ontsteking van de pezen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

Re: ontsteking van de pezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 17:18

Mja , een dierenarts heeft niet voor niks jaren gestudeerd , dus hij zal het wel weten zeker...Als het niet betert zal ik wel eens achter een scan vragen maar nu geloof ik hem als hem zegt dat het een ontsteking van de pees is...Ik wou gewoon wat informatie vragen van mensen die dit misschien ook hebben voor gehad en die misschien meer konden vertellen hoe ze het terug hebben opgebouwd...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:01

Mijn paard heeft dag en nacht met verband gestaan:

3 tot 4 x per dag 10 minuten stappen, na twee weken 4 x 15, na weer twee weken 4x 20. Bij het tweede bezoek heeft ze ontstekingsremmer ingespoten gekregen nadat ze het vocht weg hadden laten lopen. Nu zijn we 10 weken verder en is de ontsteking verdwenen, mede dankzij intensief dierenarts bezoek en 4 of 5 scans!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:06

het verhaal van gulpje lijkt op dat van mij ,wij zijn nu na 3 maand vooorzichtig weer aan het trainen en gaan nog iedere keer terug naar de kliniek

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:16

Hoe vaak moet je terugkomen Stroo? Wij hoeven in principe niet meer terug, hij wil over een week of 2,3 bij ons even langskomen om te kijken. We mogen nu in de bak stappen en als dat helemaal goed gaat volgende week ook een lange zijde draf erbij pakken. En zo verder opbouwen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:18

nog 1 keer en dan wordt daar gelijk bekapt en beslagen onder advies van de dierenarts

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:20

Ah ok. En wat mag je allemaal wel en wat niet qua rijden? Lachen

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:11

mag weer lichte dresuur op een niet alte zachte mulle ondergrond ongeveer 20 minuten per dag ,liever niet in een hobbelige bobbelige wei ,altijd goed koelen en niet te gek doen

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 09:55

Dan lijkt dat van mijn paard niet zo erg , ze heeft wel een ontstekingsremmer gekregen maar ondertussen mankt ze niet meer en is de zwelling bijna weg , ik mag er ook aan komen dus zoveel pijn heeft ze niet meer , dit al na 2 weken...Nog 2 weken te gaan en dan rustig opbouwen zei de dierenarts...Staan die van jullie op stal? Mijn mocht op de wei blijven , aangezien het een rustige kudde is...

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:30

die van ons staat een half uur per dag alleen in de wei moet ik er wel bij blijven

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:38

Het probleem bij mijn paard is dat er meer gevaar is dat ze op stal haar terug gaat forceren dan op de wei. Ze is het niet gewend om op stal te staan, heeft heel haar leven op een wei gestaan met een schuilstal en het zou niet goed komen moest ik ze dagen op stal zetten...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:42

dolor schreef:
ik vind het raar dat er geen scan gemaakt is. zo kan de da nooit met zekerheid zeggen of het een peesontsteking is of een echte peesblessure, aangezien die aan de buitenkant de zelfde symptomen kunnen geven.
heeft de da een reden gegeven waarom hij niet gescand heeft? en zo niet, zou ik hem toch maar even bellen om te vragen hoe dat zit.

Tja moet er tegenwoordig altijd maar een scan gemaakt worden gelijk?. Het is een recreatie paard wat een blessure heeft. Ik heb mijn eerste peesblessure ook niet laten scannen ik heb 6 weken aangehouden totdat het been weer droog en koel was. En met rustig opbouwen merkte ik geen verschil in de benen en was hij in orde. Regel is vaak eerst 1 maand stappen/koelen dan bij geen verbetering keuze op scan of verder met stappen en koelen.
Een peesontsteking of blessure behandel je op dezelfde manier: koelen en wandelen op het harde. Een DA met voldoende ervaring kan dat heus wel ontdekken.

Gel ben ik idd ook niet kapot van zijn dure spullen en komen idd niet diep genoeg. Leuk voor dikke benen na een zware training maar verder niet.

Vind 1 maand ook wel kort zou in je hoofd zeker 6 weken aanhouen neem geen risico neem wat langer. Die ene week langer kan je een hoop ellende schelen.

Tja als we het ontstaan van dit soort dingen wisten dan konden we het voorkomen. Ik zie het vaak als een nare verstapping of gek doen waardoor de pezen een rare beweging moeten maken en verdraaien.

