Ervaringen zenuwsnede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Re: Ervaringen zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:18

Sharani schreef:
Bijna 6 jaar geleden bleek mijn paard net zoiets als die van jouw te hebben. Op advies van de DA (een ervaren paardenarts) heb ik ook een zenuwsnede laten doen. Ik heb het paard daarna alleen nog recreatief gebruikt en ben altijd extra voorzichtig met haar. Het was een dure operatie (wel wat meer dan 400 euro), maar ik heb er geen spijt van. Ik heb toch al weer 6 jaar langer plezier van haar gehad.

Wat fijn om te horen! Kun je me misschien vertellen waar jij de operatie hebt laten uitvoeren? Mag ook per pb....
Gaat het nu nog steeds goed met je paard? Kon je trouwens na de operatie nog merken dat je paard anders liep of vaker struikelde?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:39

Even over je vraag of ze dan anders gaan lopen... Ja ze gebruiken de hele hoef weer en belasten de hoef dus ook weer volledig. Loopt die van jou nu op eieren? dan is dat na de operatie over. Struikelen had die van mij geen last van, maar reed altijd op goede ondergrond en paard van mij lette zelf ook goed op waar hij de hoefjes neerzette Knipoog Dat van de doorbloeding klopt ook, omdat ze de hoeven weer normaal belasten krijg je weer een goede doorbloeding plus de hoef zal weer de natuurlijk vorm aannemen. vaak met problemen in dit gebied wordt de hoef nauw en hoog in de verzenen. komt door verkeerde balasting. Van de doorbloeding was dus ook 1 van de dingen die bij mijn paard toen hij hoefbeen had gebroken juist weer zou verminderen, omdat hij dan voor zeer lange tijd op stal zou moeten staan.... en wat dus weer voor problemen kon gaan zorgen i.v.m. het straalbeentje. Die van mij had trouwens paddestoelen (HKO).

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:44

Het staken van de doorbloeding, is 1 van de risico's dat er zou kunnen gebeuren na zenuwsnede. Mijn paard is ingeslapen. Hij liep na alle behandelingen( boxrust, onstekingremmers, inspuitingen, speciaal beslag, tidren en schockwave) weer een jaar goed, en toen begon hij weer ernstig te kreupelen. Ik en me zus wisten meteen : nu zit het fout!! Weer naar de kliniek , uitgebreid kreupelonderzoek (om vast te stellen dat het echt in de voet zat), voordat er foto's werden gemaakt. De foto's gaven duidelijkheid.
Wij vonden het niet eerlijk voor hem. De ballonnen waren al zo groot, wij vonden het egoistiche om hem puur voor ons gevoel te laten leven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:11

Ik denk dat je er goed aan doet het nog eens uitvoerig te bespreken met je DA met eventueel een nieuwe foto erbij.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van zenuwsnedes. Ik heb een aantal jaar voor deze keuze gestaan en ben blij dat ik het toen niet gedaan heb. Ik heb dezelfde rijmethode toegepast als jou en dat heeft heel goed geholpen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:21

Ik heb het wel gedaan bij mijn oude ruin. Let wel dat het natuurlijk alleen de symptomen bestrijdt en niets oplost aan het probleem. Mijn mannetje staat nu op rust, van zijn oude dag te genieten. Hij is pijnloos. Ik zou het zo weer doen!!
Ben helemaal gestopt om hem te rijden toen bleek dat hij ook spat in de achterbenen had. Hij staat nu toch al ruim 3 jaar pijnvrij. Het is heel belangrijk om goed naar je paard te kijken. Doe je hem er nog een plezier mee en kan hij nog een aantal jaren pijnvrij mee? Dan zou ik het zeker nog een keer doen! Nadeel is dat je dan een paard hebt om naar te kijken. Je zou ook andere dingen kunnen gaan doen, werk aan de hand of de lange teugel. Dan is hij onbelast en kan je hem toch rechtrichten en verder opleiden.
Veel succes!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:11

Helaas heb ik hier geen ervaringen mee, ik werd voor de keuze gesteld of in laten slapen of onder de pijn stillers in de wei zetten. Optie 2 was voor mij geen mogelijkheid, ik was jong en had zeker het geld niet om die kosten te kunnen dragen. Dus voor mij bleef optie 1 over. Ik heb er vandaag de dag nog veel spijt van, het was een geweldig paard en het is nu toch alweer bijna 10 jaar geleden........
Ik hoop voor je dat je een goede keuze kunt maken!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:27

