Ervaring met hoefschoenen van G.H. Smit uit Rijssen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fempjee

Re: Ervaring met hoefschoenen van G.H. Smit uit Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:54

Ik heb ze ook, wel fijn heb er geen problemen mee. maar let idd wel op dat ze goed itten

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:51

ha fijn om nog een reactie te horen maar nu over de easyboot Haha! alleen zou ik nog willen weten of er steentjes in komen omdat t zo laag is achter
als er nog meer reacties zijn???? positief of negatief maakt niet uit Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:24

*leest even mee*
Vanwege gedoe met ijzers, zit ik erover te denken mijn paard van de ijzers af te halen over een tijdje, en voor de gevoeligheid hoefschoenen te nemen. Tot nu toe sprken de Easy boot mij wel aan, maar verder heb ik er nog weinig verstand van Bloos

Ik ben overiegns wel heel benieuwd hoe lang ze mee gaan als ze intensief worden gebruikt. Ik heb ijzers omdat ik eigenlijk dagelijks een stuk over de weg moet, en zo nu en dan staat ze voor de wagen. Hoelang gaan hoefschoenen mee, en moet je, als ze goed versleten zijn, geheel nieuwe aanschaffen of kun je ook enkel het onderste deel vervangen?
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 08-05-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:34

Hier nog 1 die meeleest. Bloos

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:21

bij de schoenen van Marquis kun je volgens mij de zolen vervangen. Bij Smitschoenen kan dat geloof ik ook. Easyboots moet je gewoon nieuw kopen als de zolen versleten zijn, maar die zijn er wel weer in verschillende zooltypes te koop.
Als je voor groot aan- en uittrekgemak wilt gaan kun je die van Cavallo overwegen, die sluiten met klittenband. Ze hebben een goede pasvorm en zijn behoorlijk licht in gewicht. Helaas zijn die weer niet in hele kleine maatjes leverbaar, voor mijn ijslander net te groot.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:32

de nieuwe versie van easyboot had toch wel vervangbare zolen?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:27

o? kan best, maar dat is dan nieuw voor mij!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 21:45

Arabesk schreef:
de nieuwe versie van easyboot had toch wel vervangbare zolen?

daar heb ik nog nix over gezien hoor Verward heb inmiddels al vele site's gezien van de easy boot Knipoog

maarruh kan iemand mij vertellen hoe het met de kleine steentjes zit? of ze er snel in komen (ik bedoel de gewone easyboot)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:55

ik heb easyboots met gaiters, hoe het met de gewone easyboots zit weet ik niet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:55

anitaolja schreef:
ja ik dacht ook dat ze goed waren hoor maar als je gaat kijken op de site van smit en de linken naar de hoefsmeden aanklikt zijn het allemaal natuurlijke bekappers dacht ik Bloos heb t allemaal uitgebreid bekeken Knipoog oh ja er staat ook bij dat je het zelf moet bijhouden!!! en het liefst een cursus gaat doen!!

die Kennis van mij vertelde nog, dat ze Smit had laten komen net toen ze de dag ervoor naar de hoefsmid was geweest. Er viel dus weinig aan die hoeven te doen. Er is toen niks meer van die hoeven gedaan.
Daarna mocht ze zelf de afdruk van de hoef maken met gipsverband, dus ze laat hem nu gewoon bij haar eigen hoefsmid behandelen. Geen natuurlijk bekap dus.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:55

anitaolja schreef:
heb bij nader inzien besloten om niet voor de smit hoefschoenen te gaan aangezien ze dan natuurlijk bekapt worden en ik een heeeel naar Huilen verhaal heb gelezen over dat natuurlijke bekappen dankzij Anja die een hele reeks linken naar verschillende informatie heeft verzameld over allelei hoefdingen Pling wat ben ik blij dat ik dat verhaal van http://www.hoofcare.nl heb gelezen, ben heeeeel erg geschrokken en ben ook helemaal bekeerd Cool

Er zijn twee versies van dit verhaal. Eigenlijk gaat het hier om een heel koppig iemand die alle aanwijzingen in de wind gooide, zomaar wat ging snijden en toen het mis ging riep ze dat het niet haar schuld was. Dat kun je hiero lezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:38

Het paard in kwestie staat nu trouwens weer zonder ijzers Lachen

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 09:21

ARABESK ja het is natuurlijk maar 1 verhaal, heb toevallig jouw paadenhoefjes gezien (ik dacht in een ander topic) en die zagen er heeeel goed uit hoor Haha! maar ik snap iets niet de verzenen worden bij natuurlijk bekappen toch weggesneden Verward maar bij jouw paard zat het er wel Knipoog hoe zit dat dan??

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 09:22

arno8 schreef:
anitaolja schreef:
heb bij nader inzien besloten om niet voor de smit hoefschoenen te gaan aangezien ze dan natuurlijk bekapt worden en ik een heeeel naar Huilen verhaal heb gelezen over dat natuurlijke bekappen dankzij Anja die een hele reeks linken naar verschillende informatie heeft verzameld over allelei hoefdingen Pling wat ben ik blij dat ik dat verhaal van http://www.hoofcare.nl heb gelezen, ben heeeeel erg geschrokken en ben ook helemaal bekeerd Cool

Er zijn twee versies van dit verhaal. Eigenlijk gaat het hier om een heel koppig iemand die alle aanwijzingen in de wind gooide, zomaar wat ging snijden en toen het mis ging riep ze dat het niet haar schuld was. Dat kun je hiero lezen.

