gevoelige hoeven of toch bevangen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: gevoelige hoeven of toch bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:52

Het zou ook een niet rijpe hoefzweer kunnen zijn natuurlijk.

katchina: mijn paard had het aan 1 hoef. En was geen mietje dat is duidelijk. Hoefbevangenheid kan heel verradelijk zijn!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:55

Bij een hoefzweer lopen ze op zachte bodem toch ook stok kreupel. We hebben namelijk nog een kwpner staan (toevallig ook van pion). En die heeft elke zomer standaard een hoefzweer altijd als ze dag en nacht op de wei gaan. Stom toeval? Maar die kan op het zachte dan ook bijna niet lopen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:10

Als dit de eerste keer is dat ze na het bekappen gevoelig is, dan is het heel goed mogelijk dat de smid te veel van de zool heeft afgehaald. Dit zie je eigenlijk altijd een dag na het bekappen. En helaas ik heb hier erg veel ervaring mee.

Een van mijn paarden liep elke keer gevoelig als de smid geweest was en elke keer twijfelde ik of het geen hoefbevangenheid was (paard was ook te dik, dus daar was ik altijd al bang voor). Op een gegeven moment wist ik het echt niet meer: mocht ze nu wel in het land of niet. Dus foto's laten maken en daaruit bleek dat ze bij de voorvoeten gekantelde hoefbenen had.
Waarschijnlijk heeft dit dus een tijd gesluimerd en door het 'te kort' bekappen, dus teveel weghalen van de zool, kreeg het hoefbeen te weining tegendruk. Er zat dus te weining eelt tussen het hoefbeen en de grond.
Als ik jou verhaal lees denk ik dat ze gevoelig is op haar zolen, maar ik zou zeker de smid erop attenderen dat hij niets van de zool moet afhalen, alleen de straal en de hoornwand bijwerken.

Succes, ik hoop echt voor je dat het geen hoefbevangenheid is want dat is een hel.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:09

Een goede dierenarts was allang komen kijken met de klachten die jij beschrijft.

Bij hoefbevangenheid mag je absoluut niet een paar dagen de klachten aankijken! Hoefbevangenheid, ook bij twijfel, is spoed bij een goede DA. Juist door erg snel te handelen hou je de schade beperkt. Hopelijk is je paard niet bevangen, maar ik zou er toch zeker een dierenarts zo spoedig mogelijk naar laten kijken. En het zeker niet blijven aankijken. DA kan beter komen omdat je paard idd gewoon gevoelige zooltjes heeft dan dat er wat ernstigers aan de hand is.

(Door de bekaping kan eventuele hoefbevangenheid ook naar voren komen)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:14

Zoals ik in de begin post zei. Kwam de dierenarts zoiezo vanmorgen.
Hij is dus ook geweest.
Hoefbevangen is hij gelukkig niet. Maar ik moet wel heel erg oppassen met veel eiwitten suikers enz. Hij blijkt er wel gevoelig voor te zijn. Na het weekend moet hij dan ook weer de oude zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:43

Hoe kan de da zien dat hij gevoelig is voor eiwitten en suikers?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:47

Merk je door het voeren. Van te veel en te nat kuil krijgt hij bulten wat eiwitten bulten zijn. En van de suikers weet ik oook niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:54

Ik ken een paardje wat na het bekappen soms wel 2 weken gevoelig liep op het harde..
Die hoefsmid was ook wel van het erg kort bekappen, en we hadden al gezegd dat hij haar langer moest houden.. maar helaas..
Elke keer duurde het 2 weken, daarna liep ze weer als een kiviet.

Ik denk ook niet dat ze bevangen is, aangezien je paard nog wel lekker door de wei dendert..
Ik zou het even aan kijken, en volgende keer een andere smid laten komen, al is het maar als probeersel.. wie weet is er dan helemaal niks aan de hand..

Edit: ik lees net dat ze dus idd niet bevangen is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:02

Was dit keer ook niet mijn eigen smid. Ik heb hele goede ervaringen met mijn eigen smid. Maar die was maar niet te bereiken. Gelukkig heeft hij me vandaag weer terug gebeld. Alleen had ik inmiddels een andere smid laten komen. Hij liep een dag na het bekappen (gister dus). wel heel slecht gelukkig ging het vandaag al een stuk beter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:43

Een paard mag na een bekapping niet gevoeliger lopen. Ik snap niet dat mensen dat zomaar pikken van de hoefsmid. ALs een paard slechter loopt, heeft de HS iets niet goed gedaan!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:44

Hij is hier ook maar eenmalig geweest. Volgende keer komt mijn eigen hoefsmid gewoon weer. Die is niet de snelste met bekappen maar wel heel goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:49

Snelheid zegt niets. Er zijn hoefsmeden die zo klaar zijn, maar die vijlen alleen de hoef rond en knippen de uitstekende hoefwand eraf. Vervolgens laten ze de steunsels zitten, waardoor een paard gevoelig gaat lopen.

Of ze pakken een kapmes en hollen de zool uit, met als gevolg dat paarden gevoelig gaan lopen.

Ik zeg niet dat elke smid slecht bekapt. Ik heb hele goede bekappingen gezien, maar ook hele slechte. Dat mensen zeiden 'ja de hoefsmid is net geweest' en dat ik keek aan de onderkant en dacht Bloos!

Een goede bekapping van vier hoeven waar redelijk wat aan moet gebeuren duurt bijna net zo lang als beslaan Sigaar