De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard*updat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Re: De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:17

Erg indrukwekkend, al dat werk er aan! Vanwaar de omgedraaide ijzers? Om de toon te ontlasten? Ik blijf dit volgen, heel veel succes!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:29

Wow, wat een inzettingsvermogen van een groepje mensen OK dan!
Super dat er een stijgende lijn in zit! Ik was ook benieuwt waarom ze de ijzers andersom op doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:37

om de toon te ontlasten,heeft mijn paard ook gehad,de toon lag toen vrij van de grond,alleen mijn paard heeft ook nog een tijdje een ijzer gehad met ook nog een metalen v op de straal,zodat die ook werd geactiveerd...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:18

Mijne heeft een 'opzet' zowel in ijzer als in hoef. Je kunt nu bij de toon tussen ijzer en hoef doorkijken. Ze loopt er perfect op, maar 't wel lastig schoon houden. Aan de andere kant, de takken van een omgekeerd ijzer kunnen in de zool drukken, en dat risico hebben wij dus niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:47

Wat een indrukwekkend filmpje, zeg. Heel mooi in elkaar gezet. OK dan!

Geweldig dat jullie je zo voor dit dier inzetten. Respect. Hopelijk heeft de merrie straks nog een lang en mooi leven.

Plaats je over een tijdje wederom foto's of een filmpje?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:23

inderdaad een zeer indrukwekkend filmpje! Ik heb een ex-bevangen tinker en die staat nu ook gewoon weer op de wei, zelfs 24/7! Kwestie van goed in de gaten houden (manenkam elke dag checken), ALS het in Miekes geval al van het gras zou komen, waar de dierenarts dus denkt van niet!!

Heeft deze merrie toevallig ooit een tweeling gehad en is ze 2 jaar geleden met een hengstveulen naar de keuring in Torhout België geweest? Ik heb daar namelijk toen een Mieke op de foto gezet!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:08

Bedankt voor de leuke reacties!

Er zijn wel theorieen over wáárom Mieke bevangen is geraakt. maar aangezien we dat nooit hebben bewezen, kan ik dát niet aanwijzen als oorzaak. Dát had in elk geval niets met gras te maken.
Ik snap dat mensen met hoefbevangen paarden kriebels krijgen bij t horen van 'wei' en 24 /7 erop. Maar wij geloven dat dat voor Mieke vooralsnog geen problemen moet geven.

teuntje: nee, ze heeft nooit een 2 ling gehad. Merrie is al wel op vele plaatsen geweest. Dus ze zou best op die keuring geweest kunnen zijn hoor. Maar voor zover ik weet heeft ze nooit een 2 ling gehad.

Het ijzer ligt er idd andersom onder omdat het hoefbeen naar buiten stak op de plek waar normaal een ijzer ligt.
Het ijzer andersom leggen met een balk eronder zorgde ervoor dat ze wat achterover kwam te staan en dat het hoefbeen dus van de grond kwam. Dit gaf haar heel veel verlichting.
Verder was er bijna geen plek om te spijkeren. Alleen tegen het verzenen gedeelte aan was een plek waar een nagel geplaatst kon worden. (zoals in het filmpje te zien is, is die plek gegroeid.. 1e beslag: 1 nagel, 2e beslag: 2 nagels, en 3e beslag: 3 nagels)
Nu is de balk niet meer onder het ijzer gelast maar ertussen, zodat de hoef weer horizontaal staat.

Binnenkort gaan we rontgenfotos maken, en als er een nieuw beslag komt, word het filmpje gewoon opnieuw aangepast Lachen
mét rontgenfotos, én fotos van het beslag!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:16

Is er ooit iets aangetoond tussen, de gevoeligheid voor, hoefbevangenheid en erfelijkheid? Ik zou toch nadenken voor ik zo'n merrie in ging zetten voor de fokkerij.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:22

Wow ang, had het filmpje stiekum al bekeken. Maar ben zo trots op jullie. Ze kunnen zeggen van 'die gekke dierenarts' wat ze willen, maar jullie doen het met z'n allen maar wel ff. En dit paard staat weer te genieten in de wei. Daar kan NIETS tegenop, en laat niemand je anders wijs maken!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:23

Daar heb ik nog nooit iets over gehoord
Bovendien is OCD erfelijk bewezen, en toch wordt er nog gewoon met paarden met OCD gefokt.. Dus wat dat betreft is alles betrekkelijk.
Als je deze merrie zag bewegen voordat ze bevangen werd, dan wist je zeker dat je haar als fok merrie wou gebruiken. Er zijn maar weinig zulke bewegende merries

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:57

Geweldig filmpje, het is prachtig om te zien wat creativiteit en iets durven te proberen teweeg brengt!
Fijn dat het goed gaat met Mieke, en ik ben heel erg benieuwd naar haar verdere herstel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:17

In bepaalde gevallen kan hoefbevangenheid erfelijk zijn. Het gaat dan om de ziekte EMS, maar hierbij speelt oa verminderde vruchtbaarheid een rol. Dus dan lijkt het mij sowieso al niet handig zo'n paard als fokmerrie te willen gaan gebruiken.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:35

Deze merrie is neit verminderd vruchtbaar Knipoog Is nog altijd 1x dekken, en dragend geweest..
Dus dat valt wel mee Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:17

waar ik mij zorgen om maak is met zo een ernstige hoefbeenkanteling nog extra gewicht te moeten dragen,zoals een veulen....maar misschien gaat het wel zo goed over een tijdje dat ze makkelijk gedekt kan worden.
Carpe Diem@ jij lijkt me niet iemand die haar zou laten dekken als ze pijn zou hebben ofzo....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:25

geerke: ze is niet van mij hoor.
Maar dekken is momenteel idd nog geen optie omdat het een extra belasting op de merrie zelf, haar voorbenen en dr ziekte zou kunnen zijn.
Dus mócht ze al gedekt worden dit jaar moet ze écht heel veel beter worde, maar ik denk dat we dit jaar nog overslaan, en dan pas volgend jaar dekken..
Over 2 jaar gaan we ervanuit dat ze van dit probleem genezen is Ja

Dus dat dekken is nog allemaal onder voorbehoud.

