help, paard heeft hoefzweer maar krijg haar niet in het soda

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOVExIT

Re: help, paard heeft hoefzweer maar krijg haar niet in het soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:50

Het beste is een hele domme maar werkvolle manier!

Een luiser vol proppen met zuurkool.
Dit om de hoef doen en afplakken met tape!
Wel niet zo strak de hoef moet wel nog goed doorbloed worden enz

Dit 1á 2 dagen herhaalen ( licht eraan hoever de zweer al naar onder is gezakt ) en het moet vrijwel vanzelf openspringen.

Door de zuurkool gaat de sweer soort van "rotten" dat betekend dat het ontstekings proces versneld word.
Dus de hoefzweer zakt zeer snel naar onder,spring open.

Wel hoefsmid laten kijken als hij open is,En enkele dagen schoonhouden als het open is netzolang tot de eerste hoornlaag erweer opzit! Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:14

jeetje wat een tips!!

haha maar wat voor zelfklevende wraps doen jullie er dan over wat ik al vaker las?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:17

Zijn van die bandages, kun je bij paardenwinkel maar ook bij DA kopen. je hebt ze in allerlei kleuren, voor iedere dag een andere Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:19

oke die ik weet het al ja!
zou voor 1 dag een normale bandage ook kunnen?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:23

Nou ik zou het niet doen, het risico dat het afglijd is te groot. (en je bandage gaat kapot maar dat terzijde).

Voor die ene dag zou ik er dan nog eerder voor kiezen een watje erin te doen, ' s avonds goed schoon te maken en dan de flexwrap (deze elastische bangage plakt vast als je heb omwikkeld en kun je niet opnieuw gebruiken en moet je de volgende dag daarom ook los knippen) erom met watten.

Kijk je wel even na dat je het verband goed aanbrengt? Ik kan het in woorden niet goed omschrijven maar misschien is er iemand met een foto.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:24

het is maar voor een half uurtje per keer he.
dus niet langer... dan moet hij er weer af,

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:35

Maar wat is het nut om voor enkele minuten een verband aan te leggen? Een verband is alleen om de opening in de hoef schoon te houden als het paard het land in gaat (of stal). En om desinfecterende middelen de kans geven hun werk te laten doen.

Als je de zweer kans wil geven eruit te gaan moet de hoef wel wat langer in verband (in combinatie met een desinfecterend middel/zuurkool/etc. of andere middelen die hier genoemd werden) blijven dan een half uur. Als je de flexwrap nu niet hebt, is dat geen ramp, dan maar even in een schone stal (of droge paddock) met alleen een watje of niets. Morgen flexwrap halen dan gewoon uitwassen/uitspoelen en je verband aanleggen. Dan komt het helemaal goed.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:35

en is het nu niet erg dat ze aan 1 been nog gewoon een ijzer heeft zitten?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:36

shabbay schreef:
Maar wat is het nut om voor enkele minuten een verband aan te leggen? Een verband is alleen om de opening in de hoef schoon te houden als het paard het land in gaat (of stal). En om desinfecterende middelen de kans geven hun werk te laten doen.

Als je de zweer kans wil geven eruit te gaan moet de hoef wel wat langer in verband (in combinatie met een desinfecterend middel/zuurkool/etc. of andere middelen die hier genoemd werden) blijven dan een half uur. Als je de flexwrap nu niet hebt, is dat geen ramp, dan maar even in een schone stal (of droge paddock) met alleen een watje of niets. Morgen flexwrap halen dan gewoon uitwassen/uitspoelen en je verband aanleggen. Dan komt het helemaal goed.

hoelang raad jij me dat aan dan, de smid zei dat paar keer een half uur voldoende was? dan word het week.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:39

Als ze op stal staat en in de wei met 1 ijzer kan ook niet zoveel kwaad. Je rijd er nu toch even niet op en ze loopt ook niet constant op het harde. Je kan de hoefsmid wel vragen om hem eraf te halen als hij toch donderdag komt. Langere tijd zo laten staan is natuurlijk geen optie.

