Bij aankoop, jong paard en een 2tje of 3tje op straalbeen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: Bij aankoop, jong paard en een 2tje of 3tje op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:43

Ik zou het idd ook goed met mijn dierenarts overleggen,
het is een risico, dat moet je goed in je achterhoofd houden, hij kan er last van krijgen, maar het hoeft niet....
bijna elk paard heeft wel wat, écht helemaal correcte en gezonde paarden zijn er maar weinig Lachen

je kunt er wellicht mocht je het wel doen wat onderhandelen over de prijs Lachen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:45

Het gaat saai worden, Superwoman, ben het alweer met je eens! Het zijn inderdaad afwijkingen en het is geen slijtage. Mijn vriendin heeft een paard met een drietje op het straalbeen. Het deerke loopt fijn. Hij is op de foto misschien niet mooi, maar lopen doet ie toch echt prima en dat al vele jaren. Oud voorbeeld: Poetin was waarschijnlijk helemaal schoon en gaaf op de foto en vervolgens raakt ze zo zwaar bevangen dat ze afgemaakt moet worden..... Kortom, je loopt overal risico.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:50

Ja ze kunnen zich verstappen in het land, een trap krijgen, dan kun je ze ook wegbrengen, of zijn ze ook kreupel,

het blijft altijd een risico, hoe goed ze ook op de foto zijn. Ja

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:54

Ik heb mijn 3jaarse gekocht zonder keuring.
Ik weet waar hij vandaan komt en wanneer hij iets zou hebben nemen ze hem zonder problemen terug.
Heb paar vriendinnen die bij dezelfde stal hebben gekocht en bij hen dezelfde voorwaaarden.

Dus er bestaan nog eerlijke stallen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:54

Ik zou er ook niet aan beginnen.
Zeker bij zo'n jong paard niet. Je weet namelijk niet hoe het paard zich gaat ontwikkelen met die 2tjes en 3tjes wanneer hij aan het zware werk moet gaan beginnen.

Maar wat magic_lover ook zegt; een paard dat goedgekeurd is, kan ook van de een op andere dag kreupel worden(door bijv een ongeluk) en daardoor ongeschikt zijn voor de sport.

Een paard kopen en hebben blijft altijd een risico Lachen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:28

superwoman schreef:
Maar nu heb jij het over slijtage!
De cijfers zijn niet meer en niet minder dan afwijkingen op "wat 1 onderzoeker als "normaal" heeft bestempeld". Heb je de link gelezen? In de link staat namelijk hoe ze zijn gekomen aan de cijfers en daar wordt je niet vrolijk van Boos!

Anders dan normaal = afwijking, hoeft niet altijd slechter te zijn.
Vaak zijn combinatie's van afwijking pas risico-voller.

En helemaal niet laten keuren = ook geen goed plan. Met de wetenschap als er een afwijking is, kun je je training aanpassen namelijk.

Bedankt capraibex70 Knipoog

Ja omdat ik ook 3 jarige heb gezien met al echte slijtage omdat de gewrichten niet goed in elkaar zaten. Ik denk toch door doorfok.

Van ieder slecht paard wordt je niet vrolijk het is in en in triest dat je je paard binnenste buiten moet keren om globaal te weten dat ze geen ernstige afwijkingen hebben. Het is geen garantie maar heb zoveel gevallen gezien van mensen die veel geld uitgeven voor een paard en beknibbelen op een keurig. Later bleek hij op de foto zo slecht te zijn dat ze hem eigenlijk niet hadden moeten kopen (het was zo slecht dat het er al even had moeten zitten). Zit je dus met een duur onverkoopbaar paard lekker.
Voor mij dus nog te meer reden om toch te blijven keuren en ieder paard met een 2 of hoger niet te nemen. Maar dan praat ik wel over een paard wat potentie heeft dan meer alleen buitenritjes maken maar echt een sportpaard verder dan het L2.

Ik zeg ook niet dat het altijd slechter is maar ja een afwijking is een afwijking en niet goed. En vind ik dus niet goed voor de zware sport. Al denk ik dat recreatie rijden veel meer belasting op de gewrichten is dan echt goed sport rijden.

Ja prima dat je de training erop kan aanpassen maar ja om daar nu mee te beginnen als aanschaf vind ik niet ok en slim.

9 op de 10 gevallen gaat goed maar ja vaak bij jij net dat ene geval wat misgaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:02

Prisca schreef:
Ik zeg ook niet dat het altijd slechter is maar ja een afwijking is een afwijking en niet goed.

Hoezo is een afwijking niet goed? Een afwijking is anders dan wat iemand heeft aangewezen wat "standaard" zou moeten zijn.

Nogmaals, heb je de link gelezen?
Toen ik 'm voor het eerst las, was ik best geschokt moet ik zeggen.
Ik merk ook zeker dat dieren-artsen ook geen hoge pet hebben van de cijfers, al volgen ze wel netjes het protocol en proberen hun mening voor zich te houden Knipoog

Citaat:
En vind ik dus niet goed voor de zware sport. Al denk ik dat recreatie rijden veel meer belasting op de gewrichten is dan echt goed sport rijden.
En wat is zware sport en wat is recreatie. Ik zie genoeg mensen die met hun recreatie meer schade aanrichten dan sommige die in de sport lopen.

Citaat:
Ja prima dat je de training erop kan aanpassen maar ja om daar nu mee te beginnen als aanschaf vind ik niet ok en slim.

Wanneer je wet dat het paard voor een afwijking heeft, kun je beslissen om niet te springen = dat wel je wens, dan ben je idd niet slim bezig. Echter wil je dressuur gaan rijden, dan is het zaak dat je ervoor zorgt dat het paard relatief snel richting de verzameling rijdt. Lijkt mij geen probleem? een recreatie-ruiter lijkt mij in zo'n geval een groter probleem Knipoog

Citaat:
9 op de 10 gevallen gaat goed maar ja vaak bij jij net dat ene geval wat misgaat.

Dat kan idd, maar je paard kan ook door een ander paard geschopt worden en zo niet meer geschikt zijn.

Ik vind dat je de cijfers moet mee laten wegen met de rest wat je van het paard vind en wat je kan betalen. Een goed karakter, potentie voor een fijne prijs en verder een helemaal kloppende combi met mij, is voor mij dus meer waard dan 1 x een 3.