Paard mag alleen stappen: wordt wild!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Re: Paard mag alleen stappen: wordt wild!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:12

Vraag de Da om muisjes, dat zijn korrels die lijken op vruchtenhagel. Twee schepjes door het voer geven, een uur voordat je gaat stappen. Is een stuk veiliger en prettiger, voor jullie allebei!
Muisjes kun je trouwens langere tijd blijven geven, daar zijn ze ook voor.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:13

Wat het voer betreft: Mijn hafje krijgt enkel hooi en om de dag een zemelenslobber tegen de koliek. Daar zou hij volgens mij niet echt wild van mogen worden, toch?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:48

Soesita, mijn haflinger heeft ook een blessure gehad en ik heb er voor gekozen haar gewoon de hele dag in de paddock te zetten. Volgens mijn dierenarts gaat een paard heus niet rennen als hij pijn heeft. En dat klopte. Mijn haflinger bleef op deze manier ook gezond tussen de oren en dat is toch ook heel wat waard. Mijn advies is dus: stel je zelf niet in gevaar met je zwangerschap en geef je paard lekker vakantie in de wei/paddock, ook al duurt het dan misschien wat langer!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:32

Kitty1: Ja, inderdaad, daar denk ik meer en meer over na. Op de wei is nog niet mogelijk maar een kleine paddock afzetten naast de andere paarden zit er misschien wel in.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:05

Kitty: als een paard last heeft van acute pijn, zal hij inderdaad niet gaan rennen buiten. Probleem is dat bij bv peesblessures, zeker de lichte, een paard wel aan het springen en rennen gaat. De 'rekening' komt later pas en dan is het kwaad al geschied. Of een paard gaat rennen met een blessure is heel erg afhankelijk van de aard van de blessure, én de aard van het dier.

Een kleine paddock naast anderen is misschien wel een beetje 'kat op het spek binden'. Z'n vriendjes kunnen lekker rennen en hij kan niet meedoen. Bovendien zijn scherpe bochtjes ook niet echt goed.

Wat je wel kunt overwegen is om de muisjes te gebruiken, 'm aan de hand te stappen en daarna nog even loslaten. Hij kan dan wel even lekker rollen en heeft het gevoel dat hij 'los' is, maar door de sederende werking heeft het dan geen negatieve invloed op het genezingsproces. Laat 'm dan wel even alleen, zijn reactie op gedrag van anderen kan namelijk te traag zijn waardoor hij bv een trap kan opvangen. Oh en probeer eerst even uit wat voor dosering van de muisjes nodig is om hem goed rustig te krijgen. Niet dat hij alsnog door de paddock heen vliegt...

RoosJamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:09

Hoi,
ik heb precies hetzelfde gehad: mijn paard was kreupel en mocht alleen maar stappen ( aan de hand ) hier werd hij echt wild, steigeren en bokken en die hoeven komen soms wel erg dichtbij. Ik vertelde dit aan de dierenarts en hij gaf me een kalmeringsmiddelen, een soort spuitje met vloeistof wat je een kwartiertje van tevoren moet geven. Dit heeft erg goed geholpen en ook bij het opbouwende rijden!
Veel succes,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:25

snater schreef:
Een kleine paddock naast anderen is misschien wel een beetje 'kat op het spek binden'. Z'n vriendjes kunnen lekker rennen en hij kan niet meedoen. Bovendien zijn scherpe bochtjes ook niet echt goed.

Het gekke is dat ik mijn paard op stal ook een hoop kleine 'bochtjes' zag maken, omdat hij GEK werd van het op stal staan. En dat is dan wel goed? Lijkt mij ook niet.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:34

Kitty1 schreef:
Soesita, mijn haflinger heeft ook een blessure gehad en ik heb er voor gekozen haar gewoon de hele dag in de paddock te zetten. Volgens mijn dierenarts gaat een paard heus niet rennen als hij pijn heeft. En dat klopte. Mijn haflinger bleef op deze manier ook gezond tussen de oren en dat is toch ook heel wat waard. Mijn advies is dus: stel je zelf niet in gevaar met je zwangerschap en geef je paard lekker vakantie in de wei/paddock, ook al duurt het dan misschien wat langer!

