Overdreven hoefverzorging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overdreven hoefverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:21

Dat versta ik ook niet onder wassen rockey. Clown

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:33

Ach, als die mensen het leuk vinden om hun paard glimmend op stal te hebben....
Krijgt ie toch lekker aandacht...???
paarden zat die niet uit hun "hok" gehaald worden...
Dat is veel erger..

Persoonlijk heb ik iets tegen hoefvet..

Gezonde hoeven.. (heb het niet over afwijkende...)
gewoon uitkrabben niet dichtsmeren met allerlei middeltjes..
lekker beweging geven..
vocht.. (schoon)
dan zijn voeten doorgaans het gelukkigst.. Haha!

maw.. als die van mij op stal staat.. uitkrabben voor het rijden (viezigheid)
na het rijden in binnen of buiten baan of in de blubber van wei.. niet uitkrabben..
(of het moet verplicht zijn ivm zand op het pad.. maar dat kun je ook opvegen..)
buitenrit.. wel uitkrabben... (kans op steentjes.. etc.. troep..)
En tijdig laten bekappen/beslaan..

wassen??? soms.. voor wedstrijd, als ie niet in de wei moet.. en het niet koud is..
gezien momenteel in de wei.. afspuiten.. uiteraard voor wedstrijd wel staartje wassen.. Cool

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:18

mijn hoefsmit zegt dat hoeveninvetten niet heel slecht is, mits je doet zonder de hoef eerst nat te maken, zodat het vocht samen met het vet/olie er in trekt.

verder spuit ik haar bijna elkedag af, is ook lekker verkoelend.
in de zomer stap ik der dan aan de hand droog en in de winter zet ik haar onder het solarium. de hoeven maak ik ook elkedag even schoon, met water en een borstel. ik vet ze denk ik 1 á 2 keer per week in met hoef olie. en haar staart was ik denk ik zo'n 1 á 2 keer per week. ze heeft een witte staart dus die is al snel vies... en der manen was ik denk ik 2 keer per maand (zijn ook wit)

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:03

ik ben het niet zo eens met dagelijks vetten en olien van hoeven. ze worden er zwakker door !, ik deed het namelijk ook regelmatig bij mijn paardje maar haar hoeven werden er niet beter op. ik ben hier mee gestopt en hara hoeven zijn veel steviger geworden, de natuurlijke aanmaak en herstel van hoeven word bevorderd als je er zo min mogelijk aan doet, maarja dat is natuurlijk ook bij ieder paard anders. als de hoeven er goed uitzien is er blijkbaar niets aan de hand

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:49

Lijkt mij wel erg vaak, maar liefst voor en na het rijden heel die riedel! Maar op zich kijk ik er niet vreemd van op, ik en inderdaad ook van die mensen die elke dag heel hun paard wassen, poetsen, boenen, schrobben, van kop tot teen. En daarna vooral veel dekens erop, want anders wordt ie vies. Iedereen moet het zelf weten, maar voor mijn idee is het wel gewoon een paard, die mag af en toe best lekker vies zijn! Overigens stond mijn paard laatst te hoesten en maakte iemand een prachtige opmerking "jah, ze hebben in de regen gestaan, dus daarom zal ze wel verkouden zijn". Sja, als ze niet eens meer tegen een regenbuitje kunnen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:38

paarden zijn van nature waterdicht, maar niet als je hun vetlaag eruit wast met shampoo Clown

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:40

hmm mijn paarden gaan ook gewoon naar buiten als het regent, maar dan wel met regendek Knipoog en nu spuit ik ze nog iedere dag af, ze staan niet meer met deken, al een tijd niet meer Lachen ik scheer ze als het nodig is wel in de winter, want anders zijn ze na de training helemaal zeik nat..

maar even over wel of geen spullen op de hoeven smeren. mijn hoefsmid die de nieuwe team hoefsmid wordt na die we nu hebben, voor nederland, die doet na elke bekap beurt of nieuwe ijzers eronder, altijd de hoeven olien, dus zo heel slecht zou het ook weer niet zijn...