uitgedroogde hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Re: uitgedroogde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:57

_Saida_ schreef:
Je kan de scheur stoppen door je hoefsmid een gaatje bovenin de scheur te laten branden.
Verder zou je de hoeven kunnen afspuiten met water, of in een emmer water zetten (minstens 10 min. per hoef) en daarna in smeren met vet.
Als je alleen insmeert met vet sluit het de hoeven af en neemt het helemaal geen vocht op.

Ja maar ik weet zeker dat, dat niet gaat lukken met mijn jaarlinghengst *lees hittepettit* Cool

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:42

ikenindi schreef:
het komt gewoon van de droogte. die van mij krijgt dan ook kleine scheurtjes.
@ _saida_: vet is juist slecht!

Als je meteen de hoeven invet zonder ze goed nat te maken dan is het idd slecht.
Dan sluit het de hoeven af en nemen ze helemaal geen vocht meer op.
Juist door ze eerst per hoef minstens 10 min. goed nat te maken door ze in een emmer water te zetten of met de spuit erop en daarna in te vetten (dun laagje) zorg je ervoor dat de hoeven minder snel uitdrogen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:44

Arabesk schreef:
regelmatig bekappen

hoeven gaan scheuren of brokkelen omdat ze de hoefwand te lang is

Ben ik het niet mee eens.
Mijn merrie is vorige week bekapt en heeft nu ook een aantal brokjes eraf.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:46

qt_shetties schreef:
_Saida_ schreef:
Je kan de scheur stoppen door je hoefsmid een gaatje bovenin de scheur te laten branden.
Verder zou je de hoeven kunnen afspuiten met water, of in een emmer water zetten (minstens 10 min. per hoef) en daarna in smeren met vet.
Als je alleen insmeert met vet sluit het de hoeven af en neemt het helemaal geen vocht op.

Ja maar ik weet zeker dat, dat niet gaat lukken met mijn jaarlinghengst *lees hittepettit* Cool

Het branden voelen ze niet, hoor.
Als hij kan worden bekapt dan kan dit ook.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:30

Ik gebruik hoefvocht (soort wittig zalfje) en vind dit redelijk goed werken, hoefjes schoon maken goed nat maken beetje droog deppen en smeren.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:05

Ik haal manenvet bij een bevriend paardeslager. Dit vet komt puur uit de manekam van het paard zelf. werkt super.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:41

santos schreef:
Ik haal manenvet bij een bevriend paardeslager. Dit vet komt puur uit de manekam van het paard zelf. werkt super.

"ongeschikt voor vegetatiers" brrr Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:45

ElCid schreef:
santos schreef:

"ongeschikt voor vegetatiers" brrr Knipoog

Maar wel heel natuurlijk Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 06:05

insmeren met laurierzalf van de boerenbond, en idd als de hoefwand te lang is gaat hij scheuren.. ga eens een gesprek aan met die naturels, en ga er ook een keer kijken naar die hoeven.. je zult t echt niet geloven maar hun manier werkt! ( ik was eerst echt een anti naturel, vond die mensen maar geitewollesokken ROFL maar series lees ff de theorie en ga bij zo'n geitewollesok langs Tong uitsteken )

maddy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:34

mijn merrie had ook altijd hele droge hoeven waar scheurtjes in kwamen volgens mijn hoefsmid moest ik eens zonnebloemolie er op gaan smeren zelf had ik eerst zoiets van zonnebloemolie? vond hete en beetje raar klinken maar heb het gedaan en het heeft super gewerkt de hoeven zien er er weer super uit en niet droog meer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:37

Zonnebloemolie mengen met azijn werkt nog beter, gewoon in een glazen potje.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:27

Azijn droogt toch juist uit?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:30

Nee hoor werkt super na 1 keer zie je ze al opknappen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:13

En hoeveel doe je dan bij elkaar? Van allebei evenveel?

rintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:31

werkt teer ook? want me vriendin zegt van wel maar ik dacht dat het alleen voor hoefbevangenheid was..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:34

Teer doe je op de straal en dat maakt de straal sterker en werkt tege nrotstraal naar mijn idee niet tegen uitgedroogde hoeven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:03

roxxxiejjj schreef:
Biotine moet mijn paard het hele jaar en dat bevorderd alleen de hardheid en hoefgroei(en dat met die vacht)

Sorry, maar dit klopt niet helemaal.
Biotine bevordert de groeisnelheid, níet de kwaliteit van de hoef.
Wil je de kwaliteit verbeteren (hoefwand dikte, brokkelhoeven, dunne zool) dan kun je Silicea D12 geven.(Dr. Vogel, gewoon bij de drogist).

Wat droge hoeven betreft. Ik heb ooit een testpot Espree hoefbalsam gekregen van een leverancier. Dit was SUPER spul tegen droge hoeven. Zelfs na drie dagen zagen de hoeven er nog 'vochtig' uit, je kunt echt zien dat het in de hoef trekt.
Nu is Espree érg duur (geloof dat de hoefcreme niet eens meer in't assortiment zit), maar ik ben er bij toeval achter gekomen dat de witte potten hand/body creme die je bij de Tuinen, sommige supermarkten en ik geloof ook 't kruidvat ofzo kunt kopen, precíes het zelfde spul is en dezelfde uitwerking heeft op de hoeven. En zo'n pot kost maar 7 euro nogwat. Het trekt echt in de hoef, sluit de hoef niet af voor vocht en maakt de hoefwand elastischer. Ook m'n hoefsmid zag het verschil.
Het gaat dan om de Echinacea Hand & Bodycrème, verrijkt met Aloë Vera.
Afbeelding
Mijn paard met méga-brokkelhoeven kreeg met Silicea en deze creme één a twee keer per week, súper hoeven die niet te droog waren en niet meer brokkelden.