Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:50

Interessant!
(wel een heel vies klusje zoals ik het lees, maar het is het waard om eens te zien)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:06

Wauw Arabesk!
Rete interessant dit!
Had wel vaker een (pas van de slacht gehaalde) doormidden gezaagde hoef etc gezien, maar dit is wel onwijs mooi om te zien joh!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:10

Idd wel eens een interessante topic;) heb je nog van da?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:14

Mooie foto's Lachen

Interessant om zo eens te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:37

cabcalor schreef:
Mooie foto's arabesk!
Echter, nergens op de foto is de witte lijn te zien, dus ook niet de structuur waarin genageld wordt. Het hoefbeen hangt ook niet vast door de witte lijn aan de hoefwand...
Jammer dat "HN" en "afgevaardigden" dit blijven verkondigen. het leidt tot onnodige verwarringen...

Waardevolle bijdrage Fred. Clown
Zou je eea dan ook willen toelichten, hoe het volgens jou wel is?
Alleen het "dit is niet waar" hebben we niet veel aan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:39

schaapjuh schreef:
Kun je dan vertellen hoe het dan wél zit? Aan zeggen dat iets niet zo is, hebben we weinig Knipoog
Overigens is dit wel hetgeen wat mij geleerd is tijdens traditionele hoefbekaples op school door een zeer bekende hoefsmid, dus het is niet zozeer 'HN' die dit verkondigen...

Ik denk dat ie bedoelt dat slechts het gedeelte t.h.v. de zool de witte lijn beslaat en volgens mij kun je dat nazien op zijn website

Edit: http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... =wittelijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 11:44

Noah2006 schreef:
Jeetje, wat kan je dan het beste doen als je paard veel buiten loopt ipv beslaan om de hoef hard te houden?
Jij weet wel veel over hoeven trouwens, hoe komt dat zo? Hobby, nieuwschierigheid, of studie?

Uit de hand gelopen hobby Clown, zelfstudie door nieuwsgierigheid en nu ook werk.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:45

Interessant Lachen
Wel een héél smerig klusje!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:49

Voor de opleiding paardenhouderij maken wij ook regelmatig van dit soort preparaten.
Eén keer hadden we van de slagen een hele rits gebitten gekregen om leeftijdbeoordeling op te oefenen.
Wij koken dat dan altijd in een hele grote pan...buiten...op een campinggastelletje (vanwege de lucht) in de biotex groen.
Op een gegeven moment was alles schoongekookt. Waren alle tanden uit de kaken gevallen. Hebben we nog een hele middag zitten puzzelen en passen welke tanden waar in hoorden.... Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:40

In Utrecht hebben ze een 'torrenbak' voor het schoonvreten van kadavers Cool

Tot zover de smerige verhalen Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:57

wat een goed initiatief! heel interessant. van mij mag je ook vaker zulke dingen plaatsen *LOL* lugubere verhaaltjes kan ik wel tegen Haha!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:08

Leuk om te zien! Ik ga met mijn pony ook over op natuurlijk bekappen, als die natuurlijk bekapper tenminste ooit eens terugbelt.. Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:30

SenJ schreef:
Zeer interessant!
Wel wat vraagjes....
Die straal he, is die nou samengeknepen? Dus zou hij eigenlijk nog breder moeten worden en is hij nu te smal?

En wat ik me ook nooit zo heb gerealiseerd is, dat bij ijzers de nagels in de witte lijn komen. Zowel mijn vorige paard, als mijn huidige paard worden gestrasserd. Maar dit paard stond wel op ijzers en is nu aan het herstellen hiervan (heb hem pas drie maanden).
Nou vroeg ik me af, groeit die witte lijn nou ook gewoon verder? Eigenlijk vraag ik me zoiezo af, wat er nou allemaal groeit. De hoefwand, de straal en de zool is het enige wat je ziet aan de buitenkant, maar wat groeit er dan precies niet verder aan een hoef?

Die straal is zo verschrompeld omdat het niet "echt" geprepareerd is, zodat alle weefsels in dezelfde staat behouden blijven.
Alles groeit verder net zoals jouw nagels en vingertoppen niet afsterven Clown

Edit: Ik verneem wel van Arabesk wanneer ik mij er verder niet mee moet bemoeien Bloos

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:00

He, he eindelijk eens iets op bokt wat ECHT nuttig is.

Nadat er ij mijn haflinger foto's waren genomen van de hoeven heb ik van de DA mogen leren dat haflingers gevoeliger zijn voor verbening van het het hoefkraakbeen. Schijnt vaker voor te komen bij haffies.

Arabesk haar tuin ziet er wel een beetje uit als de bodyfarm (http://nl.wikipedia.org/wiki/Body_Farm) denk ik...overal bordjes met datum's erop Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:16

Grmpf.... mevrouw gaat met de eer strijken terwijl ik het vieze werk mocht doen... Clown

Op zich valt het overigens wel mee (mocht de Voedsel en Waren Autoriteit meelezen: wij hebben dit natuurlijk niet zelf gedaan). Je graaft een kuil (hoeft niet diep), legt daar de hoef in en gooit het dicht. Dan wacht je een tijd en af en na een maand neem je een kijkje (als je pech hebt kruipen er heel veel maden overheen). Als al het vlees weg is gegeten, kun je de hoef er zo uit trekken, je hoeft niet eens kracht te zetten. Bij ons zat er nog wat vlees aan de botten, maar aan dit stukje niet meer. De botten liggen nog aangevreten te worden.