Bedankt voor het meedenken Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:23

'mooi' om de foto's nu te zien.

adriaan heeft mij laatst bij ons op stal dit hele verhaal verteld. echt een indrukwekkend project.

mieke schijnt ook echt een goede bels te zijn als ik zijn verhalen moet geloven. hij sprak echt met trots over zijn mieke Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:44

Ik was in de war met een andere Mieke (toevallig ook een bruinschimmel bels).

Ik ben echt heel benieuwd hoe ze gaat herstellen, mede ook, omdat ik ook een ex bevangen tinker heb en zelf ook anderhalf jaar aan de slag ben geweest haar volledig op te knappen weer, maar alles is hier helemaal goed gekomen hoor! Mieke ziet er super uit, qua hoeven nu vind ik!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:51

loulou schreef:
'mooi' om de foto's nu te zien.

adriaan heeft mij laatst bij ons op stal dit hele verhaal verteld. echt een indrukwekkend project.

mieke schijnt ook echt een goede bels te zijn als ik zijn verhalen moet geloven. hij sprak echt met trots over zijn mieke Lachen

Hij is ook trots op zn beestje!! En zeker nu t de goede kant op gaat mag iedereen het weten van hem Ja

Mieke is zijn trots, en eigenlijk zn opvolger van zn 21 jarige (!) fok / sportmerrie.

Ik hoop al helemaal voor die man dat t beestje het haalt! Hij doet er zo hard zn best voor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:09

Mooi filmpje, je ziet dit soort ernstige complicaties en daarna de behandeling maar zelden van dichtbij (gelukkig maar).
Wat mij bezig houdt, hoe was Mieke er onder? Het lijkt me dat ze toch ontzettend veel pijn moet hebben gehad. 'Zo bevangen en ook nog zo'n stuk van je hoef af, het hoefbeen gekanteld,dat is allemaal niet niets. Wat was haar medicatie, was er medicatie en hoe is het nu? Beetje in het kader van wat doe je een paard aan en wat levert het op.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:19

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.. Als mijn trekpaardje iets mankeert, lijkt ze namelijk snel bij de pakken neer te zitten, ze geeft snel op, accepteert dat het zo is, en knokt vervolgens er niet meer tegen.. Maar als je haar dan vervolgens helpt, gaat ze wel weer vechten en zie je de dankbaarheid van haar afstralen. Geen idee of het echt ras-afhankelijk is, maar heb het vaker gezien bij andere trekpaardjes ook.

lizzymickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:00

Fantastisch dat er mensen zijn die zich op deze manier voor hun paard inzetten!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:04

Mieke is wel een vechter hoor!
Ze had in het begin idd veel pijn, en stond op een HELE hoge dosering pijnstillers( 2 x daags 8 schepjes). Ze lag veel (zowat de hele dag), en viel ook veel af. Gelukkig bleef ze het paardenmeel eten. Dat is echt wonderspul. Verder een flinke dosering Antibiotica. Die is er al sinds het 2e beslag af.
Verder kreeg ze dus nog extra supplementen voor de stijfheid van haar spieren, extra mineralen & vitaminen. Vooral het beslag heeft ervoor gezorgd dat ze zich beter ging voelen Ja
Het eronder maken heeft ook veel zweet en mankracht gekost. Vooral de smid heeft een paar aardige krachtpatser manieren moeten laten zien.
Maar toen eenmaal de ijzers eronder zaten is ze zo snel opgeknapt. De pijnstillers zijn gedurende de tijd afgebouwd. En ze staat nu nog op 2x daags 1 schepje. En binnen een week of 2 gaat ze volledig van de pijnstillers.
De mineralen / vitamine supplement houd ze er voorlopig bij, tot de R uit de maand is. En ze heeft nu ook nog een extra supplement voor haar hoeven.
Verder krijgt ze nog steeds dat paardenmeel, bietenpulp, brokken, en veel hooi / kuil.

Dus het paard geeft zelf wel aan dat ze zich beter voelt. Ze groeit nu ook weer, en ziet er weer goed uit.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:22

Leuke filmpje angela!

Mieke is echt wel een vechtertje Knipoog
maarja ruud en axel zijn ook gewoon goed Clown haha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:51

Dus ze staat nu een half jaar met pijnstillers.... wist niet dat dat mocht eerlijk gezegd.
Het is niet dat ik het Mieke niet gun of zoiets, of jullie niet. Het paard zal nu ook zeker opknappen en ik hoop ook echt dat dat arme dier deze ellende nooit meer hoeft mee te maken maar als je ook zegt dat de smid een paar krachtpatser manieren heeft moeten laten zien, dan heeft ze toch echt heel veel pijn en ellende meegemaakt. En dan vraag ik me af wat wijsheid is / was. Een paard leeft in het nu, die weet niet dat het beter wordt, of hoe slecht het was. Ik weet niet waar ik zelf de grens zou stellen, stel dat het mijn paard was geweest, maar ik vind het filmpje al niet om aan te zien en dan zie ik het hoofd van Mieke er niet eens bij. Dus ik hoop echt dat ze minstens 25 jaar wordt en zo snel mogelijk eindelijk zonder pijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:39

Wat is paardenmeel? En welke pijnstiller krijgt ze?