Hoefijzers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Re: Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:27

Marjo_x schreef:
Jaa .. Maar niemand van jullie zelf kan even een korte opsomming van feiten geven ?

Waarom moet iemand het helemaal uit typen als het ook gekopiëerd kan worden. Er wordt hetzelfde mee bedoeld Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:28

Coconuts schreef:
Dat is juist waarom ze denken dat het aan de ijzers ligt; hij ging kreupel lopen vlak nadat hij voor het eerst ijzers had Knipoog Juist omdat hij keiharde hoeven van zichzelf heeft, deed de vorige eigenaresse niet aan ijzers. Dus nu hij op ijzers staat omdat dit 'beter is door het buitenrijden' loopt hij nu waarschijnlijk kreupel.

Oh oke! Ik snap 't

Had zelf eerst ook ijzers omdat ze hard sleten, ik kwam vaak op 't harde. Nou, zijn hoeven waren nog nooit zo slecht geweest! Scheuren erin.
Ijzers eraf en toen geen scheuren meer gehad (laatst, maar dat was vanwege het weer. Eerst nat, toen droog, toen opeens weer nat)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:29

Oke okee...hier een heel lang stuk van http://www.hoefnatuurlijk.nl !

Citaat:
Er zijn meer dan een dozijn bekende manieren waarop de hoefijzers schade toebrengen aan de hoeven, benen, en bloedcirculatie van het paard. De grootste schade wordt veroorzaakt door verlies aan bloedcirculatie in de hoef en verlies van schokabsorptie.

Verminderde doorbloeding
Wanneer het paard zijn hoef op de grond plaatst, zet de conische hoefwand aan de bodem uit, wanneer hij de hoef optilt veert de hoef weer terug naar zijn gesloten vorm. Dit spreiden en samendrukken werkt als een pomp; men noemt dit het hoefmechanisme. Bloed wordt op deze manier door de hoef gepompt.

! Wat het hoefmechanisme is en hoe belangrijk dit is voor de doorbloeding van de hoef kun je lezen op onze pagina over anatomie onder het kopje Hoefmechanisme. Bijna alle hoefproblemen zijn terug te voeren op een gebrekkige doorbloeding, deels veroorzaakt door het gebruik van hoefijzers.

Hoefijzers worden onder de hoef genageld wanneer de hoef in zijn gesloten, 'los-van-de-grond' positie verkeert. Zodra er een hoefijzer onder zit kan de hoef nauwelijks meer spreiden tijdens het grondcontact, de pompfunctie gaat grotendeels verloren; er ontstaat een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef. Het gevolg is dat de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter wordt, beschadigingen langzamer genezen en de witte lijn verzwakt raakt en uitrekt.

Op de plaatjes hiernaast zie je hoe de hoefwand beweegt bij een onbeslagen hoef en bij een beslagen hoef. De beslagen hoef kan niet goed uitzetten tijdens het contact met de grond omdat de hoefwand tot halverwege vastgenageld zit. Alleen het achterste stuk van de hoefwand kan nog bewegen waardoor de pompwerking grotendeels verloren gaat.
Verminderd gevoel
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier.
In de grafiek zie je de trillingen die optreden wanneer de hoef de harde bodem raakt. Bij een beslagen hoef zijn zowel de amplitude (sterkte) en frequentie veel hoger dan bij een onbeslagen hoef.
Verminderde schokabsorptie
Een blote hoef is sterk maar toch elastisch, de veerkracht van de hoef kan een klap van meer dan 1000 kilo opvangen. Maar een hoefijzer houdt de hoef in een vaste vorm en driekwart van de schokabsorptie gaat verloren (Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert). De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

