Niet goed gelezen, je zegt dat ie nu niet bij andere paarden loopt.

Kan de waterbak niet verplaatst worden dan?
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Zucchero schreef:Zegt jouw hoefsmid echt dat hier niets aan te doen is? Tsss![]()
Mijn tip?! Zoek een andere hoefsmid! Hier moet je wel echt iets aan laten doen! Mijn jonge paard had precies hetzelfde als die van jou! Ook tot en met de kroonrand, waar zelfs al een bultje zat. Let wel... had hetzelfde! Het kan dus prima verholpen worden met de juiste zorg!!
Wat wij hebben gedaan? Zo snel mogelijk onze hoefsmid laten komen. Netjes uitsnijden, zodat de druk van de scheur af gehaald wordt en een ijzer met een lip aan iedere zijde van de scheur eronder om de scheur te fixeren. In het begin niet 8 weken wachten tot je de smid weer laat komen, maar wat frequenter om ervoor te zorgen dat de scheur echt goed vastgezet blijft. Mijn paard heeft een maand of 4 op het ijzer gestaan, toen was het gelukkig niet meer nodig. (gelukkig maar, want hij trapte hem op een gegeven moment steeds af en dat is natuurlijk helemaal niet bevoorderlijk! Hij stond nog in de opfok en ik denk dat de heren iets te wild speelden met elkaar). Let wel! Het weer was toen vochtig waardoor zijn hoeven mooi nat bleven en we hebben het toen wel heeeeel goed in de gaten gehouden of het ijzer er niet toch nog even onder moest. De scheur was toen nog niet weg, maar de eerste uitgroei was er al wel en de hoef was weer tot rust gekomen (bij wijze van). De hoefsmid heeft er steeds voor gezorgd dat er geen druk op die scheur kwam. Het is er nu bijna uit, maar we zijn inmiddels ook al wel bijna een jaar verder!! Het gaat dus wel wat tijd kosten!
Zorg dat je het op tijd aanpakt, zodat je niet in de kliniek terecht hoeft te komen!
Mbt hoefvet: eerst de hoeven van je paard goed nat maken en daarna hoefvet erop helpt wel, want dan blijft het vocht in de hoef! Voor de rest absoluut met de rest eens: hoefvet is onzin. Als je bang bent dat je paard met emmers gaat gooien, loop dan met hem door nat gras (nat van de regen of van de douw, vroeg in de ochtend). Afspuiten kan natuurlijk ook. Kwestie van opvoeden
Ik voer ook nog biotine bij om de hoefgroei te bevorderen. Die van mij blijft wel kleine oppervlakkige scheurtjes houden, dus ik ben er ook nog niet mee uitgedokterd. Ik sta dus ook nog open voor verdere tips!
@TS: heel veel succes met het "repareren" van je paard!!

Anoniem schreef:Ben ik ook wel benieuwd naaroke en idd wil je hs er niets aan doen gewoon andere zoeken ! ik weet niet waar je woont maar als je besluit een andere te nemen weet ik een helegoede (en betaalbaare)
femmefatale1 schreef:Idd.. door de scheur te onderbreken en geen nieuw 'aangrijppunt' te geven om verder te scheuren, door bv een rondje of een streepje te maken in de wand, kan je het scheuren stagneren.
Het kan wel zijn dat het alsnog opnieuw wilt gaan scheuren, door vuil iod, dan is het weer zaak om het rondje opnieuw schoon te snijden..
Je smid moet wel het rondje net zo diep maken als de scheur is, anders heeft het geen zin..
Vanuit de kroonrand groeit dan mooi hoorn, die niet onder invloed is van het scheuren..
De DA was erbij voor iets anders en die waarschuwde dat we niet moesten wachten tot het er vanzelf wel uit zou groeien (dat ging namelijk gewoon niet gebeuren). Hij "dreigde" ook met naar de kliniek komen om het veel drastischer aan te pakken. Gelukkig is dat niet nodig geweest.Klara16 schreef:@ hoeftniet: is zo iets drastisch ook nodig voor mijn paard? De barst is heel smal en hij loopt gewoon in de sprot. Nooit een pas kreupel geweest.
Ik heb de indruk dat het paard een hele tijd uit zal liggen als we doen wat jij beschrijft.
Citaat:Hmmm in alle eerlijkheid? Wij hebben dat niet goed genoeg in de gaten gehad