waarom paard vierkant op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: waarom paard vierkant op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:22

Ik rijd alleen maar buiten, geen wedstrijden. Maar bij ons zijn er maar weinig graszones, waardoor ik dus bijna continue op het asfalt moet lopen. Tja dan moet je wel ijzers gebruiken. Ik heb het een aantal keren geprobeerd, maar zn hoeven slijten sneller dan ze aangroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:41

Citaat:
Buiten dit heb ik nog een ander punt maar goed dat is een hele andere discussie: Hoe weet je paard dat hij met kalkoenen niet glijdt??

Is dat niet meer ons idee en voor onze gemoedsrust??
Zitten wij niet rustiger relexer als we weten dat de kans klein is op vallen?

Een paard kan het m.i alleen maar ERVAREN.....

ff hierop reagerend.

Kawa begint volle moed, elke keer opnieuw.
Tot hij merkt dat het schuiverig is en gaat hij krabbelen Lachen

Dus hij weet niet dat hij niet kan gaan glijden met kalkoenen in, hij bemerkt dat hij gewoon "stevige" grond onder zich heeft. Dus blijft hetzelfde lopen. De link dat het door de kalkoenen komt zal hij vast niet leggen Lachen

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:44

redenen om je paar vierkant op ijzers te zetten:

1. slijtage
2. het ene paard glijdt sneller dan het andere
3. Bij hogere klassen wordt er meer van de prestatie verwacht. uitgestrekte draf of een hogere en bredere sprong of een hogere snelheid. daarbij heb je gewoon meer grip nodig, dus vierkant op ijzers met proppen erin!

tuurlijk glijdt zo´n paard minder snel! (soort kalkoen varieert per bodemsoort)voetballers hebben ook niet voor niks noppen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:08

diesel83 schreef:
platvoeten bij paarden?? haha nou daar heb ik ook nog nooit van gehoord?!

Mijn arabiertje heeft platvoeten Knipoog dat wil heel simpelweg zeggen dat je de voeten heel regelmatig bij moet houden omdat hij er anders doorheen zakt en je dus de welbekende platvoeten met scheuren krijgt. Hij staat bij ons niet op ijzers.

OT: Ik denk inderdaad dat het meer een kwestie van "luxe" is. Mensen die de profs na willen doen. In principe zijn ijzers namelijk helemaal niet nodig tenzij je paard/pony een hoef/been/rug probleem heeft of je regelmatig op een harde bodem komt (asfalt of keiën). Daarnaast denken veel mensen dat als je paard voor op ijzers staat hij ook gelijk achter op ijzers moet, zo krijg je dus het fenomeen dat mensen die in de B of L reden met voor of achter ijzers, nu rondom rijden omdat dat chiquer staat en omdat de rest het ook doet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:10

jenga_8 schreef:
3. Bij hogere klassen wordt er meer van de prestatie verwacht. uitgestrekte draf of een hogere en bredere sprong of een hogere snelheid. daarbij heb je gewoon meer grip nodig, dus vierkant op ijzers met proppen erin!

tuurlijk glijdt zo´n paard minder snel! (soort kalkoen varieert per bodemsoort)voetballers hebben ook niet voor niks noppen.

Je kan je paard ook helemaal van de ijzers afhalen dan is het nog beter voor hem en glijdt hij nog minder snel uit.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:20

Mijn vroegere springpony stond ook rondom op ijzers. Eén keer een parcours begonnen zonder ijzers, waarbij ze ongeveer onder de sprong is doorgeschoven.. Daardoor zo onzeker geworden dat ze een tijdje niet meer op gras heeft durven springen.
Ijzers eronder, noppen erin, probleem was opgelost..

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:31

Lancome schreef:
Ben het ermee eens dat blootvoets beter is. Helaas kunnen we het denk ik niet zo zwart-wit bekijken. Mijn dier loopt zonder ijzers en/of stiften op gras erg voorzichtig en wil niet lekker door de bochten buigen. Houdt zich wat strak en loopt dan niet lekker. In de winter heb ik hem altijd blootvoets, maar 's zomers met de dressuurwedstrijden moet ik er in mijn geval helaas aan geloven. Had het liever anders gezien maar helaas.....liever ijzers met siften erin dan ernstige blessures door uitglijers.

Verder worden ijzers ook wel toegepast bij voetproblemen. Een fjord die ik ken heeft een zeldzame allergie aan de hoeven waardoor de hoeven gauwer afslijten en brokkelen. Een ijzer is in dit geval een goede oplossing omdat hij daardoor zienderogen opgeknapt is. Afwijkingen in de hoeven moeten zoveel mogelijk met gewoon bekappen verholpen kunnen worden, maar soms is dat niet mogelijk en vind ik een ijzer een mooie oplossing.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen door de Uni in Utrecht dat de Equilibrium ijzers een uitkomst zijn voor paarden met gewrichtsproblemen. En dan sta ik er voor open om ijzers te gebruiken als ze het paard ten goede kunnen komen.

Helemaal mee eens.
ik heb het ook puur om de wedstrijden en wil verder geen uitglijers.

en mijn eerste pony had hoefkatrol toen we hem kochten.
met apart beslag was dat wel te redden.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:12

heiditjj schreef:
jenga_8 schreef:

Je kan je paard ook helemaal van de ijzers afhalen dan is het nog beter voor hem en glijdt hij nog minder snel uit.