De hoef waar de zweer in zit is nu zeker zonder ijzer? Wel raar dat hij die andere er niet even vanaf heeft getikt. Beterschap voor je pony.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:51

Bonny4life schreef:
shabbay schreef:

hoelang raad jij me dat aan dan, de smid zei dat paar keer een half uur voldoende was? dan word het week.

Wat ik altijd deed was de hoef uitwassen met soda (nadat de smid de zweer had losgesneden). Die van mij wou ook absoluut niet in het badje staan. Met een (nieuw) nagelborsteltje waste ik het uit, beetje water erover gieten totdat de de plek schoon is (zand eruit, rotzooi eruit).
Dan maakte ik de hoef droog met een handdoek. Ik spoot acederm of die blauwpaarse spray (van de DA dus met antibiotica) erin. Daarna pakte ik de hoef in (om vuil van buitenaf geen kans te geven) met onder watten en om de hoef de flexwrap om alles op z'n plek te houden. De volgende pakte ik het uit en deed hetzelfde. Als de zweren erg waren hield ik die 3 a 4 dagen vol (dan bedoel ik het verband het schoonmaken doe ik nog paar dagen totdat het gat weer dicht gaat). Maar ik moet zeggen mijn pony heeft ook wel eens een zweer gehad die zo oppervlakkig was dat 2 dagen schoonmaken en sprayen genoeg was en geen verband nodig was.

In jouw geval is het nog wat anders omdat de zweer nog niet los is (kon de hoefsmid het echt niet los snijden?), ik zou dan de truc met de zuurkool proberen (klinkt logisch). Schoonmaken en je pony in verband zetten met zuurkool (gewoon de nacht laten zitten) en de volgende dag loshalen en zien.

In half uur in een soda badje kan inderdaad ook al veel doen maar dat moet je pony wel een half uur met het been erin staan en dat is nu eenmaal een probleem. Succes. Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:38

Denk dat je hoefsmid bedoelde dat je een half uur per keer moet weken in een emmer met soda... Ik zou inderdaad wat hierboven ook al staat (wat je er ook maar om doet) langer omlaten. Is goed om langer te laten broeien.... Ik deed zelf trouwens altijd een plastic zak om, nadat ik de watten eronder had gedaan (heb je hetzlefde effect als met een luier) en dat gaat dus broeden. De flexwrap kun je het beste alleen om de hoef heen doen en niet om de koot. Als je dit nl te strak doet, bind je misschien te strak en dan krijg je weer andere problemen

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:48

Neem een katoenen tasje een pak zuurkool en een oude theedoek en een rol zwart isolatietape
Leg de zuurkool op het aangetaste gedeelte doe de theedoek erom dan het tasje en daarom heen van dat kleverige zwarte isolatietape
En dan een dag of 3 laten zitten en en dan kijken od het open is.
Als het open is bij de da zalf halen Hij weet wel welke en het proces weer herhalen maar dan zonder de zuurkool ,mar met watten,en dan elke dag 2 keer goed nat maken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:11

ik heb toch zo'n hoefzak aangeschaft, dat lukte gelukkig! heb haar er vanochtend een half uur ingezet en herhaal dat straks weer, ik vond haar niet heel erg kreupel maar volgens mij is hij er nog niet uit...nog maar even volhouden, denk dat ik haar vanavond er wat langer in laat staan..
maar niet de hele nacht, ik vertrouw dat niet helemaal.

hoop wel dat ie eruit gaat komen,
de luier had ze er binnen no time af!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:29

Ja, daar moet je wel voor oppassen, dat ze er niet aan gaan trekken. Hoefzak zal niet zo snel kapot gaan, maar ze kunnen zichzelf behoorlijk beschadigen als ze eraan gaan zitten trekken. Ik deed er altijd een antibijt op om dat te voorkomen. Denk dat de hoefzweer nog niet echt "vol" is, meestal lopen ze er behoorlijk kreupel van. Vaak ook van het ene op het andere moment. Hoe ben je er achtergekomen dat hij een hoefzweer heeft. Liep hij kreupel of was het de hoefsmid die het opviel