ik heb van jou het vertaagde filmpje gezien over een dravende hoef met ijzer over de verharde weg, en ik schrok erg Bloos daarom wil ik ook geen ijzers en volgens mij gaan de hoeven ervan kapot

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 06:49

Easboot zolen kan je wel laten verzolen, namelijk via de website:
www.hufschuhdoktor.de. Heb heel goed advies van deze man gehad en heb na veel zoeken eindelijk een hoefschoen gevonden die goed aan de hoeven van mijn paard blijven zitten, dit is namelijk erg afhankelijk van de vorm van de hoef en hoe het paard loopt en hoe gevoelig het paard is voor schuurplekken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:42

anitaolja schreef:
ARABESK ja het is natuurlijk maar 1 verhaal, heb toevallig jouw paadenhoefjes gezien (ik dacht in een ander topic) en die zagen er heeeel goed uit hoor Haha! maar ik snap iets niet de verzenen worden bij natuurlijk bekappen toch weggesneden Verward maar bij jouw paard zat het er wel Knipoog hoe zit dat dan??

Dat is iets dat sommige mensen helaas beweren om Natuurlijk Bekappen zwart te maken. Maar eigenlijk toont het alleen maar aan dat ze ergens kritiek op hebben terwijl ze niet eens weten wat het is.

De verzenen worden teruggesneden tot aan de zool, omdat ze in de natuur door alle kleine steentjes etc. ook terug zouden slijten tot aan de zool. Maar helemaal wegsnijden doen we dus zeker niet.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 11:44

nou je ziet t ik weet er nog niet veel vanaf Bloos , maar leer wel meer dingen Haha! en dat is toch positief en misschien dat ik straks helemaal geen ijzers of schoenen nodig heb aangezien ik hoogstwaarschijnlijk naar een stal aan t amsterdamse bos ga, waar ze lekker op t land kunnen (dat is voor mij en Olja een vereiste) en veel voorzieningen hebben en ik ook t bos in kan...wat ik het leukste vind (en mijn fjordje ook Haha! )

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:53

Ik gebruik al bijna weer zeven jaar de schoenen van Smit en vind ze ideaal. Ik laat nobby altijd door mijn eigen hoefsmid bekappen. Ik doe ongeveer 2,5 jaar (soms iets langer of soms iets korter) met de schoenen voor ik nieuwe moet. En dan is het gewoon heel makkelijk om de gipsafdrukken op te sturen en dan krijg ik een paar weken later de schoenen weer thuis gestuurd.
Ik heb wel schoenen gehad die uitvlogen of kapot werden getrapt, maar dan was de schoen niet goed aangetrokken of op goed aangetrokken met vastzetten. Dus dat heeft niets met dhr. Smit zelf te maken. Ook ben ik tevreden over zijn services. Ik heb 2 jaar geleden gehad dat ik de schoenen nodig had voor de eper paardenvierdaagse, maar ze waren toen nog niet binnen. Hij zelf was toen met vakantie, maar zijn vrouw belde de 2e dag dat ze een vracht had binnen gekregen en dat ze zou kijken of die van mij er tussen zaten. Toen dat bleek kon ik ze gelijk ophalen. Ook heb ik vorig jaar gehad dat er met een verzorgster steeds een schoen kapot ging omdat ze niet goed werden aangetrokken. Hij heeft toen steeds snel een reparatie eraan gedaan, tot dat echt niet meer mogelijk was. En daar hoefde ik echt niet veel geld voor te vragen.
Ik ben zo tevreden dat ik nu al besloten heb om mijn bijna 2 jarige straks ook op hoefschoenen te laten lopen als ze ingereden is met 3 jaar. Het schilt ook nog eens enorm in de kosten met de hoefsmid.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:04

Even een reactie op alle berichten over de Smit Schoenen, dat deze uitsluitend door natuurlijk bekappers zouden mogen worden aangemeten is natuurlijk niet waar. Punt is wel, en dat geldt in principe voor alle merken hoefschoenen, dat de hielen niet te hoog mogen zijn. Is dat wel het geval dan verlies je gegarandeerd de schoenen, ongeacht welke merken je ook probeert.
Ik meet zo'n 8-10 paarden per week de schoenen van Smit aan, maar het is maar zelden dat ik die paarden ook daadwerkelijk bekap. Reden;omdat ze gewoon goed op de hoefjes staan.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:19

ik denk dat je wel een punt maakt!
Ik heb mijn ijslander altijd door een gewone hoefsmid laten bekappen, die helemaal vóór het gebruik van hoefschoenen was. Maar de diverse merken schoenen verloren we altijd, draaiden, er was altijd wat mee.
Sinds mijn merrie natuurlijk wordt bekapt passen hoefschoenen opeens wél, blijven ze super zitten en loopt ze er nu prima op!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:45

Ik heb heel veel merken schoenen geprobeerd, inclusief Smitjes, die ik trouwens ook heel goed vind, maar niet voor mijn paard. Naast dat de hielen niet te hoog moeten zijn, is mijn ervaring dat de schoenen zeer nauw moeten aansluiten. De soort schoen hangt helemaal van de gangen van het paard, gevoeligheid van de huid en hoefvorm af. Bij mijn paard, die een zeer gevoelige huid heeft, hoog opgooit en een hoef heeft die langer dan breed is (ook na natuurlijk bekappen), passen de Easboot Classic, die van voren zijn open gesneden het beste. Zitten als een huis, geen schuurplekken.