Zonder ijzers of hoefschoenen 3-daagse endurance rit 200 km

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Re: Zonder ijzers of hoefschoenen 3-daagse endurance rit 200 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:16

Easyboots zijn toch hoefschoenen? Ik daar regelmatig over dat die dingen schuren, na een rit of tijdens de rit niet passen en met de galop afvallen...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor zo lang mogelijk zonder ijzers. Maar bij zo'n grote rit ontkom je er bijna niet aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 07:17

De easyboot Epics of Bare's hebben dat probleem juist niet Knipoog

Citaat:
Easyboot Epic took on the challenge of the 155 mile Mt. Carmel endurance ride and came out triumphant despite the rough and muddy terrain!

"We had a hose in camp, so each day I just hosed him off before taking the boots off. That worked well, and underneath everything was always clean. Then I just finished hosing off the boots and everything looked good with the boots and horse each day." -Karen

Although the 155 miles was very muddy and rocky, the Easyboot Epics stayed on and did not rub.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:46

Yinka schreef:
Easyboots zijn toch hoefschoenen? Ik daar regelmatig over dat die dingen schuren, na een rit of tijdens de rit niet passen en met de galop afvallen...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor zo lang mogelijk zonder ijzers. Maar bij zo'n grote rit ontkom je er
bijna niet aan.

Niet alle hoefschoenen zijn hetzelfde, het verschilt per paard welke het beste zit. Als één type ijzer bij een paard snel afvalt, betekent dat niet dat alle ijzers snel afvallen.

Op bezoek bij een soort 'natural-manege' in België heb ik de easyboot epics echt in actie gezien. Een paar paarden hadden ze onder, we gingen onder meer in draf door water van ongeveer 30 centimeter diep, door de modder, in galop over een grindpad dat omhoog liep en in draf door een akker.

Ze bleven keurig zitten.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:01

Ik ben heel erg blij met dit verhaal en ik sta ook heel erg achter zo veel mogelijk ijzerloos, en in het geval dat niet gaat hoefschoenen.

Toch vraag ik me af of deze specifieke rit voor een paard uit nederland wel mogelijk is. Ik merk zelf dat van mijn paarden de hoeven in natte periodes veel weker zijn, en dus ook veel sneller afslijten e.d. Omdat de ondergrond op de weides hier meer dan de helft van het jaar zeer, zeer week is (in omgeving zaandam in ieder geval) worden de hoeven dan gewoonweg niet hard.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:42

Yinka schreef:

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor zo lang mogelijk zonder ijzers. Maar bij zo'n grote rit ontkom je er bijna niet aan.

Ik ga binnnekort ook easyboots kopen, het voordeel aan de easyboots zijn dat ze niet over de hoefbal heen gaan (en dus niet de hoefbal open kunnen schuren) en als je de easyboot epic (of bare) hebt, die hebben een sok er aan zodat het nagenoeg onmogelijk wordt om de schoen nog te verliezen.

op deze site vind je er heel veel informatie over: http://www.easycareinc.com/Default.aspx
En hier vind je een fotoalbum waar de easyboots allemaal voor gebruikt worden: http://www.easycareinc.com/_System/Lib/ ... boots.html

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:55

Ik ben zelf ook zeer voor zo weinig mogelijk op ijzers. Denk als je je paard erop traint en dus ook de TIJD neemt om ook dat aspect te trainen, je een heel eind kunt komen. Mijn dravertje trainde ik ook endurance zonder ijzers. Heeft alleen met ijzers gelopen tijdens rit in Banholt.
Met hoefschoenen heb ik uitgebreide ervaring met Marquis, zat als een huis, maar soms toch ook wel open hoefballen. Tja, dan moet je gewoon een week of twee geen hoefschoenen meer om. Dan is het wel weer dicht. Het is toch een kwestie van uitproberen.
Stan, onze haf, heeft nu zijn eerste setje easy boots, die passen bij hem wel maar bij mijn dravertje Ush pasten die helemaal niet. Ik rij nog niet echt mee, ze zijn aangeschaft en we gaan ze voorzichtig 'inlopen'. Stan is hoefbevangen geweest, dus die hoeven zijn weer een ander soort uitdaging dan de dravershoefjes van Ush. Die groeiden prima en waren van uitstekende kwaliteit. Zat ik alleen met het goed bijwerken omdat ze haar voeten achter zo ver uit elkaar zetten en de hoeven ander te scheef afsleten.

Ush werkte ik ook altijd zelf bij, kwam hoogstens 2x per jaar hoefsmid bij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:13

Yinari schreef:
Ik ben heel erg blij met dit verhaal en ik sta ook heel erg achter zo veel mogelijk ijzerloos, en in het geval dat niet gaat hoefschoenen.

Toch vraag ik me af of deze specifieke rit voor een paard uit nederland wel mogelijk is. Ik merk zelf dat van mijn paarden de hoeven in natte periodes veel weker zijn, en dus ook veel sneller afslijten e.d. Omdat de ondergrond op de weides hier meer dan de helft van het jaar zeer, zeer week is (in omgeving zaandam in ieder geval) worden de hoeven dan gewoonweg niet hard.

daarentegen is de ondergrond van de meeste endurance wedstrijden in NL veel milder dan die van Amerika en Afrika

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:30

De wei van Ush was ook niet echt een rotslaag Vork maar een lekkere blubberzooi.
Mijn ervaring is als ze in de klei / modder staan met hier en daar een droog stuk (dat was wel altijd zo) en je traint regelmatig op harde ondergrond (in mijn geval fietspaden, mooie wegen), dan worden de hoeven echt wel harder.
Natuurlijk moet je niet elke dag op het harde gaan, maar zo eens in de week, eens in week reed ik toch wel ritten van 20 / 25 km waarvan wel 10 km over het fietspad, in stap dan. Gemiddeld kwam ik dan wel op een snelheid van 12, 13 km/uur. Dat is ruim voldoende om leuk mee te doen in endurance klasse I / later klasse II.
Dat bouw je niet in een dag op, gaat een seizoen overheen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:42

Ik ben nu 2 a 3 jaar bezig met het trainen van de hoeven. Ik kan nu rustig draven op het asfalt met Harlie. De hoeven kunnen dat prima hebben. Alleen heeft hij als nadeel dat hij de achterpunten wat afslijt, maar dat stopt op een bepaald punt en gaat dan niet verder.
Ik probeer elke dag een flink stuk op het asfalt te rijden (stappen en draven). Ook voor de wagen loopt hij meer dan 10 km op blote voeten op de weg. De hoeven worden steeds sterker. Hij staat verder gewoon in de wei en 's winters in een zandpadock.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:04

Arabesk schreef:
daarentegen is de ondergrond van de meeste endurance wedstrijden in NL veel milder dan die van Amerika en Afrika

Daarom doelde ik ook op deze specifieke rit, misschien was dat niet duidelijk genoeg, dus bij deze Knipoog. Nu ben ik niet zo thuis in de endurance, dus ik weet niet of er uberhaupt Nederlandse (TOP)deelnemers zijn? Wereldtop ofzo?

Hoewel, die zullen dan wel in het betreffende gebied gaan wonen aangezien daar toch meer wereldwedstrijden zijn toch? Nou ja, dat is allemaal een beetje offtopic Haha!