Bovendien blijken hoefijzers trillingen met een hoge frequentie te veroorzaken, trillingen die zich door de benen verspreiden en de hoger gelegen gewrichten beschadigen. Artrose en rugpijn kunnen hier onder andere een gevolg van zijn.
Verzwakking van de hoefwand
Van nature is de hoefwand meestal niet plat aan de onderkant maar zit er een uitsnede in de kwartieren (de kwartierboogjes). Bij beslagen paarden wordt de hoefwand echter vlak bekapt en zijn de kwartieren eigenlijk te lang. Normaal gesproken zouden ze daar als eerste gaan afslijten of zelfs afbrokkelen zodat de natuurlijke vorm wordt hesteld maar dat gaat niet wanneer er een hoefijzer onder zit. De hoef reageert daarop door een dunnere en dus minder stevige hoefwand te produceren die sneller kan slijten.
Nagelgaten
De nagelgaten verzwakken zoals iedereen wel weet de hoefwand behoorlijk. Minder bekend is dat de witte lijn, waarmee het hoefbeen aan de hoefwand is verbonden, ook behoorlijk verzwakt raakt van de hoefnagels die er doorheen worden geslagen. De nagelgaten bieden bovendien toegang voor schimmels en bacterieën die hier een waar voedingsparadijs aantreffen en de hoef van binnenuit ongestoord kunnen aantasten.
Verandering wrijvingsweerstand
Hoefijzers veranderen de wrijvingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden hoefijzers een beetje door; het paard zal gemakkelijker verkeerde manieren van lopen aanleren. Worden er zogenaamde kalkoenen gebruikt dan wordt de wrijving juist te hoog; als het paard op zachte boden een abrupte wending maakt, kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaat grote schade aan het bewegingsapparaat.
Verhindering hoefslijtage
Wanneer de hoef niet goed bekapt is (en de hoef heeft daar vaak een ander idee over dan de hoefsmid) dan kan de hoef zichzelf corrigeren. Teveel uitstekende onderdelen en onregelmatigheden slijten harder af en na korte tijd heb je een hoef zoals die zou moeten zijn. Maar wanneer een hoef beslagen is valt er niets meer af te slijten; eventuele fouten blijven zitten tot de volgende bekappingsbeurt of langer. De hoefslijtage is bovendien nodig om een sterke hoef te krijgen, op dezelfde manier als waarop contact met ruwe voorwerpen bij mensen voor eelt zorgt.
Op deze warmtefoto staat een paard dat aan EEN been een hoefijzerheeft.

Duidelijk is te zien dat dat ene been kouder is dan de andere. Dat is een gevolg van de verminderde pompwerking van de hoef, die door het hoefijzer niet meer kan spreiden en samentrekken.
Verhindering hoefonderhoud
Regelmatig onderhoud aan de hoeven, zoals het bijraspen van scheuren, brokkels of andere onregelmatigheden kan niet meer plaatsvinden omdat het hoefbeslag in de weg zit. Onderhoud wordt dan noodgedwongen gelimiteerd tot de zoveel-wekelijkse bekappingsbeurt. Hierdoor is de hoef dus gemiddeld gezien te lang, waardoor de hoef het gebrek aan slijtage probeert te compenseren door sneller slijtend weefsel te produceren: de hoefwand wordt dunner en zal uit gemakkelijker brokkelend en splijtend weefsel bestaan.
Verzwakking van de zool
De zool is eigenlijk een soort eeltlaag. Deze laag is niet vanzelf zo hard maar moet dat worden door het samendrukken tijdens het contact met de grond. Bij een paard dat hoefijzers heeft kan de zool geen contact meer maken met de grond en de buitenste laag van de zool wordt niet meer samengeperst maar verandert dan ook in een poederachtige brij. Je ziet deze kruimelachtige laag bij ieder paard dat hoefijzers heeft. Door verminderde doorbloeding wordt de zool nog eens extra verzwakt. Zoolkneuzingen treden vaker op bij beslagen paarden dan bij onbeslagen paarden.
Gewichtsverandering
Vergeleken met de mens heeft het paard heel dunne benen. Dit komt doordat bij een paard de spieren niet ín maar voornamelijk bóven de benen zitten. De spieren zelf hoeven daardoor niet bij iedere pas door de benen meegenomen te worden. Dat is niet voor niets: Door de benen licht te houden kan het paard meer snelheid ontwikkelen en blijven de versnellingskrachten toch binnen de perken. Ook de hoeven zelf zijn verbazingwekkend licht van gewicht. Hoefijzers gaan met hun zware gewicht radicaal tegen de bedoelingen van de natuur in en zorgen dat er krachten optreden waar de benen nooit voor bedoeld zijn.
Versmalling van de hoef
Een andere vorm van schade door hoefijzers is dat de hoef wordt samengeknepen (gecontraheerd). De hoef heeft immers een conische vorm: De hoef begint met groeien aan de kroonrand en zet op weg naar beneden uit. De animatie is met opzet wat overdreven om goed duidelijk te kunnen maken wat er gebeurt.

