schoenen is dat de lengte ingesteld worden op de hoeven, dus de lengtematen welke staan aangegeven zijn max lengten. Inmiddels hebben we al zoveel schoenen verkocht dat we ze in grotere partijen kunnen inkopen, wat in de kosten scheelt. Vandaar dat we hebben besloten dat de 45 euro aanmeetkosten zijn komen te vervallen. De Renegades worden in principe geleverd via de bekappers welke vermeldt staan op de website http://www.natuurlijkbekapper.nl . We zijn in gesprek met Renegade om ook een maat 150/155 breedte te krijgen, omdat dit een maat is die veel voorkomt in ons gedeelte vande wereld. Een maat 2W met een breedte van 135 mm hebben we al voor elkaar, ik krijg de eerste paren met een week of 2 geleverd.
Is het een voorwaarde om een paard te hebben die 'natuurlijk bekapte' hoeven heeft? Of maakt dat niet uit en kan de pasvorm ook prima zijn als de hoeven niet op die manier bekapt zijn?
belangrijk is dat de hielen niet te hoog zijn, anders passen de schoenen niet goed.Maar om te stellen dat ze per-se natuurlijk bekapt moeten zijn, Neen dat niet
Wat cool dat er al zoveel verkocht zijn... houden jullie ook een beetje in de gaten hoe ze bevallen? Ik neem aan dat het vooral vaste klanten zijn aan wie je ze verkoopt. Ik ben erg nieuwsgierig hoe ze hier in de praktijk bevallen in diverse omstandigheden.
Ik neem aan dat als mensen klachten hebben, dat ze dat wel aan de leverancier vertellen. Het is een hele prijs, dus dan mag je ook wat kwaliteit verwachten.
Ik was overigens geen klant bij de gene waar ik de Renegades gekocht heb. Ben via zoeken naar schoenen op buitenlandse fora dit merk tegengekomen. Als je dan verder zoekt op Renegades komt de link van paardenservice ook naar voren.
De goede referenties op buitenlandse fora hebben voor mij de doorslag gegeven om ze aan te schaffen.
Mijn paard was overigens niet natuurlijk bekapt, kwam net van de ijzers. Gaat prima. Denk alleen dat je wel regelmatig moet laten bekappen, maar dat deed ik toch al.
@ Sosha: kan je iets meer vertellen? Hoe lang gebruik je de Renegades nu en hoe bevallen ze?
Mijn paard staat redelijk hoog op de hielen dus ik betwijfel of de pasvorm bij hem wel gaat lukken. Daarnaast vraag ik me af hoe het gaat als je door de modder of bijvoorbeeld de duinen rijdt? Dat lijkt mij het grote nadeel van hoefschoenen; modder en zand gaat toch helemaal in de schoenen zitten? Met kans op schuren?
Ik heb ze nog maar net. 8 augustus jl. aangeschaft. Bevalt prima.
Rijden kan ik momenteel niet ivm blessure van de pony. Pony loopt er in stap en draf aan de hand prima mee. Hij heeft er een aantal keer mee op de wei gestaan (uurtje of 5/6 per keer) en er komt niet noemenswaardig veel in de schoen terecht. Ik denk dat modder en zand wat er in komt er ook net zo makkelijk weer uit gaat. Op de trailer kwam er ook geen mest in de schoenen terwijl mijn pony daar met de achtervoeten flink in stond te dansen.
De enige plek waar het zou kunnen schuren (de rest zit echt op de hoef onder de kroonrand) is bij de ballen van de voet, maar daar komt dus helemaal niets tussen en dat blijft gewoon schoon. Misschien als je met je paard tot zijn knieën in de drek gaat dat het wil lukken, maar met gewone aarde, modder en steentjes tot nu toe niet. Schoen sluit ook overal mooi aan, dus kan ook niet makkelijk iets tussen komen.
Bella, even op de site van Renegade lezen, daar staat ergens een mail van iemand die een of andere modderrit gereden heeft (in Amerika). Vol lof terwijl ze vantevoren sceptisch was... (link er bij gezocht: http://www.renegadehoofboots.com/morelli-letter.html ) Het deel wat om de bal van de voet zit is open (gaatjes), daar kan dus alles wat er in komt ook weer uit. Aan de onderkant is dat deel ook open door het scharnierpunt. Zand blijft er dus - schat ik in, ik kan niet uit ervaring spreken, hoop dat anderen dat hier komen doen - niet in zitten en kan dus niet gaan schuren. De band die voorlangs om de koot gaat zit niet strak vast dus ook daar kan het zand er gewoon tussenuit.