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:33

ze liep heel erg kreupel,
mankte ineens! dus dat was idd zo

alleen vind ik haar nu minder kreupel eigelijk,
morgen moet ik weer contact opnemen, kan je het ook zien?
Hij heeft de plek laten zien maar ik zie niks geks ofzo..

ik doe het gewoon een paar keer overnieuw, en vanavond iets langer.. hoop dat het dan goed is, ze is een sloper dus laat niks om haar been zitten als ik er niet bij ben..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:49

De hoefsmid ziet het aan een pitje die hij dan volgt met z'n mes. Als het goed is zie je die dus niet. Doordat hij er al in heeft gesneden heeft de hoef daar een beetje "ruimte" gekregen en dat kan net de druk er een beetje afhalen. je moet het vergelijken met je eigen nagel waar je een ontsteking (door er bijv. met een hamer op te hebben geslagen) hebt. Daar boren ze dan ook een gaatje in om de druk eraf te krijgen. Misschien knapt de hoefzweer nu zelf wel door op de plek, maar daarom moet je dus dat weken doen, om de hoef zacht te maken en om de hoefzweer te laten rijpen (zoals bij een puist die ook moet rijpen) Hopelijk gaat snel open...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 16:54

bedankt voor je duidelijke info! ik houd het allemaal goed in de gaten, en morgen bel ik de smid weer. straks met binnenhalen doe ik na het eten haar hoef weer een uurtje in de zak.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 11:55

vandaag komt de smid weer...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:08

de smid is net geweest,
been stuk minder warm en volgens hem is de zweer eruit (gelukkig) nog wel even goed in de gaten houden allemaal

wat ik heel erg apart vond, kan aan mij liggen haha,

het ene voetje zit dus spec. beslag onder MET kit,
en nu deze heeft hij het ook wel gedaan maar dan ZONDER kit, dit om het been alvast te laten wennen omdat we de volg. keer overstappen naar leren randje over 3 weken...

maar er kan nu toch allemaal zooi in??
ik vroeg dit en ik vertrouw hem echt wel hoor, en hij zei, dat is niet erg valt best mee, maar ik heb het idee dat ze nu ook wat ongelijk loopt.. of niet dan? naja laten we het maar afwachten,
sneeuwbeslag kan de zooi ook in en dat word ook gebruikt...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:10

Hoi,

handwarm water, twee keer per dag 10 minuten erin. Mijn merrie wilde dat vroeger ook niet (geen paniek, maar had geen zin in natte voeten Clown ), als ze er eenmaal instond, hield ik haar andere voorbeen omhoog en meestal na een minuutje kon ik het loslaten en bleef ze staan.

Hou vol hoor, en ze mag je niet trappen!

Heel veel sterkte! Ach gut

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:14

bedankt, alle tips zijn nog welkom want het zou mogelijk zijn dat ze weer in het soda moet..

romy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:31

mijn paard heeft maarliefst 3 maanden een hoefzweer gehad.
denk dat hier al heel wat goede tips staan...

2 keer per dag 10 minuten in de soda is voldoende zegt mijn DA.
ik zou het ook met een plastic zak oid proberen...
moeilijk!

succes ermee iig

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:38

ik kan nu niks meer proberen..haha
het ijzer zit er met het zooltje al weer op
maar volgens mn smid was de zweer er al uit, wel nog
even goed in de gaten houden..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:49

is het trouwens zo dat een zweer sneller komt door zaagsel?
die van mij staat op fijn zaagsel en daarover stro..
dat kan dus ook tussen het ijzer komen,
of begin ik me nu druk te maken om van alles?
ik zie vaak snel spoken..