Een hoef groeit natuurlijk altijd. Na iedere bekapping begint de hoef gelijk weer langer te worden. Door de conische vorm van de hoef betekent "langer worden" ook "breder worden". Dit is een proces dat voortdurend doorgaat.

Tijdens het groeien kan de beslagen hoef echter niet meer breder worden, want de ijzers fixeren de hoefwand. Toch groeit de hoef door, dus er zal "iets" moeten gaan gebeuren. De hoefwand moet noodgedwongen een steilere hoek gaan aannemen.

Omdat de onderkant van de hoef niet breder kan worden maar "vast" staat wordt de hoef tijdens het groeien hogerop steeds smaller. De hoef verandert langzaam van conisch in een cylinder-vorm. De hielen van deze cylinder draaien naar binnen en zorgen voor een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er "witte lijn" beschadiging ontstaat en kan pijn veroorzaken.

Het smaller worden van de hoef gebeurt bij iedere hoef waar ijzers onder zitten! Op de animaties hiernaast is dat proces voor de duidelijkheid overdreven. In werkelijkheid, als je maar lang genoeg wacht, groeit een gedeelte van de hoef over het ijzer heen. Maar eigenlijk wil de hoef nog verder uitzetten maar wordt dit uitzetten belemmert door het hoefijzer. Aangezien de hoef al begint te groeien op de dag van de bekapping zelf start ook het verdrukkingsproces al langzaam maar zeker direct na de bekapping.

Ach, het valt wel mee? Stel je voor dat dit samendrukken iedere keer maar een halve millimeter is... Na 20 bekapbeurten is dat al een hele centimeter! Dit proces herhaalt zich bij iedere bekapping. Het houdt pas op wanneer de hoefwanden (van voren af gezien) zo steil zijn geworden dat ze loodrecht naar beneden lopen. En aangezien dit bij beslagen paarden regelmatig voorkomt zijn we zo gewend aan dat beeld dat het niet eens meer opvalt. Maar let maar eens op de vorm van de hoef van een onbeslagen natuurlijk paard, dan zie je het verschil. En dan zie je ook hoeveel paarden er rondlopen met samengeknepen hoeven. Geen wonder dat daar uiteindelijk allerlei problemen door ontstaan!

De problemen die ontstaan door contractie van de hoef zijn onder andere een verminderde doorbloeding doordat het hoefmechanisme zo niet of nauwelijks meer werkt, en de interne weefsels in de verdrukking raken. Dit resulteert weer in een verzwakte witte lijn en door het zakkende hoefbeen een chronisch ontstoken zoollederhuid. De ruiter merkt dit doordat het paard gevoelig gaat lopen.

Op de afbeeldingen hieronder staan overgroeide hoeven; hoeven die te lang zijn doorgegroeid. Met opzet zijn overgroeide hoeven gekozen omdat hier heel duidelijk het verschil is te zien tussen een hoef zonder, en een hoef met hoefijzers.

Hoef zonder ijzer

Deze overgroeide hoef was onbeslagen. Duidelijk is te zien dat de hoef, vooral aan de hiel, naar buiten toe groeit.

Hoef met ijzer

Deze overgroeide hoef was beslagen. De hoef kon tijdens de groei niet uitzetten en het gevolg was dat de hiel werd samengeknepen.