Mijn haf staat nu 7 maanden stil met een flinke blessure. Hij gaat elke dag de paddock in. Deze is vlak met een goede bodem. De DA vond dit een goede vervanging voor boxrust. In het begin stond hij alleen maar stil, hij had toen ook echt pijn. Nu maakt hij vrolijke sprongen. Aan de hand is hij erg wild, stappen is ook echt geen optie. Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat als ik weer mag opbouwen. Ik plak mezelf maar vast aan het zadel, denk ik Haha!
Ik zal hem dus in de paddock zetten als ik jou was....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 02:19

Ik herken het een beetje. MIjn paard was na complete boxrust en enklele weken stappen er ook klaar mee. Ze was bijna niet meer te benaderen, laat staan mee te stappen. Tegen het advies in, haar overdag in de paddock gedaan en daarna was allle ellende over. Dit zal niet voor elk paard gelden, maar voor de mijne( en misschien de jouwe) werkte het prima. Nog steeds met revalideren bezig en er zijn helaas dagen dat zeniet de box uitkan, maar gelukkig geen idiote problemen meer.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:09

Tja,
TS geeft aan dat de DA rust adviseert. Op bokt geven sommigen aan dat zij anders met een blessure zijn omgegaan. Het lijkt het me verstandig na te gaan wie er nou het best in kan schatten hoe jouw paard het beste zal genezen van deze specifieke blessure. Een DA kan ook fouten maken, maar hij heeft zowel verstand van zijn vak als goed zicht op deze blessure bij jouw paard.

Mij lijkt het duidelijk: hou je aan de rust en maak het stappen voor jullie allebei veiliger door bijvoorbeeld wat muisjes te geven. Dan blijf je zelf heel en heb je straks een gezond kindje én een gezond paard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:39

Ach snater, als het aan mijn reguliere DA had gelegen, had mijn paard nu nog op stal gestaan. Ik heb hem uiteindelijk gewoon op het land gezet, omdat er geen land meer mee te bezeilen was. Beestje was doodongelukkig en de kreupelheid bleef erg vaag (hij liep alleen kreupel in draf). Ja, ze vonden me allemaal waarschijnlijk erg eigenwijs, maar het gekke was dat mijn paard na 2 dagen op het land weer goed liep. Haha!

Het zal niet voor iedereen op gaan, dat snap ik best, maar IK ken mijn paard als geen ander en gezien de omstandigheden, denk ik dat ik de juiste beslissing heb genomen door mijn paard wel wat meer bewegingsvrijheid te geven. Muisjes e.d. helpen echt niet bij elk paard. Die van mij is jong en erg op zijn vrijheid gesteld. Van zo'n paard kun je nou eenmaal niet verwachten dat 'ie braaf op stal staat wekenlang met een klein wandelingetje aan de hand per dag. Als hij nou heel veel pijn had gehad, was het vast een ander verhaal, hoor. Maar ik ben blij dat ik in ons geval de goedbedoelde adviezen even in de wind geslagen heb.

(Overigens had ik ook al een holistische DA opgezocht om de klachten van mijn paard mee te bespreken. Die keek gelukkig wat verder dan alleen maar de kwaal zelf.)

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:34

Ieder zo zijn mening, maar dat is een andere discussie. De vraag van TS was hoe ze haar paard op een veilige manier kon stappen, niet of ze wel naar haar DA moest luisteren of niet.
Laatst bijgewerkt door sanne_ op 07-03-08 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:38

TS: Balen van de blessure en hoe het nu gaat! Ik heb zelf goede ervaringen met de eerder genoemde muisjes. Wel zo veilig!

Edit: typfout

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:46

sanne_ schreef:
Ieder zo zijn mening, maar dat is een andere discussie. De vraag van TS was hoe ze haar paard op een veilige manier kon stappen, niet of ze wel naar haar DA moest luisteren of niet.

Ik reageerde alleen even op de persoon boven mij. Knipoog
Heb al eerder in het topic op TS gereageerd. Ik hoop dat het goed met haar en haar paard gaat.
Als je zwanger bent, is zo'n situatie echt niet gemakkelijk met je paard.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 13:11

Aangezien de discussie hier zo levendig blijft -trouwens, mij interesseren de verhalen van de mensen die het anders gedaan hebben dan de DA aanraadde evenzeer Knipoog - een kleine update.

