gevoelige zool of hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: gevoelige zool of hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:52

Arabesk schreef:
Élk paard kan zonder ijzers, maar niet elke eigenaar!

Een paar weken niet rijden? Dat hebben veel mensen er vaak niet voor over. Zelf leren vijlen? Veel te eng. Huisvesting aanpassen, nee ik zit in de randstad. Hoefschoenen, nee te veel werk etc etc

Nog geen enkele cursist van de NB cursus heeft ooit ijzers weer 'nodig' gehad voor het paard. Een enkeling had gedurdende een korte periode hoefschoenen nodig als overgang van ijzers naar ijzerloos.

Ben ik in principe met je eens alleen niet alle paarden kunnen zo maar in één keer zonder overgangsfase zonder ijzers of als ze wellicht hoefproblemen hebben door verkeerd beslag of een verkeerde stand.
Dan zul je geleidelijk op moeten bouwen.

Wat ik in jouw situatie zou doen is een andere hoefsmid erbij halen; imo hebben de meeste hoefsmeden vaak meer verstand van hoeven en het inwendige dan de VA.
Om HB uit te sluiten kun je idd een foto laten maken maar das een duur grapje; het zou natuurlijk goed kunnen dat door het korte bekappen en het niet meer genoeg weg kunnen 'rollen' van de hoef je paard gevoeliger is geworden.
Hoe is je paard verder; te dik? op leeftijd? gevoelig ras voor bevangenheid etc etc?
Volgens mij kan je tegenwoordig zelfs al het één en ander uit laten sluiten dmv bloedonderzoek.
Het topic voor bevangen paarden en hun baasjes hier op bokt biedt ook veel, héél veel info dus ga daar ook eens vragen!
succes ermee Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:53

Wie niet bekend is met alle hoefschoenen die er tegenwoordig zijn, kan inderdaad geloven dat ijzers nog steeds nodig zijn. Maar de hoefschoenen zijn er wel en daarmee kun je MEER dan met de huidige ijzers, ZONDER de nadelen van ijzers.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:54

Foto s maken kost bij onze da 25 euro per foto

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:54

arno8 schreef:
Wie niet bekend is met alle hoefschoenen die er tegenwoordig zijn, kan inderdaad geloven dat ijzers nog steeds nodig zijn. Maar de hoefschoenen zijn er wel en daarmee kun je MEER dan met de huidige ijzers, ZONDER de nadelen van ijzers.

Waarom hebben jullie naturals altijd zo n hekel aan ijzers Clown
Ik heb niet echt nadelen aan ijzers ondervonden behalve dat er weleens eentje af ging
Laatst bijgewerkt door Wesco op 16-05-08 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:55

meissielief schreef:
Foto s maken kost bij onze da 25 euro per foto

oooh dat valt mee idd; doet hij dat ook aan huis?
hier moet je nl naar de kliniek volgens mij en ben je wel iets meer kwijt Haha!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:56

dit is bij de kliniek

WilawanderJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:57

Met allleen foto's sluit je HB niet uit. heb een merrie die 3 jaar lang chronisch HB heeft gehad. Maar op de foto's is niks hiervan te zien. Ze hadt alle sypmt. behalve de kanteling die na 24 uur intreedt doordat ik er steeds direct bij was door bijna constante begeleiding.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:59

Kanteling hoeft niet altijd op te treden. Er zijn natuurlijk meerdere symptomen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:00

meissielief schreef:
dit is bij de kliniek

en ik maar denken dat wij in het noorden goedkoper waren Haha!
vorig jaar werd hier bij een hb paard een offerte van een kleine 200 euro exc btw opgemaakt maar dat zal ook wel paard,situatie en da afhankelijk zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:01

meissielief schreef:
Ik heb niet echt nadelen aan ijzers ondervonden behalve dat er weleens eentje af ging

Over de vele nadelen is heel wat info te vinden, hoor Knipoog. En die gaan een stuk dieper dan ijzers die er wel eens af gaan..... Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:09

Nadya schreef:
meissielief schreef:

Over de vele nadelen is heel wat info te vinden, hoor Knipoog. En die gaan een stuk dieper dan ijzers die er wel eens af gaan..... Knipoog

Weet ik wel Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:09

TS: los van alle discussies over wat de beste remedie is, is het wel belangrijk om zekerheid te krijgen over de oorzaak van je probleem. Is je paard veel te dik, of heeft ze de afgelopen dagen in vet jong gras gelopen? Dan is er een kans dat het hoefbevangenheid is. Dan zul je niet alleen moeten kijken naar de voeten van je paard, maar ook je voerschema moeten aanpassen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:10

meissielief schreef:
Weet ik wel Knipoog

Waarom breng je het dan zo? Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:11