Alabaster schreef:
Het staken van de doorbloeding, is 1 van de risico's dat er zou kunnen gebeuren na zenuwsnede. Mijn paard is ingeslapen. Hij liep na alle behandelingen( boxrust, onstekingremmers, inspuitingen, speciaal beslag, tidren en schockwave) weer een jaar goed, en toen begon hij weer ernstig te kreupelen. Ik en me zus wisten meteen : nu zit het fout!! Weer naar de kliniek , uitgebreid kreupelonderzoek (om vast te stellen dat het echt in de voet zat), voordat er foto's werden gemaakt. De foto's gaven duidelijkheid.
Wij vonden het niet eerlijk voor hem. De ballonnen waren al zo groot, wij vonden het egoistiche om hem puur voor ons gevoel te laten leven.

Ik vind het niet egoistisch om een zenuwsnede uit te laten voeren, het kan ook goed uitpakken en dan geef je je paard nog een aantal leuke en liefdevolle jaren. Daarbij heeft de DA aangegeven dat het bij mijn paard wel eens heel goed zou kunnen helpen.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:33

Lusitano schreef:
Ik heb het wel gedaan bij mijn oude ruin. Let wel dat het natuurlijk alleen de symptomen bestrijdt en niets oplost aan het probleem. Mijn mannetje staat nu op rust, van zijn oude dag te genieten. Hij is pijnloos. Ik zou het zo weer doen!!
Ben helemaal gestopt om hem te rijden toen bleek dat hij ook spat in de achterbenen had. Hij staat nu toch al ruim 3 jaar pijnvrij. Het is heel belangrijk om goed naar je paard te kijken. Doe je hem er nog een plezier mee en kan hij nog een aantal jaren pijnvrij mee? Dan zou ik het zeker nog een keer doen! Nadeel is dat je dan een paard hebt om naar te kijken. Je zou ook andere dingen kunnen gaan doen, werk aan de hand of de lange teugel. Dan is hij onbelast en kan je hem toch rechtrichten en verder opleiden.
Veel succes!

het is idd alleen symptoom bestrijding, helaas is er aan het probleem zelf niets meer te doen. Kon dat maar.
Heb je nog gereden na operatie en zo ja, hoe ging dat?

Ik denk toch dat ik de operatie laat doen. Afgelopen woensdag en dondedag liep ze weer goed, zelfs met draven op het harde. Toen ben ik donderdag weer heel rustig begonnen met wat oefeningen aan de hand. Ook dit ging goed. Helaas haalde ik haar vrijdag weer kreupel uit de stal en ze is nu nog steeds kreupel. Ik moet nu dus echt een keuze maken, want haar zo met pijn laten staan is ook geen optie. Ik heb gister een kliniek (de Watermolen) bij ons in de buurt gebeld voor meer info. Morgen wil ik nog wat andere klinieken bellen voor meer info. Ik vind het echt een heel moeilijke situatie...ben alleen maar aan het piekeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:33

ik heb een paard gekent,waar ook een zenuwsnede bij was uitgevoerd ,op de springstal waar ik ooit werkte die sprong gewoon nog een mb parcours(wel met een zakje but per dag...jullie begrijpen dat ik er niet lang gewerkt heb....)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:35

Cowgirl schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet het nog eens uitvoerig te bespreken met je DA met eventueel een nieuwe foto erbij.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van zenuwsnedes. Ik heb een aantal jaar voor deze keuze gestaan en ben blij dat ik het toen niet gedaan heb. Ik heb dezelfde rijmethode toegepast als jou en dat heeft heel goed geholpen.

