Hoe vaak vet en teer op de hoefjes smeren ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Hoe vaak vet en teer op de hoefjes smeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:00

Ik heb ook altijd geleerd dat teren en vetten eigenlijk niet zoveel uithaald. Mijn smid zegt idd hetzelfde als die van Cassidy!
Ik ga altijd in de zomer een minuut of 10 met mn paardje in de beek staan even hoeven water op laten nemen.
Mn paardje vind het prachtig die staat erin te stampen...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:02

niet!! teren alleen als er rotstraal is na t eerst heel goed schoon gemaakt te hebben en dan alleen de straal, verder niets...... smeerseltjes helpen niet. En mijn smid (ook antoon van nassau) raast het af. Kijk anders eens op http://www.hoofcare.nl dat is zijn site

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:03

Heb mijn paard nu 5 jaar of zo..
Nog nooit een hoef geteerd of ingevet...
Ze heeft overigens van zich zelf goede kwaliteit voeten...

Is ook allemaal onzin, ...

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:06

Bij mn vzpony smeren we weleens wat hoefvocht in de hoef, als de hoef droog is.. Dus gewoon van dat .. tsja hoefvocht, zo heet het Tong uitsteken
We doen dit dan na het werk, en we maken de hoef niet nat ofzo.. gewoon zorgen dat ie schoon is, en dan op en rond de straal met een kwastje.. Knipoog
Weetniet hoe vaak dit gebeurt..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:29

xThalyx schreef:
Ik smeer de hoeven van mijn paard elke dag in met hoefolie en laurierzalf (zie mijn toppic: [BEH] Slechte hoeven, wat te doen??)
Ik teer in de winter 1x per week. Ik teer alleen de stralen. Ik kijk wel of het nodig is. Mijn paard heeft snel last van zachte stralen door het natte weer. Door het teren merk ik dat ze minder snel last heeft van rotstraal.
Als je teert, moet je er wel goed op letten dat de hoef goed schoon en droog is omdat teer de hoef afsluit.
Ik zou het dus alleen doen als je paard daadwerkelijk last heeft van rotstraal, anders zou ik het niet doen.

Die van mij hebben hele drooge hoefjes.
Komt denk ik door hun weiland enzo.

Maar hoe veel kost dat ong. per jaar ?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:31

Als wij vetten gebruiken we manenvet. Door alleen de wand te vetten kan de zool,witte lijn en onderkant wand nog wat vocht absorberen. Teren doen we eigenlijk nooit, als je het af en toe doet dan zal het zeker niet schaden. Bij rotstraal liever niet teren, dit sluit teveel af.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:05

Cassidy schreef:
En waar haal jij die kennis vandaan? Ik herhaal wat mijn smid zegt, maar ben altijd bereid te leren.

Mijn smid en het boek 'Hoefproblemen' van Van Nassau. (dat boek heeft mijn smid mij ook aanbevolen)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:39

Nooit. Memuska heeft fantastische hoeven, dus daar heb ik in die tien jaar nooit bij nagedacht om er iets aan te smeren (ok, een laagje vet voor de foto soms wel :-D). Margriet en Willow hebben allebei slechte hoeven, zij krijgen nu biotine bij en voor Margriet maak ik een modderbadje rond de waterton in de wei, zodat ze daar toch al wat kan in rondploeteren. Op de wei van Willow is het sowieso nat rond het waterbakje. Op aanraden van de smid smeer ik niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:41

Vetten en teren doe ik nooit. Is helemaal niet goed voor de hoeven.

Wel gebruik ik bij mijn paard 'hoefvocht' (van de paardendrogist) als ze wat droger worden, bv. bij langdurige droogte/warme zomers. Bij dit product nemen de hoeven nog gewoon vocht van buitenaf op, terwijl je bij gebruik van hoefvet, de hoeven afsluit. Mijn paard heeft supervoetjes. Ja

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:35

Ik heb net bij de ruitershow nieuw zomer hoef vet gekocht , de verkooper zij dat die het best was van alle hoefvetten ( 9 ) voor droge hoefjes.. !!
Ik hoop dat het goed werkt.. !! X.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:51

een hoef kan geen vet opnemen.. wat een verkoper zegt is alleen maar om te verkopen! een hoef kan alleen maar water opnemen, zodra je er vet op smeert kan de hoef dat niet meer doen (wordt dus afgesloten)
het enige wat je wel mag vetten is de kroonrand (wat bij sommige paarden erg zacht kan zijn (na bijv. een natte douche of een natte bak) verder teren alleen indien er rotstraal is.

verder doe ik er eigelijk bagger weinig aan, aangezien mijn paardjes zonder ijzers en dus goede hoeven hebben..