Let ook op de vorm van de rechter hoef, deze is cylindervormig omdat de hoef tijdens het groeien nooit kon uitzetten naar een conische vorm.
Ook bij niet-overgroeide beslagen hoeven gebeurt dit uiteindelijk. Het enige moment waarop de hoeven kunnen uitzetten is tijdens het wisselen van de ijzers en dat duurt maar kort vergeleken met de tijd waarin de hoeven (letterlijk) vastgenageld zijn!
Belemmering van de groei
Vóór het vijfde levensjaar tellen de effecten nog veel zwaarder: Paardenhoeven zijn pas volgroeid wanneer een paard een jaar of vijf oud is. Wanneer een paard voor die leeftijd hoefijzers krijgt kan het hoefbeen niet naar volwassen afmetingen uitgroeien; de hoef blijft permanent (te) klein en samengeknepen.
Nadelen voor de eigenaar
Afgezien van de gezondheidsproblemen die hoefijzers met zich meebrengen kleven er nog een aantal andere nadelen aan hoefijzers:
Onderhoudsgevoeligheid.
In de praktijk gaat er nogal eens wat mis met hoefijzers (loszittend ijzer of verlies van een ijzer). Hoeven beslaan is, in tegenstelling tot normale hoefverzorging en bekapping, niet zelf door paardeneigenaars uit te voeren en men is dan ook afhankelijk van de hoefsmid. Ongelukjes met hoefijzers gebeuren altijd net voor een belangrijke wedstrijd of uitstapje waardoor men in de zenuwen moet zitten of de smid nog wel op tijd zal komen.
Hoefijzers zijn duur.
De kosten van een cursus Natuurlijk Bekappen, bekappingsgereedschap en dergelijke heeft men na het weglaten van de hoefijzers doorgaans al na twee of drie bekappingen terugverdiend, om niet te spreken over de toekomstige dierenartskosten en afschrijving van het paard waar men flink op gaat besparen.
Hoefijzers zijn glad.
De kans op uitglijden is groter, zowel op asfalt als op gras, en als er sneeuw ligt geeft het ook al weer ellende. Zogenaamde kalkoenen brengen weer het probleem met zich mee dat er bij een misstap grote schade aan het bewegingsapparaat kan ontstaan, bovendien kan men met kalkoenen weer niet over de verharde weg rijden.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:29

Ik bedoelde meer dat veel zeiden "Er is nu meer bekend over gevolgen van ijzers" Daar schiet ik niks mee op toch Vork

@ Coconuts.. Ik had die zin al gepost voordat iemand die opsomming hier neerzette Knipoog
Laatst bijgewerkt door Aradis op 09-06-08 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:30

Coconuts schreef:
Het probleem is alleen, dat daar niet aangegeven wordt wanneer je er precies tegen bent.
Zijn jullie er ook tegen dat een paard, wegens medische redenen, ijzers krijgt (met één of ander matjes tussen de zool en het ijzer). Ik weet niet precies hoe het zit, maar omdat 2 paarden bij ons op stal dit hebben (de één heeft een zwak achterbeen door een ongeluk met een riek van een aantal jaar geleden en de ander heeft sowieso wat slechte benen, nu helemaal na een klap van een ander paard) vraag ik mij af of jullie hier dan ook tegen zijn.
Ik weet niet precies hoe het verhaal loopt, vandaar dus maar even 'wegens medische redenen' Knipoog

Verder ben ik niet specifiek voor of tegen. Ik wil het alleen liever niet hebben omdat ik het fijner vind voor mijn paard, zo zonder ijzers Lachen

Ik ben tegen. Vanwege medische redenen vind ik het wel kunnen! Anders heeft dat paard ook geen fijn leven meer.

Wat ik me dan meestal wel afvraag: Hoe kan het zijn dat een paard zo'n slechte hoeven heeft dat het niet anders kan dan ijzers eronder?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:30

polly2 schreef:
Omdat er tegenwoordig een stroming is ontstaan van "hup...terug naar de natuur"....
waar niks mis mee is, ware het niet, dat nieuwe stromingen altijd doorslaan en de realiteit uit het oog verliezen....
Kijk....een paardenvoet zonder ijzer, is in principe beter....

Alleen.....net zoals veel mensen niet nadenken en hun paard klakkeloos op ijzers zetten uit gewoonte....kunnen anderen zich niet voorstellen dat er wel degelijk omstandigheden zijn waarbij een ijzer wel nuttig is.

De realiteit is: kijken naar je paard...kijken naar je omstandigheden en daar je beleid (wel of geen ijzers) op aanpassen....

Maar dat is klaarblijkelijk erg raar voor sommige mensen....