Als ze gewend is op het weiland zal ze niet overdreven gek doen en doen wat je altijd deed. Zou haar wel even alleen zetten. Verder 3/4 zeker 10 minuten op het harde stappen. EN zorgen dat ze goed op de hoeven staat gok dat ze zonder ijzers staat?. Recht staan is belangrijk anders komt de pees nog meer onder druk te staan.
Overleg dit wel ff met je DA niet zelf gaan rommelen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:50

die van ons is tijdens de rust periode heel lief en mak gebleven gelukkig

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:27

Zo'n makkelijk en fijn paardje heb ik ook Stroo! Scheelt enorm he? Lachen

Ze staat nu trouwens weer hele dagen op het land. Wel in een afgezet stukje van 5 bij 4, en een bandage met onderlap om ter ondersteuning.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:53

Gulpje schreef:

Ze staat nu trouwens weer hele dagen op het land. Wel in een afgezet stukje van 5 bij 4, en een bandage met onderlap om ter ondersteuning.

Vind het toch erg eng Gulpje?. Bij een onsteking wat om vooral nu met de warmte. Ik zou voor zonder kiezen en op eenredelijk klein afgezet stuk zodat de grond niet zo verschilt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:32

Prisca. mijn paard is ook een recreatie paard en toch wilde ik een scan en da trouwens ook. heb je toch meer zekerheid. en lessy bleek dus een peesblessure te hebben en dan is een scan wel zo handig om te kijken hoe ernstig de blessure is en wat dan dus het plan wordt. ook daarna is hij regelmatig gescant om te kijken of er verbetering inzat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:50

Aan de hand van de scan kan je ook een revaidatie schema op stellen Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:38

Prisca schreef:
Gulpje schreef:

Vind het toch erg eng Gulpje?. Bij een onsteking wat om vooral nu met de warmte. Ik zou voor zonder kiezen en op eenredelijk klein afgezet stuk zodat de grond niet zo verschilt.

Dit komt van de veearts, dus daar houd ik me aan. De pees is niet extreem warm als het eraf gaat, anders had ik de VA zeker gebeld. Verder staat ze uiteraard in een stukje gelijke grond. Ik twijfelde nog of ik haar op een heuvel wilde zetten maar heb daar toch maar van afgezien. Ik had geen zin om de hele tijd de heuvel op te moeten. Clown Clown Clown Clown
EDIT: mocht het weer voorkomen, dan zou ik zonder twijfel ook weer meteen voor een scan gaan als de VA dat zou aanraden. De extra kosten kunnen me niet schelen, als ik maar weet waar we aan toe zijn en wat de beste behandeling is voor mijn paard. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:32

Volgende week staat ze een dikke 4 weken stil , dan wou ik beginnen met kleine wandelingetjes aan de hand...Ja ze is wel rustig op de wei , het enigste wat ze daar doet is grazen en dik worden , ze is altijd wel een koele geweest dus daarom dat ik het zo raar vind dat ze dit nu voorheeft..Als ze volgende week nog altijd mankt en de zwelling er nog is ga ik hem nog eens bellen voor de zekerheid , nu laat ik ze lekker rusten, koel ik haar pezen voortdurend af en gebruik ik die gel en afwachten maar...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:04

Met alle respect Vea, maar als je paard na dik 3 weken nog steeds kreupel loopt en een zwelling heeft zou ik helemaal niet volgende week beginnen met wandelingetjes maar direct de veearts vragen om nader onderzoek....

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:57

dat vocht met weg en dik en warm is een ontseking,dan moet je toch antibotica of prednison

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:50

hoeft niet perse een ontsteking te zijn. bij lessy zat er ook vocht rond zijn pees, en zijn pees wat dikker en zijn pees was warmer. maar het was geen ontsteking. bij hem was zijn pees beschadigd en op deze manier reageerde zijn lichaam erop

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:20

Bij Leys zijn peesblessure toen ben ik niet gaan scannen het was redelijk duidelijk wat er was. Ik ben toen gelijk met ultrageluid begonnen en mijn geld daarin gestoken met 3/4 maanden was ik weer aan het rijden.

