ijzers na 2 mnd er weer af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: ijzers na 2 mnd er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:57

Jelleee schreef:
Dat is minder. Is het er 's winters geen enorme modderpoel dan?
Bij mij liggen er voor het hek en bij voer/drink plaats betonplaten (wel de ruwere variant) anders heb ik 's winters een modderbad. Nagelbijten / Gniffelen

Ja het is helaas wel een modderbad bij het hek en de drinkbak in de winter.. Maar ik kan er niks aan veranderen omdat het niet mijn weiland is..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:59

annastasia schreef:
Mijn pony staat ook zonder ijzers.
Mevrouw wil beslist niet in de berm lopen, ook al is het fietspad 1 band breed dan nog moet ze perse daarover.
Ook galopperen we wel over de weg. Haar hoeven is nooit wat mee, en de hoefsmid hoeft er maar heel weinig af te halen. Ook al hebben we een aantal maanden niet buiten gereden.

Het ligt echt aan het paard of deze last heeft als deze weer ''kaal'' loopt. iedere paard is verschillend en je zou dat gewoon moeten uitproberen.

Mijn paard houd ook absoluut niet van de berm, die loopt ook het liefste over de weg Lachen
Ik zal wel kijken hoe het gaat, want morgen komt de hoefsmid haar natuurlijk bekappen Lachen

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:02

misschien moet je eens raad vragen aan je hoefsmid welke ijzers het beste zouden passen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:03

de ijzers gaan eraf..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:32

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gegaan is na het bekappen.
Van de ijzers af zou geen probleem mogen zijn maar omdat de overstap ijzers natuurlijk bekappen vind ik zelf wat enger.
Vooral omdat er in natuurlijke kringen graag aan het verzen wordt geknipt en dat de overgang weleens problemen oplevert met de pezen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:50

En hoe gaat het nu?
Let wel op, niet alle pony's kunnen zonder op de straat.
Mijn pony bijvoorbeeld loopt 24/7 in de wei met verharde stukken goed voer enz. en heeft toch best zwakke hoeven.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:25

Het verschilt idd heel erg per paard, maar door gezonde voeding, goede huisvesting en veel over de straat lopen kun je het wel verbeteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:03

Zahlina schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gegaan is na het bekappen.
Van de ijzers af zou geen probleem mogen zijn maar omdat de overstap ijzers natuurlijk bekappen vind ik zelf wat enger.
Vooral omdat er in natuurlijke kringen graag aan het verzen wordt geknipt en dat de overgang weleens problemen oplevert met de pezen.

dat zijn voornamelijk broodje aap verhalen Knipoog

ten eerste kan het verlagen ook geleidelijk gedaan worden

ten tweede heeft een paard er nauwelijks last van

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:06

De natuurlijk bekapper, Marco Krul komt vanavond langs. Ik zal jullie daarna op de hoogte brengen hoe het gegaan is.
Maar is het echt zo erg dat er geen verhard stuk in de wei is? Want ik heb het er met de eigenaar over gehad gisteravond, en die wilde het niet..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:07

Euh broodje aap???
Ah dat verklaart weer een hoop, de site paardnatuurlijk is een broodje aap Haha! Clown
Fijn dat je het toegeeft Arabesk want het verzenenen verhaal heb ik rechtstreeks van die site.

En het was geen commetaar maar een belangstellende vraag hoe het nu met haar pony/paard gaat want ik ben oprecht geintresseerd en hoe deze het bevalt op zijn nieuwe manier van bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:08

problemen met pezen, da's het broodje aap verhaal.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat. Ja

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:12

Ik zal ook wat foto's maken vanavond Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:16

Arabesk schreef:
problemen met pezen, da's het broodje aap verhaal.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat. Ja

Nee Arabesk het kan wel degelijk problemen met de pezen opleveren als een paard wat van nature hoge verzenenen heeft binnen een korte tijd laag op zijn verzenenen wordt gezet.
De druk die dan op de pezen komen te staan kan je niet als een broodje aap beschrijven.

Daarom is het ook zo belangrijk dat paarden die neigen naar een bokhoef vanaf het begin worden gecorriceerd zodat deze in de groeifase de pezen langer laten worden.
Eenmaal uitgegroeid kan je heel voorzichtig nog aan de stand werken maar dan wel met een groot risico.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:00

Over de ijzers (lees dat je ze er onderweg laat halen)
Maar je kan ook de smid vragen er van die hardmetalen puntjes in te zetten.
Ten eerste slijten de ijzers niet zo snel en volgens mij zijn ze dan ook niet zo glad,..
Kashmir versleet ijzers tot en met.. toen tijdje van die hardmetalen puntjes onder de ijzers gehad en ze gingen een stuk langer mee ook Clown Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 12:58

De hoefsmid zou eerst om 18.00 komen maar hij belde net dat hij om 15.00 komt. Dus het verslag komt ook eerder Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:03

Marco Krul is vanmiddag langs geweest Lachen
Hij was erg ontevreden over de manier waarop mijn paard op ijzers gezet was door de hoefsmid, de ijzers waren te klein en de spijkers zaten te hoog in de hoef. Maar hij zei wel dat mijn paard gezonde hoeven had, en dat het ondankts de verkeerde ijzers, wel snel goed zou komen.
Ik mag over 2 dagen rustig over de weg gaan stappen en ik mag gaan draven wanneer mijn paard het toelaat. Hij zij: 'als je een overgang naar draf maakt en je paard gaat binnen 3 passen zelf weer terug naar stap, dan zie je dat ze er nog niet klaar voor was.'
Marco war erg geduldig, mijn paard is niet de makkelijkste bij de smid (lees: elke keer been van die stander afhalen etc.). en hij werd niet boos ofzo, hij ging gewoon fluitend door met zijn werk.
Ik heb hem ook nog gevraagd hoe belangrijk hij het vind, bij natuurlijk bekappen, dat een paard ook op natuurlijke wijze gehouden werd (zo veel mogelijk weidegang etc.)
Hij zei: Natuurlijk bekappen heeft geen zin bij paarden die de hele dag op stal staan, maar een paar uur op stal maakt niet zo veel uit. Het liefste zie ik dat een paard altijd buiten staat en dat hij zo vaak mogelijk op de harde ondergrond getraind werd.
De hoeven van Misty zien er weer prima uit Lachen
Hij zij ook, dat de hoeven er een beetje brokkelig en lelijk uit gaan zien omdat ze ijzers heeft gehad, dus door de gaten die erin zitten, maar dat dat niet erg is. En over 6 weken komt hij weer terug Lachen Ik ben erg tevreden over Marco!
als iemand nog vragen heeft zijn die welkom Lachen