Amen.... Mijn paard staat alleen voor op ijzers. Ik heb t 3 jaar alng geprobeerd om m blootvoets te laten lopen. Mijn paard heeft voor erg brede vorm hoef( kruising fries x clydesdale) , achter heeft hij gewoon moddeletje. Doordat hij ook voor de wagen loopt loopt hij veel op straat. Zijn voorhoeven scheurede steeds doordat hij op steentjes en zo trapte. Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om m voor op ijzers te zetten. Geen problemen meer en hij loopt er prima op. Mijn idee: zonder ijzers super maar soms lukt dat gewoon niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:33

Ik was eerder ook altijd bang om mijn paard blootvoets te laten lopen. Maar madame is zo lenig dat ze haar voor ijzers er met haar achterbenen af trapt. We lopen nu veel op de weg, blootvoets, en het gaat perfet, kei en kei harde hoeven. Het is onzin dat je alleen maar wel buiten kunt rijden met ijzers, zonder gaat het net zo goed. Kwestie van goed hoefonderhoud...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:34

_Skess_ schreef:
zie bovenstaand bericht van mij Knipoog Waarom zouden ijzers nuttig zijn dan polly2??

Kijk...dit bedoel ik nu precies....

Als de slijtage van je hoef groter is dan de aangroei...dan zul je de hoef moeten beschermen tegen de grotere slijtage door een ijzer (of een hoefschoen om mijn part).
Dat is zo logisch als wat....

En...als je je paard op scherp moet kunnen zetten, voor wedstrijden, zul je ook ijzers nodig hebben.

En kom nu niet met het artikel aan van de site van de naturals...waarbij een Grand Prix amazone vertelt dat je ook zonder ijzers kunt....
Het is namelijk zo, dat wie op het amateurniveau rijdt, dat daar de wedstrijdterreinen niet altijd dusdanig zijn dat dat opgaat.
Wie, zoals ik wel twee keer onder het paard heeft gelegen, doordat het uitgleed (en zelfs een keer onder de kar, doordat het paard doorglibberde in een menhindernis), die trekt zijn conclusies wel en zet zijn paarden in het vervolg wel op scherp.

Dat wil niet zeggen dat er geen nadelen aan ijzers kleven. Uiteraard: hoeven droger eerder uit door warm beslag, nagelgaten kunnen gaan scheuren, verminderd hoefmechanisme etc., allemaal waar. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel (zei Johan Cruijff en hij heeft gelijk).
Ook zonder ijzers zijn er wel problemen: ik ken ze ook die uit principe hun paard blootsvoets laten lopen, maar die zo ver doorgaan dat het tot op het leven afslijt en die dieren lopen ook kreupel...maar ijzers blijven uit den boze.... Dan ben je niet reëel bezig.
Voor mijn paarden geldt: het paard dat blootvoets kan...loopt blootvoets (ook bij buitenritten) en paarden waar ik intensief mee op wedstrijd ga, of die voor de koets kilometers over de weg lopen...die hebben ijzers onder....

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:35

Joonsel schreef:
Wat ik me dan meestal wel afvraag: Hoe kan het zijn dat een paard zo'n slechte hoeven heeft dat het niet anders kan dan ijzers eronder?

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet.. Ik zal het eens navragen, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Waarschijnlijk krijg ik iets te horen over het dempen oid door het 'matje' wat ertussen zit. Maar ik kan het altijd vragen Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:36

sorry maar mag ik eventjes lachen?

Een hoef slijt echt niet tot het been aan af hoor. Je hoeft ze daar bovendien niet tegen te beschermen door middel van vetjes en spulletjes.

Door een ijzer groeit de hoef juist over het ijzer heen wat de meest nare gevolgen kan geven. Je belemmert zo de groei van de hoeven (zie mijn quotes in dit topic).

En nee..mijn merrie glijdt niet uit bij nat gras. Ik ben naar veel wedstrijden geweest en ik zie juist eerder paarden met ijzers glijden in nat gras of blubber dan paarden die op blote voeten lopen.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:38

Als je maar vaak genoeg over het harde moet rijden kan een hoef vergenoeg afslijten hoor! En dat groeit echt niet weer in 1 nacht aan!