Ik ben niet dol op medicijnen toedienen zonder scan of bewijs dat het nodig is. Ik zal dan wel een scan willen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:39

Ik weet niet of ze nog kreupel loopt , toch al niet in stap , ik laat ze gewoon met rust , ik ga niet met haar zitten draven want wie weet vererger ik het terug . de zwelling is bijna weg (de gel smeer ik er nog op), nog een klein plekje dat je nog voelt waar ze al geen last van heeft aangezien ik er op mag duwen. Ik ben gisteren eens advies gaan vragen aan een van mijn leerkrachten (dit zijn allemaal dierenartsen) en die zei dat er altijd kans is dat er een "bubbeltje" achter blijft van een zwelling , dit kan zelfs permanent blijven. hij zei dat ik gewoon nog een week moest laten rusten nog eens bekijken en eventueel de dierenarts nog eens bellen.

rocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:31

Wat balen dat je paard een peesblessurre heeft...of zoals je dierenarts het noemt een peesontsteking. Als een paard een peesblessure oploopt ontstaat er schade in de pees. Deze schade moet opgeruimd worden, dit doet het lichaam door middel van een ontstekingsreactie, te herkennen aan zwelling, warmte, pijn en een toegenomen doorbloeding. Het is dus zo dat bij een peesblessure in het begin altijd in meer of mindere mate een ontsteking zal ontstaan (--> peesontsteking). Helaas maakt de ontsteking vaak meer kapot dan dat hij goed doet. Daarom is het in het begin van een peesblessure (de eerste maand is in principe de ontstekingsfase) zo belangrijk om te zorgen dat de ontsteking niet verergert. Dit door zo veel mogelijk rust en veeel koelen! (Koud water blijkt hiervoor toch het beste te werken, minstens tien minuuten achter elkaar koelen, anders heeft het geen nut.)

Na de ontstekingsreactie zal herstel van de pees gaan plaatsvinden, ongeveer een maand na het ontstaan van de peesblessure. Helaas kan peesweefsel dat eenmaal kapot is nooit meer terugkomen. Het kapotte peesweefsel wordt vervangen door bindweefsel. In deze periode is het belangrijk om je paard zeer gecontroleerd steeds iets meer te gaan belasten, zodat het bindweefsel zich naar deze belasting kan aanpassen. Deze nieuwe belasting zal altijd in kleine mate een nieuwe ontstekingreactie veroorzaken. Dit gebeurt nou eenmaal bij de prikkeling van het overgebleven peesweefsel en van het nieuwe bindweefsel die nodig is om deze structuren sterker te maken. Echter, het verschil tussen genoeg belasting om de pezen sterk te maken en te veel belasting waardoor een te uitgebreide ontsteking ontstaat, die weer schadelijk is voor de pees, is klein. Het voordeel van het scannen van de pees is dat je in de gate kunt houden of je op de goede weg zit, dat je dierenarts kan controleren of de pees de belasting van het opbouwen aankan. Voor dit opbouwen heeft je dierenarts vast een heel mooi schema.

Als alles goed verloopt kan een paard met een peesblessure goed herstellen. Vaak kunnen paarden zelfs weer de sport in. Helaas is een peesblessure wel iets waar je altijd rekening mee moet houden. Het bindweefsel dat in de plaats is gekomen van het kapotte peesweefsel is wel sterk maar ook erg stug, terwijl een gezonde pees te vergelijken is met een hele bundel elastiekjes. Alle overgebeven/naastliggende "elastiekjes" zullen het hierdoor af en toe zwaar te voorduren krijgen. Daarom is het belangrijk om op te blijven letten dat je paard niet door een te zware bodem hoeft te lopen en dat ze goed op haar hoeven staat.

Succes met je paardje!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 17:20

Bedankt Rocket , voor de uitleg.
IK ben deze namiddag na mijn examen wondverzorging het ook eens gaan vragen aan die leerkracht. Hij zei dat niet altijd een scan nodig is , als men duidelijk kan voelen waar het ligt en hoe groot de zwellling is (dit is dus duidelijk te zien bij mijn paard) . Bij sportpaarden doen ze wel meer een scan om te zien hoeveel vocht er in zit , maar het is niet noodzakelijk. Hij zei ook dat het nu van ieder paard afhangt hoelang die zwelling blijft , bij sommige paarden is dat meteen weg , bij sommige duurt het wat langer. Ik ga gewoon nog wat moeten afwachten , blijven afkoelen en rustig opbouwen...