suleilitha schreef:Ik twijfel, volgens mij zijn het peesschede-gallen. Die zien er net zo uit, en is een overvulling van de peesschede. Dierenarts er bij halen is raadzaam.
Een schiefel komt door geweld van buitenaf en dan is het wel erg raar, dat het dier ze aan beide benen heeft, op dezelfde plaats.
een schiefel komt ook door irritatie van het botvlies. Dat kan komen door de groei, waarbij het griffelbeentje het bot irriteert en dan ontstaat ook een schiefel.
mijn jaarling heeft werkelijk precies hetzelfde als op de foto's van deze friese jaarling.
heb de VA er wel bij gehaald: het blijken schiefels!
Met foto's kan ik uitsluiten of ze schuldig zijn, dat wilt zeggen op vervelende plek zitten en ze irriteren. Of ze zitten niks in de weg en dan mogen ze rustig blijven zitten.
Ook mogelijk is dat beide griffelbeentjes een breuk of scheurtje bevatten, waardoor de schiefel is ontstaan. Een breuk of scheurtje kan weer een peesbeschading veroorzaken.
Meestal bij paarden die niet kreupel zijn zitten schiefels op een goede plaats en kan het geen kwaad.
Bij paarden die kreupel lopen drukkken ze op een pees of zijn ze gebroken/scheurtje doet dat pijn of irriteert dat de pees.
Ik wacht tot mijn eigen DA terug is van vakantie en overleg dan of ik foto's laat maken ja of nee. Dat het schiefels zijn is dus wel bevestigd door een andere DA. Maar aangezien de mijne niet kreupel loopt denk ik dat ze bij mij geen kwaad kunnen en laat ik het waarschijnlijk dan ook zo.