2 Vragen 1 overbouwt 2 platte hoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: 2 Vragen 1 overbouwt 2 platte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 23:00

Ja die van mij komt wel overeen met de foto hier boven.morgen ga ik de smid bellen. Met zo'n voeten zijn ze al gauw te lang hij is nu 4 weken geleden gekapt, maar word weer tijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 07:55

toch ben ik er niet zo voor om de stand,vorm van de hoef drastisch te veranden,zeker niet bij een paard wat al 6 jaar is...
volgens mij doe je daar meer kwaad dan goed aan...je kunt natuurlijk wel een beetje corrigeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:04

Platvoeten moeten door een zeer goede smid bekapt worden, het paard moet op de voetas staan, de vorm van de hoeven alleen zegt nl niets. Sommige paarden hebben geen tot nagenoeg geen verzenen, neigen naar platvoet maar staan toch correct op de voet as en alleen dan kunnen ze fatsoenlijk lopen.

Als een paard te plat staat creeer je in de loop der jaren tal van lichamelijke problemen, kijk maar naar jezelf, ga op hoge hakken lopen met schoenen die niet fijn zitten en het lopen je een beetje belemmert, ga lekker rennen en sporten, kijk maar eens waar je in je lichaam overal last van krijgt.

IJzers kunnen zeker in het begin met de opknapfase juist nodig zijn om de hoef van verkeerd te snel afslijten.

Mijn paard is sinds een jaar opgeknapt van platvoeten, loopt als nooit tevoor, heeft wel ijzers voor, had het liever niet, maar is toch beter en zijn ijzers slijten helemaal recht af, voorheen een voetje meer dan ander en helemaal scheef. Ook blijft hij met zijn achterhoeven mooi recht, voorheen was 1 achterhoef helemaal scheef waardoor de hoef van binnen een andere vorm begon te krijgen.

Alleen een goede smid kan je helpen en niet eentje die vind dat hij goed is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:55

geerke schreef:
toch ben ik er niet zo voor om de stand,vorm van de hoef drastisch te veranden,zeker niet bij een paard wat al 6 jaar is...
volgens mij doe je daar meer kwaad dan goed aan...je kunt natuurlijk wel een beetje corrigeren..

Paard met de hoef'probleem is 3 geworden dit jaar en het word steeds erger.
Paard wat overbouwd is is 6 jaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:57

Mijn paard is 15, vorig jaar eindelijk pas goed gezet, een paard wat plat staat overbelast zijn gewrichten wat slijtage geeft, bovendien is het voor het paard heel onplezierig lopen op die manier.