Omdat ik hoefijzers niet per definitie fout vind

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:15

Dat kan. Ik ben er in elk geval geen voorstander van, tenzij iemand of mijn paard mij kan overtuigen dat mijn paard ze echt nodig heeft. Is dus niet aan de orde. Haha!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:29

aerdenhout1 schreef:
Sabrina85 Dit verhaal is een beetje vaag. Je bent geen voorstander van ijzers, maar als je paard bevangen raakt moet hij zonder? En toon inkorten bij hoefbevangen?
Dan zou hij dus meer pijn moeten krijgen.

Als eerst dit is de eerste keer dat ik met hoefbevangenheid te maken krijg, ga daarom snel uit van wat mijn dieren arts aanraad, natuurlijk verdiep ik me wel erin, het probleem is dat er zoveel behandelingen zijn en je niet meer weet wat je nou het beste kan doen.
Ik was inderdaad geen voorstander voor ijzers, maar ben wel van mening dat het bij sommige paarden noodzakelijk door o.a. verkeerde beenstand.
Maar niet om zomaar voor de luxe eronder te zetten of door kleine mankementen die ook zonder ijzers te behandelen zijn.
Mijn paard had vanaf januari al last van een zweer, het was net een jojo effect en kwam steeds terug.
Omdat de hoefsmid zei dat zijn hoeven erg zwak waren enz. had hij het advies gegeven om er voor ijzers onder te zetten, in de eerste instantie ben ik daar niet op ingegaan, tot het weer kwam en het gewoon weer erg pijnlijk werd.
Toen heb ik besloten om ze toch eronder te laten zetten en kijken hoe het zou gaan, uiteraard liep hij meteen beter, de gevoeligheid was natuurlijk weg.
Wel was mijn bedoeling om ze met de tijd wanneer hij geen symptonen van een zweer vertoonde, de ijzers er weer af te halen, maarja toen werd vorige week hoefbevangenheid geconstateerd en om hem dan op blote voeten te zetten ging echt niet.
En wat betreft de toon in korten Verward dat werd gezegd is niet gedaan aangezien de ijzers met zolen er onder kwamen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:36

Sabrina85, ik heb begin dit jaar ook met hoefzweren te maken gekregen. Mijn DA begon ook meteen over ijzers en omdat ik mijn paard natuurlijk laat bekappen heb ik iemand van Natural Balance laten komen (die trimmen natuurlijk, maar doen ook ijzers Knipoog). Hij raadde het me af, omdat Sam van zichzelf juist hele sterke voetjes heeft.

Overigens kwamen deze zweren echt van binnenuit (heel verhaal, maar door een tijdelijke verhuizing heeft Sam een maand lang bepaald voer gehad, waar zijn hoeven behoorlijk op gereageerd hebben).
Daarbij maakte de DA een fout bij het uitsnijden, ze liet een groot deel van de ontsteking zitten, bleek achteraf..... Verdrietig

Hoe dan ook; mijn paard was het beste af zonder ijzertjes. Inmiddels is hij alweer enkele maanden weer helemaal gezond gelukkig. Zonder ijzers. Het lijkt mij namelijk symptoombestrijding in veel gevallen.... En daarbij ben ik bang dat je de hoeven nog zwakker maakt. Maar goed, dat is mijn gevoel en mening, hoor Knipoog .

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:52

Ik snap je helemaal, maar het punt was dat mijn paard helemaal geen sterke hoeven had en zweer is er 2 keer geprobeerd uit te snijden maar beide keren niet gelukt.
Als alles weer goed is met mijn paard en hij ziet er gezond uit en loopt ook weer gezond dan ben ik ook wel weer van plan om het zonder ijzers te proberen en raad mijn hoefsmid het me af zal ik ook zeker verder gaan kijken.
Heb met die zweer ook gevraagd of een homeopatisch middel (weet de naam er niet van) geen optie is om te proberen maar hij raadde me het echt af om zelf te gaan dokteren.
Voor nu ben ik gewoon even blij dat hij geen pijn heeft, zo en zo moeten de ijzers er weer vanaf wanneer hij beter is aangezien het erg ruim gelegd is en hij ze er anders toch vanaf trapt.
En dan kijken we gewoon hoe we verder gaan, misschien wel een andere hoefsmid laten komen, maar het is moeilijk om te beslissen wat wel of niet goed is aangezien iederen hoefsmid een andere kijk heeft en ik bij lange na niet het verstand ervan heb zoals hun.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 06:50