Dat ben ik niet met je eens. ik heb mijn paard ook bloot op de voetjes gehad, maar als je dan een parcours in ging was het toch glibberen en middengalop op de volte in dressuur werd halsbrekend gevaarlijk. het is puur een natuurkunde sommetje. het gebruik van kalkoenen garanderen de wrijvingskracht die je nodig hebt voor grip op gladde bodems.
Uiteraard heb je in een losgetrapte bodem of zandbak geen extra grip met kalkoenen omdat de kalkoen zich niet kan klinken. maar op alle vlakke stevige bodems(gras) heb je meer grip met kalkoenen. (internationale ruiters starten soms zelfs indoor op agterbergbodems met kalkoenen.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:14

Als je weet dat je zulke wedstrijden gaat rijden kan je daar rekening mee houden met het bekappen. Door een opstaand randje van de steunsels te laten staan creeer je als het ware ook kalkoenen, maar dan op een natuurlijke manier.

Overigens is het gebruik van kalkoenen ook niet zonder gevaar. Als de hoef te vast komt in de grond en het paard draait z'n benen, krijg je hetzelfde effect als volleyballers die te stroefe sportschoenen aanhebben met als gevolg dat je je pezen en spieren naar de kl.. trekt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:09

helaas kan ik niet van tevoren garanderen wat voor bodem er in een cross ligt, en die varieert ook nog onderweg. Ik heb zowel onbeslagen, alleen met ijzers, en met ijzers + kalkoenen gereden op diverse bodems en het verschil in grip is overduidelijk.

romy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:40

mijn paard staat op ijzers voor de kalkoenen.
in de zomer op de grasvelden lig ik liever niet met mijn paard op mijn snuffert.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:24

Het paard wat ik rij staat in het zomerseizoen ook op ijzers.
Puur omdat ze zonder op gras in de dressuurwedstrijden niet durft te galopperen/uitstrekken.
Ze voelt zich dan onzeker, en gaat krabbelen en terug komen in tempo.
Nu er ijzers onder zitten en we met kalkoenen rijden loopt ze veel beter.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:32

mijn pony heeft ook geen hoefijzers, we rijden dikwijls op straat en springen op gras. alles gaat prima en haar hoefjes zijn gezond. en ja, af en toe schuift ze eens uit.
mijn paard heeft wel hoefijzers en ik heb de indruk dat hij juist meer uitschuift op de weg (als het kasseien zijn) en in de wei dan mijn pony. ben dus van plan zijn ijzers eraf te laten halen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:41

mijne heeft ook een tijdje op ijzers gestaan, omdat hij niet zulke goede hoeven had en ze steeds tekort werden door het rijden op de weg.
had dan overigens alleen voor, maar hij verloor ze wel 2 keer per maand, dus nu staat hij weer blootvoets Knipoog
Z'n hoeven zijn nu een stuk harder Knipoog
Ik kan me voorstellen dat als je wedstrijd rijdt je wat zekerder bent als je paard ijzers met kalkoenen in heeft Knipoog

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:43

Ik lees hier antwoorden die alleen maar over grip en afwijkende standen gaan, maar dat is denk ik niet wat de TS bedoelt.
Kijk eens naar tuigpaardenconcoursen, de helft van de paarden loopt met een dubbel ijzer voor het gewicht, om meer heffing in het voorbeen te krijgen.
Hetzelfde bij hackney's , daar wordt ook het een en ander aan een gewoon ijzer verbouwd, zoals lood in de teen en opzet stukjes eronder lassen en dat soort dingen.
Duitse dressuurruiters rijden veel met eggbars, niet omdat hun paard peesproblemen heeft, maar omdat het voorbeen er dan mooier uitkomt.
Je kan dus met ijzers heel veel aan de gangen veranderen , ik denk dat dat is wat de TS bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:44

Ik heb mijn paard op 4 ijzers omdat ze anders gevoelig is voor hoefzweren. Als ze constant pijn zou hebben door die zweren zou dat zieliger zijn dan wanneer ik haar achter ook op ijzers zet.

Daarnaast staan veel paarden bij ons op stal op 4 ijzers maar ze hebben achter sliding plates. Dit om het sliden te bevorderen en om de belasting beter op te kunnen vangen van het glijden.

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:50

Mijn paarden staan ook zonder ijzers. En dat bevalt heel goed. Ik heb deze zomer wel een keer ijzers eronder laten zetten vanwege de springwedstrijden. Ik vind dat springen op gras zonder stiften niet veilig. Ik was van plan om alleen naar wedstrijden op zand te gaan maar dat zijn er niet zoveel en de kampioenschappen waren op gras.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:52

Voor de stiften in te draainen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:13

Ons paard gaat binnenkort vierkant op ijzers omdat de stapmolen bij stal sinds kort bestraat is en anders zijn hoeven achter heel hard slijten. (hij gaat dagelijks in de stapmolen)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:17

mijn paard staat rondom op ijzers omdat ze achter zeer scheef afsluit en op ijzers moet. en omdat we veel buiten rijden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:24

Stond eerst niet op ijzers..
maar met veel buitenrijden..
voorvoeten net aan korte kant, moest dan van berm naar berm..
en liep ze scheef...
Dus toen voorijzertjes.... (nu denk ik 2 jaar...)

Sinds vorig jaar achterijzers...
waarom.. ?? nou toen ben haar toen gaan beleren voor de kar..
ze kan nu voor de kar.. hier alleen asfalt.... geen zandpaden...
bijkomend voordeel nu...
met die van mij kon je echt zonder achterijzers niet op gras starten..
als het gladdig was weigerde ze pertinent!!
om bijvoorbeeld volte 8 of 10 m te galoperen... (zeer verstandig overigens..)
Dus na dit 2 x te hebben meegemaakt, meden we gras...

Met ijzers en kalkoenen kan ik er wel fatsoenlijk mee op gras,
maar ze loopt nog steeds liever niet op gras..