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:36

niet.
af en toe lekker nat maken als ze te droog worden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:42

nooit. mijn hoefsmid raadt het sterk af, en ze staat dus al 4 jaar zonder ingevette of geteerde hoefjes. ze heeft echt perfecte hoeven...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:48

het enige nut van vetten is als je de hoeven net natgemaakt hebt en dan een laagje op de kroonrand Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:54

Als je paard in de wei staat is het heel makkelijk om te zorgen dat de hoeven niet uitdrogen, gewoon een modderpoeltje rond de drinkplaats. Daar staan ze dan een paar keer per dag in, de hoeven komen vol te zitten met natte modder en de hoef trekt het vocht uit de modder.

Paarden die dag en nacht buiten lopen lopen ook nog eens 's ochtends in de dauw.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:50

Lenneke_ schreef:
Als je paard in de wei staat is het heel makkelijk om te zorgen dat de hoeven niet uitdrogen, gewoon een modderpoeltje rond de drinkplaats. Daar staan ze dan een paar keer per dag in, de hoeven komen vol te zitten met natte modder en de hoef trekt het vocht uit de modder.

Paarden die dag en nacht buiten lopen lopen ook nog eens 's ochtends in de dauw.

Nou, nee hoor, het is niet zo makkelijk als er zoveel watertjes en sloten zijn. Tong uitsteken
Het is bij mij absoluut onbegonnen werk om dat nat te houden. Haha!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:54

ik heb gehoord dat teren niet vaker hoeft dan 1 keer in 6 weken of was het nou maanden
ik doe het nooit heb vandaag voor het eerst weer gedaan
en heb het alleen gekocht toen mijn pony rotsstraal had hiermee was het heel snel weg

en invetten als ik er zin in het (niet erg vaak)
of 1 keer in de maand

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:32

Ik heb ze trouwens gister ingevet , maar heb ze eerst bij de een in een emmer gezet { rubberen emmer , en ik hielt zijn voetje wel vast } en bij de ander { die is bang voor emmers } heb ik ze heel vaak nat gemaakt en toen bij beide ingevet.!!

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:43

Mijn hoefsmid is Van Nassau van het boek hoefproblemen en hij zegt inderdaad dat je niet moet zetten, zluit bacteriën op. Mijn paardje had altijd brokkelhoeven en ztond op ijzers. Ze stond op rust, hij heeft de ijzers eraf gehaald, en we hebben alleen ander voer gegeven en het verder met rust gelaten, en het gaat super.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:50

Ik vet niet vaak in, en als ik het doe altijd met water, de kroonrand vet ik een beetje extra in.
Verder spuit ik na het rijden altijd de benen af, dus dan krijgen de hoeven zowiezo water binnen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:12

ik teer nooit, heb nooit goed begrepen wat het nut ervan is vetten doe ik ook niet, alleen 2 x per jaar ofzo de kroonrand met laurierzalf als ik de hoeven nat gemaakt heb (denk er gewoon niet meer aan)

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:44

Ik doe het 2x in de week wel verdeeld

Dinsdag en Vrijdag

Als ik het niet doe dan worden de tedroog!

Dit advies heb ik van mijn hoefsmid

Gr.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:00

GinaLoveStar schreef:
Ik doe het 2x in de week wel verdeeld

Dinsdag en Vrijdag

Als ik het niet doe dan worden de tedroog!

Dit advies heb ik van mijn hoefsmid

Gr.

Doe je het wel met water? Anders wordt het steeds droger. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:13

ik doe het nooit, inmiddels is wel bewezen dat die smeerseltjes niets helpen. ik zou voor de verklaringen en uitleg ook even de site van v Nassau raadplegen, staat hierboven in het topic.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:15

Ik teer of vet ook nooit!