Mijn vzpony glijdt ook niet uit omdat ie toevallig ijzers heeft ofzo!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:39

Zelf heb ik een pensionstal; mijn franchisegever kwam met een voorstel > 'elke nieuwe klant die een paard heeft op ijzers doe je een voorstel: haal de ijzers eraf, kijk het een jaar aan hoe alles gaat. Als blijkt dat er problemen ontstaan mbt ijzers, dan betalen wij alle kosten. Als blijkt dat het paard zonder ijzers kan, laat het de mensen verder vertellen. '
Dit hebben we dus gedaan, resultaat; geen enkel paard kreeg problemen, gingen zelfs beter lopen! Ook paarden die voorheen op andere stallen constant problemen hadden met hoeven waarvan een enkele zelfs al 'opgegeven' waren door hoefsmeden en dierenartsen!
Ik spreek hier over theoretische EN praktische ervaringen, bij verschillende paarden, verschillende leeftijden en verschillende takken van sport. Een enkeling bij ons op stal loopt in de topsport (military) ZONDER ijzers.
Bij mij op stal geldt een keiharde regel; ijzers eraf, wij geven goede begeleiding en voorlichting, maar wanneer een klant eigenwijs is en niet open staat voor deze toch wel nieuwe benadering...... kan ie oprotten en nooit weer terugkomen >wij doen niet aan dierenmishandeling.
Goede hoeven krijg je alleen door goede voeding, goede huisvesting EN geen ijzers; wanneer je geen ijzers hebt en de voeding is slecht of de huisvesting is slecht, dan gaat met mis; dan brokkelen de hoeven en blijven ze week.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:40

Hij groeit niet in een nacht aan nee, maar de hoef geeft dan zelf wel een seintje door en hij slijt echt niet af tot bloedens aan toe Knipoog Overmatige slijtage komt vaak omdat de zijkanten van een hoef niet goed gevijld zijn.

@ madamX

zo, ik heb bewondering voor je! Super die regeling op jouw stal!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:43

_Skess_ schreef:
Hij groeit niet in een nacht aan nee, maar de hoef geeft dan zelf wel een seintje door en hij slijt echt niet af tot bloedens aan toe Knipoog Overmatige slijtage komt vaak omdat de zijkanten van een hoef niet goed gevijld zijn.

Zou wel een foutje zijn van de natuur als de hoef tot bloedens toe zou afslijten *LOL*

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:44

Daarom, dat doen ze echt niet. Wat denk je van wilde paarden die op rotsen lopen? Of IJslanders in ijsland? Die lopen over de meest gruwelijke bodems en rotsen. Hun hoeven slijten ook af, maar echt tot kort af? Nee hoor Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:45

_Skess_ schreef:
En nee..mijn merrie glijdt niet uit bij nat gras. Ik ben naar veel wedstrijden geweest en ik zie juist eerder paarden met ijzers glijden in nat gras of blubber dan paarden die op blote voeten lopen.

Inderdaad, bij ons ligt de stal iets lager dan de weg. Hoevaak ik paarden met ijzers niet uit zie glijden op de heuvel naar beneden.. Mijn paard heeft vorig jaar ook 1 periode op ijzers gestaan (liever nooit weer..) en we gleden samen wat af. Zonder ijzers is ze nog nooit 1x uitgegleden. Ze lijken meer grip te hebben dan met ijzers. Ik hou mijn hart vast, elke keer weer als ik iemand met zijn of haar paard naar beneden zie komen. Helemaal als het heeft geregent, of wat denk je als het heeft gevroren.. Brr!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:46

vergelijk het maar eens met jezelf. Met gladde schoenen glijd je sneller uit dan op je blote voeten. Dan heb je echt veel meer grip. Ik heb zoveel paarden zien glijden met ijzers, gewoon weg levensgevaarlijk.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:49

_Skess_ schreef:
vergelijk het maar eens met jezelf. Met gladde schoenen glijd je sneller uit dan op je blote voeten. Dan heb je echt veel meer grip. Ik heb zoveel paarden zien glijden met ijzers, gewoon weg levensgevaarlijk.

Hm ja, heb ik ook ervaring mee gehad. Ook met ijs/ sneeuw blijft alles onder de hoeven plakken.
Zonder ijzers heb ik daar nooit last van gehad!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:51

madamX schreef:
Kennis op het gebied van de schadelijke gevolgen van ijzers is idd verbeterd.
Een simpel onderzoek bij de grote verzekeringsmaatschappijen leert ook: hoe meer paarden er beslagen werden, hoe meer paarden er bij de slacht werden aangeboden.