Ik ben er ook nooit zo'n voorstander van geweest, maar op een gegeven moment heb je bijna geen andere keuze meer...
Gelukkig heeft deze rijmethode voor jou wel geholpen, maar voor ons helaas niet.
Ik laat me zeker goed voorlichten door de DA, ik ga er meerdere bellen zodat ik goed voorgelicht ben.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:38

Geerke: dit is idd niet fair voor het paard. Sommige mensen zijn echt geen paard waard. Als ik het laat doen wil ik ook alleen recreatief blijven rijden. Rustige buitenritjes en rustig doorgaan met het rechtrichten zodat ze haar lichaam correct gebruikt.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:41

ik weet niet of het al eerder gezegd is maar volgens mij gaan paarden er heel erg van struikelen.. die van m'n vriendin doet dat heel erg, en een (ex)stalgenoot heeft ook een paardje gehad die een zenuwsnede heeft gehad, en die man heeft z'n ellebogen een keer gebroken omdat ze over de kop sloegen..
Dus.. daar moet je ook op berekend zijn.. ze voelen natuurlijk niet alles meer..

succes met het beslissen Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:45

TiaraBungy schreef:
ik weet niet of het al eerder gezegd is maar volgens mij gaan paarden er heel erg van struikelen.. die van m'n vriendin doet dat heel erg, en een (ex)stalgenoot heeft ook een paardje gehad die een zenuwsnede heeft gehad, en die man heeft z'n ellebogen een keer gebroken omdat ze over de kop sloegen..
Dus.. daar moet je ook op berekend zijn.. ze voelen natuurlijk niet alles meer..

succes met het beslissen Knipoog

Had die van mij dus geen last van. Liep na de operatie weer helemaal goed, zoals voor hij begon te kreupelen, en zelfs nog beter... Alleen het achterste deel van de hoef heeft geen gevoel meer, anders kon die van mij toch ook geen gebroken hoefbeen voelen?? Ligt er volgens mij wel aan of je een hoge of lage zenuwsnede laat doen. Die van mij had een lage.. Kan me goed voorstellen dat je twijfelt over wat te doen. Ik hoop dat je goede info krijgt van de verschillende da's....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:49

Hoge zenuwsnedes worden niet meer gedaan omdat paarden daardoor in de hele ondervoet het gevoel verliezen en inderdaad gaan struikelen (wat gevaarlijke situaties kan opleveren) Tegenwoordig wordt alleen de lage uitgevoerd welke een dwarsdoorsnede van de hoef verdoofd. Hierdoor gaan paarden niet struikelen en kunnen ze ook nog druk voelen in de hoef (bij bijvoorbeeld een zoolzweer)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:06

o okee Knipoog wist ik niet sorry Bloos

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:01

De ouderwetse hoge zenuwsnede was hoog op de kogel, tegenwoordig is de lage onderin de kootholte en een 'hoge' laag op de kogel. Mijn ervaring is dat ze na beide niet gaan struikelen. Sterker nog, het struikelen wat ze eerst deden vanwege in deze gevallen HKO, hield op na de operatie. Wat ik wel heb meegemaakt is dat er bij ééntje na 3 jaar het gevoel weer volledig terugkwam, wat reden was om alsnog afscheid te nemen ivm ook andere problemen inmiddels (spat linksachter).
Verder wordt de hoefvorm inderdaad beter, minder steil en smal. Waarschijnlijk door verbeterde belasting en doorbloeding t.g.v. die belasting. Verminderde doorbloeding treedt enkel op als je veearts zo suf is om samen met de zenuw ook de bloedvaten weg te halen aan binnen- en buitenzijde. Dan kan je stuwing in de hoefschoen krijgen die zelfs tot ontschoenen kan leiden. Maar dat is niet t.g.v. van de zenuwsnede an sich, maar vanwege een incorrecte techniek.

Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:14

Boeiend om te lezen! Mijn merrie heeft ook HKO 3/4 waardoor ik haar alleen licht recreatief berijd.
De DA heeft ook destijds aangegeven dat de zenuwsnede nog een optie zou zijn, dus ...

Laat je nog weten wat je doet en hoe dat verder gaat? Ben ik erg benieuwd naar, want zoals jij ook zelf vindt, het is best een moeilijke en ingrijpende beslissing.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:21

Sjoyceje schreef:
Ik heb dit inderdaad overlegd met Rob van Nassau en hij geeft aan dat het geen probleem is om nog recreatief met haar te rijden. Wedstrijd ambities heb ik niet zo, dus dat is geen probleem. Heb je hier zelf ook ervaring mee?

