extreme angst voor de hoefmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

Re: extreme angst voor de hoefmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:44

Op stage hebben we een paard met écht een gebruiksaanwijzing.
Ik kan er bijvoorbeeld zo goed als alles mee, maar sommige mensen ook absoluut niet.
En voor de hoefsmid heeft ze echt een fobie. En niet zo'n klein beetje ook.
Waar dit vandaan komt, geen idee, we weten het niet.
De hoefsmid hoeft maar naar haar te wijzen en ze begint alle kanten op te slaan en door te draaien.
Zonder verdoving is dit paard ook écht niet te beslaan (terwijl het wel echt nodig is).
Zelfs met de verdoving staat ze onder enorme spanning. Laatst werd ze bekapt, en viel er een klein a-4 papiertje naar beneden van een bord af. Het paard gallopeerde naar voren ondanks de zware verdoving. Gelukkig hebben we nu een hoefsmid die alle tijd voor haar neemt en ook uitbundig beloont Lachen. Maar of het ooit zonder verdoving kan?? Ik vraag het me af..

Elgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:47

Je zou het in principe gewoon kunnen proberen...

Met geduld kom je vaak een heel eind,ook al lukt het niet in 1 keer...

De wereld is ook niet op 1 dag gebouwd Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:17

De hoefsmid mag haar niet eens aanraken...
Echt niet. Zoals ik al zei, als de smid alleen al naar haar wijst flipt ze totaal.. Heel erg slaan, en niet zo'n beetje ook. Dan heb je toch te maken met een paard van 1m75 die behoorlijk soepele achterbenen heeft. (in onverdoofde situatie dan)
Het is gewoon onverantwoord om een hoefsmid hier onverdoofd mee bezig te laten gaan.
Ze staat in de stal waar de paarden op/af gezadeld worden en waar de smid de paarden beslaat. Is de smid er, kun je haar niet eens pakken uit haar stal.

Het is ook écht een paard met gebruiksaanwijzing. Als je het hoofdstel in/haster om doet moet je eerst het rechteroor en dan het linker oor goed doen, doe je dat niet flipt ze ook.. Met opstijgen, moet met krukje en met losse teugels, heb je je teugels strak gaat ze kei-hard rennen en bokken e.d.
Vastzetten is ook niet mogelijk, heb je alleen maar de ketting in je hand staat ze al op haar achterbenen Tong uitsteken. Je mag haar nooit een tik geven, dan is ze helemaal weg, helemaal van de wereld. Noujah goed, een erg complex paard.
Maar als je er mee om weet te gaan een schat van een dier Lachen.

Ze is trouwens afgelopen week bekapt. Natuurlijk met verdoving, de hoefsmid had echt de tijd voor haar genomen. Haar eerst gewoon laten ruiken, laten kijken, beetje het paard kroelen, en daarna langzaam bezig met het bekappen. Het ging erg goed *LOL*.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:01

Gewoon uitleg aan je smid geven en vragen of hij er de tijd voor wil nemen, dan komt het 9 van de 10 keer wel goed.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:03

misschien laat het paard die vrouw wel toe omdat het een vrouw is.
Dat hoor ik vaker, paarden die een hekel hebben aan mannen Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:04

qwelke regio woon je??

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:52

Ik woon in Opende, op de grens tussen friesland en groningen.
Weet je een vrouwelijke hoefsmid met geduld?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:57

Bel eens met Harry Langeburg in klijndijk hoor ik net van mijn vriend die ook smid is.
Harry heeft een meid opgeleid die nu zo'n beetje klaar is met haar opleiding.
Weet alleen niet zeker of zij staat te springen om een shire te doen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:10

Oei dat is wel lastig inderdaad.
Eigenlijk moet je op zoek naar een rustige hoefsmid die de tijd voor je paard gaat nemen.
Had een aantal jaren geleden eens een verkeerde keuze gemaakt. Ik kwam in aanraking met een hoefsmid die 10 euro goedkoper was en daar ging ik toen mee in zee. stom stom stom.
De man zwaaide met armen en benen was erg grillig en zat altijd in tijdnood, geen goede keuze dus....ook echt niet voor die tien euro.
Mijn lieve vriendelijke paard wat nooooit problemen had met de hoefsmid..... we moesten er op een gegeven moment met drie man aanhangen om er een ijzer onder te krijgen! Toen heb ik mijn oude vertrouwde (duurdere) hoefsmid weer opgebeld of hij weer langs wilde komen, gelukkig was dat geen probleem... Maar dat doe ik dus nooit weer!
Advies dus ga in de buurt rondvragen, betaal desnoods iets meer, maar zoek iemand die rustig is en de tijd uitgebreid voor je paard wil nemen.
Succes ermee! Pling