Fred blijft er her en der op hameren dat alleen de verbinding tussen zool en hoefwand witte lijn heet, de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand heet eigenlijk laminae. Volgens sommige boeken dan, maar er zijn ook genoeg boeken die (om het niet moeilijker te maken dan nodig is) de hele verbinding gewoon witte lijn noemen.

Het is maar net hoe ingewikkeld je iets wil maken. Ik probeer vandaag nog een hoef van een bevangen paard doormidden te zagen, als ik er eentje in de vriezer kan vinden. Is ook erg leuk om dat verschil te zien.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:20

Als je de boel in ruim water met biotex groen kookt, dan laat al het vlees dat er nog aanzit vanzelf los. je vist het dan zo schoon uit de pan!
Wel buiten doen, dat koken...want het ruikt niet bepaald naar een lekker soepje of zo....

Wij doen dat ook zo met ondervoeten. rechtsteeks van de slager, zo de pan in... Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:52

polly2 schreef:
Als je de boel in ruim water met biotex groen kookt, dan laat al het vlees dat er nog aanzit vanzelf los. je vist het dan zo schoon uit de pan!
Wel buiten doen, dat koken...want het ruikt niet bepaald naar een lekker soepje of zo....

Wij doen dat ook zo met ondervoeten. rechtsteeks van de slager, zo de pan in... Haha!

Waarvoor dan? Waar gebruik je dit voor?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:57

Oh jij hebt ze wel mooi gekregen hoor! Vooral die hoornschoen, die is bij mij mislukt. Ik had er ook twee ingegraven maar die ene kan ik niet meer vinden Bloos. De andere is wel goed gelukt, maar de hoornschoen dus minder mooi dan bij jou. Goed commentaar ook Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:06

Zammie schreef:
polly2 schreef:

Waarvoor dan? Waar gebruik je dit voor?

Als lesmateriaal voor de paardenhouderij/dierverzorging: ondervoeten (soms ontleden we ze ook met leerlingen in een prakticum), onderkaken om leeftijd leren schatten aan de hand van het gebit, om het daarna op echte paarden te doen (maar dan moet je ook de mond openen en daarom is het handiger om het eerst op dode gebitten te oefenen, dat je leert waar je op let en waar je naar kijkt).
Hele schedels om de anatomie uit te kunnen leggen en de kiezen etc. de te bekijken. en we hebben ook een heel skelet...maar die hebben we laten prepareren....past nl niet in de pan met biotex....grijns... Knipoog
En voor de hoefsmederijopleiding die we ook hebben krijgen we soms rariteiten binnen (ernstig verwaarloosde hoeven, zwaar hoefbevangen etc.) via de slager waar we alle ondervoeten van krijgen voor het oefenen van het bekappen. Die slager houdt de rariteiten voor ons apart. we krijgen de ondervoeten aangeleverd in grote diepvriesdozen, diep gevroren (worden met zo'n speciale auto gebracht), netjes afgezaagd etc. En soms zit er een doos vol rare dingen bij met een briefje. je wilt niet weten wat we daar soms in aantreffen....
En die rare dingen prepareren we natuurlijk altijd. Dat is interessant.
Soms op sterk water, soms schoonmaken in een pan met water en biotex groen, soms doorzagen en met formaline behandelen om het te preparen.
Ik vind dat zoooooo leuk. Ik deed het als kind al met dode beesten die ik vond...tja..sorry creepy ...ik weet het... Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:08

Hele mooie foto's en ook een heel duidelijk verhaal....

De linker foto van het hoefbeen ziet er echt krakkemikkig uit.........

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:12

Ja polly2, daar had ik niet aan gedacht... Inderdaad is het belangrijk om dit goed te kunnen leren. Lijkt mij ook zeer interessant om te zien en te leren. heb natuurlijk weleens wat gezien bij kliniek enzo en heb dan ook altijd de neiging om het ff uit elkaar te halen om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Maar doe geen opleiding dus zal voor mij wel bij dromen blijven....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:07

We hebben net weer 120 hoeven ingevroren, als er rariteiten bijzitten zal ik ze ook op bokt zetten.

Je komt idd af en toe constructies tegen Bloos!, dat je denkt, heeft een paard dáár nog op gelopen.

Nu hebben we wel een hele lading onbeslagen hoeven, maar dat wil niet zeggen dat daar geen creepy hoeven bij zitten Cool

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:38

Arabesk schreef:
In Utrecht hebben ze een 'torrenbak' voor het schoonvreten van kadavers Cool

Tot zover de smerige verhalen Haha!

Ik zit 'in Utrecht' Tong uitsteken Voor de mensen die ook nog geinteresseerd zijn in verder delen van paarden, op de uni staan volledige skeleten, maar ook preperaten van halve paardenhoofden enz. De Shübertgalerij is waar ze staan, in het hoofdgebouw van Diergeneeskunde. Op zich valt het niet echt op als je zomaar binnen komt lopen, maar misschien is het verstandiger eens tijdens een open dag binnen te wandelen. Is echt heel interessant en zeker niet ranzig Haha!
Dus, aanrader!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:41

Dit vind ik nou nog eens een interessant topic Haha! Erg interessant om dit nou eens zo te zien Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:43

Kun jij niet eens wat foto's plaatsen RianneH en anderen (als het moet in een nieuw topic) van alles van het paard. Jij zit er zo dicht bovenop.....