Ik zou er nooit aan beginnen. Ik heb te veel paarden gezien waarbij een zenuwsnede is uitgevoerd, mensen zijn blijven rijden, de pijn naar verloop van tijd toch weer terug komt ( zenuw kan weer aangroeien) en zelfs ruiters die bijna het leven hebben gelaten omdat ze haast verongelukte met paard vanwege de zenuwsnede (gevoel is voor een deel weg).

Het eerlijkste voor je paard is, áls je hem al een zenuwsnede wilt geven, op rust zetten.
Een 4tje is gewoon ernstig. Pak je "verlies" en probeer nog zo lang mogelijk van hem te genieten.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:51

Ik ben me nog steeds aan het orienteren, ik heb verschillende klinieken gebeld, maar ik krijg daardoor ook verschillende meningen te horen. Dit is best verwarrend en frustrerend. Het liefst laat ik de operatie in Rosendaal uitvoeren, maar het nadeel is dat het voor ons zo ver rijden is (3,5 uur) en dat lijkt me voor Kyra niet echt prettig als ze net geopereerd is.
Ik heb ook contact gehad met de Watermolen in Haaksbergen. Ik was van te voren door een aantal mensen al gewaarschuwd dat Jan Greve een goede, maar botte en een niet tactvolle DA is. Nou, dat bleek ook wel tijdens het telefoon gesprek dat ik met hem had. Hij wil mijn paard wel zien om te kijken wat de mogelijkheden zijn, ik heb dan ook een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag. Maar aan de ene kant heb ik er niet zo'n goed gevoel bij omdat hij nou niet bepaald vriendelijk en begripvol was.

Erg moeilijk dit.....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:00

Is idd lastig als een DA zo bot is. Ik vond dat ook altijd moeilijk, want je wilt gewoon op een rustige en open manier de mogelijkheden kunnen bespreken en overleggen. Aan de andere kant: als ie nou wel heel goed is in zijn vak ....?
Ik ken Greve niet dus kan dat niet beoordelen, maar misschien kun je nog een nieuw topic openen met de vraag wie goede ervaringen heeft met zijn DA voor wat betreft zenuwsneden? Dan hoor je in elk geval veel reacties ....

Je krijgt nu in elk geval wel een second opinion van een andere DA dus dat lijkt me sowieso wel handig.

Zoals je al eerder schreef heb je maar 2 keuzen als je paard pijn heeft: inslapen ofbehandelen. Er is bij zulke ernstige HKO waarbij ze duidelijk pijn hebben geen tussenweg vind ik. Alleen weidegang is in mijn ogen ook geen optie voor een paard met zere voeten, want dan lopen ze juist veel en kunnen ze niet lekker even een sprintje trekken.
Persoonlijk zou ik de lat leggen bij de mogelijkheden die een pijnvrij leven opleveren en dan moet je daarbij over jezelf oordelen of je de bijbehorende activiteit, voor zover die er dan nog is, ook leuk genoeg vindt met je paard. Dat lijkt me het meest reeel.

Heb zelf een HKO 3/4 paard, dus heb hier ook al goed over na moeten denken. Ik kan een aantal dingen ook niet meer doen, zoals galoperen en voluit draven of op het harde rijden. Maar daar heb ik vrede mee en als ik me aanpas en lekker buiten rijd op zachte paden, of rustig rijd of longeer op onze goede bodems loopt ze best goed en heeft ze het naar haar zin. Daar kunnen we dus allebei mee leven, paardje en ik Knipoog !

Blijf je topic nog volgen, want ben benieuwd wat Greve je adviseert en wat je gaat doen. Houd je ons op de hoogte?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:04

Gewoon heengaan. Je weet dat hij zo is, maar heb al veel goede dingen over hem gehoord. Mocht hij het afraden, dan vraag je hem gewoon waarom... Misschien komt hij in het echt wel heel anders over. het is tenslotte wel een paardenmens en die wil gewoon het beste voor je paard....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:14

simodi schreef:
Is idd lastig als een DA zo bot is. Ik vond dat ook altijd moeilijk, want je wilt gewoon op een rustige en open manier de mogelijkheden kunnen bespreken en overleggen. Aan de andere kant: als ie nou wel heel goed is in zijn vak ....?
Ik ken Greve niet dus kan dat niet beoordelen, maar misschien kun je nog een nieuw topic openen met de vraag wie goede ervaringen heeft met zijn DA voor wat betreft zenuwsneden? Dan hoor je in elk geval veel reacties ....