Die band om de koot zit idd heel los. Is echt alleen voor extreme situaties (bijvoorbeeld het paard trapt zichzelf met de achterhoef op de ballen van de voorhoef). Ik zit er ook aan te denken om een 2e set te bestellen en die zonder kootband te gebruiken om alleen van en naar het weiland te gaan. (scheelt weer een bandje vastmaken). Ik gebruik daar nu mijn oude smitjes voor, maar die gaan niet lang meer mee ben ik bang (bijna 3 jaar oud nu).
Dank voor de reacties en de extra info. Ik zal eens foto's van de hoeven van mijn paard maken en informeren of de Renegades geschikt zouden kunnen zijn. Ik heb het verhaal gelezen van de 'Modder-experience' maar ben toch wel benieuwd naar praktijkervaringen in Nederland. Vaak komen toch de meest positieve verhalen op een website terecht.
Ik zou de schoenen overigens echt alleen gebruiken voor lange trainingsritten of wedstrijden op stenig terrein. Op ons eigen terrein loopt mijn paard gelukkig alles fluitend op blote voeten. Dat is gelijk de reden dat ik ijzers niet ideaal vind. Ik heb hooguit voor vijf ritten in het jaar extra bescherming nodig...
Ik zal vanmiddag foto's maken. Gelijk proberen of ik jouw duinen kan nabootsen. Er ligt dacht ik bij ons op het erf nog een bult los zand waar ik vast wel een paar keer doorheen mag banjeren.
Ik zal ook kijken of ik een flinke modderpoel kan vinden. Ik weet iig wel een klein blubberstukje, als het vrij is test ik dat ook gelijk!
Ik rijd zelf meer op de weg en in de bermen, maar ik wordt nu ook nieuwsgierig
Zijn deze schoenen sterk genoeg voor een paard dat de punten wat meer afslijt dan gewoon? De Old Macs heeft hij fiinaal doorgesleten op dat punt, maar die vond ik ook wat lomp (oude versie vermoed ik). Deze ogen beter qua pasvorm en afronding aan de voorkant.
Hier en daar is wat commentaar bijgevoegd bij de fototitel (links van de foto).
Moddertest ging niet, alle modder was al weer opgedroogd.
De duinentest geeft als resultaat na enkele stappen een beetje zand onder de zool. De ene schoen wat meer dan de andere, maar geeft geen problemen. Op andere plaatsen van de schoen (tijdens het uittrekken) geen korreltje te bekennen. Ik ben er een paar keer op en neer door heen gelopen en er op gelet dat de schoenen helemaal koppie onder gingen.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 29-08-08 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Zand onder de zool is niet zo'n probleem denk ik dat schuurt niet en er zal niet meer tussen komen dan er tussen 'past' zeg maar. De rest dus wat ik dacht (en hoopte).. loopt door alle openingen er weer net zo hard uit... perfect dus. *gaat foto's kijken*
Bedankt voor de foto's! Vind het toch prettig om 'ongeregiseerde' foto's te zien. Ziet er goed uit! Hihi.. geen spannend kleurtje gekocht? (Ik kan haast niet wachten tot ik een setje oranje schoenen kan gaan bestellen )
Eehh, de voorste schoentjes zijn/waren rood. Hij had ze toen niet in het zwart op voorraad. (had wel besteld kunnen worden, maar ik wilde ze liever direct ivm het aanstaande overlijden van mijn smitjes en ik kan echt niet zonder waar ik nu sta).
Dus heb ik ze met een spuitbus zwart gespoten. Slijt er ook wel weer vanaf, maar toch minder rood dan als het was
De meeste foto's zijn van de achterschoentjes, maar je kunt hier en daar nog een rode binnenkant zien.
@Sosha : Ziet er idd goed uit. Die 'achterklep' ziet er heel comfy zacht uit. Maar ik zie geen gaatjes in de zool zoals bij de OM's, dus kan het water er alleen maar via de achterkant weer uit.
Heeft die achterkant een klein opstaand randje of lijkt dat zo. En is die rand bij de kroonrandvoor van zacht materiaal of hard plastic ??