Equilibrium ijzers: informatie gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thijm

Re: Equilibrium ijzers: informatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:33

Dit is het artikel dat over de Equi-Librium ijzers gaat, je kunt op internet alleen een samenvatting downloaden....er hebben vorig jaar ook artikelen over in de Paard en Sport gestaan.

Shoeing sound warmblood horses with a rolled toe optimises hoof-unrollment and lowers peak loading during breakover.van Heel MC, van Weeren PR, Back W.
Derona Equine Performance Laboratory, Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht Univeristy, Yalelaan 12, NL-3584 CM Utrecht, The Netherlands.

REASONS FOR PERFORMING STUDY: Overload injuries in sport horses commonly occur; shoeing techniques are believed to be important in prevention of these injuries, but there is a paucity of scientific information identifying the potential connection. OBJECTIVES: To test a horseshoe with a modified rolled toe designed to ease the process of breakover and decrease loading of lesion-prone structures of the distal limb. METHODS: Twenty clinically sound Warmblood horses trotted over a track containing a pressure/force measuring system and 6 infrared cameras. The horses were measured with 2 types of shoes, standard flat shoes and shoes with a rolled toe. The shoeing procedure was randomised and horses had 2 days between measurements to adapt to the shoes. RESULTS: Limb placement and timing characteristics, e.g. breakover duration, did not change significantly. There was an improvement in the ease of movement to roll over the toe in the shoes with a rolled toe, due mainly to a smoother hoof-unrollment pattern. The peak indicative moment decreased substantially at the onset of breakover in the shoe with the rolled toe. CONCLUSIONS: With a rolled toe the process of hoof-unrollment is smoother, which improves the coordination of this process, and lowers peak loading of the distal limb during breakover. POTENTIAL RELEVANCE: This study stresses the importance of proper shoeing in sound horses, showing that shoe modifications can optimise the loading characteristics of the distal limb and therefore might be a means to prevent sport horses from overload injuries.

PMID: 16706282 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:07

Citaat:
The horses were measured with 2 types of shoes, standard flat shoes and shoes with a rolled toe.

den dát vind ik dus jammer aan dit onderzoek, waarschijnlijk, ik weet het wel zeker trouwens, waren ze ergens anders op uitgekomen als ze ook een blote hoef hadden meegenomen in dit onderzoek.

Duidelijk is in elk geval wél dat het traditionele ijzer gevolgen heeft voor het afrollen van de voet en dat dit niet optimaal is.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:59

Maar ik weet dat het bekappen wel is onderzocht en dat het afwikkelpatroon van een voet op een Equilibrium vloeiender is dan van een bekapte voet.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:25

Nou, afgelopen vrijdag is de nieuwe smid geweest en hij heeft de equilibrium ijzers eronder gezet. Met twee lippen, vind het nog wel lastig, omdat ik toch veel negatieve dingen heb gelezen over twee lippen (de site van hoofcare heb ik doorgelezen). De smid heeft uitgelegd dat hier dan gesproken wordt over het zogeheten achter ijzer wat dan voor geplaatst wordt.

Het equilibrium ijzer met 2 lippen is speciaal ontworpen als voorijzer en heeft de 2 lippen ook anders zitten (hoe weet ik nog niet precies).

Ik moet zeggen dat ze vandaag echt super liep (wat natuurlijk ook toeval kan zijn, na een paar dagen kan ik pas meer zeggen).

Hij heeft mij deze ijzers oa aangeraden ivm d'r platvoeten (best extreme platvoeten) en geeft aan dat dit voor haar lichter moet lopen en minder beslasting voor de pezen. Tevens heeft hij uitgelegd waarom het ijzer met 2 lippen voor haar nu even het beste zal zijn, omdat zij 1 witte hoef heeft die erg week is. Als zij deze neerzet wordt deze dus nog platter door de druk (hopenlijk is het nog begrijpelijk) en hij begint her en der ook wat scheuren te vertonen. Door de 2 lippen wordt deze nu iets in bedwang gehouden, maar hij verzekerde mij dat deze lippen de hoef niet zullen belemmeren / opsluiten zoals een normaal dubbellips (achter)ijzer wat voor gezet wordt zal doen.

Ik vind het allemaal moeilijk en heb er gewoon erg weinig verstand van. Ik moet vertrouwen op de expertise van de smid en tot nu toe is alles wat ik gelezen heb over dit ijzer alleen maar positief. Ik hoop dat ik een goede beslissing heb gemaakt en ben blij om te zien dat Kyra er geen problemen mee schijnt te hebben, terwijl toch wordt gezegd dat ze in het begin misschien 1 a 2 dgn moeten wennen).

Hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen,

groetjes, Daphne