Barst in hoef, oplossingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re: Barst in hoef, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:00

Oh sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Niet goed gelezen, je zegt dat ie nu niet bij andere paarden loopt. Bloos

Kan de waterbak niet verplaatst worden dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:04

die scheur uitvlakken,en zorgen dat de onderkant van de scheur niet draagt,dus geen contact maakt met het ijzer..zweeft.
Dat moet je hoefsmid doen,verder goed schoonhouden...
Hoe diep is die scheur?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:31

Zegt jouw hoefsmid echt dat hier niets aan te doen is? Tsss

Mijn tip?! Zoek een andere hoefsmid! Hier moet je wel echt iets aan laten doen! Mijn jonge paard had precies hetzelfde als die van jou! Ook tot en met de kroonrand, waar zelfs al een bultje zat. Let wel... had hetzelfde! Het kan dus prima verholpen worden met de juiste zorg!!

Wat wij hebben gedaan? Zo snel mogelijk onze hoefsmid laten komen. Netjes uitsnijden, zodat de druk van de scheur af gehaald wordt en een ijzer met een lip aan iedere zijde van de scheur eronder om de scheur te fixeren. In het begin niet 8 weken wachten tot je de smid weer laat komen, maar wat frequenter om ervoor te zorgen dat de scheur echt goed vastgezet blijft. Mijn paard heeft een maand of 4 op het ijzer gestaan, toen was het gelukkig niet meer nodig. (gelukkig maar, want hij trapte hem op een gegeven moment steeds af en dat is natuurlijk helemaal niet bevoorderlijk! Hij stond nog in de opfok en ik denk dat de heren iets te wild speelden met elkaar). Let wel! Het weer was toen vochtig waardoor zijn hoeven mooi nat bleven en we hebben het toen wel heeeeel goed in de gaten gehouden of het ijzer er niet toch nog even onder moest. De scheur was toen nog niet weg, maar de eerste uitgroei was er al wel en de hoef was weer tot rust gekomen (bij wijze van). De hoefsmid heeft er steeds voor gezorgd dat er geen druk op die scheur kwam. Het is er nu bijna uit, maar we zijn inmiddels ook al wel bijna een jaar verder!! Het gaat dus wel wat tijd kosten!

Zorg dat je het op tijd aanpakt, zodat je niet in de kliniek terecht hoeft te komen!

Mbt hoefvet: eerst de hoeven van je paard goed nat maken en daarna hoefvet erop helpt wel, want dan blijft het vocht in de hoef! Voor de rest absoluut met de rest eens: hoefvet is onzin. Als je bang bent dat je paard met emmers gaat gooien, loop dan met hem door nat gras (nat van de regen of van de douw, vroeg in de ochtend). Afspuiten kan natuurlijk ook. Kwestie van opvoeden Knipoog

Ik voer ook nog biotine bij om de hoefgroei te bevorderen. Die van mij blijft wel kleine oppervlakkige scheurtjes houden, dus ik ben er ook nog niet mee uitgedokterd. Ik sta dus ook nog open voor verdere tips!

@TS: heel veel succes met het "repareren" van je paard!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:45

Zucchero schreef:
Zegt jouw hoefsmid echt dat hier niets aan te doen is? Tsss

Mijn tip?! Zoek een andere hoefsmid! Hier moet je wel echt iets aan laten doen! Mijn jonge paard had precies hetzelfde als die van jou! Ook tot en met de kroonrand, waar zelfs al een bultje zat. Let wel... had hetzelfde! Het kan dus prima verholpen worden met de juiste zorg!!

Wat wij hebben gedaan? Zo snel mogelijk onze hoefsmid laten komen. Netjes uitsnijden, zodat de druk van de scheur af gehaald wordt en een ijzer met een lip aan iedere zijde van de scheur eronder om de scheur te fixeren. In het begin niet 8 weken wachten tot je de smid weer laat komen, maar wat frequenter om ervoor te zorgen dat de scheur echt goed vastgezet blijft. Mijn paard heeft een maand of 4 op het ijzer gestaan, toen was het gelukkig niet meer nodig. (gelukkig maar, want hij trapte hem op een gegeven moment steeds af en dat is natuurlijk helemaal niet bevoorderlijk! Hij stond nog in de opfok en ik denk dat de heren iets te wild speelden met elkaar). Let wel! Het weer was toen vochtig waardoor zijn hoeven mooi nat bleven en we hebben het toen wel heeeeel goed in de gaten gehouden of het ijzer er niet toch nog even onder moest. De scheur was toen nog niet weg, maar de eerste uitgroei was er al wel en de hoef was weer tot rust gekomen (bij wijze van). De hoefsmid heeft er steeds voor gezorgd dat er geen druk op die scheur kwam. Het is er nu bijna uit, maar we zijn inmiddels ook al wel bijna een jaar verder!! Het gaat dus wel wat tijd kosten!

