rotstraal, nat land regen wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: rotstraal, nat land regen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:34

madamX schreef:
Hoe oud is het paard? Is het paard beslagen?
Rotstraal ontstaat NIET door een vuile stal.

Oke ben benieuwd waardoor onstaat rotstraal dan?
Tis wel erg gemakkelijk te roepen dat het niet is door een vuile stal maar dan niet erbij te schrijven wat volgens jou de veroorzaker is.

En wat heeft beslag te maken met rotstraal en de leeftijd?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:56

Ontstaat door slechte doorbloeding van de hoef. Dat kan door beslag, leeftijd (oudere paarden hebben meestal een slechtere doorbloeding doordat ze minder bewegen óf hun stofwisseling is vertraagt) óf te weinig beweging. Andere oorzaken kunnen zijn stofwisselingsproblemen (veroorzaakt door voeding of 1 of andere ziekte (mild, nieren, lever, etc. )) Door slechte doorbloeding sterft de straal af, hier komen bacteriën op die het rottend weefsel wegvreten; dit gaat gepaard met een vochtige afscheiding waar weer vliegen op af komen die hun eieren maar al te graag in zo'n omgeving willen leggen. Als rotstraal zou komen door vuile stallen dan zouden die bewuste bacteriën ook in de stallen voorkomen; dat is absoluut niet het geval (dan zouden er ook meerdere paarden getroffen worden door rotstraal, ook zou het dan besmettelijk zijn). Dit is al jaren geleden onderzocht op landbouwuniversiteiten Wageningen en Emmerich. Trouwens, mensen die te maken hebben gehad met rotstraal zorgen meestal ervoor dat hun paard in een schone stal komt te staan (omdat de meeste mensen denken dat het veroorzaakt wordt door vuile stallen): als dat het enige is wat zij veranderen komt rotstraal toch terug.
Is er eenmaal sprake van rotstraal dan is goed schoonmaken noodzakelijk (bacterie moet eerst worden verwijderd). Daarnaast is het noodzaak de oorzaken weg te nemen om herhaling te voorkomen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:27

Het is waar dat rotstraal van binnenuit komt. Door een verminderde weerstand (wat heel veel oorzaken kan hebben).

Het weefsel sterft af en word opgegeten door bacteriën. Die bacteriën houdt je niet weg, ook niet door elke dag de stal schoon te maken. Niets is effectief genoeg en daarom moet inderdaad de oorzaak worden weggenomen. Zorg dat je paard weer gezonde hoeven krijgt. Gezonde hoeven worden nooit zomaar aangevreten door bacteriën.

Gebruik geen vet of teer op de hoeven, dat sluit af waardoor de straal geen zuurstof meer krijgt. En zet je paard juist zoveel mogelijk buiten. Hoeven zijn afhankelijk van doorbloeding en dus van beweging.

Probeer verder eens om de hoeven schoon te spoelen met betadine.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:52

ze is nu 21 jaar en onbeslagen, bij haar is het gekomen doordat ze deze winter voor het eerst op stal moest terwijl ze dat niet gewend was.
maar wat heeft het met wel of geen ijzers en haar leeftijd te maken? wat is de gedachte daarachter?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:00

Precies wat madamX dus al zegt...

Ijzers belemmeren de doorbloeding waardoor de weerstand van de hoef dus aanzienlijk achteruit gaat.

Maar gelukkig ben je bekend met de oorzaak! Ik zou er weer lekker voor zorgen dat je paardje buiten mag staan.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:04

Dit paard is 8 jaar en is inderdaad beslagen.
Zo om de 6 weken beslagen en bekapt. Helaas geen mogelijkheid voor weiland.
Paard staat overdag op stal en savonds buiten op zand (wel met mogelijkheid naar binnen te gaan als het regent)
Ik weet dat weidegang beter zou zijn om de rotstraal op te lossen.

Waar komt volgens jullie rotstraal dan vandaan?
In mest en urine staan is in iedergeval niet bevorderlijk voor de rotstraal.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:53

Laat ik Evert Offereins nu heel erg hoog zitten, zijn uitleg van rotstraal:
Citaat:
Rotstraal is een regelmatig voorkomende aandoening van de hoornschoen. Zoals de naam al zegt, beperkt de aandoening zich in hoofdzaak tot de straalhoorn. Meestal als gevolg van vieze natte stalvloerbedekking (vroeger vaak op stands) treedt verval van de straalhoorn op door verweking en rotting, vooral van de achterhoeven. Deze aandoening is eerder een vieze, dan een ernstige. Totale verwijdering van aangetaste hoornweefsel en een droge stalling genezen en voorkomen deze aandoening. De oude Egyptische zalf is nog steeds een van de betere geneesmiddelen voor deze aandoening.

Bron Paardenbenen, schrijven Offereins.

Kan me vergissen maar ik ga mee met de woorden van offereins, vuil en vocht zorgen voor goede omstandigheden waarin de bacterie die het hoorn aantast het beste kan leven.
Zorg er dus voor dat je paard ten alle tijden op een droog en schoon stuk kan staan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:14

Ik heb Offereins níet zo hoog zitten lees ik weer.... Huilen van het lachen Haha!