Ik heb met mijn stalhoudster gesproken: daar de loopstal klein is en pas deze zomer kan worden uitgebouwd kan ze daar geen paddock bijmaken. Alle andere paddocks zijn in gebruik en door het natte weer modderpoelen. Daar het geen goed idee is hem momenteel met andere paarden samen te zetten is de enige optie een stukje wei of paddock af te zetten, maar dat wordt dus gegarandeerd een grote moddepoel. Ik weet niet of het zo zinvol is om een geblesseerd paard in een diepe laag glibberig slijk te gaan zetten. Daarmee is de optie paddock voorlopig van de baan.

Ik heb met mijn bijrijdster en haar moeder gesproken: zij zijn bereid om de dagelijkse wandeling samen voor hun rekening te nemen, op eigen voorstel. Zijn zijn dan met twee en zouden zo wat meer controle kunnen hebben. Bovendien hoef ik me dan omwille van mijn zwangerschap geen zorgen meer te maken.
Moest het ook met twee te gevaarlijk worden zijn er nog twee opties: even loslaten in de hal en kijken wat hij dan doet, en de dierenarts om sedatie vragen.

Voor de rest gaan we zoveel mogelijk proberen om hem af te leiden door wat grondwerk en zo met hem te doen.

Voor mij staat in elk geval vast dat hij dit voorjaar mee op de wei komt. Dat duurt gezien het weer nog minstens tot eind april en daartegen heeft hij zijn vrijheid dik verdiend, kreupel of niet.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:28

Petje af hoor!! Hopelijk is het een oplossing.

Zelf heb ik ook de da genegeerd. Paard was achterover geklapt en op 3 benen kwam ie overeind. Heb hem toch in de wei (in de kudde) gezet aangezien hij zijn stal anders afgebroken had (ook ik was zwanger). En stappen kan ik dan echt wel vergeten met hem. Uiteindelijk heeft hij zich weken rustig gehouden, en uiteindelijk is de blessure ook genezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:07

Wat een fijne oplossing zo, Soesita. Echt super dat je zo met het welzijn van je paard bezig bent Ja.
Het is zo lastig als het geen optie is om een droog stukje af te zetten (dat kon bij mij ook niet).
Ik hoop dat de blessure snel hersteld en dat je paard in het voorjaar weer lekker op de wei kan genieten.
Geniet van je zwangerschap Lachen!!

Somokkele; mooi om te lezen dat ook jouw paard gewoon hersteld is op de wei.

nikki_pinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:30

hoi, wat dacht je er van om je paard op heel energie arm voer te zetten. mijn pony ging ook alle kanten op en nu ze op dat voer staat gaat t super.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:26

Goede oplossing, misschien kunnen ze hem ook bijv. 2x per dag aan de hand stappen. Op deze manier kan je paard ook rustiger worden.

Mijn paard is totaal GEEN stappaard, dus ik was altijd erg blij als ik bij een blessure alleen maar mocht stappen.
Inderdaad gaf ik hem geen biks, alleen hooi, haverloze meusli om zijn medicijnen erdoorheen te doen en 2x per dag eruit halen om te stappen. Tevens heb ik hem ook op het land gegooid samen met 1 ander paardje omdat hij met stappen niet te handelen was en hij een dikke olifantenbeen bleef houden. Nou eenmaal op het weiland ging meneer helemaal uit zijn dak (rennen, bokken etc.) en daarna was het over, want toen had hij natuurlijk erg veel pijn. Maar goed, daarna stond hij dagen gewoon rustig te grazen en werd zijn been al sneller minder dik.

Dus het is altijd goed om je eigen veiligheid op nr. 1 te zetten en je gevoel te volgen.
Succes....

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:17

er is een hk topic over blessures. en dus ook bijna allemaal met het probleem dat jij hebt. paardje mag maar een beperkte tijd aan de hand stappen en voor de rest rust. en tijdens het stappen worden ze knetter. misschien dat je daar ook om ideeen kunt vragen. ik weet dat sommige een paar maanden lang kalmeringsmiddelen hebben gegeven. misschien dat dat een idee voor je is. ik zelf heb er voor gekozen om lessy op een klein stukje buiten te zetten naast de andere paarden. daar stond hij erg rustig en doordat hij toch een soort van buiten kwam was hij met stappen ook veel rustiger

dit is het topic: [HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?