Je krijgt nu in elk geval wel een second opinion van een andere DA dus dat lijkt me sowieso wel handig.

Zoals je al eerder schreef heb je maar 2 keuzen als je paard pijn heeft: inslapen ofbehandelen. Er is bij zulke ernstige HKO waarbij ze duidelijk pijn hebben geen tussenweg vind ik. Alleen weidegang is in mijn ogen ook geen optie voor een paard met zere voeten, want dan lopen ze juist veel en kunnen ze niet lekker even een sprintje trekken.
Persoonlijk zou ik de lat leggen bij de mogelijkheden die een pijnvrij leven opleveren en dan moet je daarbij over jezelf oordelen of je de bijbehorende activiteit, voor zover die er dan nog is, ook leuk genoeg vindt met je paard. Dat lijkt me het meest reeel.

Heb zelf een HKO 3/4 paard, dus heb hier ook al goed over na moeten denken. Ik kan een aantal dingen ook niet meer doen, zoals galoperen en voluit draven of op het harde rijden. Maar daar heb ik vrede mee en als ik me aanpas en lekker buiten rijd op zachte paden, of rustig rijd of longeer op onze goede bodems loopt ze best goed en heeft ze het naar haar zin. Daar kunnen we dus allebei mee leven, paardje en ik Knipoog !

Blijf je topic nog volgen, want ben benieuwd wat Greve je adviseert en wat je gaat doen. Houd je ons op de hoogte?

Ik moet idd zoals je zegt een keuze maken. Haar zo op de wei laten staan is geen optie. Ik had haar vandaag nog even los in de bak en ik merkte dat ze graag lekker wou spelen en rennen. Ze maakte met haar hoofd ook echt die beweging (jullie begrijpen vast wel wat ik hier mee bedoel) maar daar bleef het eigenlijk ook bij. Ze heeft een klein stukje gedraafd en gegaloppeerd, maar dat ging moeizaam. Dit vond ik erg moeilijk om te zien, ze wou zo graag, maar ze kon het niet echt.
Als ik haar pijnvrij kan laten lopen en ik kan nog rustig met haar aan de slag (rechtrichten volgens de manier van paardenbegrijpen.nl ) en af en toe een buitenritje, dan ben ik tevreden.

Wel fijn dat jij met je paard ondanks de hoefkatrolontsteking nog wel bepaalde dingen kan doen. Geniet er nog van!

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:18

Zammie: ik ga ook wel. Ik hoor ook erg veel goede dingen van hem, hij schijnt een erg goede DA te zijn. Maar hij staat ook wel bekend om zijn soms botte gedrag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:19

Weet precies wat je bedoelt! Mijn merrie heeft dat ook weleens in de paddock ... Laatst stond ze samen met mijn ouwe gepensioneerde merrie van 24 en die ging gek lopen doen ( Haha! !) en ze wou wel mee doen (ook zo'n slingertje met haar kop), maar bedacht zich toen toch na een paar stappen. Ik vond dat zo sneu!
Maar gelukkig is ze behoorlijk flegmatiek van zichzelf dus ze komt niet vaak in botsing met wat ze wil en wat ze kan. Maar ze heeft duidelijk goede en minder goede dagen. Op de goede dagen is ze een echte western quarter die heel hard kan rennen, op slechte dagen staat ze het liefst lekker in de zon rustig te slapen.

Succes jij!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:43

Sjoyceje schreef:
Zammie: ik ga ook wel. Ik hoor ook erg veel goede dingen van hem, hij schijnt een erg goede DA te zijn. Maar hij staat ook wel bekend om zijn soms botte gedrag.

Hoi Sjoyceje,

Ik had jou ook een pb gestuurd met mijn ervaringen maar ik ken Greve van de Watermolen idd ook. Is een goede kundige dierenarts maar een ontzettende botte l*l.
Vraagt ieder paar maanden nieuw personeel, er is eigenlijk niemand die het lang bij hem volhoud....
Maar goed, je hoeft je dierenarts niet aardig te vinden, als hij je paard maar goed kan helpen! En dat kan hij zeker!