scheurtje in de hoef. Wanneer er wat aan doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xkusssx

Re: scheurtje in de hoef. Wanneer er wat aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:49

RianneH schreef:
xkusssx schreef:
maar als je beslaat zorg je toch ook voor gaatjes van de nagels.
daar kunnen dan toch ook schimmels ed in gaan zitten hoe kan het
dan dat het daarbij niet vaak fout gaat.? ik bedoel dan zouden er
geen ijzers meer betaan toch. of is dit niet erg omdat de nagels in
een bepaald gedeelte van de hoef komen dat het daar niet fout gaat
met bacterien of tenminste dat die daar geen kwaad kunnen en bij
die keren dat er idd wel schimmeld bacterien ed in komen en het
gaat ontsteken is er dus gewoon verkeerd beslagen?
of ben ik nu te kort door de bocht?

Met bekappen en beslaan heb je ongeveer even veel risico dacht ik. Beslaan zeker niet minder risico, om het zo maar te zeggen. Enw at je zegt idd, door de nagels in de hoef te slaan maakt je het voor schimmels wel heel makkelijk om zich lekker te nestelen. Nagels zijn over het algemeen wel nieuw en schoon, dus is de werkwijze gelukkkig nog veilig Knipoog

Wat denk ik het verschil tussen beslaan en bekappen maakt is de regelmaat. Mensen die hun paarden beslaan meoten toch minstens om de 8 weken nieuwe ijzers eronder wat betekend dat het paard veel regelmatiger gecontroleerd wordt. Bij bekappen heb ik soms het gevoel dat het niet regelmatig gebeurd en mensen 'het wel even aan zien'. Dit gebeurd dus veel onregelmatiger en geeft daarom schimmels meer de kans te nestelen.

Dus als je met paarden werkt en met hoeven heb je altijd kans op besmettingen.. Netzoals een klein wondje altijd een beetje kans geeft op een eventuele enorme ontsteking. Aan de eigenaar dus om te zorgen dat de conditie van de heven optimaal is en beginnende schimmels of plekken waar ze kunnen gaan zitten aan te pakken. Zowel blootvoets als met ijzers Knipoog

oke.. ben echt blij met alle info die ik krijg (begin mezelf zelfs een beetje te schamen tegenover
de ts omdat ik in haar topic zoveel vraag, maar hopelijk heeft zij er ook wat aan dan) maar wat
kun je dan bijv. doen aan de oude nagelgaten zodat daar zich niets innesteld. zou je daar iets
op kunnen smeren ofzo wat het dood? noem maar iets?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:08

minkie schreef:
RianneH schreef:
Waarschijlijk is het een andere schimmel/bacterie dan op de huid, anders zou je hem daar ook zeker tegen komen Knipoog Ik dacht dat het eerder bateriën zijn die in scheuren van hoeven zitten dan schimmels, maar in principe is het voor beide een ideaal klimaat.

bij bacterien zie je btw. meestal ook pus.

Idd, die geven vaak de hoefzweren Knipoog

Maar goed, beide wil je idd niet in de hoeven van je paard hebben. Maar beide komen ook normaal voor de de grond in Nederland..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:43

Oude nagelgaten.. Tja, je zou het direct dicht kunnen stoppen met teer, maar ik zou het liever open laten. Hoe meer lucht hoe beter.
Als je bang bent voor schimmels erin dan kan je altijd bijv. eens in de week een kwartiertje soda doen. Dit geeft ook nog eens hele schone voetjes Knipoog

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:31

nou dat heb ik ooit eens geprobeerd! probeer je paard maar eens zijn hoef in een tobje soda te zetten. die van mij vertikt het gewoon...
heb nog van die soort springschoenen die je nat moet maken en dan om moet doen. ik gebruikte dan zeewater.
weet niet meer precies hoe die dingen heeten.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:35

RianneH schreef:
Oude nagelgaten.. Tja, je zou het direct dicht kunnen stoppen met teer, maar ik zou het liever open laten. Hoe meer lucht hoe beter.
Als je bang bent voor schimmels erin dan kan je altijd bijv. eens in de week een kwartiertje soda doen. Dit geeft ook nog eens hele schone voetjes Knipoog

okee super bedankt voor alle info die ik heb gekregen hier in dit topic (hihi van een ander Bloos )
ik druip weer netjes af..

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:31

misschien kan je hem even bellen, voor advies,
en dan zeg hij/zij wel of hij wat eerder komt Lachen

Suc6!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:00

Ik heb gister de hoefsmid gebeld en hij kon vandaag gelijk langs komen! (service of niet?)
Hij heeft de hoeven allemaal bekapt, hij zei: hoe langer de hoeven hoe meer druk er op een scheur komt te staan dus hoe verder die hij scheurt. En hij staat nu op voor op ijzers. Om nog meer druk er af te halen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:25

minkie schreef:
nou dat heb ik ooit eens geprobeerd! probeer je paard maar eens zijn hoef in een tobje soda te zetten. die van mij vertikt het gewoon...
heb nog van die soort springschoenen die je nat moet maken en dan om moet doen. ik gebruikte dan zeewater.
weet niet meer precies hoe die dingen heeten.

Hihi, er zijn idd paarden die het niet zo leuk vinden.. Ben blij dat de bitch van onze stal er niet in hoeft te staan. Andere twee paarden doen het keurig.

Zeewater idd, dat is ook ontzettend goed voor de hoeven. En koten, weg is de mok Knipoog Helaas wordt het voor mij een duur ritje, iedere keer naar de zee Tong uitsteken