Ik ben toch wel erg benieuwd naar het rapport van dit onderzoek.
Tis erg gemakkelijk iets te roepen maar zou er graag een onderbouwing bij zien.
Ben dus erg benieuwd naar de link van dit onderzoek.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:51

_Skess_ schreef:

Inderdaad. Ook buiten op het asfalt met schrikreacties.
Ik heb een keer iemand bijna onderuit zien gaan omdat ze een ander paard de weg over wou helpen, maar haar paard nam de draai een beetje scherp. Bijna paard onderuit voor een vrachtwagen (stond wel stil hoor). En uiteraard had hij ijzers..

Ik ben niet iemand die geheel tegen ijzers is, maar ik vind het eerder ondingen Bloos Mijn paard haar hoeven zijn perfect. Elke 8 weken worden ze netjes bekapt (niet speciaal door een natuurlijk bekapper oid hoor) en ik kijk ze elke dag na. Mochten ze nou echt wat kort afslijten door het buiten rijden, dan ga ik wel wat extra in de berm of een weekje de bak in. Daarna zijn ze al weer wat bijgekomen. Ze groeien best netjes!
Maar misschien is mijn paard een uitzondering Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:54

*zucht* Zoveel mensen zoveel meningen... Ik sluit me aan bij Polly2...
Als t zonder kan, perfect! Maar er zijn nu eenmaal paarden die niet zonder kunnen...heb ik er twee van... Wou dat t kon, maar zonder ijzers gaat niet. De ene is nog jong, krijgt dus ook pas ijzers als ie goed is ingereden, maar t is al lang duidelijk dat hij iig voor ijzers zal moeten. Mijn merrie is ouder, heeft ijzers voor, ook zij kan niet zonder. Helaas moet ze binnenkort toch ook achter op ijzers...heb lang getwijffeld, maar pijn in de voetjes is ook niet prettig...

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:58

skippy1 schreef:
*zucht* Zoveel mensen zoveel meningen... Ik sluit me aan bij Polly2...
Als t zonder kan, perfect! Maar er zijn nu eenmaal paarden die niet zonder kunnen...heb ik er twee van... Wou dat t kon, maar zonder ijzers gaat niet. De ene is nog jong, krijgt dus ook pas ijzers als ie goed is ingereden, maar t is al lang duidelijk dat hij iig voor ijzers zal moeten. Mijn merrie is ouder, heeft ijzers voor, ook zij kan niet zonder. Helaas moet ze binnenkort toch ook achter op ijzers...heb lang getwijffeld, maar pijn in de voetjes is ook niet prettig...

Mag ik vragen waarom ze niet zonder kunnen dan? Lachen (Pijn, maar waardoor?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:59

_Skess_ schreef:

Maar paden met kiezels ontwijk jij ook liever op je blote voeten. Met paarden ligt dat verschillend, de een loopt er zo overheen en de ander heeft gewoon pijn. Ijzers zijn een goede uitkomst voor paarden met gevoelige hoeven, als je zo'n paard hebt en er geen ijzers onder doet zou ik dat erg zielig vinden. Zoals men al tijden zegt, kijk naar je paard en dan weet je wat goed is Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:59

In de paardenkrant van 6 juni staat een heel leuk stuk geschreven door een hoefsmid waarbij hij vraagteken zet bij het welzijn van paarden die blootvoets of zonder proppen op gras gestart worden.
Nu heb ik zelf mijn wedstrijdpaard, Z2, ook blootvoets staan (gewoon netjes traditioneel bekapt) en zoek ik mijn wedstrijden zo ut dat ik weet op wat voor een bodum ik start.

Na het lezen van dit stuk kan ik mij wel vinden in de stelling dat het KNHS best wel eisen mag stellen aan het gene wat onder de voeten zit van de paarden om blessure leed en ander trauma te verkomen.

Zitten hier toevallig ook paardenkrant lezers die dit stuk gelezen hebben?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:00

Mijn paardjes staan op ijzers.
1 moet (medisch) en de ander loopt gevoelig op grind.
(bij ons hebben ze diverse zandwegen verhard met puin Boos! )
na diverse keren last gehad van kapotte hoeven toch weer op ijzers.

Had ook een kleine A-welsh, en die stond zonder.