Zorg dat je het op tijd aanpakt, zodat je niet in de kliniek terecht hoeft te komen!

Mbt hoefvet: eerst de hoeven van je paard goed nat maken en daarna hoefvet erop helpt wel, want dan blijft het vocht in de hoef! Voor de rest absoluut met de rest eens: hoefvet is onzin. Als je bang bent dat je paard met emmers gaat gooien, loop dan met hem door nat gras (nat van de regen of van de douw, vroeg in de ochtend). Afspuiten kan natuurlijk ook. Kwestie van opvoeden Knipoog

Ik voer ook nog biotine bij om de hoefgroei te bevorderen. Die van mij blijft wel kleine oppervlakkige scheurtjes houden, dus ik ben er ook nog niet mee uitgedokterd. Ik sta dus ook nog open voor verdere tips!

@TS: heel veel succes met het "repareren" van je paard!!

100% mee eens...
Frequent laten bekappen, druk eraf halen vanaf de onderkant, fixeren met een ijzertje met dubbele lip (wel met de lippen op de juiste plaats en niet een achterijzer eronder!!)..
Verder voeten idd goed nat maken, liefst in een grote plas zetten en daarna invetten zodat het vocht binnen blijft als je paard weer op zeer droge grond staat. Dat invetten doe je heel de voet, bovenkant én onderkant.
Na verloop van tijd is de wand sterk genoeg om niet verder in te scheuren, en kan je de ijzers eraf halen..

Let wel... niet iedere gediplomeerde smid is goed!! Ben erg kritisch.. en laat je niet van alles wijs maken.. dat gebeurt veel te vaak!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:54

Bedankt, hier kan ik wat mee!

Het is achteraan, dus er staat nu gewoon een achterijzer onder. Ik ga mijn hoefsmid eens terug laten komen en het bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:30

oke en idd wil je hs er niets aan doen gewoon andere zoeken ! ik weet niet waar je woont maar als je besluit een andere te nemen weet ik een helegoede (en betaalbaare)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:39

Ik heb supergoede ervaring met Cornucrescine. Is een soort hoefvet (neeeee, het is geen echt vet, dus het sluit niet af). Je kunt het kopen inde goede paardenspeciaalzaak. Het komt uit Engeland en is speciaal voor scheuren en 'cracks' in de hoeven.
Het helpt de hoefscheur van binnenuit op te vullen. En het bevordert hoefgroei in het algemeen.
Bij mijn vorige paardje gebruikte ik het voor dat de hoef goed groeide, smeerde 2x per week kroonrand goed in.
Mijn huidige paard had een paar dunne scheuren op zijn hoeven. Vond dat ook geen succes. Natuurlijk de hoefsmid aan de onderkant goed de boel bij laten werken. En ik heb nu dus gedurende een week of 4 a 5 de scheurtjes om de dag goed schoongemaakt, dan ingesmeerd met C. En.... het ziet er veel beter uit, de scheurtjes gaan zich sluiten.
Mijn haflinger staat niet op ijzers.

Kan me voorstellen dat je je er bezorgd over maakt, hoop dat je samen met je smid, of een andere hoefsmid een oplossing vindt. Zeggen dat het niet anders kan vind ik een beetje raar eigenlijk.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:52

Ik bedacht met net dat ik ook nog foto's heb van de hoeven van die van mij:
Dit is na de eerste keer bekappen (dacht ik) Hier zie je dat de HS de druk er af heeft gehaald en ook de randen van de scheur heeft afgewerkt. Het voorste en achterste deel van de hoef van Zuc waren niet meer in lijn, dus dat was probleem 1 dat getackeld moest worden.
Afbeelding

ijzertje er net onder:
Afbeelding

ijzertje 3 weken er onder:
Afbeelding

De barst lijkt eraf te groeien:
Afbeelding

Weer een poosje later. Zoals je ziet is het einde van de scheur gestopt door een rondje erin te kappen. Het stukje scheur dat je daarboven nog ziet is erg oppervlakkig en daardoor onschuldig.
Afbeelding

En dit was nog weer 2 weken later. Is meteen ook de laatste foto die we er van hebben genomen.
Afbeelding

Zoals je ziet heeft Zuc maar aan 1 voet een ijzer. Omdat hij alleen maar in het land liep en ik nog niets met hem deed, was het niet nodig er 2 ijzers onder te doen. En als het niet nodig is, laat ik ze er ook liever onder weg. Vindt mijn portemonnaie ook fijn Knipoog

Anoniem schreef:
oke en idd wil je hs er niets aan doen gewoon andere zoeken ! ik weet niet waar je woont maar als je besluit een andere te nemen weet ik een helegoede (en betaalbaare)
Ben ik ook wel benieuwd naar Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:01

Bedankt zucchero, hele interessante post!

