Arabesk schreef:Élk paard kan zonder ijzers, maar niet elke eigenaar!
Een paar weken niet rijden? Dat hebben veel mensen er vaak niet voor over. Zelf leren vijlen? Veel te eng. Huisvesting aanpassen, nee ik zit in de randstad. Hoefschoenen, nee te veel werk etc etc
Nog geen enkele cursist van de NB cursus heeft ooit ijzers weer 'nodig' gehad voor het paard. Een enkeling had gedurdende een korte periode hoefschoenen nodig als overgang van ijzers naar ijzerloos.
Ben ik in principe met je eens alleen niet alle paarden kunnen zo maar in één keer zonder overgangsfase zonder ijzers of als ze wellicht hoefproblemen hebben door verkeerd beslag of een verkeerde stand.
Dan zul je geleidelijk op moeten bouwen.
Wat ik in jouw situatie zou doen is een andere hoefsmid erbij halen; imo hebben de meeste hoefsmeden vaak meer verstand van hoeven en het inwendige dan de VA.
Om HB uit te sluiten kun je idd een foto laten maken maar das een duur grapje; het zou natuurlijk goed kunnen dat door het korte bekappen en het niet meer genoeg weg kunnen 'rollen' van de hoef je paard gevoeliger is geworden.
Hoe is je paard verder; te dik? op leeftijd? gevoelig ras voor bevangenheid etc etc?
Volgens mij kan je tegenwoordig zelfs al het één en ander uit laten sluiten dmv bloedonderzoek.
Het topic voor bevangen paarden en hun baasjes hier op bokt biedt ook veel, héél veel info dus ga daar ook eens vragen!
succes ermee

dat werd gezegd is niet gedaan aangezien de ijzers met zolen er onder kwamen.