Feit blijft dat rotstraal niet voorkomt bij gezonde hoeven, no matter wáár je die paarden ook neerzet. Het is altijd terug te leiden naar de weerstand van de hoef. Kan verder best zijn dat vieze stalbeddeking het aanwakkert, maar het is niet de eerste oorzaak.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:36

Ja hoor Dani62, hebt hebt helemaal gelijk.
Nog een mens die ik hoog heb zitten en die wel met onderbouwingen komt: Rob van Nassau maar die zal met als Offereins wel niet kundig genoeg zijn Clown

Citaat:
Ontstaan Rotstraal:
-Te weinig beweging. Paarden die veel op stal staan, hebben sneller last van rotstraal dan paarden op de wei. Paarden moeten veel bewegen zodat het hoefmechanisme goed kan funcioneren.
- Het niet bijhouden en schoonmaken van de hoeven. Hierdoor blijft vuil lang in de hoeven zitten, wat batreriele ontsteking kan veroorzaken, eventueel met maden.
- Vuile stallen. Hierdoor komen de stralen meer in aanraking met urine en raken sneller in verval vanwege de ammoniak uit de urine.
-Slecht hoefbeslag. Door te klein beslag staat de hoornschoen over het ijzer en kan het hoefmechanisme niet goed functioneren.
- Bepaalde hoevvormen. Een nauwe hoef heeft minder hoefmechanisme dan een brede hoef. Nauwe hoeven zetten minder uit eb daardoor kan vuil sneller vastzitten. Dit vergroot de kans op ontstekingen van de straal.
- Door te diep met een scherp voorwerp in de straalgroeven te krabben kan per ongeluk een bacterie de hoefbinnendringen. Een bacterie ontwikkelt zich het beste in een donkere, zuurstofvrije en vochtige omgeving. De hoef is hier uitermate geschikt voor.

Bron: Hoef problemen, Rob van nassau

Ga ondertussen wat andere boeken er op na slaan, zal eens kijken wat ik kan vinden in de antieke hoefboeken die ik hier heb liggen, zal vast nog wel iets over in staan en is wel leuk om te zien hoe men in 1890 over rotstraal dacht.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:43

Mijn dier heeft nu ook ernstige rotstraal, Tervergeefs een hoop geprobeert en dat werkt maar even, en dan komt het weer net zohard weer terug.

Ik twijfel over de oorzaak, omdat mijn dier EN ziek is geweest EN vaak in een vieze stal staat (ik mest hem iedere dag hoor maar meneer maakt er een ontiegelijke zooi van oftewel, hij piest en poept alles onder)
Op dit moment staat hij om te wennen om de dag buiten (en dan ook snachts dus betere uitleg voor de mensen die niet kunnen lezen : Mijn paard staat 1 dag en nacht buiten, daarna weer even 1 dag en nacht binnen enzovoorts)
Mijn smid komt woensdag weer, ik krijg alleen iedere keer de wind van voren als hij komt over de rotstraal, Vind het ook erg vervelend, vooral om het feit dat het kan leiden tot hoefzweren en meer nare aandoeningen in zijn voet, Ik heb echt VEEL geprobeert, Ik heb geleerd op mijn opleiding dat watten juist een slechte oplossing zijn, dus ga dit echter ook niet proberen.
Teer is al helemaal af te raden, En egyptishe zalf helpt niet, blauwspray ook niet, 20 minuten weken (per hoef) in biotex en daarna inspuiten met blauw spray ook niet, het behandelen na de smid is geweest doe ik altijd meteen, maar dit ook heeft geen baat.
Zelf denk ik er aan om te gaan proberen te weken met Zeezout of dode zeezout, Daarna betadiene er in laten lopen, dus nie tmet watten want dit gaat op een gegeven moment nog erger infecteren als je ze vergeet, en er te lang in laat zitten.

Dus ik ben er van overtuigt dat het ZOWEL van gezondheid kan komen, EN dat een vieze stal ook een ERG grote rol speelt Lachen
Maar dit topic is niet bedoeld als discussie punt over hoe het ontstaat, maar over hoe we ervanaf komen Lachen

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:27

bij femmy heeft het de laatste keer dus goed geholpen de egyptische zalf met watten en hoefschoenen.
eerst 2 keer per dag uitkrabben, flossen, zalf en watten erin dan hoefschoenen aan en ze ging ipv het land in de paddock.
dit bijna 4 weken volgenhouden en vorige week is de hoefsmid langs geweest en weg was de rotstraal (eindelijk na 8 maanden)
we hebben gelijk gebak gehaald Haha!
hoop dat het wegblijft ondanks het natte weer van de afgelopen dagen.
aankomende winter als ze weer op stal gaan krijgt ze op stal mooi d'r hoefschoenen aan zodat dit niet weer gebeurd.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:57

solka-hoofgel heeft mijn paard van rotstraal afgeholpen. bij de mijne hielp ook niets, jaren aangetobt. op advies van de smid solka-hoofgel gekocht, elke dag de stralen mee ingesmeerd.
officieel is dit middel voor schapen, maar bij paarden werkt het ook prima.
Het is te koop bij de betere landbouwwinkels. wel duur 25 a 30 euro voor een potje.