Wie heeft Ervaring met Verbening?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re: Wie heeft Ervaring met Verbening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:13

HIer iemand met een paard met heel lichte verbening aan het kraakbeen van een van de voorhoeven. Geen centje problemen, nooit kreupel aan geweest, niks speciaals door het voer. Dit kwam naar boven tijdens de aankoopkeuring, heb de foto's door drie dierenarts (waarvan twee onafhankelijk) laten bekijken voor aankoop en die gaven allen een positief advies. Merrie is nu bijna 9.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:27

mijn paard heeft het behoorlijk ernstig, de sport was in iedergeval van de baan volgens mijn d.a. en hij liep ook flink kreupel

hij staat nu al een aantal jaren op dat breakover beslag en dat gaat goed, hij heeft nog wel ups en downs maar goed over het algemeen gaat het prima zo( altijd even afkloppen natuurlijk)

mijn smid bekapt hem niet te kort , hij moet wat langer blijven, anders is het toch gevoelig en geen zooltjes of andere dingen,

heb hem ook zonder ijzers gehad, maar nee dat was het niet

succes met je paardje ,

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:34

Ik zie hier weer EEN iemand veel posten en al mijn haartjes staan overeind (sorry arabesk)

Arabesk je mag best een andere mening hebben en mensen iets willen leren Ja maar je moet er niet altijd klakkeloos van uitgaan dat alles wat jij afkeurt per defenitie slecht is.

Jij bent erg natural en zal ook nooit je mening beetje bijstellen

TS@
Ikke heb ook een pwoon met licht verbening dit is geconstateerd in 2000 hij liep onregelmatig.

Bezoek kliniek het was verbening ik kreeg speciaal beslag van van Nassau en hij is nooit nooit meer onregelmatig geweest.
Mijn pony is inmiddels 25 jaar oud en loopt nog als een 3-jarige echt super

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:18

Afgelopen week ben ik begonnen met het geven van duivelsklauw in gedroogde stukjes. Het werkt volgens mij echt. Na een paar dagen liepn mijn paard weer helemaal soepeltjes terwijl hij in een lastige periode zat. Mssn een tip!?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:04

Verbening van de hoefkraakbeenderen komt vaak voor bij tuigpaarden en friezen in beslagen en onbeslagen toestand. Indirect zal het wel een erfelijkheids factor zijn. Deze paarden hebben er over het algemeen geen last van. Op het moment dat het verbenings proces actief is kunnen zij er last van hebben (kreupelheid), met aangepast beslag kun je de pijn wat verlichten (niet het gebrek genezen). Als het verbenings proces niet actief is zal het paard er over het algemeen niet kreupel van lopen. Let wel: erge vorm van verbening kan kwartierscheuren veroorzaken.

Je veearts kan je er veel meer over vertellen, neem even contact met hem op.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:14

hoi hoi.
ik heb nu paard nummer 5 met verbening van het hoefkraakbeen.
1 daarvan had echt lange takken!zij was 8 jaar oud,en werd rontgen goedgekeurd,wel met een bemerking,maar wel goed,klinisch was ze ook helemaal goed.deze merrie springt momenteel internationaal in duitsland,ze is nu 10 jaar.
de andere paarden waren 4 en 5 jaar oud,dus nooit eerder op ijzers gestaan,dus dat het paard verbening krijgt ligt dus 100 procent zeker niet aan de ijzers,deze paarden zijn helemaal goedgekeurt en niet eens met een bemerking,dus in de meeste gevallen word een paard er niet snel kreupel van,tenminste niet volgens mijn dierenarts,je hebt natuurlijk uitzonderingen.
vr groetjes saskia

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:13

asfact schreef:
mijn paard heeft het behoorlijk ernstig, de sport was in iedergeval van de baan volgens mijn d.a. en hij liep ook flink kreupel

hij staat nu al een aantal jaren op dat breakover beslag en dat gaat goed, hij heeft nog wel ups en downs maar goed over het algemeen gaat het prima zo( altijd even afkloppen natuurlijk)

mijn smid bekapt hem niet te kort , hij moet wat langer blijven, anders is het toch gevoelig en geen zooltjes of andere dingen,

succes met je paardje ,

Wat doe je nu met je paard? Je rijd nog wel gewoon?
Merk je ook dat hij wat slechter is worden door de jaren, of blijft het wel een beetje hetzelfde?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:04

ik train hem nog wel maar niet meer zo zwaar als ik deed, wij gingen ZZ starten dus dat was van de baan,

maar doe echt wel alles met hem hoor, dus ook flinke buitenritten , voor hem waren de kleine voltes en pirouettes funest, let wel " hij heeft het in erge mate"

hij heeft eigenlijk alleen nog maar last als de smid hem te kort zet, voor de rest gaat het echt prima

ik geloof niet dat het erger is geworden

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:26

asfact schreef:

succes met je paardje ,

Ik denk dat wij een soortgelijk gevalletje hebben. Mijn paard heeft het ook in (zeer) ernstige mate en heeft nu ook breakover beslag. Sindsdien heeft hij twee jaar niet meer kreupel gelopen. Alleen vorige week, na de verhuizing die hij heeft doorgemaakt had hij een slechte week maar dat is nu alweer rustig.

Zie je bij jouw paard aan de buitenkant van zijn hof en kootbeen ook vergroeiingen? Dat is bij de mijne wel. Hij heeft gewoon twee ongelijke voeten.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:56

nee ik zie geen vergroeiingen, maar hij heeft wel 2 ongelijke voeten en 1 voet is heel erg scheef , die wijst bijwijze van spreken bijna naar binnen

ik denk echt dat je paard er goed mee uit de voeten kan mits aangepast beslag en in mijn geval geen zware training meer, tenminste niet constant, wij genieten volop van de buitenritten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:49

Bij mijn paard "golft" de hoef zelfs (verticaal) zo erg is de verbening, de takken aan de zijkant komen dan ook duideljk boven de kroonrand uit.