M'n paard is een tinker, hij is 6 jaar en misschien iets te dik . Hij staat nu sinds ruim een maand weer op de wei. Rijden heb ik al een paar maanden bijna niet gedaan. Hij is ook nog maar een half jaartje zadelmak, en ik ga er niet op zitten als hij gevoelig loopt. Z'n achterhoeven zien er verder prima uit. M'n dierenarts had trouwens gezegd dat met een half jaartje ijzers voor hij ook zonder weer goed moet lopen. Het gaat trouwens om dezelfde waar ik vorig jaar dit topic over had geopend:
[BEH] Platvoeten goed bij koudbloed?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:40

Maar Cremellogek, als je paard bevangen is, dan moet er toch veel meer gebeuren dan alleen die ijzertjes? Ik vind het zo klinken als symptoombestrijding..... Je paard moet afvallen (en dat mag ook niet te snel), bewegen, lijkt mij. De afvalstoffen moeten zijn lijf uit...... Maar goed, zo denk ik er over. Ik zie het paard als geheel, dus ik kijk nooit alleen naar de kwaal, maar naar alles...... En dat mis ik een beetje in je verhaal..... Hoe zie jij dat zelf? Lachen

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:49

Een paard met een gevoelige zool loopt vooral moeilijk op een ongelijke bodem. De hoefsmid heeft dan teveel van de zool weggesneden. Tenzij je hoefsmid het zo verknald heeft dat ie helemaal kreupel loopt? Maar dat zou je dan gelijk de volgende dag moeten merken na het bekappen.
Ik denk dat in jouw geval het beter is om eerst uit te zoeken wat er met je paardje aan de hand is. Door een dierenarts, misschien een foto van de hoef laten maken. Of misschien zou het goed zijn om er eens een andere hoefsmid bij te halen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:00

TS, ik lees dus hier en daar dat jij best wat klachten hebt over je hoefsmid. Heb je altijd dezelfde gehad? Ik zou eens op zoek gaan naar een andere, want ik krijg het idee dat je een hele slechte getroffen hebt.......

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:12

Ik zou ook foto's laten maken, daarop kun je ook zien of de zool dun is. Van dunne zolen kunnen ze flink last hebben, zeker als een smid erin gaat snijden.

Mijn paard met dunne zolen loopt ook op harde ondergrond kort, op zachte ondergrond is er niets aan de hand. Die stond al op ijzers maar heeft nu ook zooltjes gekregen.

Kun je anders de hoefsmid en DA niet met elkaar in contact brengen zodat ze kunnen overleggen?

Hoefsmeden die samenwerken met dierenartsen hebben naar mijn idee wat meer ervaring met probleemgevallen. '

Sterkte ermee.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:19

Nadya schreef:
Maar Cremellogek, als je paard bevangen is, dan moet er toch veel meer gebeuren dan alleen die ijzertjes? Ik vind het zo klinken als symptoombestrijding..... Je paard moet afvallen (en dat mag ook niet te snel), bewegen, lijkt mij. De afvalstoffen moeten zijn lijf uit...... Maar goed, zo denk ik er over. Ik zie het paard als geheel, dus ik kijk nooit alleen naar de kwaal, maar naar alles...... En dat mis ik een beetje in je verhaal..... Hoe zie jij dat zelf? Lachen

Volgens mijn dierarts is mijn paard niet hoefbevangen. De kwaal is volgens hem gevoelige zolen, en de laatste 2x bekappen heeft dat er niet beter op gemaakt. Een ijzer zou nu verlichting geven zodat hij niet meer op de zool loopt maar draagt op z'n hoefwand. Als het zou kunnen zou ik het liever oplossen zonder ijzers, maar zover ik weet kan dat niet..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:21

Nadya schreef:
TS, ik lees dus hier en daar dat jij best wat klachten hebt over je hoefsmid. Heb je altijd dezelfde gehad? Ik zou eens op zoek gaan naar een andere, want ik krijg het idee dat je een hele slechte getroffen hebt.......

Ik heb al jaren dezelfde maar ik begin nu steeds meer aan hem te twijfelen. Hoe kan je eigenlijk achterhalen of iemand een deurne diploma heeft?