Bij de mijne is het denk ik minder erg omdat de barst niet open staat. Verder is het ongeveer hetzelfde.

Dat rondje eruit vijlen hebben we ook geprobeerd maar het is daarboven gewoon verder gebarsten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:13

Idd.. door de scheur te onderbreken en geen nieuw 'aangrijppunt' te geven om verder te scheuren, door bv een rondje of een streepje te maken in de wand, kan je het scheuren stagneren.

Het kan wel zijn dat het alsnog opnieuw wilt gaan scheuren, door vuil iod, dan is het weer zaak om het rondje opnieuw schoon te snijden..

Je smid moet wel het rondje net zo diep maken als de scheur is, anders heeft het geen zin..
Vanuit de kroonrand groeit dan mooi hoorn, die niet onder invloed is van het scheuren..

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:22

femmefatale1 schreef:
Idd.. door de scheur te onderbreken en geen nieuw 'aangrijppunt' te geven om verder te scheuren, door bv een rondje of een streepje te maken in de wand, kan je het scheuren stagneren.

Het kan wel zijn dat het alsnog opnieuw wilt gaan scheuren, door vuil iod, dan is het weer zaak om het rondje opnieuw schoon te snijden..

Je smid moet wel het rondje net zo diep maken als de scheur is, anders heeft het geen zin..
Vanuit de kroonrand groeit dan mooi hoorn, die niet onder invloed is van het scheuren..

Helemaal mee eens. Ik zal proberen of ik morgen een foto van de onderkant van de voet van Zucchero kan maken. Dan kun je zien hoe diep de scheur heeft gezeten. De HS heeft daar namelijk toch nog een flink stuk weg moeten snijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:29

Mooi voorbeeld, mooi stukje smid-werk Knipoog
Was even het rondje / streepje zetten vergeten, dat moet wel anders gaat het inderdaad gewoon nog verder.
Nou zo diep als bij jouw paard is het bij die van mij gelukkig nooit geweest hoor. Was dan nou opeens zo ver gekomen?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:36

Hmmm in alle eerlijkheid? Wij hebben dat niet goed genoeg in de gaten gehad. Bloos Bloos De DA was erbij voor iets anders en die waarschuwde dat we niet moesten wachten tot het er vanzelf wel uit zou groeien (dat ging namelijk gewoon niet gebeuren). Hij "dreigde" ook met naar de kliniek komen om het veel drastischer aan te pakken. Gelukkig is dat niet nodig geweest.

Wij hebben in de Achterhoek een heeeeeel goede smid!!! In Brabant ben ik nog zoekende. Met Zucchero ga ik wel over naar een andere smid, maar met ons oude paard blijf ik op en neer rijden. Onze smid is echt super namelijk! Helaas kan ik maar met 1 paard op en neer rijden en dat doen we dus met degene met speciaal beslag.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:48

Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden. Een ander manier is om bij een ernstige scheur de scheur er evt helemaal uit te vrezen. Een balkijzer met toon lip of geen lip wordt gebruikt (ook bij de achtervoeten) en dan opgevuld met Vettec of zool met siliconen. Op deze manier krijgt de scheur het meeste rust en wordt niet beïnvloedt door evt. druk veroorzaakt door lippen op welke plaats dan ook.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:55

@ hoeftniet: is zo iets drastisch ook nodig voor mijn paard? De barst is heel smal en hij loopt gewoon in de sprot. Nooit een pas kreupel geweest.
Ik heb de indruk dat het paard een hele tijd uit zal liggen als we doen wat jij beschrijft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:58

Klara16 schreef:
@ hoeftniet: is zo iets drastisch ook nodig voor mijn paard? De barst is heel smal en hij loopt gewoon in de sprot. Nooit een pas kreupel geweest.
Ik heb de indruk dat het paard een hele tijd uit zal liggen als we doen wat jij beschrijft.

Waarom zet je er geen foto van op??
Tuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome... maar de druk moet iig van de scheur af, anders zal het nooit over gaan..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:02

Die foto komt als mijn man tijd heeft. Ik ben nl de grootste informaticakluns van heel bokt denk ik Bloos

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:30

Citaat:
Hmmm in alle eerlijkheid? Wij hebben dat niet goed genoeg in de gaten gehad

Ja stom he dat het soms zo gaat.
Bij ons shetlandertje dacht ik op een gegeven moment die hoefjes worden wel erg lang .... bleken ze echt VEEEEEELS te lang... schaamde me er best wel over Bloos