Ja hoor Dani62, hebt hebt helemaal gelijk.
Nog een mens die ik hoog heb zitten en die wel met onderbouwingen komt: Rob van Nassau maar die zal met als Offereins wel niet kundig genoeg zijn
Citaat:
Ontstaan Rotstraal:
-Te weinig beweging. Paarden die veel op stal staan, hebben sneller last van rotstraal dan paarden op de wei. Paarden moeten veel bewegen zodat het hoefmechanisme goed kan funcioneren.
- Het niet bijhouden en schoonmaken van de hoeven. Hierdoor blijft vuil lang in de hoeven zitten, wat batreriele ontsteking kan veroorzaken, eventueel met maden.
- Vuile stallen. Hierdoor komen de stralen meer in aanraking met urine en raken sneller in verval vanwege de ammoniak uit de urine.
-Slecht hoefbeslag. Door te klein beslag staat de hoornschoen over het ijzer en kan het hoefmechanisme niet goed functioneren.
- Bepaalde hoevvormen. Een nauwe hoef heeft minder hoefmechanisme dan een brede hoef. Nauwe hoeven zetten minder uit eb daardoor kan vuil sneller vastzitten. Dit vergroot de kans op ontstekingen van de straal.
- Door te diep met een scherp voorwerp in de straalgroeven te krabben kan per ongeluk een bacterie de hoefbinnendringen. Een bacterie ontwikkelt zich het beste in een donkere, zuurstofvrije en vochtige omgeving. De hoef is hier uitermate geschikt voor.
Bron: Hoef problemen, Rob van nassau
Ga ondertussen wat andere boeken er op na slaan, zal eens kijken wat ik kan vinden in de antieke hoefboeken die ik hier heb liggen, zal vast nog wel iets over in staan en is wel leuk om te zien hoe men in 1890 over rotstraal dacht.