RianneH schreef:xkusssx schreef:maar als je beslaat zorg je toch ook voor gaatjes van de nagels.
daar kunnen dan toch ook schimmels ed in gaan zitten hoe kan het
dan dat het daarbij niet vaak fout gaat.? ik bedoel dan zouden er
geen ijzers meer betaan toch. of is dit niet erg omdat de nagels in
een bepaald gedeelte van de hoef komen dat het daar niet fout gaat
met bacterien of tenminste dat die daar geen kwaad kunnen en bij
die keren dat er idd wel schimmeld bacterien ed in komen en het
gaat ontsteken is er dus gewoon verkeerd beslagen?
of ben ik nu te kort door de bocht?
Met bekappen en beslaan heb je ongeveer even veel risico dacht ik. Beslaan zeker niet minder risico, om het zo maar te zeggen. Enw at je zegt idd, door de nagels in de hoef te slaan maakt je het voor schimmels wel heel makkelijk om zich lekker te nestelen. Nagels zijn over het algemeen wel nieuw en schoon, dus is de werkwijze gelukkkig nog veilig
Wat denk ik het verschil tussen beslaan en bekappen maakt is de regelmaat. Mensen die hun paarden beslaan meoten toch minstens om de 8 weken nieuwe ijzers eronder wat betekend dat het paard veel regelmatiger gecontroleerd wordt. Bij bekappen heb ik soms het gevoel dat het niet regelmatig gebeurd en mensen 'het wel even aan zien'. Dit gebeurd dus veel onregelmatiger en geeft daarom schimmels meer de kans te nestelen.
Dus als je met paarden werkt en met hoeven heb je altijd kans op besmettingen.. Netzoals een klein wondje altijd een beetje kans geeft op een eventuele enorme ontsteking. Aan de eigenaar dus om te zorgen dat de conditie van de heven optimaal is en beginnende schimmels of plekken waar ze kunnen gaan zitten aan te pakken. Zowel blootvoets als met ijzers
oke.. ben echt blij met alle info die ik krijg (begin mezelf zelfs een beetje te schamen tegenover
de ts omdat ik in haar topic zoveel vraag, maar hopelijk heeft zij er ook wat aan dan) maar wat
kun je dan bijv. doen aan de oude nagelgaten zodat daar zich niets innesteld. zou je daar iets
op kunnen smeren ofzo wat het dood? noem maar iets?

)