Wat gebeurd er als een paard te laat naar de smid gaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Re: Wat gebeurd er als een paard te laat naar de smid gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:05

Ik ga toch nog een extra reactie toevoegen:
M'n pony is 3 jaar NOOIT bekapt geweest en een tijdje geleden voor de eerste keer bekapt en de hoefdsmid zei dat het nog meeviel.. Dus het hagt van paard tot paard af volgens mij

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:09

russel schreef:
arnjojo schreef:
wel nee maak je niet druk. Ze worden hooguit te lang, maar zolang jij niks geks aan de hoeven ziet is er niks aan de hand. Het ene paard moet na 8 weken naar de smit en de ander kan 16 weken zonder smit. Gewoon goed opletten of er geen scheurtjes, gaten en dergelijke komen. Ijzer kwijt direct bellen. Hoeven iedere dag netjes schoonkrabben en borstelen. Geen zorgen

Beetje voorbarig als je geen verstand van beenstanden hebt. Mijn paard heeft goede stevige hoornkwaliteit en scheuren en gaten komen niet zomaar als het dier goed op zijn voetas staat, maar 16 weken?? Mijn paard zal na 9 weken al moeite krijgen met afrollen en na 11 weken gaan struikelen, ondertussen al wat dikker benen krijgen, als je geen benul hebt en de ijzers zitten er nog onder, dan rij je wel je paard naar de emmer als je dan gewoon door gaat en bv lekker in rul zand gaat rijden.

Mensen zijn zich vaak niet bewust hoe belangrijk een smid is..., jammer...

Mijn pony van 29 heeft anders pas ook 16 weken op dr ijzers gestaan.
Normaal gaat ze om de 10 weken maar de smid zei dat het niet nodig was.
Omdat ze hoefbesvangen was geweest en er niet meer af kon kappen anders werd ze TE kort en ze was al kort ofzo.
En mijn smid is echt wel goed (hoofcare)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:02

Goed voor jouw mariekie, maar dat is niet de strekking van dit topic.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:14

@marieke... Dan praat je over een paard met een verstoorde huishouding en dan zal een hoef ook anders groeien. Daar gaat dit topic niet om. tuurlijk zijn er paarden waarvan de hoeven niet zo snel groeien en die dan minder vaak naar de smid hoeven. De vraag was: wat gebeurd er als een paard TE LAAT naar de smid gaat? Dus als de hoeven wel te lang zijn en erover groeien, dan kun je de hoef wel ernstig beschadigen.... Kijk dan maar eens voor de aardigheid op de website van hoofcare, daar staat ook over dit onderwerp wel wat op....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:47

Niet alleen kan de voet beschadigen. het kan ook slecht zijn voor de gewrichten.
Een vriendin van me wilde een keer een paard kopen, waar de verkoper duidelijk geen geld meer in wilde steken. Er was al ruim 5 maanden niks meer aan gedaan. Om geld te besparen en het paard toch door te laten trainen werd hij als stagairepaard gebruikt. Het paard was toen 5 of 6 jaar oud.
Bij de rontgenkeuring werd er actieve artrose zichtbaar. Ze heeft uiteindelijk 3 dierenartsen om hun mening gevraagd, ze wilde het paard gaag hebben. Alle 3 de dierenartsen kwamen tot de conclucie dat de artrose zeer waarschijnlijk werd veroorzaakt door de verkeerde beenstand door de te lange hoeven, in combinatie met de training.
Ze heeft het paard niet gekocht.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:41

deniejs schreef:
arnjojo schreef:
Ik kan me sterk vergissen maar kan uit het verhaal van de ts niet opmaken dat ze ijzers heeft... Zowel is heb ik daar echt overheen gelezen. Vind het raar dat iedereen het over ijzers heeft als ze het daar neit over gehad heeft..hmm maarja Wat dat betreft. Tuurlijk dan ben ik het eens met jullie. Maar zonder ijzers..

Er staat in beginpost duidelijk dat het paard in kwestie hoefijzers heeft!

Mijn excusses daar heb ik echt overheen gelezen. Wat dat betreft zoals ik al eerder zei, dan hebben jullie gelijk dat er vervelende dingen kunnen gebeuren maar ook niet overdrijven dan hoor! Nogmaals mijn excusses aan iedereen ik had er echt overheen gelezen. Maar ik blijf bij mijn standpunt als het paard zonder ijzers staat Knipoog